M MagHam skrev:
Att skriva en CV och personligt brev är en konst.
Jag har suttit i rollen att vara den som anställer och man kanske går igenom många hundra sökande till en tjänst.
Dom flesta ansökningar på upplägget CV+Brev är tråkigt lika varandra och rätt tröttande att läsa faktiskt.
Det är spännande om texten sticker ut lite och är intressant, utan att framstå som direkt excentrisk.
Sedan kollar man efter luckor i tiden... Det behöver inte alls vara fel alls att man tog ett sabbatsår, valde att hjälpa till på familjejordbruket eller vadsomhelst, men frågan om vad man gjort under tiden det saknas formell anställning bör man vara beredd att besvara utan att tveka.

Vidare så ser varje arbetsgivare i första hand till sina intressen och vinst. Alltså vad kan du som söker bidra med som är vinstgivande. Kanske låter krasst och cyniskt. men så är det. Det betyder att du som sökande bör framstå som att du kommer att kunna generera bra tillskott i form av drive, erfarenhet, kunskap, medhavt kundunderlag eller liknande.

Jag tror, utan att veta, att TS lätt framstår som lite för excentrisk och kanske lite kufisk. Ta inte illa upp, det är bara min spontana reflektion av vad jag läst.
Finns det någon i bekantskapskretsen som skulle kunna agera personlig mentor? Även om jag inte ger mycket för AF:s folk så kan dom åtminstone hjälpa till åt rätt håll att framstå som intressant sökande. Lyssna på dom om ingen annan finns till hands.
Det är lugnt

Men alla CV o personliga brev verkar ju vara skriven princip likadant på CV då de går efter en mall
Så en som sticker ut lite skulle vara bättre?
 
En piké och ett par stilrena byxor är bra. Inga "coola jeans med hål i" så kallad "business casual" är lagom, funkar till nästan allt utom chefsjobb. Att komma till en intervju i arbetskläder ger tyvärr en "mullemeck" känsla och man framstår inte som nogrann och koll på läget. Snarare att "shit det är intervju om 5 min" samma sak med tidpassning. Du skall dessutom vara klädd för arbetsuppgiften och på en intervju ska det inte mekas.
Kom några minuter innan (5 inte 20) och vänta tålmodigt. Chefen som du ska träffa kanske sitter i ett viktigt telefonsamtal etc.

Ren välansad, nyklippt etc. Det har betydelse.

Sticka ut gör att man kan få uppmärksamhet, bild i CV är t.ex. ett sätt men stick ut på rätt sätt. Man måste framstå som professionell
 
D danjac skrev:
Det är lugnt

Men alla CV o personliga brev verkar ju vara skriven princip likadant på CV då de går efter en mall
Så en som sticker ut lite skulle vara bättre?
Det är min personliga uppfattning ska tilläggas. Kanske inte alla rekryterare delar den, men ungefär såhär:
- Följ mallen som efterfrågas om det gäller en jobbannons. Ber dom bara om personligt brev och säger CV "frågar vi efter sen" så skicka för guds skull inte CV direkt (test om den sökande kan läsa en instruktion typ).
- Formulera några saker som sticker ut lite (lagom). Det kan vara ett fritidsintresse att studera vadarfåglar, partikelfysik, eller Cricket som sport i England under 1800-talet, kort sagt nästan vadsomhelst. Åtminstone jag vaknade till och blev nyfiken när inte precis all text var torr och jobbinriktad.
 
D danjac skrev:
Som jag har skrivit tidigare så har jag lagt ner svartjobb
Däckmaskin mm har vi nytta av även privat. Många släktingar/familjemedlemar har också intresse för fordon och vissa kör folkrace/rally också.
Bara inom familjen ägs ett 30-tal entusiastfordon.
Du ser, där har du ju gott om betalande kunder? Sist jag flyttade en fälg från ett däck till ett annat kostade det 300 spänn med balansering. Bara att spara de svarta pengarna i madrassen så har du snart din grundplåt till tomten ...
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har följt den här tråden, och försökt undvika att svara, det känns lite som att slå på en död häst ... men men, here we go .

