B busholle skrev:
Att hjälpa föräldrar har jag tyvärr mycket dålig erfarenhet av. De är vuxna och ska inte göra sig beroende av sina barn, något som tyvärr inte är speciellt ovanligt.
Jag har två ungkarlsexempel från bygden, i båda fall stannade sonen hemma för att hjälpa till på gården. När föräldrarna så småningom var borta så satt de där ensamma utan barn och sällskap med några år kvar till pension.
Lite färskare exempel finns också och då gäller det hemmaarbetande söner som aldrig fått någon vettig lön och när det äntligen blir dags att ta över så har de inte kapital att lösa ut sina syskon.
När det gäller mitt egna exempel så gjorde farsan sig beroende av mig och ville inte inse att verksamheten var ineffektiv, olönsam och dåligt skött. Det fanns heller ingen vilja till förändring, de enda som hjälpte var att han fick stå i skiten själv tills det inte gick längre. Hade jag stannat hade gården varit såld på öppna marknaden eftersom jag saknat resurser att köpa den.

Förhoppningsvis kommer du leva ett långt liv efter att dina föräldrar är borta, ska det vara njutbart så måste du tänka på dig själv.
Tyvärr har du rätt i det.
Man lär vara själv resten av livet då det är som du säger att man aldrig kommer ut o träffar någon. Det är väl tråkigt nog smällen man får ta när man prioriterar andra
 
B busholle skrev:
Att hjälpa föräldrar har jag tyvärr mycket dålig erfarenhet av. De är vuxna och ska inte göra sig beroende av sina barn, något som tyvärr inte är speciellt ovanligt......
Jag förstod ganska tidigt i tråden att det var en del av "problemet" eftersom jag i viss mån har egen erfarenhet.
Nu har jag själv flera fastigheter, familj, barn, bra jobb och har lyckats ändå, men det är precis som du säger att ibland är det föräldrar som skapar sig beroenden och har svårt att frigöra sig från sina barn (omvänt vad många tror).

Det finns många varianter av detta. Ekonomiskt beroende, ständig praktisk hjälp, sällskap mm mm. Utifrån är det väldigt lätt att se och säga att det verkar "fel" och att barnen ska leva sitt eget liv, men inte alltid så lätt för den som är del av det. Vem vill svika en familjemedlem?

Sedan ska man komma ihåg en viktig sak! Dom flesta tror att vi i Sverige har ett fungerande socialt system som ger fullvärdig komplett hjälp åt äldre (eller andra med behov i familjen). Så är det inte! Kommuner stöder sig på kvasivetenskaplig forskning när dom försöker förmå äldre att bo kvar hemma med korta besök av hemhjälp av personer med pressat schema. Och när det kommer till att vara behjälplig vid tandläkarbesök, inköp av kläder finns ingen hjälp att få öht. Och sköter inte en god man (som kostar avgift) ekonomin så får någon anhörig göra det också.

Verkar som tråden svängt från: hur skaffar TS pengar -> till jobb -> till eget liv.
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
D danjac skrev:
Fordonen är utspridda, några står faktiskt ute. som jag har skrivit tidigare så är inte släkten något att räkna med.
Då kanske inte släkten ska räkna med dig heller?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
D danjac skrev:
Min släkt o familj kan jag räkna bort.
Garaget är alldeles för litet. Dörrarna måste skruvas av för att kunna komma ut ur bilen mm. Sen är det inte optimalt då pulverlackering och blästern mm avger alltid lite damm. Svårt att få väck det

Nu kommer säkert folk bli skogstokiga på mig, men sälja fordon som man vet att man aldrig kommer hitta igen eller ha råd att köpa igen, det går bara inte.
Det här går väl att lösa?! Se lite kreativt på det! Förvara dina verktyg i garaget och smäll upp ett tält utanför där damm inte är något problem. Eller driv firman soliga dagar. Gör NÅGOT för att komma igång utan kapital!

Jag vet ju inte vad du erbjuder, men kör det som en mobil tjänst? Åk hem till dina kunder och jobba på plats? Vad du än gör - säkerställ att du kan sälja dina tjänster i verkligheten! Kunder står inte på kö bara för att du skaffar en lokal.

....och vad gäller 30 fordon så är det Lyxfällan-varning på det antalet. Oavsett hur mycket man gillar dem. Samla dessa 30 på en plats och öppna ett museum? Gör NÅGOT!
 
  • Gilla
danjac
  • Laddar…
F
Tycker inte du ska vara rädd för idéstöld. Om din affärsidé är bra på riktigt kommer det inte dröja länge innan det dyker upp konkurrenter. Och det startas nya företag inom etablerade marknader hela tiden.

Tror det är mer värt att du är öppen med idén här och får bra råd och tips. I slutändan är det den som är bäst på sälja som vinner, inte den som var först.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
F Freddedan skrev:
Tycker inte du ska vara rädd för idéstöld. Om din affärsidé är bra på riktigt kommer det inte dröja länge innan det dyker upp konkurrenter. Och det startas nya företag inom etablerade marknader hela tiden.

Tror det är mer värt att du är öppen med idén här och får bra råd och tips. I slutändan är det den som är bäst på sälja som vinner, inte den som var först.
Visst är det så! Folk snår folk idéer hela tiden, det är en del av hur det fungerar i världen. Det gäller bara att vara bättre/trevligare/mer kvalitetsmedveten osv.. Har ju själv i stan ett väldigt tydligt exempel på det. Det finns ett företag som heter dragkrokslagret som monterar dragkrokar på bilar. När det visar sig fungera bra startar en som jobbat på firman en liknande rörelse som heter dragkrokskungen. Konceptet har han kopierat rakt av, allt från prissättning, reklam och så vidare. Ända skillnaden är att han heter drakrokskungen och ligger 500meter bort från deras lokaler:). Så länge man inte sysslar men något extremt unikt så är det sådant man får räkna med.
 
