64 778 läst ·
225 svar
65k läst
225 svar
Vind får ej inredas
Jag har dragits med en nitisk handläggare för ett hus med en mångtydig detaljplan i ett villaområde med "högt kulturminnesvärde". Har svurit massor över handläggaren nedslag i petitesser och dröjande svar; -jag ska kontrollera detta med mina kollegor. Efter många omarbetningar, bilagor och sakkunnigintyg fick vi vårt bygglov. Men när ärendet nu rullar vidare mot Mark o Miljödomstolen och kanske MÖD är jag oväntat tacksam mot handläggaren. Jag tror inte det finns en paragraf som inte är uppfylld i PBL, BBR, PBF, SIS, ja tillochmed AMA hänvisningar har redovisats i Bygglovskedet. Så den sure grannen har nog inget för att klaga....Jonaslukarlsson skrev:
Tycker också att förberedelse för hiss är en rimlig åtgärd!
Jag är före detta handläggare som nu arbetar privatdock är lönegapet inte så stort som man kan tro, kommunerna börjar komma ikapp.
Det vore väldigt bra för många handläggare att läsa sådana här trådar för att förstå hur deras information tas emot och tolkas. Gör man rätt för sig och hänvisar rätt hela tiden så vet sökande att handläggaren har koll på läget och hänvisar till lagen, istället för att tycka.
Där jag arbetade hölls tiderna i princip varje ärende med väldigt god marginal, de ärenden som drog ut på tiden var när sökande inte inkom med komplettering. Sen om det upplevs som luddiga kompletteringskrav som kommer senare så är det tråkigt, jag tyckte alltid det var som jobbigast om man insett att man missat något i sin första granskning och behövde be ytterligare komplettering, skämskudden på så att säga, men bara att få det gjort och be om sökandes förståelse.
Medlem
· västra götalands län
· 5 inlägg
Angående Alingsås kommun så är det fortfarande långa köer.
Fick följande svar igår när jag fick kvittens på min inskickade bygglovsansökan för garage.
"Just nu har vi längre väntetider
För tillfället har bygglovsenheten hög arbetsbelastning och kötiderna är längre än vad vi önskar. Vi jobbar kontinuerligt för att korta ner kön, men vi ber ändå om din förståelse för att det är en viss väntetid innan nyinkomna ärenden kan tilldelas en handläggare. I nuläget får man dessvärre räkna med att vänta uppskattningsvis 20-25 veckor på att få ett beslut på sin bygglovsansökan."
Fick följande svar igår när jag fick kvittens på min inskickade bygglovsansökan för garage.
För tillfället har bygglovsenheten hög arbetsbelastning och kötiderna är längre än vad vi önskar. Vi jobbar kontinuerligt för att korta ner kön, men vi ber ändå om din förståelse för att det är en viss väntetid innan nyinkomna ärenden kan tilldelas en handläggare. I nuläget får man dessvärre räkna med att vänta uppskattningsvis 20-25 veckor på att få ett beslut på sin bygglovsansökan."
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Det är förjävligt!P Peter19627 skrev:Angående Alingsås kommun så är det fortfarande långa köer.
Dom har haft dess problem i flera års tid nu, handlar det om nybygge så är mitt råd att fundera på om ni verkligen behöver bygga i Alingsås och välja Vårgårda istället, där har jag hört att det går bättre.
Men ibland kan man inte välja
såg nu att det var garage
Är det på riktigt? Och de skickar ut den informationen? Skicka JO på dom, finns inget annat. Politikerna i den kommunen behöver vakna upp, JO är inget man bråkar med, de kan t.o.m. bli av med sin delegation på att få ta bygglovsbeslut.P Peter19627 skrev:Angående Alingsås kommun så är det fortfarande långa köer.
Hur fasen kan man misslyckas så totalt med sitt uppdrag, jag förstår inte.
