4 691 läst ·
61 svar
5k läst
61 svar
Vilket massivt behandlat trägolv är bäst
Jag har ingenstans skrivit att mitt golv är i ek. Vi har ett furugolv och har väldigt stora skiftningar i luftfuktigheten i huset under året. Just nu ligger den på 19% enligt vår enkla väderstation. På sommaren är det runt 65%. Det påverkar träet.S Stabo66 skrev:Fiskbensparkett som klickgolv, har du verkligen sålt sådant? Visst, om det nu finns så kan det inte vara vackert och det var en speciell tolkning av en golvförsäljare.
Egen erfarenhet säger att stavparkett fungerar utmärkt med golvvärme.
Egen erfarenhet säger att det du benämner som ”massivt trägolv” (ek, 32 mm) inte sväller eller torkar det minsta om det är hanterat rätt innan läggning.
Men nu ska vi inte prata om mig. Trådskaparen verkar ha kommit vidare i sina funderingar.
( Bara för att förtydliga vad jag menade med klickvarianten av "fiskben", den som hemmafixaren kan lägga själv, så gjorde jag en snabb googling och hittade den här --> https://www.byggmax.se/fiskbensparkett-ek-bright-barlinek-p650803
Vi har alltså syftat tiill olika saker. )
Inget att tjafsa om men du generaliserade om att massivt trägolv inte är lämpligt. Om din åsikt begränsas till furugolv så bör det nämnas.T Therese Winblad skrev:Jag har ingenstans skrivit att mitt golv är i ek. Vi har ett furugolv och har väldigt stora skiftningar i luftfuktigheten i huset under året. Just nu ligger den på 19% enligt vår enkla väderstation. På sommaren är det runt 65%. Det påverkar träet.
Men nu ska vi inte prata om mig. Trådskaparen verkar ha kommit vidare i sina funderingar.
( Bara för att förtydliga vad jag menade med klickvarianten av "fiskben", den som hemmafixaren kan lägga själv, så gjorde jag en snabb googling och hittade den här --> [länk]
Vi har alltså syftat tiill olika saker. )
Egen erfarenhet är att massivt furugolv inte beter sig som du beskriver. Men då var det inte från Byggmax och det hanterades korrekt innan läggning med lång lagringstid i rummet.
Viktigast är ändå som du skriver att TS fått olika syn på saken och har kommit till ett beslut.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden