45 149 läst ·
248 svar
45k läst
248 svar
Vill köpa hus, hur får man lån?
Ett tips annars är att gå in på ( www.lendo.se ) och försöka få ett lån. Tror inte du har så stora chanser men det kan alltid vara värt ett försök om du nu vill utsätta dig för detta.Jag har fått lån därifrån med väldigt bra resultat men jag är å andra sidan väldigt olik dig när det gäller kreditvärdighet. Där är i alla fall många av ockerbolagen anslutna som är de ända, om några, som är villiga att ge dig lån. Tar bara en dag också att få besked hur det har gått. Söker du exempelvis på 200000:- så får du en rad förslag från bankerna. Vissa kanske bara kommer erbjuda dig 10000:-. Men vill du tvunget gå vägen med lån så testa denna vägen, tror dock inte det kommer bli så lyckat.
Edit: Efter läst lite där inne så är det nog lönlöst att du ens försöker. Kraven att få låna upp till 30000:- är följande. Då är där, som sagt, i stort sett alla ockerbolag anslutna som Santander, Avida, Bynk, Bigbank osv. Ser nu att BlueStep inte är anslutna till lendo men där är precis nämnda bolag som är liknande typer av låneförmedlare.
Lån upp till 30 000 kr
Edit: Efter läst lite där inne så är det nog lönlöst att du ens försöker. Kraven att få låna upp till 30000:- är följande. Då är där, som sagt, i stort sett alla ockerbolag anslutna som Santander, Avida, Bynk, Bigbank osv. Ser nu att BlueStep inte är anslutna till lendo men där är precis nämnda bolag som är liknande typer av låneförmedlare.
Lån upp till 30 000 kr
- Vara minst 18 år
- Vara folkbokförd och skriven i Sverige minst ett år
- Inneha en årsinkomst på minst 100 000 kr
- Har en inkomst från arbete eller pension
- Vara skuldfri från kronofogden i minst 6 månader
Redigerat:
En person som inte kan få jobb när andra kan måste sätta sig ner och fundera på vad ”jag” gör för fel. Att skylla på brist av erfarenhet håller inte. ALLA börjar med noll erfarenhet.
Din frågeställning var hur du skulle få ihop ditt startkapital? Alla har svarat dig med den enda lösning vi kan komma på, skaffa dig ett jobb. Du svarar att vi ska sluta tjata om jobb för det är du oförmögen att få. Fast andra kan det. Detta moment 22 kan enbart brytas av att du byter tankemönster.
Du har här på forumet en sällan skådad blandning av medlemmar som jag vågar påstå är ganska företagna av sig. (Behöver inte betyda att de har eget, snarare inte rädd för utmaningar)
Antingen slutar du lägga dövörat till och lyssnar på våra råd, eller så lägger du ner planerna på eget och fortsätter se världen utifrån ett perspektiv där allt är andras fel.
För guds skull, folk hjälper dig ju till och med att söka jobb. Vill du ha hjälp med CV. så är jag själv villig att hjälpa dig, har både skrivit och läst en del. Mitt första hade som erfarenhet att jag klippt gräset på en badplats en sommar.
Mitt senaste innehöll fem sommarjobb, sex heltidsarbeten, en examen på 180 hp. och olika uppdrag så som kontaktperson och suppleant i föreningar. Som sagt alla börjar sin resa på noll, sedan är det upp till oss själva att ta oss dit vi vill.
Din frågeställning var hur du skulle få ihop ditt startkapital? Alla har svarat dig med den enda lösning vi kan komma på, skaffa dig ett jobb. Du svarar att vi ska sluta tjata om jobb för det är du oförmögen att få. Fast andra kan det. Detta moment 22 kan enbart brytas av att du byter tankemönster.
Du har här på forumet en sällan skådad blandning av medlemmar som jag vågar påstå är ganska företagna av sig. (Behöver inte betyda att de har eget, snarare inte rädd för utmaningar)
Antingen slutar du lägga dövörat till och lyssnar på våra råd, eller så lägger du ner planerna på eget och fortsätter se världen utifrån ett perspektiv där allt är andras fel.
För guds skull, folk hjälper dig ju till och med att söka jobb. Vill du ha hjälp med CV. så är jag själv villig att hjälpa dig, har både skrivit och läst en del. Mitt första hade som erfarenhet att jag klippt gräset på en badplats en sommar.
Mitt senaste innehöll fem sommarjobb, sex heltidsarbeten, en examen på 180 hp. och olika uppdrag så som kontaktperson och suppleant i föreningar. Som sagt alla börjar sin resa på noll, sedan är det upp till oss själva att ta oss dit vi vill.
