God kväll! Haft dålig avrinning i avloppet som kommer från tvättmaskinen och en ho i tvättstugan, och haft problem med att det rinner vatten bakvägen upp i golvbrunnen när tvättmaskinen tömmer sig t.ex. När jag försökt rensa och sticker ner vattenlåsets del i avloppsröret som kommer upp i golvet spricker rörkröken som jag sticker ner i och vatten rinner i mellanbjälklaget och droppar från taket våningen nedanför.
IMG_20260426_161950086_AE.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Försöker få bort böjen men lyckas inte, bågfilar bort kröken och då är skiten ihoplimmat. Försöker få bort krökens resterande delar från förminskningsmuffen, men den skiten är ju precis lika spröd så den behöver sannolikt väck också. Skulle nu behöva råd om bästa lösningen. Går det att sätta dubbelmuff när det är ut såhär? Eller måste förminskningen bort också?
IMG_20260426_182955605_AE.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kåken är från 72, för minskningen går in i Lubonyl pvc 70-rör som ser precis lika sprött ut som resten. Nån som har bra förslag på lösning innan jag sabbar ännu mera? Trångt satan , det som är inslaget i papp och najat är inkommande vattenledningen, så det är inte svinmycket plats att arbeta.

Mvh
 
P Pekktur skrev:
God kväll! Haft dålig avrinning i avloppet som kommer från tvättmaskinen och en ho i tvättstugan, och haft problem med att det rinner vatten bakvägen upp i golvbrunnen när tvättmaskinen tömmer sig t.ex. När jag försökt rensa och sticker ner vattenlåsets del i avloppsröret som kommer upp i golvet spricker rörkröken som jag sticker ner i och vatten rinner i mellanbjälklaget och droppar från taket våningen nedanför.
[bild]

Försöker få bort böjen men lyckas inte, bågfilar bort kröken och då är skiten ihoplimmat. Försöker få bort krökens resterande delar från förminskningsmuffen, men den skiten är ju precis lika spröd så den behöver sannolikt väck också. Skulle nu behöva råd om bästa lösningen. Går det att sätta dubbelmuff när det är ut såhär? Eller måste förminskningen bort också?
[bild]

Kåken är från 72, för minskningen går in i Lubonyl pvc 70-rör som ser precis lika sprött ut som resten. Nån som har bra förslag på lösning innan jag sabbar ännu mera? Trångt satan , det som är inslaget i papp och najat är inkommande vattenledningen, så det är inte svinmycket plats att arbeta.

Mvh
Dåligt med drag i denna tråden så jag får försöka hålla liv i den själv 😀

Leker med 2 tankar för tillfället.

Vi håller precis på och plockar in offerter för arbete där bla. Byte av brunn och ytskikt i tvättstugan ingår. Denna del av avloppsröret skulle säkert kunna bakas in i det arbetet utan större problem. Men då behöver jag ordna en temporär lösning tills det arbetet sker, vilket inte är i direkt närtid. Snygga till röränden och köra frenco-koppling till en böj?

Alternativ två är att jag får till en ordentlig lösning direkt och så kan jag släppa skiten. Då behöver jag kunna få bort förminskningen utan att det röret går sönder.
Kan det funka att med varmluftspistol?
Andra tips för limmad PVC?
 
Svårt fall doktorn grät.
Är s.k äggskalsrör och tunna i godset, spricker väldigt lätt när dom är gammla och till 95 % limmade i alla skarvar. Kan gå om man är försiktig att såga med ett bågfilsblad på längden in i skarven, så att det blir som smala remsor i skarven på många ställen. Problemet är att det blir fnas på insidan kvar i skarven och ett nytt rör inte går att trycka in. Nedförbacke och då kan gå att ta bort gummiringen.
Men ingen garanti att det går.
 
  • Gilla
Pekktur
  • Laddar…
Tack för svar. Ja jag förstår ju att det här lär bli chansningar hur jag än gör. Men om det endast är milt våld och bågfil som är lösningen för att få loss skiten känns det väldigt mycket som att leka med ödet med tanke på hur skört allting verkar vara. Dom limmade delarna känns som om dom i princip smältit ihop i fogningen mellan förminskningen och böjen

Frågan är då om det går att snygga till rörändan, sätta mjuk koppling och hoppas att det blir såpass tätt att vi kan köra tvättmaskinen tills att stora arbetet tar vid.

Behöver inte stänga innertaket för det ska ändå bytas så det kan stå öppet
 
P Pekktur skrev:
Tack för svar. Ja jag förstår ju att det här lär bli chansningar hur jag än gör. Men om det endast är milt våld och bågfil som är lösningen för att få loss skiten känns det väldigt mycket som att leka med ödet med tanke på hur skört allting verkar vara. Dom limmade delarna känns som om dom i princip smältit ihop i fogningen mellan förminskningen och böjen

Frågan är då om det går att snygga till rörändan, sätta mjuk koppling och hoppas att det blir såpass tätt att vi kan köra tvättmaskinen tills att stora arbetet tar vid.

