D
En vecka efter spridning av frön.
Gräsmatta en vecka efter sådd, med bevattningsslang på marken och häckar samt hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Greatstomp och 6 till
  • Laddar…
D DSOS skrev:
En vecka efter spridning av frön.
[bild]
Det tar sig :)
Måste du vattna varje dag (som det inte regnar) i princip ?
 
D
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det tar sig :)
Måste du vattna varje dag (som det inte regnar) i princip ?
Yes det vattnas de flesta dagar på morgonen och kvällen, hsr jag jobbat hemma så har jag kört en dusch på dagen också

men ser bättre o bättre ut bild tagen igår
En gräsmatta med vattenslang syns i solen, omgiven av häckar och hus, med blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Greatstomp och 2 till
  • Laddar…
Grymt jobbat! Varför inte gå på med sand också när du ändå håller på? Det kanske ser platt ut men sand jämnar ut det ordentligt.
 
  • Gilla
DSOS och 2 till
  • Laddar…
Snyggt !

Gick det bra o få bort allt gammalt med jordfräsen? Jag har ca 80 kvm ”gräs” dvs allt annat än gräs jag vill få bort men pallar inte hyvla bort 5-10 cm pga tungt och det blir stora jordmassor jag behöver frakta bort, har funderat på jordfräs därav o bara bli av med ”gräset”.

Jag testar nu på annan del av vår tomt med wellpapp ovanpå rotogräset och dress på pappen och sen frön samt turfquick.
 
  • Gilla
solidbase
  • Laddar…
M M85 skrev:
Snyggt !

Gick det bra o få bort allt gammalt med jordfräsen? Jag har ca 80 kvm ”gräs” dvs allt annat än gräs jag vill få bort men pallar inte hyvla bort 5-10 cm pga tungt och det blir stora jordmassor jag behöver frakta bort, har funderat på jordfräs därav o bara bli av med ”gräset”.

Jag testar nu på annan del av vår tomt med wellpapp ovanpå rotogräset och dress på pappen och sen frön samt turfquick.
Vad har du för rotogräs? En del är riiiktigt sega och överlever länge under täckning, eller tittar ut vid kanterna istället. De kan tyvärr även vara jobbiga att bli av med genom grävning eller jordfräs. I värsta fall strimlar man rötterna i små fragment som sprids över hela gräsmattan istället.
 
I slutänden kommer det gräs som är mest starkväxande på den specifika jordmånen bara det som du har. Jag som har väldigt olika jordmån och olika fuktighet i olika delar av gräsmattan har helt olika gräs typer, allt beroende på vilken som trivs bäst. Men jag är nöjd ändå.
 
  • Gilla
nykök och 1 till
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp skrev:
Vad har du för rotogräs? En del är riiiktigt sega och överlever länge under täckning, eller tittar ut vid kanterna istället. De kan tyvärr även vara jobbiga att bli av med genom grävning eller jordfräs. I värsta fall strimlar man rötterna i små fragment som sprids över hela gräsmattan istället.
Såhär ser en del jag vill göra om, finns även kirskål på en del.

Marken är lerjord så behöver blanda ut med sand också. Risken med jordfräs är som du säger att man ogräs över hela tomten sen.

Nuvarande tankegångar är att lägga markduk över höst-vinter och sen anlägga gräsmatta i vår och utan att behöva schakta bort jord…. Men ser ju lite trist ut under tiden.
 
  • Gräsmatta med inslag av ogräs och lerjord, plats för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M M85 skrev:
Såhär ser en del jag vill göra om, finns även kirskål på en del.

Marken är lerjord så behöver blanda ut med sand också. Risken med jordfräs är som du säger att man ogräs över hela tomten sen.

Nuvarande tankegångar är att lägga markduk över höst-vinter och sen anlägga gräsmatta i vår och utan att behöva schakta bort jord…. Men ser ju lite trist ut under tiden.
Markduk över vintern biter tyvärr inte på kirskål, som ju sover under jord då. Täckning i minst ett par år brukar dom säga som har lyckats med den metoden.

Däremot står den ju inte ut med regelbunden gräsklippning, så den kan nog ge sig med tiden om det inte finns något stort bestånd bredvid gräsmattan som matar ut nytt hela tiden. Rotfragment är dock en stor risk med kirskål, den tar sig från minsta lilla stump.
 
Byggavfall-säckar under fyra veckor i augusti var däremot väldigt effektivt mot allt i gräsmattan 🙄 Jag vet inte om det biter på kirskål för det har vi inte där, men allt som fanns dog. Vi fick så nytt gräs, och det är fortfarande fläckigt ett år efter sådd eftersom vi var dåliga på att vattna.
 
mrsnhp mrsnhp skrev:
Byggavfall-säckar under fyra veckor i augusti var däremot väldigt effektivt mot allt i gräsmattan 🙄 Jag vet inte om det biter på kirskål för det har vi inte där, men allt som fanns dog. Vi fick så nytt gräs, och det är fortfarande fläckigt ett år efter sådd eftersom vi var dåliga på att vattna.
Har du fläckar (som inte är alltför stora) utan gräs så rekommenderar jag att transplantera gräs från andra delar av gräsmattan. Det tar sig mycket snabbare och effektivare än att så gräsmatta. Så gärna runt om, men rotsystemet sprider sig väldigt effektivt i sidled när man transplanterar gräs och det blir snabbt grönt.
 
  • Gilla
Gilmorized och 1 till
  • Laddar…
M M85 skrev:
Såhär ser en del jag vill göra om, finns även kirskål på en del.

Marken är lerjord så behöver blanda ut med sand också. Risken med jordfräs är som du säger att man ogräs över hela tomten sen.

Nuvarande tankegångar är att lägga markduk över höst-vinter och sen anlägga gräsmatta i vår och utan att behöva schakta bort jord…. Men ser ju lite trist ut under tiden.
På lerjord brukar väl kompost eller dressjord rekommenderas snarare än sand?
 
Sand är för att jämna till. Toppdress hjälper vid sådd. Men lerjorden kommer inte påverkas. I en äldre gräsmatta så växer ju gräset snarare i den turf/kompost som blir över tid. Gräs växer exceptionellt bra i lerjord särskilt om man låter klipphöjden vara 4-5cm.
 
S Småbrukaren skrev:
Sand är för att jämna till. Toppdress hjälper vid sådd. Men lerjorden kommer inte påverkas. I en äldre gräsmatta så växer ju gräset snarare i den turf/kompost som blir över tid. Gräs växer exceptionellt bra i lerjord särskilt om man låter klipphöjden vara 4-5cm.
Så om jag blandar in sand i lerjorden så kommer den inte påverkas, eller menar du att effekten (dränering) kommer avta över tid?
 
Claes Sörmland
M M85 skrev:
Så om jag blandar in sand i lerjorden så kommer den inte påverkas, eller menar du att effekten (dränering) kommer avta över tid?
Effekten av sand avtar med tiden. Leran lägger sig mellan sanden och äter upp den. Man måste blanda i kopiösa mängder med sand för att en lerajord ska ändra karaktär och inte längre vara en lerjord.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.