D
Janneki Janneki skrev:
Vad kul, ett rostfritt spabad. Vilket märke?
Vi tittar på ett som är 2.3x2.3m från pice AB i älmhult
 
Hej igen.
Jag har också tittat på spabad i metal på tex blockpool, svenska badtunnor mfl. Har du jämfört dessa? Vad gjorde att du fastnade för den? Fördelar / nackdelar?
 
D
Janneki Janneki skrev:
Hej igen.
Jag har också tittat på spabad i metal på tex blockpool, svenska badtunnor mfl. Har du jämfört dessa? Vad gjorde att du fastnade för den? Fördelar / nackdelar?
Ser inte så stor skillnad när man tittar på liknande storlekar så priset var en avgörande del för oss

Sen är vi inte några som vill ha massage eller bubblor och disco belysning 😉 så jämför man då så är där inte mycket som skiljer de olika vi har titta på i alla fall
 
Jag är inte heller för bubblor mm. Har du läst någon recension av metal? Ska bli kul att följa ditt bygge och få inspiration.
 
D DSOS skrev:
Vi tittar på ett som är 2.3x2.3m från pice AB i älmhult
Vi har tittat på Crystalspa, Vedpool och Pice, alla verkar till att hålla bra kvalité och till rimliga kostnader.

När jag var och tittade på Vedpool så kändes deras bad helt ok (fabrik i Rättvik i Dalarna) men du måste välja en av deras modeller på hemsidan. Viss möjlighet till att välja olika tillval.
Tyvärr så kändes dessa inte alls lika exklusiva som de andra två plus att deras spa får stabiliteten från veckningen i plåtarna. Detta innebär också att du har veck mellan varje plåt och inga synliga svetsar.
Dock väldigt bra priser och väldigt trevligt bemötande från personalen!
Räkna 1-3 månaders leveranstid.

På Crystalspa (Jörlanda utanför Göteborg) kunde man beställa sitt spa precis som man ville.
Väldigt bra möjligheter till att designa sitt spa, som man vill ha det, på deras hemsida.
Väldigt hjälpsam personal och fantastiskt fina konstruktioner med synliga svetsar.
Rimliga priser och snygg design!
Varierande leveranstid beroende på säsong här med, ungefär samma som på Vedpool.

Pice är ett företag som verkar till att ha växt enormt snabbt (Älmhult i Småland) men inget negativt med detta vad jag upplevde.
Fick en fantastisk rundtur på hela fabriken. Till skillnad från Crystal spa och i likhet med Vedpool så har de ingen utställning man kan titta på men de packade upp två färdiga spa som skulle till kund så att jag kunde få titta på dem.
Genomtänkta konstruktioner och tillverkningsmetoder. De gör i princip allting in-house och betningen av det rostfria materialet (efter färdig svetsning) sker hos grannföretaget på samma gata.
De spabad som man kan se på deras hemsida är endast förslag, du får badet precis som du vill ha det!
Vi fastnade för ett 2.3x2.3m som grund och la till förstärkt ytterkant och extra anslutningar i botten.
Belysning ville vi ha men bubblor och jetmunstycken tyckte vi är för dyrt och enligt säljaren är det väldigt få som väljer dessa funktioner.
Rostfritt material, brutna kanter, synliga svetsfogar, blästrade trappsteg (för halkskydd) och till ett realistiskt pris är de anledningar till att vi föredrog Pice. (Bonus att det var betydligt närmare för oss än de andra två)
Dock så sticker priset orimligt mycket om man vill gå upp till ett 2.3x3.0m stort spabad. (+100.000kr)
Leveranstid var 3 månader och uppåt beroende på säsong...
Väldigt proffsig och hjälpsam personal, fick färdiga ritningar på vår design inom ett par dagar!

Många mil blev det för att titta på de olika tillverkarna men när man pratar om en så pass stor investering så känns det inte som att man vill chansa.
Jag tror man blir nöjd oavsett vilken av dessa tillverkare man väljer, ett rostfritt spabad "made in Sweden!", men för vår del matchade Pice bäst den kvalité, det utförande och det utseende som vi önskade oss.
Vi har grävt ner och gjutit väggar och platta till vårt spabad så det blir jäms med marken. Oklart hur vi ska kunna sänka ner det dock. På Pice spabad finns svetsade lyftöglor på sidorna men det blir inte helt lätt att använda dessa när det är helt nedsänkt...

Ska bli intressant att följa ditt bygge, lycka till!
 
  • Gilla
Janneki
  • Laddar…
Janneki Janneki skrev:
Hej igen.
Jag har också tittat på spabad i metal på tex blockpool, svenska badtunnor mfl. Har du jämfört dessa? Vad gjorde att du fastnade för den? Fördelar / nackdelar?
Tittade precis på blockpool och priserna är riktigt bra.
Tittar man noga på bilderna så ser det ut som att det är veckad plåt precis som Vedpool, dvs. inga synliga svetsar. Gillar man detta utseende är det nog ett helt ok val men i min värld är synliga svetsar att föredra. Snyggare och lättare att hålla rent samt att försäkra sig om att det är i bra skick men dyrare att tillverka...
 