Jag tror att skon klämmer precis just här "svarta pengar" ... Du har massa verktyg, och maskiner, och vad som ser ut som mindre bra möjligheter att använda dem professionellt. Du har dessutom någon form av arbetslöshetsersättning på en ganska låg nivå. Jag antar att du drygar ut den genom att göra svarta jobb, för vem köper annars en däckmaskin för privat bruk? Och då förstår jag att du har svårt att ta ett "vanligt jobb" eftersom det betyder att du måste tacka nej till "extrainkomsten". (antar att det också spelar in, på oviljan att ta en praktikplats).

Är det där skon klämmer?
Jag har också en begagnad däckmaskin, och den används enbart till familjens bilar. Jag tycker det är fel att anta att TS gör svartjobb bara för att han har verktyg och maskiner i garaget.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
M Mats_R skrev:
Jag har också en begagnad däckmaskin, och den används enbart till familjens bilar. Jag tycker det är fel att anta att TS gör svartjobb bara för att han har verktyg och maskiner i garaget.
Tja, det är ju snarare den sammantagna bilden som gör att jag tror det. "kan inte flytta till jobb" .. "vill inte ha praktik" Och vad spelar det för roll egentligen? Den här tråden handlar ju om hur TS ska få låna pengar, och det verkar ju rätt svårt. Då får vi ju hitta alternativa lösningar.

Handen på hjärtat, när en kompis kompis sticker till dig några hundralappar (eller en flaska whisky) för att slänga på däcken han köpt på "däck online" säger du nej då? Eller "Jag gör det gratis!" ;)
 
Angående cv och personligt brev är det normalt att detta är ett och samma dokument. Helst i PDF format. Eftersom det ofta är många att gå igenom är det bara bökigt att slafsa med flera filer per person. Ta dessutom med en utskriven fräsch kopia.

Ställ gärna frågor om företaget och personen du sitter med. Om ni kommer in i ett mötesrum sätt dig gärna på hörnet nära personen du träffar. Sätter man sig mitt emot blir det som ett förhör och intervjuaren hamnar i en större maktposition (du är i underläge och blir ofta mer passiv)

Det kan hända att chefen tycker att övriga medarbetare är stökiga slarvpellar, du skall inte vara en av dessa. Du är den tillförlitliga, ordningssamma och utan krångel.
Tjata inte om ovesentligheter som Witworth gängor etc. Ingen gillar en besserwisser
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Angående CV och personligt brev så kan man såklart slå samman dom i ett dokument. Men man ska ha i minnet att det från början är, och ska vara, två olika saker.
Viktigt är att följa annonsens önskemål (om det är formulerat något sådant)
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, det är ju snarare den sammantagna bilden som gör att jag tror det. "kan inte flytta till jobb" .. "vill inte ha praktik" Och vad spelar det för roll egentligen? Den här tråden handlar ju om hur TS ska få låna pengar, och det verkar ju rätt svårt. Då får vi ju hitta alternativa lösningar.

Handen på hjärtat, när en kompis kompis sticker till dig några hundralappar (eller en flaska whisky) för att slänga på däcken han köpt på "däck online" säger du nej då? Eller "Jag gör det gratis!" ;)
Om du läser så ser du anledningen till varför jag inte kan flytta.

Men, att jobba svart och hjälpa kompisar etc är ju helt galet att jämföra med.
Säg någon som inte hjälper sin kompis eller muta för att få hjälp. Gör nog de flesta. Finns nog många bara här på forumet som har blivit mutad med en grill kväll för att hjälpa till med taket eller dylikt

Sen räknas inte det som svart för man måste tjäna en viss summa innan det blir Svart.
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
En piké och ett par stilrena byxor är bra. Inga "coola jeans med hål i" så kallad "business casual" är lagom, funkar till nästan allt utom chefsjobb. Att komma till en intervju i arbetskläder ger tyvärr en "mullemeck" känsla och man framstår inte som nogrann och koll på läget. Snarare att "shit det är intervju om 5 min" samma sak med tidpassning. Du skall dessutom vara klädd för arbetsuppgiften och på en intervju ska det inte mekas.
Kom några minuter innan (5 inte 20) och vänta tålmodigt. Chefen som du ska träffa kanske sitter i ett viktigt telefonsamtal etc.

Ren välansad, nyklippt etc. Det har betydelse.

Sticka ut gör att man kan få uppmärksamhet, bild i CV är t.ex. ett sätt men stick ut på rätt sätt. Man måste framstå som professionell
Jag brukar alltid vara 15 min innan, är det för tidigt?
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Angående cv och personligt brev är det normalt att detta är ett och samma dokument. Helst i PDF format. Eftersom det ofta är många att gå igenom är det bara bökigt att slafsa med flera filer per person. Ta dessutom med en utskriven fräsch kopia.

Ställ gärna frågor om företaget och personen du sitter med. Om ni kommer in i ett mötesrum sätt dig gärna på hörnet nära personen du träffar. Sätter man sig mitt emot blir det som ett förhör och intervjuaren hamnar i en större maktposition (du är i underläge och blir ofta mer passiv)

Det kan hända att chefen tycker att övriga medarbetare är stökiga slarvpellar, du skall inte vara en av dessa. Du är den tillförlitliga, ordningssamma och utan krångel.
Tjata inte om ovesentligheter som Witworth gängor etc. Ingen gillar en besserwisser
Nu inser jag att man kanske inte har ansetts vara intresserad. Jag har ju alltid kollat upp företaget innan så när de frågar i slutet om man har frågor så har man ju alltid sagt nej. Kanske anses som att man inte har intresserad då.
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Angående CV och personligt brev så kan man såklart slå samman dom i ett dokument. Men man ska ha i minnet att det från början är, och ska vara, två olika saker.
Viktigt är att följa annonsens önskemål (om det är formulerat något sådant)
Alltid lärt mig det ska vara 2 olika
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
D danjac skrev:
Om du läser så ser du anledningen till varför jag inte kan flytta.

Men, att jobba svart och hjälpa kompisar etc är ju helt galet att jämföra med.
Säg någon som inte hjälper sin kompis eller muta för att få hjälp. Gör nog de flesta. Finns nog många bara här på forumet som har blivit mutad med en grill kväll för att hjälpa till med taket eller dylikt

Sen räknas inte det som svart för man måste tjäna en viss summa innan det blir Svart.
Jag har läst hela tråden, och det verkar som det stannat vid familjeskäl?

Jag lägger ingen värdering i att jobba svart, det får var och en avgöra själva, om det är en bra ide eller inte. Eftersom du inte verkar kunna få ett "vitt jobb" så måste du ju få ihop ett startkapital på annat sätt? Då är det endera spara så mycket som det bara går, eller låna av "fel personer".

AF brukar för övrigt ha en person som arbetar med "starta eget företag", med vilken du kanske kan bolla lite tankar om din affärside? Ett bra stöd kan också vara http://www.affarsplanen.com/
Finns Nyföretagarcentrum på en ort nära dig brukar de också vara snabba på att stödja bra ideer på olika sätt, kanske inte ekonomiskt dock.

Jag har själv jobbat med att bedöma affärsplaner, så är det så att du vill ha mer stöd i att avgöra om din ide är gångbar eller inte så hojtar du bara till ...
 
D danjac skrev:
Jag brukar alltid vara 15 min innan, är det för tidigt?
Ja
 
D danjac skrev:
Nu inser jag att man kanske inte har ansetts vara intresserad. Jag har ju alltid kollat upp företaget innan så när de frågar i slutet om man har frågor så har man ju alltid sagt nej. Kanske anses som att man inte har intresserad då.
Det är bra att kolla upp innan med tänk gärna ut några frågor att ställa ändå. Då känns man mer intresserad. Sen när du går ser du till att bestämma vad nästa steg är. När återkommer dom, vill dom att du skall ge referenser?

(Referenser har man inte i CV utan tar fram dom vid behov. Relevant referens för den aktuella tjänsten)

Ja CV och Personligt brev är officiellt två olika men jag föredrar dom i samma dokument men olika kapitel, man läser det som är relevant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.