45 148 läst ·
248 svar
45k läst
248 svar
Vill köpa hus, hur får man lån?
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Japp så länge man inte har jobb så blir man beroende av bidrag. Men alla dra sitt strå till stacken tillslutNötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Nej, det har jag inte glömt. Inte heller har jag letat i detalj åt dig, det tänkte jag kunde vara din sak att göra. Däremot hittade jag med den enkla googlingen ”lokal Blekinge” industrilokaler i alla nämna städer. Kanske för stora, kanske med fel färg på väggarna, kanske, kanske alldeles underbara.D danjac skrev:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Jag tycker vi kan lägga ner (halvt) nedsättande kommentarer gällande TS bidrag osv.
TS har fått skopor så det räcker i den här tråden och det finns just nu ingen anledning att inte vara saklig.
TS har fått skopor så det räcker i den här tråden och det finns just nu ingen anledning att inte vara saklig.
Eftersom du inte vill berätta om din affärsidé går det inte att avgöra om däckmaskiner är relevanta. Om du ska syssla med billackering är de t.ex. helt irrelevanta. Ja, det är lite tyket sagt men det är sanningen.D danjac skrev:
Som sagt, om du inte haft ett enda jobb på tre-fyra år så skulle jag börja undra som arbetsgivare vad du är för någon.
Jag är ensam, gå in på arbetsförmedlingen så får ni se självatommib skrev:
Eftersom du inte vill berätta om din affärsidé går det inte att avgöra om däckmaskiner är relevanta. Om du ska syssla med billackering är de t.ex. helt irrelevanta. Ja, det är lite tyket sagt men det är sanningen.
Som sagt, om du inte haft ett enda jobb på tre-fyra år så skulle jag börja undra som arbetsgivare vad du är för någon.
Du e ju dum på riktigt...Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det har jag inte glömt. Inte heller har jag letat i detalj åt dig, det tänkte jag kunde vara din sak att göra. Däremot hittade jag med den enkla googlingen ”lokal Blekinge” industrilokaler i alla nämna städer. Kanske för stora, kanske med fel färg på väggarna, kanske, kanske alldeles underbara.
Ärligt danjac, den här tråden har i skrivande stund snart 100 inlägg fördelat på sju sidor. Redan i inlägg 1 förklarar Husgubbe läget, och ändå fortsätter du fråga hur du ska få till det omöjliga. Det är många som givit dig konstruktiva förslag, men de skjuter du i sank med diverse mer eller mindre verklighetsfrånvända argument.
Vad är du ute efter egentligen? Att någon här ska säga: "Klart killen ska få förverkliga sin dröm om det egna företaget. Jag har en mille över...du kan få låna den helt utan säkerhet."?
Vad är du ute efter egentligen? Att någon här ska säga: "Klart killen ska få förverkliga sin dröm om det egna företaget. Jag har en mille över...du kan få låna den helt utan säkerhet."?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Du skriver att du gått gymnasieskolans fordonsprogram. Jag har jobbat som fordonslärare i 14 år och många av mina duktigaste/skickligaste elever har haft ett jobbkontrakt påskrivet innan de avslutat utbildningen i Åk3. Så direkt efter studenten så har de börjat sin anställning. Det är ju genom praktik ute på olika verkstäder, under den treåriga utbildningen, som eleven har möjlighet att visa upp sitt kunnande och att man kan passa tider, vilket är nog så viktigt. Jag har också haft elever som inte fått något jobb inom bilbranschen ofta beroende på att de misskött sin praktik. De har inte passat tider, tyckt att de bara får göra skitjobb, inte lyssnat eller gjort som den ansvarige sagt m.m. Är du så kapabel och duktig, som du låter påskina, så är det minst sagt märkligt att du inte efter alla dessa år efter studenten inte lyckats få ett endaste jobb.
”Arbetsmarknaden inom motorbranschen är glödhet, då det finns en stor efterfrågan på kvalificerade personer. Stort rekryteringsbehov av ca 5 500 nyanställningar under kommande tre år.”
https://bilproffs.se/vara-yrken/arbetsmarknad-vara-yrken/
”Arbetsmarknaden inom motorbranschen är glödhet, då det finns en stor efterfrågan på kvalificerade personer. Stort rekryteringsbehov av ca 5 500 nyanställningar under kommande tre år.”
https://bilproffs.se/vara-yrken/arbetsmarknad-vara-yrken/
Du får ursäkta att mina tips blir luddiga i kanten. Det beror på att du vill behålla din affärsidé hemlig, vilket jag kan ha respekt för.D danjac skrev:
Men om du letar i din krets av tänkbara kunder kanske du kan hitta någon som kan bli större än de andra. Kanske något åkeri eller fordonsägarkollektiv som gemensamt behöver service. Sådana brukar ha lokaler och resurser. Slut avtal med en sådan storkund om billig lokal mot hygglig rabatt!
Ett annat alternativ är att låta ditt företag dra kunder till ett annat. Om du ska erbjuda någon sorts service som har att göra med bilar kan du samverka med en lokal bensinmack.
Tips tre: Om vi antar att ditt blivande företag kommer att sluka någon form av råvaror eller förbrukningsartiklar kommer du att själv bli någons viktiga storkund. I många branschen ger märkesleverantörerna stör åt kunder i utbyte mot favorisering eller ensamrätt.