  • Gilla
danjac
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Jag förstod ganska tidigt i tråden att det var en del av "problemet" eftersom jag i viss mån har egen erfarenhet.
Nu har jag själv flera fastigheter, familj, barn, bra jobb och har lyckats ändå, men det är precis som du säger att ibland är det föräldrar som skapar sig beroenden och har svårt att frigöra sig från sina barn (omvänt vad många tror).

Det finns många varianter av detta. Ekonomiskt beroende, ständig praktisk hjälp, sällskap mm mm. Utifrån är det väldigt lätt att se och säga att det verkar "fel" och att barnen ska leva sitt eget liv, men inte alltid så lätt för den som är del av det. Vem vill svika en familjemedlem?

Sedan ska man komma ihåg en viktig sak! Dom flesta tror att vi i Sverige har ett fungerande socialt system som ger fullvärdig komplett hjälp åt äldre (eller andra med behov i familjen). Så är det inte! Kommuner stöder sig på kvasivetenskaplig forskning när dom försöker förmå äldre att bo kvar hemma med korta besök av hemhjälp av personer med pressat schema. Och när det kommer till att vara behjälplig vid tandläkarbesök, inköp av kläder finns ingen hjälp att få öht. Och sköter inte en god man (som kostar avgift) ekonomin så får någon anhörig göra det också.

Verkar som tråden svängt från: hur skaffar TS pengar -> till jobb -> till eget liv.
Det har väl svängt lite tyvärr, pengar och jobb är jag inte själv om så det är ju bara att söka o hoppas på det bästa precis som många andra. Låna verkar ju vara helt hopplöst.
M Mainstream skrev:
Då kanske inte släkten ska räkna med dig heller?
Om man ändå hade något innanför pannbenet som förstår det
 
F FRS05 skrev:
Visst är det så! Folk snår folk idéer hela tiden, det är en del av hur det fungerar i världen. Det gäller bara att vara bättre/trevligare/mer kvalitetsmedveten osv.. Har ju själv i stan ett väldigt tydligt exempel på det. Det finns ett företag som heter dragkrokslagret som monterar dragkrokar på bilar. När det visar sig fungera bra startar en som jobbat på firman en liknande rörelse som heter dragkrokskungen. Konceptet har han kopierat rakt av, allt från prissättning, reklam och så vidare. Ända skillnaden är att han heter drakrokskungen och ligger 500meter bort från deras lokaler:). Så länge man inte sysslar men något extremt unikt så är det sådant man får räkna med.
Min idé sticker väl lite ut ur mängden. Istället för att vara en till mellanhand så hade jag tänkt och kunna göra alla moment utan dyra mellanhänder.
 
M MagHam skrev:
Precis vad jag tänkte på också.
[länk]

och "Kuten" har t o m gjort en attraktion med skrotbilar (har själv varit där)
[länk]
Kan man verkligen leva på det? Och hur gör man med skatt osv? Museum har jag ingen koll på alls hur det fungerar. Är det precis som en vanlig verksamhet?
 
M Mainstream skrev:
Det här går väl att lösa?! Se lite kreativt på det! Förvara dina verktyg i garaget och smäll upp ett tält utanför där damm inte är något problem. Eller driv firman soliga dagar. Gör NÅGOT för att komma igång utan kapital!

Jag vet ju inte vad du erbjuder, men kör det som en mobil tjänst? Åk hem till dina kunder och jobba på plats? Vad du än gör - säkerställ att du kan sälja dina tjänster i verkligheten! Kunder står inte på kö bara för att du skaffar en lokal.

....och vad gäller 30 fordon så är det Lyxfällan-varning på det antalet. Oavsett hur mycket man gillar dem. Samla dessa 30 på en plats och öppna ett museum? Gör NÅGOT!
Vet inte hur museum fungerar och hur det blir med skatt osv
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Angående cv och personligt brev är det normalt att detta är ett och samma dokument.
Nej, verkligen inte.
CV listar arbeten och utbildningar, har man många är det framförallt det som är relevant för jobbet som är intressant. I det personliga brevet kopplar man ihop det de efterfrågar med det du kan, vilket kan vara annat än det som står i CV. I mitt CV står ju tex att jag jobbat med IT-support i många år, men det står inte att de som ringer blir jätteglada när just jag svarar i telefonen eftersom jag pratar så att de begriper, det står i det personliga brevet.

Angående klädsel kör jag en variant på "IT-uniformen": jeans, polotröja eller skjorta och en snygg kofta. Jag kallar stilen "Tuff tant" :cool:
 
  • Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
D danjac skrev:
Kan man verkligen leva på det? Och hur gör man med skatt osv? Museum har jag ingen koll på alls hur det fungerar. Är det precis som en vanlig verksamhet?
Haha, nej, du får vara glad om du får in några hundralappar på sin höjd! Om du inte kompletterar med ett jäkligt bra café som folk åker 20 mil för att besöka, men ett sådant rykte tar tid att bygga upp.
 
  • Gilla
danjac och 1 till
  • Laddar…
D danjac skrev:
Jag brukar alltid vara 15 min innan, är det för tidigt?
Nej, det är precis lagom.
 
  • Gilla
danjac
  • Laddar…
Nej Anna. Det är för tidigt!
Som sagt jag har själv haft företag och intervjuat åtskilliga.
En hel kvart innan är man som ledningsperson upptagen med annat än att ta emot den nya sökanden och alla har inte en reception nuförtiden.
5 minuter ska det vara inte mer inte mindre.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.