Mikael_L
N Nalleman64 skrev:
Inget svar på den tillsynes enkla fråga jag ställer denna gång heller. Bara en ganska otrevlig ton men det är tyvärr inget ovanligt.
Kanske för att du ställer samma fråga återigen.
Till sist ruttnar man lite på att förklara samma saker igen.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Bussmotor Bussmotor skrev:
Läser vad experter säger och vad jag ser hur vingarna ser ut. Och enligt Bolund om mikroplast .. [länk]
Jag ser ett påstående om 10% från en moderat politiker...

Då går jag till några som borde ha koll på frågan:
https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/vindkraft/fragor-och-svar-om-vindkraft/

Graf som visar utsläpp av mikroplast. Sveriges vindkraftparker släpper ut 0,65 ton årligen, medan vägtrafik släpper ut upp till cirka 9 000 ton.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Vindkraften påverkar också vattenkraften. Nu i början av april var vattenmagasinen fyllda till 50% när de i snitt varit fyllda till 25% vid den här tiden.
Vattenmagasinen är världens bästa batterier.

Nu tittar de även på att bygga upp funktioner så de vid extrema överskott av energi kan pumpa upp vatten i magasinen. Bättre än att bryta bitcoin kanske.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Uppgifter om att den svenska vindkraften skulle sprida 10 000 ton mikroplast per år härstammar från Motvind Norge och har granskats av den norska vindkraftsorganisationen NORWEA.

Granskningen visar att bladens viktförlust främst består av färg och utgör 2,25 kg per vindkraftverk under 15 år. Om man räknar om detta till vad detta skulle innebära för de 4300 vindkraftverks om fanns i Sverige vid tidpunkten för granskningen blir det totalt 645 kg mikroplaster per år.

Jämför man detta med de mikroplastkällor som Naturvårdsverket har bedömt står för de största årliga utsläppen finns vindkraftverk inte med på listan. Naturvårdsverket bedömer att följande källor tillsammans släpper ut ca 13 000 ton mikroplast per år i Sverige: däckslitage, konstgräsplaner, tvätt av syntetfibrer, båtbottenfärg, produktion och hantering av primärplast, vägtrafik (utom däckslitage), målning av byggnader, samt hygienprodukter.
Så info från riksdagen gäller inte?? https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv...dkraft-och-spridning-av-mikroplaster_h810718/

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Uppgifter om att den svenska vindkraften skulle sprida 10 000 ton mikroplast per år härstammar från Motvind Norge och har granskats av den norska vindkraftsorganisationen NORWEA.

Granskningen visar att bladens viktförlust främst består av färg och utgör 2,25 kg per vindkraftverk under 15 år. Om man räknar om detta till vad detta skulle innebära för de 4300 vindkraftverks om fanns i Sverige vid tidpunkten för granskningen blir det totalt 645 kg mikroplaster per år.

Jämför man detta med de mikroplastkällor som Naturvårdsverket har bedömt står för de största årliga utsläppen finns vindkraftverk inte med på listan. Naturvårdsverket bedömer att följande källor tillsammans släpper ut ca 13 000 ton mikroplast per år i Sverige: däckslitage, konstgräsplaner, tvätt av syntetfibrer, båtbottenfärg, produktion och hantering av primärplast, vägtrafik (utom däckslitage), målning av byggnader, samt hygienprodukter.
Så info från riksdagen gäller inte?? https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv...dkraft-och-spridning-av-mikroplaster_h810718/
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag ser ett påstående om 10% från en moderat politiker...

Då går jag till några som borde ha koll på frågan:
[länk]

[bild]
ok Bolund är alltså Moderat det var nytt för mig.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Mikael_L
Så info från riksdagen gäller inte?? [länk]
Det där är en interpellation.

Det här är också info från riksdagen.

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
M Messier1994 skrev:
Vattenmagasinen är världens bästa batterier.

