D danjac skrev:
Väntar nu lite, hänger du med alls? Du kallar mig lat osv och jag drog upp min uppväxt som bevis att jag inte är lat.
Nu börjar jag tro att du är ett troll...ingenstans har jag kallat dig lat!
 
P Paxman skrev:
Nu börjar jag tro att du är ett troll...ingenstans har jag kallat dig lat!
Jag tolkar som det
 
  • Skärmdump av ett diskussionsforum med text från en tråd angående ekonomisk diskussion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib tommib skrev:
Vad är det i din uppväxt som hindrar dig från att flytta?
Inte min uppväxt som hindrar mig.
 
Dina tolkningar kan jag inte ta ansvar för...
 
P Paxman skrev:
Dina tolkningar kan jag inte ta ansvar för...
Kan/vill/orka

Tja hur hade du själv tolkat det?
Svårt att tolka det som drivande/energisk/vilja
 
Kan: omständigheter gör att du inte kan få fram pengar
Vill: tycker inte att det är upp till dig att få fram pengar
Orkar: du har inte energin att ordna pengar på grund av ohälsa

Men det här är en omöjlig diskussion. Alla förslag som folk har lämnat i den här tråden för att hjälpa dig har du kategoriskt avfärdat. Det enda som återstår är en fantasi om att någon ska låna ut pengar till dig utan säkerhet för att denne skulle ömma för just din situation.
 
P Paxman skrev:
Kan: omständigheter gör att du inte kan få fram pengar
Vill: tycker inte att det är upp till dig att få fram pengar
Orkar: du har inte energin att ordna pengar på grund av ohälsa

Men det här är en omöjlig diskussion. Alla förslag som folk har lämnat i den här tråden för att hjälpa dig har du kategoriskt avfärdat. Det enda som återstår är en fantasi om att någon ska låna ut pengar till dig utan säkerhet för att denne skulle ömma för just din situation.
Tja du tolkar ju saker minst lika galet som mig isåfall.....
 
D09
Du kan starta en ?crownfounding?och erbjuda olika former av service etc beroende på vilket belopp som betalas in.

Sälj in affärsidén och ragga kapital ;)

Finns väl färdiga system för detta som man kan nyttja.
 
tommib tommib skrev:
Vad är det i din uppväxt som hindrar dig från att flytta?
Det kan finnas många orsaker till att alla inte flyttar runt hur lätt som helst.
Man kan ha platsbunden verksamhet, familjeskäl med hjälpbehövande anhöriga och liknande. Samhället och politiker har en övertro till allas förmåga att vara mobila.
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Kloge Kloge skrev:
När säsongen var över fick jag ringa runt igen och fick napp på en industri där jag stod på ett löpande band.
Ett hjärndött jobb men det gav inkomst och meriter till framtida jobb.
Precis så skall man göra, och lär sig på vägen hur man sedan går framåt!

K kahnilainen skrev:
Mitt tips till dig är att låta de tips och råd du får sjunka in under en tid. Tid och eftertanke kan göra underverk.
Helt rätt!

Denjac, jag känner mer och mer starkt för dig, och känner igen mig själv lite i det du beskriver.
Var själv i en liknande situation i min ungdom (fast mycket annorlunda ändå).
Hade studerat många år i beteendevetenskaper, men det tog emot mer och mer.
så kom min sambo hem med platsjournalen (hon jobbade då på Arbetsförmedlingen),
och visade en jobbannons om ett montörsjobb över sommaren på en liten mekanisk industri i en bransch nära mitt fritidsintresse.
Jag sökte och fick jobbet, behövde ju ändå ett "feriejobb" över sommaren.
Men jag blev kvar, det var riktigt roligt, och efter två år var jag produktionschef.
Och så vidare...

Så Danjac, behåll dina drömmar, men var realistisk och jobba dig fram på vägar som faktiskt finns,
och låt drömmarna vara tills vidare, eller ligga i vinterdvala.
En vacker dag kan du säkert förverkliga dem, men låt det ta lite tid.
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
tommib
M MagHam skrev:
Det kan finnas många orsaker till att alla inte flyttar runt hur lätt som helst.
Man kan ha platsbunden verksamhet, familjeskäl med hjälpbehövande anhöriga och liknande. Samhället och politiker har en övertro till allas förmåga att vara mobila.
Absolut. Men det finns också många som tycker att de inte kan flytta på sig av skäl som kanske inte är rimliga. Eftersom TS inte berättar vad motivet är så är det svårt att värdera. Därför har jag inte varit kategorisk i att TS borde flytta utan frågat vad det rör sig om, alt föreslagit pendling.

Jag har en del egna erfarenheter i ämnet och började skriva på det men det är egentligen inte relevant så jag raderade det.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Absolut. Men det finns också många som tycker att de inte kan flytta på sig av skäl som kanske inte är rimliga. Eftersom TS inte berättar vad motivet är så är det svårt att värdera. Därför har jag inte varit kategorisk i att TS borde flytta utan frågat vad det rör sig om, alt föreslagit pendling.

Jag har en del egna erfarenheter i ämnet och började skriva på det men det är egentligen inte relevant så jag raderade det.
Bostad är ibland ett skäl till att man inte kan flytta.
 
