Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Ja jag tycker så synd om alla äldre som köpte sina hus för en miljon för 20-30 år sedan och nu måste betala 22% skatt på de 5-6 miljoner de gör i vinst!

Styrkekramar till er ❤️

/s
Inge synd om oss äldre utan synd om yngre som inte får köpa vår villa då vi avvaktar med att sälja

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
L Lasse Holmström skrev:
Inge synd om oss äldre utan synd om yngre som inte får köpa vår villa då vi avvaktar med att sälja
Jag anar en viss ironi i det ursprungliga inlägget. :)

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Tänker du 0,2% på alla fastigheter, bebyggda,obebyggda,lantbruk/skog?
Idag är skatten 1% av taxeringsvärdet för obebyggda tomter.
Så det kan bli väldigt dyrt att inte bygga, då det inte finns någon begränsning av skatten som för bebyggda fastigheter.

A
N Nilsson i Boda skrev:
Det finns inget rättmäktigt argument med den sk "flyttskatt". Varför ska staten ta de pengar som en eventuell värdeökning har gett? Ökningen kan delvis bero på inflation dvs ingen värdeökning utan bara en ökning i antal kronor räknat.
och vilka rättmäktigtiga argument finns att staten skall ta in skatt över huvud taget?

P Peter787 skrev:
Idag är skatten 1% av taxeringsvärdet för obebyggda tomter.
Så det kan bli väldigt dyrt att inte bygga, då det inte finns någon begränsning av skatten som för bebyggda fastigheter.
Menar du att det är ett problem?

mnils skrev:
och vilka rättmäktigtiga argument finns att staten skall ta in skatt över huvud taget?
Ska vi ha försvar, polis, sjukvård, vägar, rättsväsende mm då lär det behövas skatter. Jag föredrar att sådant finns.

• Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
mnils skrev:
Ja du mnils, om vi inte vill ha ett samhälle som skiter i sina invånare och deras väl & ve så måste nog staten ta ut skatt.
Eller du kanske tycker/tror att tex försvaret kan finansieras med donationer?

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ska vi ha försvar, polis, sjukvård, vägar, rättsväsende mm då lär det behövas skatter. Jag föredrar att sådant finns.
Jag håller med om allt utom 'mm', det verkar vara där de största kostnaderna är.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
100 år av socialdemokrati

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
100 år av socialdemokrati
Jaja, du hatar sossar, vi har fattat!

• Gilla
  • Haha
Jonobe och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nilsson i Boda skrev:
Jag håller med om allt utom 'mm', det verkar vara där de största kostnaderna är.
i mm ligger skolan till exempel. Är det den du inte vill ha?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A
L lat skrev:
Ja du mnils, om vi inte vill ha ett samhälle som skiter i sina invånare och deras väl & ve så måste nog staten ta ut skatt.
Eller du kanske tycker/tror att tex försvaret kan finansieras med donationer?
Det var en nyhet, skatten tas ut av godhet! Varför är den då inte 100% borde vara ännu godare då med den logiken.

• Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Här har du budgeten, återkom med vad du vill ta bort och hur mycket vi sparar på det!

[länk]
Enkelt:
Slopa medlemsavgiften till EU ca 46000 miljoner kr. (UK kunde, varför inte vi)
Spara 120000 miljoner genom att dra ned på asyl- och anhöriginvandringen, enligt förslag från SD.

• Haha
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
UK tycks ju inte tycka att det blev så bra. Sverige är ett mindre land och skulle sannolikt drabbas hårdare.

• Gilla
Hullefar och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.