131 666 läst ·
269 svar
132k läst
269 svar
Villa från -69 totalrenovering
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Grymt jobbat! Varför inte gå på med sand också när du ändå håller på? Det kanske ser platt ut men sand jämnar ut det ordentligt.
Snyggt !
Gick det bra o få bort allt gammalt med jordfräsen? Jag har ca 80 kvm ”gräs” dvs allt annat än gräs jag vill få bort men pallar inte hyvla bort 5-10 cm pga tungt och det blir stora jordmassor jag behöver frakta bort, har funderat på jordfräs därav o bara bli av med ”gräset”.
Jag testar nu på annan del av vår tomt med wellpapp ovanpå rotogräset och dress på pappen och sen frön samt turfquick.
Gick det bra o få bort allt gammalt med jordfräsen? Jag har ca 80 kvm ”gräs” dvs allt annat än gräs jag vill få bort men pallar inte hyvla bort 5-10 cm pga tungt och det blir stora jordmassor jag behöver frakta bort, har funderat på jordfräs därav o bara bli av med ”gräset”.
Jag testar nu på annan del av vår tomt med wellpapp ovanpå rotogräset och dress på pappen och sen frön samt turfquick.
Vad har du för rotogräs? En del är riiiktigt sega och överlever länge under täckning, eller tittar ut vid kanterna istället. De kan tyvärr även vara jobbiga att bli av med genom grävning eller jordfräs. I värsta fall strimlar man rötterna i små fragment som sprids över hela gräsmattan istället.M M85 skrev:Snyggt !
Gick det bra o få bort allt gammalt med jordfräsen? Jag har ca 80 kvm ”gräs” dvs allt annat än gräs jag vill få bort men pallar inte hyvla bort 5-10 cm pga tungt och det blir stora jordmassor jag behöver frakta bort, har funderat på jordfräs därav o bara bli av med ”gräset”.
Jag testar nu på annan del av vår tomt med wellpapp ovanpå rotogräset och dress på pappen och sen frön samt turfquick.
I slutänden kommer det gräs som är mest starkväxande på den specifika jordmånen bara det som du har. Jag som har väldigt olika jordmån och olika fuktighet i olika delar av gräsmattan har helt olika gräs typer, allt beroende på vilken som trivs bäst. Men jag är nöjd ändå.
Såhär ser en del jag vill göra om, finns även kirskål på en del.mrsnhp skrev:
Marken är lerjord så behöver blanda ut med sand också. Risken med jordfräs är som du säger att man ogräs över hela tomten sen.
Nuvarande tankegångar är att lägga markduk över höst-vinter och sen anlägga gräsmatta i vår och utan att behöva schakta bort jord…. Men ser ju lite trist ut under tiden.
Markduk över vintern biter tyvärr inte på kirskål, som ju sover under jord då. Täckning i minst ett par år brukar dom säga som har lyckats med den metoden.M M85 skrev:Såhär ser en del jag vill göra om, finns även kirskål på en del.
Marken är lerjord så behöver blanda ut med sand också. Risken med jordfräs är som du säger att man ogräs över hela tomten sen.
Nuvarande tankegångar är att lägga markduk över höst-vinter och sen anlägga gräsmatta i vår och utan att behöva schakta bort jord…. Men ser ju lite trist ut under tiden.
Däremot står den ju inte ut med regelbunden gräsklippning, så den kan nog ge sig med tiden om det inte finns något stort bestånd bredvid gräsmattan som matar ut nytt hela tiden. Rotfragment är dock en stor risk med kirskål, den tar sig från minsta lilla stump.
Byggavfall-säckar under fyra veckor i augusti var däremot väldigt effektivt mot allt i gräsmattan 🙄 Jag vet inte om det biter på kirskål för det har vi inte där, men allt som fanns dog. Vi fick så nytt gräs, och det är fortfarande fläckigt ett år efter sådd eftersom vi var dåliga på att vattna.
Har du fläckar (som inte är alltför stora) utan gräs så rekommenderar jag att transplantera gräs från andra delar av gräsmattan. Det tar sig mycket snabbare och effektivare än att så gräsmatta. Så gärna runt om, men rotsystemet sprider sig väldigt effektivt i sidled när man transplanterar gräs och det blir snabbt grönt.mrsnhp skrev:
På lerjord brukar väl kompost eller dressjord rekommenderas snarare än sand?M M85 skrev:Såhär ser en del jag vill göra om, finns även kirskål på en del.
Marken är lerjord så behöver blanda ut med sand också. Risken med jordfräs är som du säger att man ogräs över hela tomten sen.
Nuvarande tankegångar är att lägga markduk över höst-vinter och sen anlägga gräsmatta i vår och utan att behöva schakta bort jord…. Men ser ju lite trist ut under tiden.
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Sand är för att jämna till. Toppdress hjälper vid sådd. Men lerjorden kommer inte påverkas. I en äldre gräsmatta så växer ju gräset snarare i den turf/kompost som blir över tid. Gräs växer exceptionellt bra i lerjord särskilt om man låter klipphöjden vara 4-5cm.
Så om jag blandar in sand i lerjorden så kommer den inte påverkas, eller menar du att effekten (dränering) kommer avta över tid?S Småbrukaren skrev:
Effekten av sand avtar med tiden. Leran lägger sig mellan sanden och äter upp den. Man måste blanda i kopiösa mängder med sand för att en lerajord ska ändra karaktär och inte längre vara en lerjord.M M85 skrev:


