45 151 läst ·
248 svar
45k läst
248 svar
Vill köpa hus, hur får man lån?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Arbetskläder på en intervju? Det ger ju lätt intrycket att man inte är tillräckligt engagerad för att byta till representabla kläder.
Sen är det inte självklart att AF har rätt åsikter om vad ett bra CV och personligt brev är.
Bra är att sätta sig in i en arbetsgivares situation. Varför väljer dom en person framför en annan?
Ibland handlar det inte om kompetens utan bara att en person verkar trevligare att ha i sin närvaro eller att en annan framstår som "jobbig typ" Det är dessutom bevisat att mer attraktiva personer har lättare att få jobb. Så var lagom snygg, lättsam, framåtlutad, engagerad/nyfiken och ALDRIG NÅGONSIN säga något negativt under en intervju (aldrig om något)
Sen är det inte självklart att AF har rätt åsikter om vad ett bra CV och personligt brev är.
Bra är att sätta sig in i en arbetsgivares situation. Varför väljer dom en person framför en annan?
Ibland handlar det inte om kompetens utan bara att en person verkar trevligare att ha i sin närvaro eller att en annan framstår som "jobbig typ" Det är dessutom bevisat att mer attraktiva personer har lättare att få jobb. Så var lagom snygg, lättsam, framåtlutad, engagerad/nyfiken och ALDRIG NÅGONSIN säga något negativt under en intervju (aldrig om något)
Kan du inte få coachning av AF då?
Sen är det som Johannes säger, intryck är allt när man är på intervju. Ha jeans och skjorta även om jobbet i sig inte kräver det osv. För det skickar signaler, sen ska man ju inte vara överklass heller så man kommer i en smoking för ett städjobb. Utan lite finare alldagliga kläder.
Det som gör mig konfunderad är att du skrev att du i dina tonår plockade jordgubbar, klippte gräsmattor, kopplade el(aja baja
) osv. men har de senaste 4 åren inte gjort någonting? Vad hände med glöden och entreprenörsandan längs vägen?
Sen är det som Johannes säger, intryck är allt när man är på intervju. Ha jeans och skjorta även om jobbet i sig inte kräver det osv. För det skickar signaler, sen ska man ju inte vara överklass heller så man kommer i en smoking för ett städjobb. Utan lite finare alldagliga kläder.
Det som gör mig konfunderad är att du skrev att du i dina tonår plockade jordgubbar, klippte gräsmattor, kopplade el(aja baja
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 513 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 513 inlägg
Sen är mitt tips att inte söka AFs jobb. Leta upp företag du skulle vilja jobba på, kontakta de och lämna cv/brev och öppna en dialog med de. De kanske inte behöver nån just nu, men kanske om ett halvår eller år. Gör uppföljningar med 3-6 månaders mellanrum och hör hur läget ligger, gör dig känd. Det kanske bara kan bli några strö-timmar här och där till en början, men visar du dig duglig kanske det kommer mer jobb.
Jag känner ingen som fått jobb via AF, och jag känner heller ingen som varit arbetslös mer än nån vecka sen efter gymnasiet. Har man annons via AF får man 500 ansökningar från alla som _måste_ söka jobb, men inte vill jobba. Då ska man ha tur att bli utplockad ur högen.
Jag känner ingen som fått jobb via AF, och jag känner heller ingen som varit arbetslös mer än nån vecka sen efter gymnasiet. Har man annons via AF får man 500 ansökningar från alla som _måste_ söka jobb, men inte vill jobba. Då ska man ha tur att bli utplockad ur högen.
Att skriva en CV och personligt brev är en konst.
Jag har suttit i rollen att vara den som anställer och man kanske går igenom många hundra sökande till en tjänst.
Dom flesta ansökningar på upplägget CV+Brev är tråkigt lika varandra och rätt tröttande att läsa faktiskt.
Det är spännande om texten sticker ut lite och är intressant, utan att framstå som direkt excentrisk.
Sedan kollar man efter luckor i tiden... Det behöver inte alls vara fel alls att man tog ett sabbatsår, valde att hjälpa till på familjejordbruket eller vadsomhelst, men frågan om vad man gjort under tiden det saknas formell anställning bör man vara beredd att besvara utan att tveka.
Vidare så ser varje arbetsgivare i första hand till sina intressen och vinst. Alltså vad kan du som söker bidra med som är vinstgivande. Kanske låter krasst och cyniskt. men så är det. Det betyder att du som sökande bör framstå som att du kommer att kunna generera bra tillskott i form av drive, erfarenhet, kunskap, medhavt kundunderlag eller liknande.
Jag tror, utan att veta, att TS lätt framstår som lite för excentrisk och kanske lite kufisk. Ta inte illa upp, det är bara min spontana reflektion av vad jag läst.
