45 148 läst ·
248 svar
45k läst
248 svar
Vill köpa hus, hur får man lån?
Men du frågade hur du ska få lån, och för att få lån behöver du ett jobb. Vad är det som gör att du inte får några jobb, vet du det? Det finns ju jobb i Blekinge, så det måste vara något annat problem. Vilka jobb söker du? Hur går du tillväga? Du har ju fått jättebra tips men du verkar inte vilja ta till dig dem.D danjac skrev:Alltså snälla, kan ni sluta tjafsa om jobb hela tiden. Tror ni inte att jag söker jobb?
Jag har sökt jobb sen jag tog studenten. Ändå sitter jag arbetslös. Så uppenbarligen så hjälper det ju inte att bara söka jobb.
Och ni som frågesätter om jag verkligen söker, inom af måste man söka om man ska få ut ersättning.
Lägg ner tjatet om jobb, det var inte det jag frågade om.
Detta var vad du frågade, och du har fått svaret flera gånger i tråden: du kan inte få ett bra lån med de förutsättningar du redovisar. Det som återstår är att du vänder dig till "lånehajar" och det avråds du ifrån å det bestämdaste från alla med någon som helst kunskap i privatekonomi.D danjac skrev:
Eftersom detta faktum inte löser ditt problem försöker folk hjälpa dig att se saken från ett annat håll, som kan lösa ditt problem, men det verkar du helt ointresserad av. Du sitter i brunnen och vill komma upp. Alla säger att ända sättet är att klättra, men du tror envist att det finns något annat sätt. Jag tror att det enda som återstår är att önska dig lycka till i livet och hålla tummarna för att det löser sig på något sätt för dig.
Ett tips kan vara och ringa och fråga dem man sökt jobb hos och fråga varför man inte fick jobbet. Det kan vara hårt att höra vad anledningarna är men väl så bra för självutvecklingen så man själv vet vad man ska jobba med. Ta det nu inte personligt utan se det som att folk försöker hjälpa dig. Alla här andra vill att du skall vara med och bidra till samhället, det tjänar vi alla på. Jag är ABSOLUT inte perfekt och har många egenskaper som gör att jag inte får vissa jobb. Så ett tips är, som sagt, att ringa och fråga.
Sen är e-post bra i många fall men när man inte har så mycket på sitt CV så kan det vara bra att visa upp sig vem man är personligt eller att ringa. Vill du besöka ett företag och lämna in din ansökan personligen, så ring gärna innan och fråga när det går bra. Annars riskerar du bara att ha en ansvarig som har fullt upp med annat när du kommer. Att bara skicka en ansökan till ett jobb via e-post med ditt CV kommer du inte långt med. Du kommer om 15 år om du söker jobb med största sannolikhet få frågor vad du gjorde åren efter gymnasiet. Fastän du kanske har haft fasta jobb i 15 år på raken.
Sorry om det här blev lite luddigt men det skrivs mellan massa annat. Sammanfattningen är att GE UPP DRÖMMEN om eget, i alla fall inom de närmaste åren. GE ALLT på att få ett jobb. Om det sen är att städa bajamajor för världens rövhål så ta det. Se bara till att sköta din del exemplariskt så kommer allt löna sig. Ha kvar drömmen om eget i framtiden men låt inte det ta upp alla dina tankar under all din tid.
Sen är e-post bra i många fall men när man inte har så mycket på sitt CV så kan det vara bra att visa upp sig vem man är personligt eller att ringa. Vill du besöka ett företag och lämna in din ansökan personligen, så ring gärna innan och fråga när det går bra. Annars riskerar du bara att ha en ansvarig som har fullt upp med annat när du kommer. Att bara skicka en ansökan till ett jobb via e-post med ditt CV kommer du inte långt med. Du kommer om 15 år om du söker jobb med största sannolikhet få frågor vad du gjorde åren efter gymnasiet. Fastän du kanske har haft fasta jobb i 15 år på raken.
