God kväll! Haft dålig avrinning i avloppet som kommer från tvättmaskinen och en ho i tvättstugan, och haft problem med att det rinner vatten bakvägen upp i golvbrunnen när tvättmaskinen tömmer sig t.ex. När jag försökt rensa och sticker ner vattenlåsets del i avloppsröret som kommer upp i golvet spricker rörkröken som jag sticker ner i och vatten rinner i mellanbjälklaget och droppar från taket våningen nedanför.
Försöker få bort böjen men lyckas inte, bågfilar bort kröken och då är skiten ihoplimmat. Försöker få bort krökens resterande delar från förminskningsmuffen, men den skiten är ju precis lika spröd så den behöver sannolikt väck också. Skulle nu behöva råd om bästa lösningen. Går det att sätta dubbelmuff när det är ut såhär? Eller måste förminskningen bort också?
Kåken är från 72, för minskningen går in i Lubonyl pvc 70-rör som ser precis lika sprött ut som resten. Nån som har bra förslag på lösning innan jag sabbar ännu mera? Trångt satan , det som är inslaget i papp och najat är inkommande vattenledningen, så det är inte svinmycket plats att arbeta.
Mvh
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Försöker få bort böjen men lyckas inte, bågfilar bort kröken och då är skiten ihoplimmat. Försöker få bort krökens resterande delar från förminskningsmuffen, men den skiten är ju precis lika spröd så den behöver sannolikt väck också. Skulle nu behöva råd om bästa lösningen. Går det att sätta dubbelmuff när det är ut såhär? Eller måste förminskningen bort också?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kåken är från 72, för minskningen går in i Lubonyl pvc 70-rör som ser precis lika sprött ut som resten. Nån som har bra förslag på lösning innan jag sabbar ännu mera? Trångt satan , det som är inslaget i papp och najat är inkommande vattenledningen, så det är inte svinmycket plats att arbeta.
Mvh
Dåligt med drag i denna tråden så jag får försöka hålla liv i den själv 😀P Pekktur skrev:God kväll! Haft dålig avrinning i avloppet som kommer från tvättmaskinen och en ho i tvättstugan, och haft problem med att det rinner vatten bakvägen upp i golvbrunnen när tvättmaskinen tömmer sig t.ex. När jag försökt rensa och sticker ner vattenlåsets del i avloppsröret som kommer upp i golvet spricker rörkröken som jag sticker ner i och vatten rinner i mellanbjälklaget och droppar från taket våningen nedanför.
[bild]
Försöker få bort böjen men lyckas inte, bågfilar bort kröken och då är skiten ihoplimmat. Försöker få bort krökens resterande delar från förminskningsmuffen, men den skiten är ju precis lika spröd så den behöver sannolikt väck också. Skulle nu behöva råd om bästa lösningen. Går det att sätta dubbelmuff när det är ut såhär? Eller måste förminskningen bort också?
[bild]
Kåken är från 72, för minskningen går in i Lubonyl pvc 70-rör som ser precis lika sprött ut som resten. Nån som har bra förslag på lösning innan jag sabbar ännu mera? Trångt satan , det som är inslaget i papp och najat är inkommande vattenledningen, så det är inte svinmycket plats att arbeta.
Mvh
Leker med 2 tankar för tillfället.
Vi håller precis på och plockar in offerter för arbete där bla. Byte av brunn och ytskikt i tvättstugan ingår. Denna del av avloppsröret skulle säkert kunna bakas in i det arbetet utan större problem. Men då behöver jag ordna en temporär lösning tills det arbetet sker, vilket inte är i direkt närtid. Snygga till röränden och köra frenco-koppling till en böj?
Alternativ två är att jag får till en ordentlig lösning direkt och så kan jag släppa skiten. Då behöver jag kunna få bort förminskningen utan att det röret går sönder.
Kan det funka att med varmluftspistol?
Andra tips för limmad PVC?
Svårt fall doktorn grät.
Är s.k äggskalsrör och tunna i godset, spricker väldigt lätt när dom är gammla och till 95 % limmade i alla skarvar. Kan gå om man är försiktig att såga med ett bågfilsblad på längden in i skarven, så att det blir som smala remsor i skarven på många ställen. Problemet är att det blir fnas på insidan kvar i skarven och ett nytt rör inte går att trycka in. Nedförbacke och då kan gå att ta bort gummiringen.
Men ingen garanti att det går.
Är s.k äggskalsrör och tunna i godset, spricker väldigt lätt när dom är gammla och till 95 % limmade i alla skarvar. Kan gå om man är försiktig att såga med ett bågfilsblad på längden in i skarven, så att det blir som smala remsor i skarven på många ställen. Problemet är att det blir fnas på insidan kvar i skarven och ett nytt rör inte går att trycka in. Nedförbacke och då kan gå att ta bort gummiringen.
Men ingen garanti att det går.
Tack för svar. Ja jag förstår ju att det här lär bli chansningar hur jag än gör. Men om det endast är milt våld och bågfil som är lösningen för att få loss skiten känns det väldigt mycket som att leka med ödet med tanke på hur skört allting verkar vara. Dom limmade delarna känns som om dom i princip smältit ihop i fogningen mellan förminskningen och böjen
Frågan är då om det går att snygga till rörändan, sätta mjuk koppling och hoppas att det blir såpass tätt att vi kan köra tvättmaskinen tills att stora arbetet tar vid.
