Har en nyistallerad FLVP som gör att det låter mycket från frånluftsdon.Är därför tacksam för förslag på rör/slangar som kan vara bäst för att minimera ljud/vibrationsöverföring mellan FLVP och ventilationskanalerna.

Även tacksam för förslag på hur isolera dessa rör/slangar och hur man kan isolera ventilationskanalerna i efterhand.

Tomture61
Är det tilluftsdon i ytterväggar eller hur är det konstruerat ?
För att dämpa ljud i ventilationsanläggningen så används ljuddämpare .
Sett flexibla / böjbara som är 0,6 m .
För mig och det jag sett är ljuddämpare på 1 m som monteras på vinden / mellanbjälklaget .
Vet ej vad som dämpar bäst av dessa två , tycker det borde vara varianten på 1 m .

Bor du i enplanshus så är det enkelt att komma åt ventrören .
Är det fler våningar så måste det troligtvis rivas för att komma åt för besiktning / förbättring .

https://ventilation.se/sv/categories/ljuddampare

Tomture61 Tomture61 skrev:
Är det tilluftsdon i ytterväggar eller hur är det konstruerat ?
För att dämpa ljud i ventilationsanläggningen så används ljuddämpare .
Sett flexibla / böjbara som är 0,6 m .
För mig och det jag sett är ljuddämpare på 1 m som monteras på vinden / mellanbjälklaget .
Vet ej vad som dämpar bäst av dessa två , tycker det borde vara varianten på 1 m .

Bor du i enplanshus så är det enkelt att komma åt ventrören .
Är det fler våningar så måste det troligtvis rivas för att komma åt för besiktning / förbättring .

[länk]
Hej
Tack för svar.
Tilluftsdonen sitter bakom elementen och det är ett tvåvåningshus. Vi kanske kan börja med att sätta en ljuddämpare enligt ovan mellan FLVP och ventilationen och se om det kan göra det bättre.

Tomture61
V Vik123 skrev:
Hej
Tack för svar.
Tilluftsdonen sitter bakom elementen och det är ett tvåvåningshus. Vi kanske kan börja med att sätta en ljuddämpare enligt ovan mellan FLVP och ventilationen och se om det kan göra det bättre.
Då måste du ha 60 cm mellan VP - innertak .

Tomture61 Tomture61 skrev:
Då måste du ha 60 cm mellan VP - innertak .
Tack för info

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.