H
C cpalm skrev:
Hemskt ledsen, men det är fortfarande inte begripligt vad det är du vill åstadkomma.

Tolkar startläget som detta:

[bild]

Vatten skall ledas från "betongrännan" i förgrunden i kattens riktning där det rinner vidare bortåt i samma riktning där betongröret inte är frilagt. Sen kommer det även vatten uppifrån höger i bild och ansluter till samma ledning. Varifrån kommer detta? Vad är funktionen där?

Nu är helt plötsligt betongröret där vattnet skall rinna vidare borta!?!?
[bild]
Startläge är rätt! Där sluttar marken ner.

Ja betongröret är borta! Det var trasigt och igenproppat med rötter och jord. Jag köpte istället den långa böjliga slangen och tänkte få ihop det med det raka hårda röret.

Det blir inte vatten från taket mer, det tänkte jag lösa på annat sätt, utan det är endast vatten från mark som ska rinna igenom, i ett långt rör.

Tack för tålamodet, är så kass på att förklara 🥴 🤪

C
H Hobbykreatör skrev:
Det blir inte vatten från taket mer, det tänkte jag lösa på annat sätt, utan det är endast vatten från mark som ska rinna igenom, i ett långt rör.
Okej, men vart skall det ta vägen sen då tänker du?
Är tanken att det skall infiltrera ut i marken från dräneringsröret?

H
C cpalm skrev:
Okej, men vart skall det ta vägen sen då tänker du?
Är tanken att det skall infiltrera ut i marken från dräneringsröret?
Vet inte om filmen går att se men det går runt huset, i gräsmattan, och ner mot en slänt, där ska det bara rinna ner i marken.

C
H Hobbykreatör skrev:
där ska det bara rinna ner i marken.
Vart tänker du dig att det skall det rinna ner i marken?
Längs hela dräneringsrörets längd, eller i änden där röret tar slut?

Normalt funkar det inte riktigt så att vatten bara rinner ner i marken. Du behöver en stenkista som hjälper vattnet att ta sig ner i marken.

H
C cpalm skrev:
Vart tänker du dig att det skall det rinna ner i marken?
Längs hela dräneringsrörets längd, eller i änden där röret tar slut?

Normalt funkar det inte riktigt så att vatten bara rinner ner i marken. Du behöver en stenkista som hjälper vattnet att ta sig ner i marken.
Längst ut i änden, röret kommer synas litegrann, och där är en ganska brant slänt så det blir som ett litet vattenfall, eller så jag hade tänkt i alla fall.
Jag gör på samma sätt som de som byggde huset för längesen men det kanske inte är den bästa idén..

C
H Hobbykreatör skrev:
Längst ut i änden, röret kommer synas litegrann, och där är en ganska brant slänt så det blir som ett litet vattenfall, eller så jag hade tänkt i alla fall.
Ah, okej, ja det funkar fint, men tänk på att det kommer rätt mycket vatten när det regnar och att marken kommer att erodera där vattnet släpps ut. Dvs. det kommer att bildas en naturlig liten flodfåra, alternativt sjö, där. Normalt inget man anlägger mitt på gräsmattan.

OK, återstår där du lagt dräneringsslangen då - är tanken att du vill avvattna den ytan och även leda vatten därifrån ner till "vattenfallet"? I så fall helt rätt att lägga dräneringsslang, den måste dock läggas i en "limpa" av tvättat grus omsluten av markduk (skymtade en rulle markduk på dina bilder), annars blir dräneringsslangen snabbt igensatt.

H
C cpalm skrev:
Ah, okej, ja det funkar fint, men tänk på att det kommer rätt mycket vatten när det regnar och att marken kommer att erodera där vattnet släpps ut. Dvs. det kommer att bildas en naturlig liten flodfåra, alternativt sjö, där. Normalt inget man anlägger mitt på gräsmattan.

OK, återstår där du lagt dräneringsslangen då - är tanken att du vill avvattna den ytan och även leda vatten därifrån ner till "vattenfallet"? I så fall helt rätt att lägga dräneringsslang, den måste dock läggas i en "limpa" av tvättat grus omsluten av markduk (skymtade en rulle markduk på dina bilder), annars blir dräneringsslangen snabbt igensatt.
Ja jag har tänkt på den fåran, eller vattnet som blir och om jag kan nyttja det på annat sätt så som en liten damm, har väldigt mkt grodor här tex.

Hade inte tänkt på avmattning gräsmatta.. grävde inte upp den gamla slangen för att se hur den såg ut men troligtvis bara en rätt i jorden utan krusiduller. Tog upp lite efter betongklumpen som låg där och det plaströret var proppat med jord, så här har inte varit ngn avvattning alls, på så sätt. Men allt här lutar lite neråt, så framsidan är viktigast tänker jag? Men när du säger det så är gräsmattan ganska lerig och blöt under regnperioderna.
Herregud så mkt att tänka på 😥

Har köpt markduk o en massa makadam som jag tänkte lägga under röret hela vägen, och ända upp på framsidan
Men på gräsmattan runt huset måste jag väl kunna lägga jord över? Om man nu då inte skulle gjort på ett annat sätt och avvattna den med....

Frågan är också om jag köpt rätt rör, det passar ju inte med delen jag köpte till (övergången mellan 90/110) 🤔

C
H Hobbykreatör skrev:
Hade inte tänkt på avmattning gräsmatta..
Risken med att leda in dagvatten i ett dräneringsrör är annars att du istället tillför mer vatten på djupet till marken där, även om dräneringsröret samtidigt fungerar som bräddavlopp.

Så kanske bäst att använda samma dagvattenrör som på framsidan för hela sträckan.
Problemet blir då att hitta en böj som tar röret runt hörnet. Det finns så klart, men tyvärr är sortimentet i handeln löjligt dåligt när det gäller tillbehör till dessa flex dagvattenrör. Tråkigt att behöva säga det, men du har betydligt mer valmöjligheter med vanliga släta "oranga" (eller motsvarande svarta) markrör.

H Hobbykreatör skrev:
Har köpt markduk o en massa makadam som jag tänkte lägga under röret hela vägen, och ända upp på framsidan
Du behöver ingen markduk och förmodligen inte heller någon makadam för att lägga igen runt ett dagvattenrör. Det viktiga är att materialet är stenfritt och går att packa runt röret. Men det ser ju ut som att jorden är sandig och fin där.

H
C cpalm skrev:
Risken med att leda in dagvatten i ett dräneringsrör är annars att du istället tillför mer vatten på djupet till marken där, även om dräneringsröret samtidigt fungerar som bräddavlopp.

Så kanske bäst att använda samma dagvattenrör som på framsidan för hela sträckan.
Problemet blir då att hitta en böj som tar röret runt hörnet. Det finns så klart, men tyvärr är sortimentet i handeln löjligt dåligt när det gäller tillbehör till dessa flex dagvattenrör. Tråkigt att behöva säga det, men du har betydligt mer valmöjligheter med vanliga släta "oranga" (eller motsvarande svarta) markrör.

Du behöver ingen markduk och förmodligen inte heller någon makadam för att lägga igen runt ett dagvattenrör. Det viktiga är att materialet är stenfritt och går att packa runt röret. Men det ser ju ut som att jorden är sandig och fin där.
Var/är tvungen att ta en mental paus för att ladda om och köpa andra rör 🤧 skulle köpt de orange från början...men dom du sa så hittade jag bara en böj för dem på byggmax så tänkte slangen blir bra.
Röjer runt om tills jag laddat klart, fyller på med grus där jag ska, närmast huset.

Tack för hjälpen 🍀🙏

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.