Finns det någon i bekantskapskretsen som skulle kunna agera personlig mentor? Även om jag inte ger mycket för AF:s folk så kan dom åtminstone hjälpa till åt rätt håll att framstå som intressant sökande. Lyssna på dom om ingen annan finns till hands.
Jag har suttit i rollen att vara den som anställer och man kanske går igenom många hundra sökande till en tjänst.
Dom flesta ansökningar på upplägget CV+Brev är tråkigt lika varandra och rätt tröttande att läsa faktiskt.
Det är spännande om texten sticker ut lite och är intressant, utan att framstå som direkt excentrisk.
Sedan kollar man efter luckor i tiden... Det behöver inte alls vara fel alls att man tog ett sabbatsår, valde att hjälpa till på familjejordbruket eller vadsomhelst, men frågan om vad man gjort under tiden det saknas formell anställning bör man vara beredd att besvara utan att tveka.
Vidare så ser varje arbetsgivare i första hand till sina intressen och vinst. Alltså vad kan du som söker bidra med som är vinstgivande. Kanske låter krasst och cyniskt. men så är det. Det betyder att du som sökande bör framstå som att du kommer att kunna generera bra tillskott i form av drive, erfarenhet, kunskap, medhavt kundunderlag eller liknande.
Jag tror, utan att veta, att TS lätt framstår som lite för excentrisk och kanske lite kufisk. Ta inte illa upp, det är bara min spontana reflektion av vad jag läst.
Finns det någon i bekantskapskretsen som skulle kunna agera personlig mentor? Även om jag inte ger mycket för AF:s folk så kan dom åtminstone hjälpa till åt rätt håll att framstå som intressant sökande. Lyssna på dom om ingen annan finns till hands.
Tycker det skulle vara märkligt att man hade större chans att få tillexempel ett jobb som mekaniker genom att komma i kostym. Men mycket möjligt att de se på det visetJohannes Carlsson skrev:
Arbetskläder på en intervju? Det ger ju lätt intrycket att man inte är tillräckligt engagerad för att byta till representabla kläder.
Sen är det inte självklart att AF har rätt åsikter om vad ett bra CV och personligt brev är.
Bra är att sätta sig in i en arbetsgivares situation. Varför väljer dom en person framför en annan?
Ibland handlar det inte om kompetens utan bara att en person verkar trevligare att ha i sin närvaro eller att en annan framstår som "jobbig typ" Det är dessutom bevisat att mer attraktiva personer har lättare att få jobb. Så var lagom snygg, lättsam, framåtlutad, engagerad/nyfiken och ALDRIG NÅGONSIN säga något negativt under en intervju (aldrig om något)
Skulle jag jobba svart idag och tillexempel koppla el och någon anmäler det, då får jag nog problem som heter dugaJ Jarlsgård skrev:Kan du inte få coachning av AF då?
Sen är det som Johannes säger, intryck är allt när man är på intervju. Ha jeans och skjorta även om jobbet i sig inte kräver det osv. För det skickar signaler, sen ska man ju inte vara överklass heller så man kommer i en smoking för ett städjobb. Utan lite finare alldagliga kläder.
Det som gör mig konfunderad är att du skrev att du i dina tonår plockade jordgubbar, klippte gräsmattor, kopplade el(aja baja) osv. men har de senaste 4 åren inte gjort någonting? Vad hände med glöden och entreprenörsandan längs vägen?
Tänkt på det med, företag kanske vet om det att lägger man en förfrågan på af så får de ansökningar från folk som måste söka.S swirve skrev:Sen är mitt tips att inte söka AFs jobb. Leta upp företag du skulle vilja jobba på, kontakta de och lämna cv/brev och öppna en dialog med de. De kanske inte behöver nån just nu, men kanske om ett halvår eller år. Gör uppföljningar med 3-6 månaders mellanrum och hör hur läget ligger, gör dig känd. Det kanske bara kan bli några strö-timmar här och där till en början, men visar du dig duglig kanske det kommer mer jobb.
Jag känner ingen som fått jobb via AF, och jag känner heller ingen som varit arbetslös mer än nån vecka sen efter gymnasiet. Har man annons via AF får man 500 ansökningar från alla som _måste_ söka jobb, men inte vill jobba. Då ska man ha tur att bli utplockad ur högen.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Att inte söka vissa jobb för att de råkar annonseras i platsbanken låter ju lite bakvänt. Vill man ha ett arbete bör man ha ett varierat arbetssökande anpassat efter de branscher man söker i. I vissa branscher annonseras alla arbeten, i vissa är det enbart kontakter som gäller.S swirve skrev:Sen är mitt tips att inte söka AFs jobb. Leta upp företag du skulle vilja jobba på, kontakta de och lämna cv/brev och öppna en dialog med de. De kanske inte behöver nån just nu, men kanske om ett halvår eller år. Gör uppföljningar med 3-6 månaders mellanrum och hör hur läget ligger, gör dig känd. Det kanske bara kan bli några strö-timmar här och där till en början, men visar du dig duglig kanske det kommer mer jobb.