Behöver inte stänga innertaket för det ska ändå bytas så det kan stå öppet
Du kan skarva med en frenko, finns i olika dim. Ser ut så här.

https://www.google.com/search?q=fre...g:1777274481451&ei=cQ7vaZ2cG8SrwPAPheeuuQ8&bi
 
Ja, beställde en igår kväll när jag låg och grubblade på lösningar, får se när den levereras.

Men med tanke på hur sprött det verkar vara, är det en god idé, eller överdrivet, att driva in en "stödhylsa" av en stump 50-rör som jag slitsar på längden så den går in i dom rörändar som ska fogas ihop?
 
P Pekktur skrev:
Ja, beställde en igår kväll när jag låg och grubblade på lösningar, får se när den levereras.

Men med tanke på hur sprött det verkar vara, är det en god idé, eller överdrivet, att driva in en "stödhylsa" av en stump 50-rör som jag slitsar på längden så den går in i dom rörändar som ska fogas ihop?
Ingen dum ide, Om du sätter in ett stödrör, så se till att du fasar av insidan ordentligt. Fasningen ska var så stor att den går ut i intet och inga fnas ska finnas.


PS kan vara svårt att klämma ihop stödröret, det vill gärna bli kvar i formen. Lägg röret i ungnen med 50 C och känn hur mjukt det blir, så blir det lättare att klämma ihop och få in.
 
  • Gilla
Pekktur
  • Laddar…
Ok. Tack för dina synpunkter och tips. Känns som en hyffsad,temporär lösning börjar klarna för mig. Får se hur den ter sig i praktiken. Bara invänta mjukkopplingen.
 
C
P Pekktur skrev:
Andra tips för limmad PVC?
Det som funkat för mig med limmade äggskalsrör är om du kapar av rördelen som skall tas bort så du har en krage på en centimeter eller två, och sedan med hjälp av en tång "rullar ihop" röret som skall tas loss, ungefär som man öppnade en gammal ansjovis-burk. Att man, så att säga, fläker isär limfogen. Att dra isär rördelarna kan man glömma.

Rätt pyssligt, som en tillfällig lösning är en gummimuff typ fernco ett klockrent alternativ om du frågar en amatör som mig.
 
Jag fattar precis vad du menar på din (bra) beskrivning av momentet 😀. Ja, testar mjukkopplingen och tar det därifrån. Grejen är att avloppsröret ändå behöver bytas eftersom en gjutjärnsbrunn sitter på en gren jämte detta spruckna härke, men arbetet planeras inte förrens om ett par månader så det gäller att få det tätt tills proffsen ska byta
C cpalm skrev:
Det som funkat för mig med limmade äggskalsrör är om du kapar av rördelen som skall tas bort så du har en krage på en centimeter eller två, och sedan med hjälp av en tång "rullar ihop" röret som skall tas loss, ungefär som man öppnade en gammal ansjovis-burk. Att man, så att säga, fläker isär limfogen. Att dra isär rördelarna kan man glömma.

Rätt pyssligt, som en tillfällig lösning är en gummimuff typ fernco ett klockrent alternativ om du frågar en amatör som mig.
 
Ja, i väntan på kopplingen så har jag gjort det jag kan. Har gjort stödhylsan, och det gick bli lite av en kompromiss, bra passning i gamla rörstumpen och lite slapp passning i nya böjen.
IMG_20260427_190003942_HDR_AE.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gick fan inte komma åt och såga med bågfilsblader ordentligt så rörstumpens ända blev varken rak eller snygg.
IMG_20260427_190130057_HDR_AE.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Återstår att grada av allt -fnas" :) och invänta fernco-kopplingen men det är en dag i morgon å!
IMG_20260427_193510514_HDR_AE.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Pekktur skrev:
Ja, i väntan på kopplingen så har jag gjort det jag kan. Har gjort stödhylsan, och det gick bli lite av en kompromiss, bra passning i gamla rörstumpen och lite slapp passning i nya böjen.
[bild]
Gick fan inte komma åt och såga med bågfilsblader ordentligt så rörstumpens ända blev varken rak eller snygg.
[bild]

Återstår att grada av allt -fnas" :) och invänta fernco-kopplingen men det är en dag i morgon å!
[bild]
Det tog en nedrans tid att få hem fernco rörkopplingen, men idag kom den. Håller tätt för att spola i kranen, men kör ett program på maskinen i skrivande stund, så får vi se om det håller tätt där också.

IMG_20260505_192920081_HDR~2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20260505_193047983_HDR_AE~2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kommer att hålla i många år, så länge inte äggskalet brottas med och spricker.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.