Nu tittar de även på att bygga upp funktioner så de vid extrema överskott av energi kan pumpa upp vatten i magasinen. Bättre än att bryta bitcoin kanske.
Var gör dom det? Det hade ju torrlagt älvarna nerströms.

Så info från riksdagen gäller inte?? [länk]

ok Bolund är alltså Moderat det var nytt för mig.
Det är ett påstående från den moderata politikern, utan någon som helst uppbackning av fakta.
Jag ser inte att Bolund bekräftar detta.

Interpellation om vindkraft och mikroplaster av Alexandra Anstrell till klimatminister Per Bolund, text om plastutsläpp från turbinblad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Krilleman Krilleman skrev:
Nej, där håller jag inte med dig.

Dessutom är både solel och vindkraft intermittent kraft och väldigt miljövidrig för hav och land. Många delar går ju dessutom inte ens att återvinna.

Det är inte bara guld och gröna skogar som MP vill påvisa.
Alltså, ni vinner inget på¨att sprida lögner.

Jag skulle gärna diskutera de riktiga problemen och utmaningarna med vindkraft (och alla andra kraftslag), men vi kommer ju liksom inte dit för att alla lögner hindrar en debatt som börjar med fakta och sanning.

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det där är en interpellation.
Det här är också info från riksdagen.
Det finns fler godbitar från riksdagen:

Fast denna är kanske inte från riksdagen, inser jag.

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
[länk]
Död länk

N Nalleman64 skrev:
F.ö. är jag dels som kund hos Vattenfall och dels som medborgare i Sverige intresserad av detta helstatliga bolag och dess investeringar. Likaså skulle det ju kunna vara så att t.ex. en bank eller någon annan "institution" jag är kund hos investerar i vindkraft på samma sätt som pensionspengar satsats i fiaskot Northvolt.
Naturligtvis relevanta frågor, byggandet av vindkraftverksparker är väldigt stora och dyra projekt. Tycker det är viktigt att dessa diskussioner baseras på fakta.

Markbyggden Ett AB (störst i Sverige tror jag utanför Piteå) är ett bra exempel. Bygget blev mycket dyrare än förväntat.

Det kostade ca 6,5 miljarder att bygga parken och ny genererar den i snitt kanske 300 MSEK per år i intäkter. 22 års återbetalningstid på en investering är naturligtvis inte OK.

Problemet i Sverige är att elen är så extremt billig givet att vi har så mycket vattenkraft och så lite kärnkraft. Det gör det svårt att få ihop kalkylerna för vindkraft i Sverige, särskilt i norra Sverige. Vattenfall bygger exempelvis nästan all vindkraft i Tyskland vilket är klokt.

En mycket stor andel av all vindkraft i Sverige är finansierad och byggd av Kina. Detta är en sådan sak som helt faller bort i debatten eftersom det inte gynnar Vänster/Höger (eller Centern) att lyfta fram den. Just Markbygden Ett AB gick omkull vilket innebär att Kina byggt en jättepark i Sverige för 6,5 miljarder, som de sedan helt tappat ägandet av eftersom rekonstruktionen gav nya ägare — och nu är den lönsam igen eftersom de nya ägarna slipper stora delar av skulderna.

Om det ska byggas vindkraft i Sverige borde det i första hand ske i södra Sverige.

Behöver vi ha kärnkraft? Jag vet inte, men det vi alla vet är att det inte är solklart — finns massor av utredningar från industrin som är klart tveksamma och om det byggs kärnkraft är det alltid en stor förlust eftersom det blir stört dyr el nu förtiden. Det bästa vore ju om länder runt om kring oss tog den risken. Men det är ett svårbedömt område med många osäkerhetsfaktorer och bygger man inte kärnkraft nu och det visar sig att det behövs om 20 år är det för sent. Jag är själv tveksam, men…

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Annan fara som är förbisedd.. [länk]
Nu bytte du fråga...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.