Det är sant, men bara om man är liten och har begränsat rörelsekapital och kanske en oprövad affärsidé som inte får hålla på för länge.B billy_baver skrev:
Ett stort företag, vi tar IKEA som aktuellt exempel, kan sätta 200 miljoner i en ny butik och klarar av uppstartstiden utan problem eller omedelbar återbetalning.
Det var lite av den nu framlidne Kamprads syn på ekonomi. Han ville tjäna massor av pengar men hatade s k "kvartalsekonomi".
P Paxman skrev:Ärligt danjac, den här tråden har i skrivande stund snart 100 inlägg fördelat på sju sidor. Redan i inlägg 1 förklarar Husgubbe läget, och ändå fortsätter du fråga hur du ska få till det omöjliga. Det är många som givit dig konstruktiva förslag, men de skjuter du i sank med diverse mer eller mindre verklighetsfrånvända argument.
Vad är du ute efter egentligen? Att någon här ska säga: "Klart killen ska få förverkliga sin dröm om det egna företaget. Jag har en mille över...du kan få låna den helt utan säkerhet."?
Ja om arbetslösa
tompas11 skrev:
Du skriver att du gått gymnasieskolans fordonsprogram. Jag har jobbat som fordonslärare i 14 år och många av mina duktigaste/skickligaste elever har haft ett jobbkontrakt påskrivet innan de avslutat utbildningen i Åk3. Så direkt efter studenten så har de börjat sin anställning. Det är ju genom praktik ute på olika verkstäder, under den treåriga utbildningen, som eleven har möjlighet att visa upp sitt kunnande och att man kan passa tider, vilket är nog så viktigt. Jag har också haft elever som inte fått något jobb inom bilbranschen ofta beroende på att de misskött sin praktik. De har inte passat tider, tyckt att de bara får göra skitjobb, inte lyssnat eller gjort som den ansvarige sagt m.m. Är du så kapabel och duktig, som du låter påskina, så är det minst sagt märkligt att du inte efter alla dessa år efter studenten inte lyckats få ett endaste jobb.
”Arbetsmarknaden inom motorbranschen är glödhet, då det finns en stor efterfrågan på kvalificerade personer. Stort rekryteringsbehov av ca 5 500 nyanställningar under kommande tre år.”
[länk]
Mycket att lära mig helt klart. Men hur många ungdomar tror du har erfarenhet av både gamla och nya fordon?tompas11 skrev:
Du skriver att du gått gymnasieskolans fordonsprogram. Jag har jobbat som fordonslärare i 14 år och många av mina duktigaste/skickligaste elever har haft ett jobbkontrakt påskrivet innan de avslutat utbildningen i Åk3. Så direkt efter studenten så har de börjat sin anställning. Det är ju genom praktik ute på olika verkstäder, under den treåriga utbildningen, som eleven har möjlighet att visa upp sitt kunnande och att man kan passa tider, vilket är nog så viktigt. Jag har också haft elever som inte fått något jobb inom bilbranschen ofta beroende på att de misskött sin praktik. De har inte passat tider, tyckt att de bara får göra skitjobb, inte lyssnat eller gjort som den ansvarige sagt m.m. Är du så kapabel och duktig, som du låter påskina, så är det minst sagt märkligt att du inte efter alla dessa år efter studenten inte lyckats få ett endaste jobb.
”Arbetsmarknaden inom motorbranschen är glödhet, då det finns en stor efterfrågan på kvalificerade personer. Stort rekryteringsbehov av ca 5 500 nyanställningar under kommande tre år.”
[länk]
Bsa,unc,unf whitworth vet nog inte många ungdomar vad det är.
Specialverktyg för att kunna byta kamrem på en nyare bil är sällan jag köper utan tillverka själv. Så tillräckligt bra för att få jobb vågar jag säga att jag är. Ja i Karlskrona skriker de då inte efter mekaniker.
Risk för att avslöja en stor del av min idéB billy_baver skrev:Du får ursäkta att mina tips blir luddiga i kanten. Det beror på att du vill behålla din affärsidé hemlig, vilket jag kan ha respekt för.
Men om du letar i din krets av tänkbara kunder kanske du kan hitta någon som kan bli större än de andra. Kanske något åkeri eller fordonsägarkollektiv som gemensamt behöver service. Sådana brukar ha lokaler och resurser. Slut avtal med en sådan storkund om billig lokal mot hygglig rabatt!
Ett annat alternativ är att låta ditt företag dra kunder till ett annat. Om du ska erbjuda någon sorts service som har att göra med bilar kan du samverka med en lokal bensinmack.
Tips tre: Om vi antar att ditt blivande företag kommer att sluka någon form av råvaror eller förbrukningsartiklar kommer du att själv bli någons viktiga storkund. I många branschen ger märkesleverantörerna stör åt kunder i utbyte mot favorisering eller ensamrätt.
Men kommer använda en del farliga kemikalier mm. Därför jag har problem att hitta en lokal. Det är kalla handen direkt. Och jag förstår dem. För lokalen måste anpassas och bes innan man får använda dem

