13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tar det som ett "Ja"...
Det är standard för Paralun. Så fort det inte går att fortsätta på den inkörda argumentationen hoppas det till något helt annat.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är standard för Paralun. Så fort det inte går att fortsätta på den inkörda argumentationen hoppas det till något helt annat.
Njau, det är ju farligt att se saker med ett större perspektiv...enklare i den invanda svenska ankdammen.

Är du helt oförmögen att svara på en fråga?
P paralun skrev:
Givetvist är det ett JA...

• Haha
  • Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
mnils skrev:
Det var en nyhet, skatten tas ut av godhet! Varför är den då inte 100% borde vara ännu godare då med den logiken.
Givetvis är det av omsorg om staten & därmed medborgarna som staten tar ut skatt.
Vad trodde du annars att anledningen var?

"Varför är den då inte 100% borde vara ännu godare då med den logiken."
Förklara gärna detta.
För inte menar du tex att du bara ger barnen en liten månadspeng? Med den logik du verkar förorda ovan så borde du ge dom allt du tjänar.

• Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Enkelt att lösa: man får betala en (mindre) skatt som går till ett särskilt konto. Vid försäljning av huset får man tillbaka hela beloppet (vinstskatten jämkas mot beloppet).

Då har du samma pris som idag, men man blir aldrig inlåst för man tvingas spara till vinstskatten. Helst ska alltså beloppet man betalar in varje år täcka in vinsten, men varje liten bit hjälper.

Skulle kunna kallas något annat än skatt.
Tvångssparande menar du?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag har ingen lust att behöva flytta för att jag inte har råd att bo kvar pga. fastighetsskatten!
Det sjuka är att även om du saknar inkomst måste du betala full fastighetsavgift.

Det är bara pensionärer som kan få sänkt avgift till max 4% av inkomsten, men aldrig lägre än spärrbeloppet 3298 kronor.

• Gilla
  • Wow
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Tvångssparande menar du?
Precis som amorteringskravet är tvångssparande.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Ja jag tycker så synd om alla äldre som köpte sina hus för en miljon för 20-30 år sedan och nu måste betala 22% skatt på de 5-6 miljoner de gör i vinst!

Styrkekramar till er ❤️

/s
Det är väl bra fördelning

Redaktionen Redaktionen skrev:
Sverige har högre beskattning vid försäljning av bostäder än övriga EU, vilket gynnar medelålders villaägare som bor kvar. De som missgynnas är yngre, förstagångsköpare och pensionärer.

Du kan läsa artikeln här: Vinnare och förlorare på flyttskatten
Det var ju en av konsekvenserna av att högern införde en av Europas lägsta fastighetsskatter.
Det var faktiskt inte så svårt att direkt se konsekvenserna av den nya fastighetsskatten. Bättre än den gamla? Det får vi ju aldrig veta men Lundberg och Wallenberg är iaf glada om de nu betalar skatt överhuvudtaget.

S sjoelund skrev:
Amorteringskravet gäller väl bara de som är belånade till minst hälften?

• Gilla
kortis
  • Laddar…
Fairlane
S sjoelund skrev:
Och om vinsten är noll kronor efter X år så får man tillbaks pengarna som har tvångssparats?

D Dilato skrev:
et sjuka är att även om du saknar inkomst måste du betala full fastighetsavgift.
Och om du inte har eller har haft några inkomster, inkl ev arv, hur har du då råd att äga en fastighet?

En sund (vilken nivå det nu är) fastighetsavgift/skatt borde tas ut på ALLA fastigheter, men framförallt ska den tillfalla kommunen oavkortat!

Som det är nu så är sommargäster en stor kostnad för många kommuner.

H Hullefar skrev:
Det är inte någon reavinstskatt som stoppar dem, det är det omöjliga i att betala hutlösa hyror ställt mot att bo kvar i villor utan lån som ju är ett snorbilligt boende.
Det är väl kombinationen: Att sälja villan med 3-4 miljoner i vinst och betala en halv mille i skatt, och dessutom få mycket högre månadskostnader, kanske högre än vad pensionen är. Många änkor har ju max 20 000 i pension, ofta mindre ändå och har råd med villa utan problem även om den förfaller.

Det är ju främst reavinstskatt som ger den stora delen av "flyttskatten", och att ta bort den tror jag skulle få ännu större spekulation i värdeökning i bostäder.

Jag hade hellre sett att man fick uppskov på vinsten, skattefritt, tills dess att man flyttar till ett billigare boende.
Det är därför man ska BO i bostaden minst 5 år för att det ska bli skattebefriat.

• Gilla
kortis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.