Jag känner ingen som fått jobb via AF, och jag känner heller ingen som varit arbetslös mer än nån vecka sen efter gymnasiet. Har man annons via AF får man 500 ansökningar från alla som _måste_ söka jobb, men inte vill jobba. Då ska man ha tur att bli utplockad ur högen.
Man brukar säga att ungefär 30% av alla lediga arbeten som omsätts på arbetsmarknaden annonseras (platsbanken, tidningar etc.) och det är en ganska bra fingervisning på hur mycket tid man bör lägga på de olika momenten. Lägg 30% av tiden på att söka annonserade jobb, och 70% på att leta företag som inte annonserat efter folk.
Inte alls. För när du är på intervju så är du där som privatperson, som en sökande. De du pratar med är väldigt sällan de som utför det jobbet du kommer göra utan det är tex verkstadschef, kanske en förman etc. Och dessa är tjänstemän.D danjac skrev:
Det bästa för en intervju är som tidigare nämnt att komma i finare vardagskläder, ha en flanellskjorta och ett par jeans typ. Behöver inte vara flådigare än så, men att komma "välstädad", nyrakad, tillfixat frisyr och anständigt klädd kommer öka dina chanser avsevärt!
Se det såhär, att eventuell arbetsgivare är som en tjej på krogen. Det finns 2 killar i baren, den ena står i reflexjacka och snickarbrallor, håret står åt alla håll och skägget är oansat. Den andra har en skjorta och jeans, fixat hår å så.
VEM tror du hon med största sannolikhet kommer att vara mest intresserad av?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Jag har följt den här tråden, och försökt undvika att svara, det känns lite som att slå på en död häst ... men men, here we go .D danjac skrev:
Jag tror att skon klämmer precis just här "svarta pengar" ... Du har massa verktyg, och maskiner, och vad som ser ut som mindre bra möjligheter att använda dem professionellt. Du har dessutom någon form av arbetslöshetsersättning på en ganska låg nivå. Jag antar att du drygar ut den genom att göra svarta jobb, för vem köper annars en däckmaskin för privat bruk? Och då förstår jag att du har svårt att ta ett "vanligt jobb" eftersom det betyder att du måste tacka nej till "extrainkomsten". (antar att det också spelar in, på oviljan att ta en praktikplats).
Är det där skon klämmer?
Som jag har skrivit tidigare så har jag lagt ner svartjobbDan_Johansson skrev:
Jag har följt den här tråden, och försökt undvika att svara, det känns lite som att slå på en död häst ... men men, here we go .
Jag tror att skon klämmer precis just här "svarta pengar" ... Du har massa verktyg, och maskiner, och vad som ser ut som mindre bra möjligheter att använda dem professionellt. Du har dessutom någon form av arbetslöshetsersättning på en ganska låg nivå. Jag antar att du drygar ut den genom att göra svarta jobb, för vem köper annars en däckmaskin för privat bruk? Och då förstår jag att du har svårt att ta ett "vanligt jobb" eftersom det betyder att du måste tacka nej till "extrainkomsten". (antar att det också spelar in, på oviljan att ta en praktikplats).
Är det där skon klämmer?
Däckmaskin mm har vi nytta av även privat. Många släktingar/familjemedlemar har också intresse för fordon och vissa kör folkrace/rally också.
Bara inom familjen ägs ett 30-tal entusiastfordon.
Snygg förklaring, och stämmer ju faktiskt.J Jarlsgård skrev:Inte alls. För när du är på intervju så är du där som privatperson, som en sökande. De du pratar med är väldigt sällan de som utför det jobbet du kommer göra utan det är tex verkstadschef, kanske en förman etc. Och dessa är tjänstemän.
Det bästa för en intervju är som tidigare nämnt att komma i finare vardagskläder, ha en flanellskjorta och ett par jeans typ. Behöver inte vara flådigare än så, men att komma "välstädad", nyrakad, tillfixat frisyr och anständigt klädd kommer öka dina chanser avsevärt!
Se det såhär, att eventuell arbetsgivare är som en tjej på krogen. Det finns 2 killar i baren, den ena står i reflexjacka och snickarbrallor, håret står åt alla håll och skägget är oansat. Den andra har en skjorta och jeans, fixat hår å så.
VEM tror du hon med största sannolikhet kommer att vara mest intresserad av?
( Tur man aldrig har varit på en krog (^^)