Sorry om det här blev lite luddigt men det skrivs mellan massa annat. Sammanfattningen är att GE UPP DRÖMMEN om eget, i alla fall inom de närmaste åren. GE ALLT på att få ett jobb. Om det sen är att städa bajamajor för världens rövhål så ta det. Se bara till att sköta din del exemplariskt så kommer allt löna sig. Ha kvar drömmen om eget i framtiden men låt inte det ta upp alla dina tankar under all din tid.
I och för sig så tror jag att vi lever i den allra sista tids-eran där det finns jobb för alla i 8 timmar per dag... men just nu är det det som gäller.
Försök rannsaka dig själv varför det misslyckas att skaffa anställning. Är det bara en himla otur, eller behövs utbildning? körkort? eller är det något i din personliga utstrålning som är negativt? Jobba med dom frågorna lite och var ärlig mot dig själv.
Det går också att fråga dom som tackat nej på ett konstruktivt och vänligt sätt: "Vad var det jag saknade som gjorde att jag inte fick jobbet denna gång hos er?" "Nämn områden jag behöver utveckla"
Försök rannsaka dig själv varför det misslyckas att skaffa anställning. Är det bara en himla otur, eller behövs utbildning? körkort? eller är det något i din personliga utstrålning som är negativt? Jobba med dom frågorna lite och var ärlig mot dig själv.
Det går också att fråga dom som tackat nej på ett konstruktivt och vänligt sätt: "Vad var det jag saknade som gjorde att jag inte fick jobbet denna gång hos er?" "Nämn områden jag behöver utveckla"
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Man går till t ex Bluestep som gör öppen reklam om att dem lånar ut penga till folk som pluggar eller saknar jobb, folk som helt enkelt inte ska ha lån för dem har ingen säker inkomst att betala lånet med.D danjac skrev:
Sen råkar man ut för något som gör att man inte kan betala på ett tag och så får man kronofogden efter sig och varje månad får man betala dröjsmålsränta _ovanpå_ den normala räntan. Ränta på ränta-effekten låter inget vänta och väldigt snart är 500 000:- istället 1 000 000, en skuld man får jobba _väldigt_ länge för att bli av med.
Detta ingår i deras affärsidé.
Ungefär så går det till.
Och jag drar inte detta för att vara nedlåtande eller taskig, utan har man inte råd, så ska man inte ha det. Oavsett om det gäller en bil, stort hus eller lån till något annat.
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Ok... poletten har trillat ner hos mig...D danjac skrev:
Finns ju diverse kreditkort du kan skaffa och övertrassera. När en kredit är nyttjad till max tar du nästa kort...
Men det absolut bästa är trisslotter... köp för allt du har och vinn mer än du satsat. Funkar nästan jämt...
Tror du detta är vägen till framgång så lycka till!
Det är nog inte så många som lyckas med det...åtminstone inte bra lån, men det har ju redan skrivits om flera gånger i den här tråden. Det är inte så att det finns någon hemlig kreditgivare som man måste känna rätt personer för att få tillgång till om man inte uppfyller den "normala" kreditgivarnas krav. Ingen här kommer kunna tipsa dig om något annat än typ Bluestep eller lånehajar...that's it! Båda innebär extremt stor risk att hamna i skiten på riktigt.D danjac skrev:
Möjligen har de som du hört talas om som lyckats få lån utan att ha inkomst haft borgenär. Med en stabil borgenär kan vem som helst få låna hur mycket som helst, men då är det ju borgenären som är låntagaren egentligen.
Borgensman är den som går i god för någon. Borgenären är långivaren. Förlåt min yrkesskada, jobbade tidigare på Kronofogden i 10 år. Kan för övrigt bara hålla med de som avråder från kreditbolag o dyl. Det är otroligt lätt att komma efter och sen fastna i skulderna. Säger banken nej, så finns det en orsak - lånsökaren förväntas helt enkelt inte klara av det. Inget jobb - inget lån, det är den krassa verkligheten. Det finns inget annat alternativ än att försöka hitta jobb och börja tjäna pengar. Och finns det inga jobb idag, så kanske det dyker upp ett nästa månad! Dagsläget är inte statiskt.P Paxman skrev:Det är nog inte så många som lyckas med det...åtminstone inte bra lån, men det har ju redan skrivits om flera gånger i den här tråden. Det är inte så att det finns någon hemlig kreditgivare som man måste känna rätt personer för att få tillgång till om man inte uppfyller den "normala" kreditgivarnas krav. Ingen här kommer kunna tipsa dig om något annat än typ Bluestep eller lånehajar...that's it! Båda innebär extremt stor risk att hamna i skiten på riktigt.