Problemet som jag ser det är följande.
Du vill låna pengar, men du har ingen inkomst. Detta gör det mer eller mindre omöjligt att få lån.
Men om vi leker med tanken att du får ett lån. Då ska du köpa mark som du sedan vill uppföra en verkstad på, det krävs rätt mycket lån för att komma upp i de pengarna som behövs.
Vi leker vidare med tanken. Du får ett lån på 1 miljon. Köper en tomt för 300k och lägger resterande 700k på att bygga din verkstad. Och där var pengarna slut. Då har du dessutom ingen buffert mer än de 5k du har undansparat.
Vi fortsätter leka vidare. Du lyckas uppföra det du vill, din dröm. Du har nu 0kr i inkomst eftersom du blivit egenföretagare och därmed faktiskt är anställd i statens ögon, så a-kassa faller bort. I bästa fall får du ett starta eget bidrag.
Nu kommer den kluriga frågan, nu ska du klara av att driva runt företaget med åtminstone lite vinst för du måste ju faktiskt äta. Lyckas du inte med detta redan månad 1 så är du i konkurs, för det finns inga pengar. Och lån har du redan utan att ha en inkomst.
Mitt råd är som många andra säger, börja med arbete. Det finns arbete, det handlar bara om hur långt man är villig att sträcka sig. När jag själv gick ur gymnasiet så var det en ekonomisk svacka, letade jobb i nära ett år utan att få någonting. Fick något litet extraknäck som tidningsbud möjligen en gång i veckan men utöver det nada. Slutade med att jag fick flytta 65 mil och säsonga i Sälen bara för att få en inkomst.
Det du har är en dröm och den ska du ta vara på. Men en dröm är just en dröm och det är inte alltid man kan genomföra de när man vill, utan det är någonting man får genomföra när det finns möjlighet för det.
Bygg upp ett kapital och en buffert, bygg upp ett kundnätverk och när du gjort detta, då kan du gå vidare med din dröm.
Du vill låna pengar, men du har ingen inkomst. Detta gör det mer eller mindre omöjligt att få lån.
Men om vi leker med tanken att du får ett lån. Då ska du köpa mark som du sedan vill uppföra en verkstad på, det krävs rätt mycket lån för att komma upp i de pengarna som behövs.
Vi leker vidare med tanken. Du får ett lån på 1 miljon. Köper en tomt för 300k och lägger resterande 700k på att bygga din verkstad. Och där var pengarna slut. Då har du dessutom ingen buffert mer än de 5k du har undansparat.
Vi fortsätter leka vidare. Du lyckas uppföra det du vill, din dröm. Du har nu 0kr i inkomst eftersom du blivit egenföretagare och därmed faktiskt är anställd i statens ögon, så a-kassa faller bort. I bästa fall får du ett starta eget bidrag.
Nu kommer den kluriga frågan, nu ska du klara av att driva runt företaget med åtminstone lite vinst för du måste ju faktiskt äta. Lyckas du inte med detta redan månad 1 så är du i konkurs, för det finns inga pengar. Och lån har du redan utan att ha en inkomst.
Mitt råd är som många andra säger, börja med arbete. Det finns arbete, det handlar bara om hur långt man är villig att sträcka sig. När jag själv gick ur gymnasiet så var det en ekonomisk svacka, letade jobb i nära ett år utan att få någonting. Fick något litet extraknäck som tidningsbud möjligen en gång i veckan men utöver det nada. Slutade med att jag fick flytta 65 mil och säsonga i Sälen bara för att få en inkomst.
Det du har är en dröm och den ska du ta vara på. Men en dröm är just en dröm och det är inte alltid man kan genomföra de när man vill, utan det är någonting man får genomföra när det finns möjlighet för det.
Bygg upp ett kapital och en buffert, bygg upp ett kundnätverk och när du gjort detta, då kan du gå vidare med din dröm.
Att driva företag är inga problem. Kundkrets har jag. Det jag saknar är en tomt. Och finns inga att hyra.
Förutom en lokal utan vatten/el o avlopp. Hur fasiken ska man kunna driva något då?
Sen om det är så lätt att hitta jobb, säg vart de finns så ska jag sprida det vidare.
Och ni som gnäller om skattepengar, jag betalar skatt på mina fonder.
Och nej jag har ingen i familjen som kan hjälpa mig med en tomt
Bild på däckmaskiner så att vissa kan sluta ta upp att man måste investera i verktyg. Det finns redan.
Förutom en lokal utan vatten/el o avlopp. Hur fasiken ska man kunna driva något då?