Här finns en tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/privat-aegd-fastighet-och-bostad-pa-allmaen-platsmark.364590/Nötegårdsgubben skrev:
Ledsen o mycket upprörd, igår tog byggnadsnämnden beslut att avslå vår ansökan, ordf stod på vår sida o röstade för bifall två andra ledamöter hade tidigare sagt att de skulle bifalla vår ansökan men ändrade uppfattning under mötet efter bygglovshandläggarens föredrag. Vi ska givetvis överklaga, men nu väntar en lång väntan för att få det prövat vi har ännu inte fått se avslaget i text men enligt info har de inte ändrat sitt förslag till avslag, som inte varken motiverar beslutet i sak eller hänvisar till varför vi får ett avslag. Jag kommer givetvis återkomma till er hur ärendet kommer att fortsätta .... Jag funderar på varför inte vi som söker får vara med när beslutet behandlas så även vi kan framföra vår syn.
Jag har fått till svar att vi får betala hela bygglovsavgiften, trots avslag o att de inte gör alla delar.... väljer vi att söka på nytt får vi betala en helt ny avgift, vi har ännu inte bestämt om vi lämnar in en ny ansökan trots att vi överklagar detta på grund av lång handläggningstid.....
QUOTE="Jonaslukarlsson, post: 3571704, member: 226341"]Oftast så tar kommunerna ut avgiften för alla delar för ett bygglov direkt, men vid ett avslag så inträffar inte alla delar i bygglovsprocessen som man annars betalar för, t ex tekniskt samråd, platsebesök etc. Därför blir ju avgiften lägre än för ett beviljat bygglov.
Med dagens lagstiftning så kan inte kommunen fördröja handläggningen utan att avgiften sänks, förutsatt att ärendet är komplett. Så mitt tips är att se till att alla handlingar är korrekta från scratch, då får man åtminstone något ifall de drar ut på processen. Men det är viktigt att skilja på vilken tid som är kommunens och sin egna, om handläggaren begär en komplettering och det tar 3 månader för sökande att skicka in kompletteringen, så är inte det kommunen som drar ut på handläggningen, utan sökande.
Vilken kommun har handläggningstider på upp emot ett år @Heij83 ?[/QUOTE]
QUOTE="Jonaslukarlsson, post: 3571704, member: 226341"]Oftast så tar kommunerna ut avgiften för alla delar för ett bygglov direkt, men vid ett avslag så inträffar inte alla delar i bygglovsprocessen som man annars betalar för, t ex tekniskt samråd, platsebesök etc. Därför blir ju avgiften lägre än för ett beviljat bygglov.
Med dagens lagstiftning så kan inte kommunen fördröja handläggningen utan att avgiften sänks, förutsatt att ärendet är komplett. Så mitt tips är att se till att alla handlingar är korrekta från scratch, då får man åtminstone något ifall de drar ut på processen. Men det är viktigt att skilja på vilken tid som är kommunens och sin egna, om handläggaren begär en komplettering och det tar 3 månader för sökande att skicka in kompletteringen, så är inte det kommunen som drar ut på handläggningen, utan sökande.
Vilken kommun har handläggningstider på upp emot ett år @Heij83 ?[/QUOTE]
Z Zackopojken skrev:Jag har fått till svar att vi får betala hela bygglovsavgiften, trots avslag o att de inte gör alla delar.... väljer vi att söka på nytt får vi betala en helt ny avgift, vi har ännu inte bestämt om vi lämnar in en ny ansökan trots att vi överklagar detta på grund av lång handläggningstid.....
Ska ni överklaga handläggningstiden? Eller för att avgiften inte sänks pga handläggningstiden? Tråkigt att det gick emot er. Men helt otroligt att det är full avgift trots avslag, aldrig hört talas om det tidigare.
Vi kommer med stor sannolikhet överklaga beslutet, hur menar du med att överklaga handläggningen? Tack för din omtanke
BN ska precisera vad de tagit betalt för, kolla i beslutet när det kommer. Enligt min bedömning ska du inte betala för den tekniska biten (samråd, platsbesök etc) vid ett avslag, utan endast för handläggningen. Titta på din kommuns hemsida och se om du kan hitta taxan och hur den är beräknad där. Tog handläggningen längre tid än 20 veckor (10+10)? Då ska avgiften reduceras med 1/5 för varje påbörjad vecka. Du kan överklaga även avgiften och handläggningstiden, inte bara beslutet.