131 683 läst ·
269 svar
132k läst
269 svar
Villa från -69 totalrenovering
Enligt vad jag fått höra ska man akta sig för att blanda sand i lerjord. Att det blir som betong tillsammans.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Precis. Du får inte sandjord för att du sandar din gräsmatta. Det hjälper mot gupp och vatten så klart men du kommer fortfarande ha 99% lerjord. Man ser ju i nyanlagda områden att 50 cm matjord sprids ut ovanpå bergkross och jämnas till med vals. Även om man sår gräs kommer ogräset frodas inom några år eftersom gräset inte är tätt nog.
En perfekt gräsmatta kräver årlig sådd, gödsling och luftning. Kan varmt rekommendera Olle Bergs bok i ämnet.
En perfekt gräsmatta kräver årlig sådd, gödsling och luftning. Kan varmt rekommendera Olle Bergs bok i ämnet.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Köp dicotex från Tyskland, tar nästan allt flerbladigt ogräs. Men var noga med blandningen. Förbjudet i Sverige nu, så om du är miljömupp är det inget för digM M85 skrev:Såhär ser en del jag vill göra om, finns även kirskål på en del.
Marken är lerjord så behöver blanda ut med sand också. Risken med jordfräs är som du säger att man ogräs över hela tomten sen.
Nuvarande tankegångar är att lägga markduk över höst-vinter och sen anlägga gräsmatta i vår och utan att behöva schakta bort jord…. Men ser ju lite trist ut under tiden.
Värsta med jordfräs är att du riskerar sprida ut ogräs, mossa mm över större ytor. Då många ogräs mm växer upp igen ifall där är delar av rötterna kvar. Så vill man att det skall vara värt jobbet så får man gräva bort det, men det hindrar ändå inte ogräs för att växa på nytt genom frön som blåser in, frön som kommer med fåglar mmM M85 skrev:Snyggt !
Gick det bra o få bort allt gammalt med jordfräsen? Jag har ca 80 kvm ”gräs” dvs allt annat än gräs jag vill få bort men pallar inte hyvla bort 5-10 cm pga tungt och det blir stora jordmassor jag behöver frakta bort, har funderat på jordfräs därav o bara bli av med ”gräset”.
Jag testar nu på annan del av vår tomt med wellpapp ovanpå rotogräset och dress på pappen och sen frön samt turfquick.
Sant men en runda eller två med dicotex tar nog hand om det nästa årKempa_swe skrev:
Värsta med jordfräs är att du riskerar sprida ut ogräs, mossa mm över större ytor. Då många ogräs mm växer upp igen ifall där är delar av rötterna kvar. Så vill man att det skall vara värt jobbet så får man gräva bort det, men det hindrar ändå inte ogräs för att växa på nytt genom frön som blåser in, frön som kommer med fåglar mm
3 veckor nu börjar även de kala fläckarna få lite gräs och så klart kommer ogräset lite mer men det kommer garanterat konkurrras ut tillslut 😀
Ett par veckor till sen borde det vara dax att klippa, slänga ut dressjord och lite mer frön
Ett par veckor till sen borde det vara dax att klippa, slänga ut dressjord och lite mer frön
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 609 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 609 inlägg
Gräset tar sig självt och lite ogräs gör ingen skada.
Men för att på sikt slippa se de fula taken i bakgrunden behöver du planera för att plantera lite lagom stora träd där (t ex måttligt beskurna äppelträd).
Men för att på sikt slippa se de fula taken i bakgrunden behöver du planera för att plantera lite lagom stora träd där (t ex måttligt beskurna äppelträd).
hej! Vilken förändring de blevD DSOS skrev:Har helt missat att uppdatera lite i denna tråd
här kommer lite bilder på köket som nu är helt färdigt om man inte räknar med listerna under köksön [bild][bild][bild]
här är öppningen till vardagsrummet från köket
[bild] [bild]
Lite akustikpanel har kommit upp också, tror inte jag har lagt upp någon bild på det
Sängen är nu flyttad till sovrummet så här är betydligt mer plats idag
[bild]
Två bilder från ovanvåningen som har fått en del möbler och annat [bild][bild]
det var allt för denna gång
Då är vi igång med nytt projekt och det är trädgården som skall få sig ett ordentligt lyft
Förra året byggdes det ett trädäck med utekök och i år skall det byggas ett staket runt tomten, trädäck framför förrådet och i det kommer där vara ett rostfritt spabad
Fick börja resan med att gräva ut en hel del i helgen men nu är iallafall den delen färdig
En hel del material som grävts upp på ett par dagar och jag funderar på om man skall ta hit en kranbil som hämtar det för det kommer bli en hel del turer till tippen hahaha
Förra året byggdes det ett trädäck med utekök och i år skall det byggas ett staket runt tomten, trädäck framför förrådet och i det kommer där vara ett rostfritt spabad
Fick börja resan med att gräva ut en hel del i helgen men nu är iallafall den delen färdig
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hel del material som grävts upp på ett par dagar och jag funderar på om man skall ta hit en kranbil som hämtar det för det kommer bli en hel del turer till tippen hahaha
Vad kul, ett rostfritt spabad. Vilket märke?D DSOS skrev:Då är vi igång med nytt projekt och det är trädgården som skall få sig ett ordentligt lyft
Förra året byggdes det ett trädäck med utekök och i år skall det byggas ett staket runt tomten, trädäck framför förrådet och i det kommer där vara ett rostfritt spabad
Fick börja resan med att gräva ut en hel del i helgen men nu är iallafall den delen färdig
[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
En hel del material som grävts upp på ett par dagar och jag funderar på om man skall ta hit en kranbil som hämtar det för det kommer bli en hel del turer till tippen hahaha