Sen om det är så lätt att hitta jobb, säg vart de finns så ska jag sprida det vidare.
Och ni som gnäller om skattepengar, jag betalar skatt på mina fonder.
Och nej jag har ingen i familjen som kan hjälpa mig med en tomt
Bild på däckmaskiner så att vissa kan sluta ta upp att man måste investera i verktyg. Det finns redan.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ursäkta en fråga, som kanske är helt off topic, men jag är ohjälpligt nyfikenD danjac skrev:
Men om du aldrig har haft ett "riktigt" jobb och har varit arbetslös i tre år efter du slutade skolan,
hur försörjer du dig, vad lever du på?
Du skrev att
så någon stans får du pengar från, även om det inte är så mycket.D danjac skrev:
Även en arbetslös har ju utgifter, tyvärr.
Fonder? Det var något nytt! Hur mycket är dessa andelar värda vid en avyttring då?D danjac skrev:Att driva företag är inga problem. Kundkrets har jag. Det jag saknar är en tomt. Och finns inga att hyra.
Förutom en lokal utan vatten/el o avlopp. Hur fasiken ska man kunna driva något då?
Sen om det är så lätt att hitta jobb, säg vart de finns så ska jag sprida det vidare.
Och ni som gnäller om skattepengar, jag betalar skatt på mina fonder.
Och nej jag har ingen i familjen som kan hjälpa mig med en tomt
Bild på däckmaskiner så att vissa kan sluta ta upp att man måste investera i verktyg. Det finns redan.
Får ju från AFKnockOnWood skrev:
Ursäkta en fråga, som kanske är helt off topic, men jag är ohjälpligt nyfiken
Men om du aldrig har haft ett "riktigt" jobb och har varit arbetslös i tre år efter du slutade skolan,
hur försörjer du dig, vad lever du på?
Du skrev att
så någon stans får du pengar från, även om det inte är så mycket.
Även en arbetslös har ju utgifter, tyvärr.
Man får leva snålt, hyran käkar upp mer än hälften av den summan
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Verkar inte vara något problem att hitta lokaler i vare sig Karlskrona, Ronneby, Karlshamn eller Sölvesborg. https://bostadsportal.se/lokal/blekinge
Finns säkert på mindre orter också, men då måste man kanske söka upp fastighetsägarna då det inte lönar sig för dem att ligga ute med annonser.
Så då är jag tillbaka i den gamla repiga skiva många (och jag bland dem) redan spelat: sluta leta problem och ursäkter!
Finns säkert på mindre orter också, men då måste man kanske söka upp fastighetsägarna då det inte lönar sig för dem att ligga ute med annonser.
Så då är jag tillbaka i den gamla repiga skiva många (och jag bland dem) redan spelat: sluta leta problem och ursäkter!
Du glömmer en viktig detalj, lokalen ska passa till verksamhetenNötegårdsgubben skrev:
Verkar inte vara något problem att hitta lokaler i vare sig Karlskrona, Ronneby, Karlshamn eller Sölvesborg. [länk]
Finns säkert på mindre orter också, men då måste man kanske söka upp fastighetsägarna då det inte lönar sig för dem att ligga ute med annonser.
Så då är jag tillbaka i den gamla repiga skiva många (och jag bland dem) redan spelat: sluta leta problem och ursäkter!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Dagens räkneövning:
Fonder 5.000 kr.
Avkastning 20 % (japp gissar att de går som tåget) = 1.000 kr per år.
Skatt på kapitalvinst 30 % = 300 kr per år.
Bidrag: 5.000*12=60.000 kr per år.
Du är, enligt alla rimliga definitioner, inte skattebetalare. Du är bidragsberoende.
Fonder 5.000 kr.
Avkastning 20 % (japp gissar att de går som tåget) = 1.000 kr per år.
Skatt på kapitalvinst 30 % = 300 kr per år.
Bidrag: 5.000*12=60.000 kr per år.
Du är, enligt alla rimliga definitioner, inte skattebetalare. Du är bidragsberoende.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Kolla som sagt om någon kan tänka sig att hyra ut mot en eventuell vinst som utbyte.
Säg att dem får 75% av vinsten första halvåret och 15% andra halvåret + hyran.
Eller vad du själv nu tycker är rimligt. Förväntas du få två miljoner i vinst första halvåret så blir det kanske lite väl hög hyra.
Säg att dem får 75% av vinsten första halvåret och 15% andra halvåret + hyran.
Eller vad du själv nu tycker är rimligt. Förväntas du få två miljoner i vinst första halvåret så blir det kanske lite väl hög hyra.