Behöver inte stänga innertaket för det ska ändå bytas så det kan stå öppet
Frågan är då om det går att snygga till rörändan, sätta mjuk koppling och hoppas att det blir såpass tätt att vi kan köra tvättmaskinen tills att stora arbetet tar vid.
Behöver inte stänga innertaket för det ska ändå bytas så det kan stå öppet
Du kan skarva med en frenko, finns i olika dim. Ser ut så här.P Pekktur skrev:Tack för svar. Ja jag förstår ju att det här lär bli chansningar hur jag än gör. Men om det endast är milt våld och bågfil som är lösningen för att få loss skiten känns det väldigt mycket som att leka med ödet med tanke på hur skört allting verkar vara. Dom limmade delarna känns som om dom i princip smältit ihop i fogningen mellan förminskningen och böjen
Frågan är då om det går att snygga till rörändan, sätta mjuk koppling och hoppas att det blir såpass tätt att vi kan köra tvättmaskinen tills att stora arbetet tar vid.
Behöver inte stänga innertaket för det ska ändå bytas så det kan stå öppet
https://www.google.com/search?q=fre...g:1777274481451&ei=cQ7vaZ2cG8SrwPAPheeuuQ8&bi
Ja, beställde en igår kväll när jag låg och grubblade på lösningar, får se när den levereras.
Men med tanke på hur sprött det verkar vara, är det en god idé, eller överdrivet, att driva in en "stödhylsa" av en stump 50-rör som jag slitsar på längden så den går in i dom rörändar som ska fogas ihop?
Men med tanke på hur sprött det verkar vara, är det en god idé, eller överdrivet, att driva in en "stödhylsa" av en stump 50-rör som jag slitsar på längden så den går in i dom rörändar som ska fogas ihop?
Ingen dum ide, Om du sätter in ett stödrör, så se till att du fasar av insidan ordentligt. Fasningen ska var så stor att den går ut i intet och inga fnas ska finnas.P Pekktur skrev:
PS kan vara svårt att klämma ihop stödröret, det vill gärna bli kvar i formen. Lägg röret i ungnen med 50 C och känn hur mjukt det blir, så blir det lättare att klämma ihop och få in.
Det som funkat för mig med limmade äggskalsrör är om du kapar av rördelen som skall tas bort så du har en krage på en centimeter eller två, och sedan med hjälp av en tång "rullar ihop" röret som skall tas loss, ungefär som man öppnade en gammal ansjovis-burk. Att man, så att säga, fläker isär limfogen. Att dra isär rördelarna kan man glömma.P Pekktur skrev:
Rätt pyssligt, som en tillfällig lösning är en gummimuff typ fernco ett klockrent alternativ om du frågar en amatör som mig.
Jag fattar precis vad du menar på din (bra) beskrivning av momentet 😀. Ja, testar mjukkopplingen och tar det därifrån. Grejen är att avloppsröret ändå behöver bytas eftersom en gjutjärnsbrunn sitter på en gren jämte detta spruckna härke, men arbetet planeras inte förrens om ett par månader så det gäller att få det tätt tills proffsen ska byta
C cpalm skrev:Det som funkat för mig med limmade äggskalsrör är om du kapar av rördelen som skall tas bort så du har en krage på en centimeter eller två, och sedan med hjälp av en tång "rullar ihop" röret som skall tas loss, ungefär som man öppnade en gammal ansjovis-burk. Att man, så att säga, fläker isär limfogen. Att dra isär rördelarna kan man glömma.
Rätt pyssligt, som en tillfällig lösning är en gummimuff typ fernco ett klockrent alternativ om du frågar en amatör som mig.
Ja, i väntan på kopplingen så har jag gjort det jag kan. Har gjort stödhylsan, och det gick bli lite av en kompromiss, bra passning i gamla rörstumpen och lite slapp passning i nya böjen.
Gick fan inte komma åt och såga med bågfilsblader ordentligt så rörstumpens ända blev varken rak eller snygg.
Återstår att grada av allt -fnas"
och invänta fernco-kopplingen men det är en dag i morgon å!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gick fan inte komma åt och såga med bågfilsblader ordentligt så rörstumpens ända blev varken rak eller snygg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Återstår att grada av allt -fnas"
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det tog en nedrans tid att få hem fernco rörkopplingen, men idag kom den. Håller tätt för att spola i kranen, men kör ett program på maskinen i skrivande stund, så får vi se om det håller tätt där också.P Pekktur skrev:Ja, i väntan på kopplingen så har jag gjort det jag kan. Har gjort stödhylsan, och det gick bli lite av en kompromiss, bra passning i gamla rörstumpen och lite slapp passning i nya böjen.
[bild]
Gick fan inte komma åt och såga med bågfilsblader ordentligt så rörstumpens ända blev varken rak eller snygg.
[bild]
Återstår att grada av allt -fnas"och invänta fernco-kopplingen men det är en dag i morgon å!
[bild]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