M
P Paxman skrev:
Jag hänger inte alls med i ditt resonemang längre...vad har din uppväxt att göra med din oförmåga att förstå, och ta till dig av det som skrivs i tråden om, hur kreditgivning fungerar? Citerat inlägg ovan visar tydligt din brist på verklighetsuppfattning. Jag skulle säga att det är precis tvärt om; det är nog inte många ungdomar som får datorer och telefoner m.m utan någon som helst motprestation.
Kan vi inte lyssna på TS och acceptera att hen (hoppas Thomas ser detta :D) inte kommer flytta. Familj är angivet som anledning och det får vi nog köpa vare sig vi vill eller inte.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
"Risk för att avslöja en stor del av min idé
Men kommer använda en del farliga kemikalier mm. Därför jag har problem att hitta en lokal. Det är kalla handen direkt. Och jag förstår dem. För lokalen måste anpassas och bes innan man får använda dem"


Med tanke på vad du sagt, ligger det nära till hands att tro att det är förkromning du tänker dig?
Om så, kan du höra med Karlskrona metallplätering till exempel, de kanske kan vara intresserade av att ge dig slipjobb som du kan göra hemma. Har jag gissat fel, gäller tipset även annan verksamhet.
Du har redan en verkstad (med däckmaskin). Vad väntar du på? Kör igång! Skickliga, noggranna mekaniker som dessutom är kunniga i äldre teknik, växer inte på träd.
Eftersom du gillar mekanik och vill jobba hemifrån, har jag ännu ett tips -BLI URMAKARE!!!
Trevlig jobb där stor mekanisk skickighet krävs. Dessutom skriker marknaden efter urmakare.

http://www.urmakarskolan.com

Problemet för dig är -varför får jag inget jobb?
Hur många jobb har jag sökt denna vecka?
Råkade jag säga "är du dum i huvudet eller" till den uppenbart efterblivne personalchefen?
Hur var jag klädd?

Eftersom du uppenbarligen är på pappret kvalificerad, är det även för mig obegripligt att du inte fått ett enda jobb på flera år. Söker du verkligen alla lediga jobb du klarar av. Inkusive hemtjänsten, personlig assistent, byggstädare, buss/taxichaufför etc etc.... alla jobb är bättre än att gå hemma och tycka att världen är orättvis. Och det är den. För varken du eller jag har behövt jobbat på en barnbordell i Calcuttas slum.

Ang.lån.
Glöm det. Du begär/hoppas på det omöjliga.
Möjligen ställer hygglige "mad Pete Trullo" upp?

En man i hatt och kostym som gestikulerar med händerna.

Staffan
 
  • Gilla
Fred_HL
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
"Risk för att avslöja en stor del av min idé
Men kommer använda en del farliga kemikalier mm. Därför jag har problem att hitta en lokal. Det är kalla handen direkt. Och jag förstår dem. För lokalen måste anpassas och bes innan man får använda dem"


Med tanke på vad du sagt, ligger det nära till hands att tro att det är förkromning du tänker dig?
Om så, kan du höra med Karlskrona metallplätering till exempel, de kanske kan vara intresserade av att ge dig slipjobb som du kan göra hemma. Har jag gissat fel, gäller tipset även annan verksamhet.
Du har redan en verkstad (med däckmaskin). Vad väntar du på? Kör igång! Skickliga, noggranna mekaniker som dessutom är kunniga i äldre teknik, växer inte på träd.
Eftersom du gillar mekanik och vill jobba hemifrån, har jag ännu ett tips -BLI URMAKARE!!!
Trevlig jobb där stor mekanisk skickighet krävs. Dessutom skriker marknaden efter urmakare.

[länk]

Problemet för dig är -varför får jag inget jobb?
Hur många jobb har jag sökt denna vecka?
Råkade jag säga "är du dum i huvudet eller" till den uppenbart efterblivne personalchefen?
Hur var jag klädd?

Eftersom du uppenbarligen är på pappret kvalificerad, är det även för mig obegripligt att du inte fått ett enda jobb på flera år. Söker du verkligen alla lediga jobb du klarar av. Inkusive hemtjänsten, personlig assistent, byggstädare, buss/taxichaufför etc etc.... alla jobb är bättre än att gå hemma och tycka att världen är orättvis. Och det är den. För varken du eller jag har behövt jobbat på en barnbordell i Calcuttas slum.

Ang.lån.
Glöm det. Du begär/hoppas på det omöjliga.
Möjligen ställer hygglige "mad Pete Trullo" upp?

[bild]

Staffan
Jag har inte sagt att jag inte kan pendla, det är inga problem, men att flytta går inte pga familjeskäl. Jag tycker folk kan respektera det.
Delvis rätt, och ja jag har maskiner osv men fortfarande ingen lokal. Den verkstad jag grejar i tillhör far och är på tok för liten. Hade tomten varit större så hade man ju kunnat bygga ut.
Nja riktigt alla jobb söker jag inte.
Inom vården eller dylikt passar jag inte in, och det beror helt på hur jag är som person.
Städ osv det är inga problem.
Visst klädseln kan man väl förbättra då jag alltid går arbetsklädd. Dock har jag alltid hela o rena kläder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.