Möjligen har de som du hört talas om som lyckats få lån utan att ha inkomst haft borgenär. Med en stabil borgenär kan vem som helst få låna hur mycket som helst, men då är det ju borgenären som är låntagaren egentligen.
Det är kört för dig TS att ta ett lån, inse det. Inte ens BlueStep går det att ta ett lån via eftersom man måste ha någon form av inkomst. Sen om det är från anställning eller något annat skiter vissa kreditbolag i men du måste påvisa något på din deklaration, annat än diverse bidrag.
De som du säger fått lån utan anställning har säkerligen haft en borgenär eller någon form av inkomst innan. Går alltid att "lura" en långivare om du haft exempelvis en inkomst under förra året och sedan blivit arbetslös. Du uppger då att du fortfarande har anställning och hoppas kreditgivaren inte kollar upp ansökan så noggrant. Inget jag rekommenderar och du lär knappast vara aktuell för detta ändå.
Annars finns inga "hemlig" ställen att låna pengar till. Det är trots allt någon som skall låna ut pengarna och ta risken. Reflektera själv över om du skulle låna ut pengarna till någon i din egen situation.
De som du säger fått lån utan anställning har säkerligen haft en borgenär eller någon form av inkomst innan. Går alltid att "lura" en långivare om du haft exempelvis en inkomst under förra året och sedan blivit arbetslös. Du uppger då att du fortfarande har anställning och hoppas kreditgivaren inte kollar upp ansökan så noggrant. Inget jag rekommenderar och du lär knappast vara aktuell för detta ändå.
Annars finns inga "hemlig" ställen att låna pengar till. Det är trots allt någon som skall låna ut pengarna och ta risken. Reflektera själv över om du skulle låna ut pengarna till någon i din egen situation.
Finns det? Inte på normala vägar iaf.D danjac skrev:
Dessutom finns det ingen som helst anledning att ta lån i din situation. Visst kan vara fint att äga en fastighet, men herregud de flesta sliter halva livet innan de köper sin första och kanske enda fastighet. Och de flesta betalar sedan av på den resten av livet.
Du sa att det gick att hyra för några tusen, gör det och kör igång! Har du inte råd att hyra har du knappast råd att köpa. Kommer garanterat vara billigare än att trixa fram stålar via den mindre belysta sektorn.
Det verkar dessutom som om du kan få bidrag av mig och andra skattebetalarna i form av startaegetbidrag, dvs vi betalar din inkomst de första månaderna. Finns alltså inga ursäkter, bara o köra.
Nu är du också, TS, på ett husforum och de flesta kan bevittna om att huset är ett aldrig sinade hål av utgifter. Även om man inte renoverar huset så uppstår det alltid grejer som händer meed huset som måste fixas och det kostar pengar. Eftersom du inte har några pengar så satsa på att hyra ett ställe. Det är garanterat billigare i början. Kan du inte hyra in dig i något garage eller liknande? Har inte dina föräldrar,mormor/morfar, farmor/farfar eller garage du kan hyra för att starta upp det i mindre skala?
En affärsidé som kräver okey från en bank är ingen bra affärsidé. Mitt tips är att du istället för att prata papper med pappersmänniskor utvecklar din tanke på egen hand.
Du ska inte låta staten, banken, dina föräldrar eller ditt eget bankkonto bekosta företaget. Det du istället MÅSTE göra är att tänka ut en affärsmodell där du ger dina KUNDER tillfälle att betala verksamheten. Omedelbart. Det är vad företag egentligen går ut på.
Du ska inte låta staten, banken, dina föräldrar eller ditt eget bankkonto bekosta företaget. Det du istället MÅSTE göra är att tänka ut en affärsmodell där du ger dina KUNDER tillfälle att betala verksamheten. Omedelbart. Det är vad företag egentligen går ut på.