  • Gilla
Janneki
  • Laddar…
Vi valde ett 2.2 x 2.4 bad från crystal spa som vi varit väldigt nöjda med. Vi byggde upp stöd under sittdelarna med XPS och grävde ner den till kanske 70% och sen ett förhöjt trädäck för att få poolen på samma nivå.
 
Redigerat:
D
C coccon skrev:
Vi har tittat på Crystalspa, Vedpool och Pice, alla verkar till att hålla bra kvalité och till rimliga kostnader.

När jag var och tittade på Vedpool så kändes deras bad helt ok (fabrik i Rättvik i Dalarna) men du måste välja en av deras modeller på hemsidan. Viss möjlighet till att välja olika tillval.
Tyvärr så kändes dessa inte alls lika exklusiva som de andra två plus att deras spa får stabiliteten från veckningen i plåtarna. Detta innebär också att du har veck mellan varje plåt och inga synliga svetsar.
Dock väldigt bra priser och väldigt trevligt bemötande från personalen!
Räkna 1-3 månaders leveranstid.

På Crystalspa (Jörlanda utanför Göteborg) kunde man beställa sitt spa precis som man ville.
Väldigt bra möjligheter till att designa sitt spa, som man vill ha det, på deras hemsida.
Väldigt hjälpsam personal och fantastiskt fina konstruktioner med synliga svetsar.
Rimliga priser och snygg design!
Varierande leveranstid beroende på säsong här med, ungefär samma som på Vedpool.

Pice är ett företag som verkar till att ha växt enormt snabbt (Älmhult i Småland) men inget negativt med detta vad jag upplevde.
Fick en fantastisk rundtur på hela fabriken. Till skillnad från Crystal spa och i likhet med Vedpool så har de ingen utställning man kan titta på men de packade upp två färdiga spa som skulle till kund så att jag kunde få titta på dem.
Genomtänkta konstruktioner och tillverkningsmetoder. De gör i princip allting in-house och betningen av det rostfria materialet (efter färdig svetsning) sker hos grannföretaget på samma gata.
De spabad som man kan se på deras hemsida är endast förslag, du får badet precis som du vill ha det!
Vi fastnade för ett 2.3x2.3m som grund och la till förstärkt ytterkant och extra anslutningar i botten.
Belysning ville vi ha men bubblor och jetmunstycken tyckte vi är för dyrt och enligt säljaren är det väldigt få som väljer dessa funktioner.
Rostfritt material, brutna kanter, synliga svetsfogar, blästrade trappsteg (för halkskydd) och till ett realistiskt pris är de anledningar till att vi föredrog Pice. (Bonus att det var betydligt närmare för oss än de andra två)
Dock så sticker priset orimligt mycket om man vill gå upp till ett 2.3x3.0m stort spabad. (+100.000kr)
Leveranstid var 3 månader och uppåt beroende på säsong...
Väldigt proffsig och hjälpsam personal, fick färdiga ritningar på vår design inom ett par dagar!

Många mil blev det för att titta på de olika tillverkarna men när man pratar om en så pass stor investering så känns det inte som att man vill chansa.
Jag tror man blir nöjd oavsett vilken av dessa tillverkare man väljer, ett rostfritt spabad "made in Sweden!", men för vår del matchade Pice bäst den kvalité, det utförande och det utseende som vi önskade oss.
Vi har grävt ner och gjutit väggar och platta till vårt spabad så det blir jäms med marken. Oklart hur vi ska kunna sänka ner det dock. På Pice spabad finns svetsade lyftöglor på sidorna men det blir inte helt lätt att använda dessa när det är helt nedsänkt...

Ska bli intressant att följa ditt bygge, lycka till!
Stort tack för denna info ! Det känns som vi har gjort rätt val då med pice :)

Ja jag hade nog valt 2.3x3 om det inte var 100papp som priset gick upp med tycker det känns galet så vi får vara "nöjda" med 2.3 vilket jag tror blir kanon

Vår tanke är att låta badet sticka upp 50cm ovan trädäck så den kommer synas rejält

Hur är locket man får till ? Hörde att det kanske inte var det bästa i kvalite men vet inte om det stämmer

När det kommer till klor och ph har ni ett auto system eller fixar ni själv ?
 
J John_Anders skrev:
Vi valde ett 2x2.2 bad från crystal spa som vi varit väldigt nöjda med. Vi byggde upp stöd under sittdelarna med XPS och grävde ner den till kanske 70% och sen ett förhöjt trädäck för att få poolen på samma nivå.
Hur har ni löst det med isolering? Ingår det? Och var placerar ni teknikrummet? Isolering under?
 
Janneki Janneki skrev:
Hur har ni löst det med isolering? Ingår det? Och var placerar ni teknikrummet? Isolering under?
De flesta har 50 mm isolering runtom och i botten men man måste stödja sittdelen och det enklaste är att göra det med isolerblock. Vissa fabrikat tex svenska badtunnor säljs med självbärande konstruktion med isolering. Teknikrummet löste vi genom att gräva ut mer längs en av sidorna, och täckte med tryckt virke mot jorden. Vi ställde ner betongplintar för att fästa virket och isolerade utrymmet med 100 mm XPS block.
 
Jag glömde skriva att vi utökade isoleringen så det är 100mm även i botten och runtom. Vi håller poolen alltid på 38 grader och ville minimera värmeförlusterna.
 
  • Gilla
Janneki
  • Laddar…
D DSOS skrev:
Stort tack för denna info ! Det känns som vi har gjort rätt val då med pice :)

Ja jag hade nog valt 2.3x3 om det inte var 100papp som priset gick upp med tycker det känns galet så vi får vara "nöjda" med 2.3 vilket jag tror blir kanon

Vår tanke är att låta badet sticka upp 50cm ovan trädäck så den kommer synas rejält

Hur är locket man får till ? Hörde att det kanske inte var det bästa i kvalite men vet inte om det stämmer

När det kommer till klor och ph har ni ett auto system eller fixar ni själv ?
Det blir nog hur bra som helst. Ska det sticka upp kan man ju beställa det med rostfria plåtar på utsidan, fråga om pris på det och se om det verkar rimligt!

100tkr till blev för mycket för oss också.

Locket såg tjockt och bra ut. minns inte om det var 100mm eller 200mm XPS och det var med fyrkantsprofiler i rostfritt invändigt. Kändes som att de ville vara på säkra sidan för de sa att alla lock ger upp förr eller senare men det verkade som att de dessutom hade tjock plast på undersidan av isoleringen för att undvika upptagning av ånga. De sa att barn skulle kunna gå på locket men om vuxna gjorde det bockar profilerna sig men du trillar i varje fall inte i plurret...

Har inte kommit så långt med klor men ph-justeringen blir automatisk.

Pices pooler är i varje fall självbärande och har sprutad PIR-isolering på utsidan men vi har valt att komplettera med 100mm XPS under och 100mm XPS runtom badet. Precis som John_Anders ska vi ha det varmt året runt.

Teknikrummet hamnar några meter bort, delvis väderskyddat.

Hur har ni andra löst det med uppvärming?
Vi har dragit fram rör från luft-vattenpumpen och en värmeväxlare för uppvärming på höst, vinter och vår.
På sommaren är tanken att införstaffa en liten liten inverterstyrd luft-vattenpump då husets pump är upptagen med att köra kyla.
Någon som har förslag på en sådan pump? Har hittat lite olika på 2-3kW men de flera känns som okända märken. Hade velat ha något i stil med Pahlens men säljaren på Hem- och Villamässan hade inga jättebra förslag...
 
D
Medans vi räknar på material och kostnader så tog jag tag i den lilla gräsmattan som finns kvar

Klippte ner den och vertikalskurit, slängde ut frön och dressjord blandad med lite mer sand för att få den lite jämnare.
20260418_132752.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20260418_143007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick även en robot av en polare som köpte ny så installera den
IMG-20260419-WA0003.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror det kommer bli ett bra år för denna gräsmatta :)

Jag och benny kunde till och med njuta lite i solen också
20260417_165039.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I veckan skall det förhoppningsvis beställas material till trädäck och staket samt garageport. Får se om vi kan ta oss till tillverkaren av spabad också så vi kan titta på dem
 
D
Ett besök på Pice AB tillverkarna av spabad i rostfritt
20260422_135031.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20260422_135036.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20260422_135104.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20260422_135404.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som slog mig direkt är hur pass stort 2.3x2.3m är 😂 min tanke om att det kanske är lite litet försvann direkt så det var tur att man kunde komma dit och se spa baden på riktigt

Får fundera lite till och räkna på det men det lutar åt ett spa bad från Pice

Får mäta ut där spabadet skall vara och gräva ut 30cm som jag har tänkt fylla med makadam
Vilken storlek på makadam skall man välja? Behövs det padda eller räcker det att man "manuellt" slår med något ?


Leverans av material till staket och trädäck kommer på fredag och vår nya garageport, lampor till trädgården mm är nu också beställda så nu vet man vad man skall göra de kommande månaderna :)
 
  • Gilla
Janneki
  • Laddar…
Ska Benny bada också, så behövs nog ett spabad i rostfritt och inte i plast.
Kämpa på!
 
  • Gilla
DSOS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.