4 691 läst ·
61 svar
5k läst
61 svar
Vilket massivt behandlat trägolv är bäst
Vi la 150 kvm massivt bambugolv och det är valet med vårt hus vi är mest nöjda med. Får nästan alltid kommentarer från folk som besöker oss hur fint det är.My Blixt skrev:
Vi Bambu Extrem lamellplank härifrån: https://www.holseogwibroe.se/varor/bambu-extreme-lamellplank
Det är ca 2.5 gånger hårdare än ek och det MÄRKS! Vi har småbarn och är ganska oförsiktiga med golvet. Många stolar och diverse saker dras, tappas och repas med på golvet och efter 4 år har vi inte en enda synlig repa. Helt sjukt jämfört med grannar som får repor i sina parkettgolv från kährs efter en dammsugning. Vi köpte den mörka matta varianten. Mycket snyggt!
Man lägger det som vanligt klickgolv men vi limmade not och fjäder för säkerhets skull. Lätt att lägga och stora plankor. Dock är paketen med plankor svintunga så man får va lite stark när man bär runt på det. Plankorna i sig är också tunga men så är det ju massivt! Har bara positivt att säga om golvet.
Värt varenda krona i min bok. Kul att du länkade till denna firma. Beställt själv några prover från dom i väntan på att få tummen ur och sätta igång 😅M Mike Andersson skrev:Vi la 150 kvm massivt bambugolv och det är valet med vårt hus vi är mest nöjda med. Får nästan alltid kommentarer från folk som besöker oss hur fint det är.
Vi Bambu Extrem lamellplank härifrån: [länk]
Det är ca 2.5 gånger hårdare än ek och det MÄRKS! Vi har småbarn och är ganska oförsiktiga med golvet. Många stolar och diverse saker dras, tappas och repas med på golvet och efter 4 år har vi inte en enda synlig repa. Helt sjukt jämfört med grannar som får repor i sina parkettgolv från kährs efter en dammsugning. Vi köpte den mörka matta varianten. Mycket snyggt!
Man lägger det som vanligt klickgolv men vi limmade not och fjäder för säkerhets skull. Lätt att lägga och stora plankor. Dock är paketen med plankor svintunga så man får va lite stark när man bär runt på det. Plankorna i sig är också tunga men så är det ju massivt! Har bara positivt att säga om golvet.
Fast hemma står man ju inte 8 Tim. om dagen .Hep skrev:
Med ditt nick är såklart stengolv inte hårt.
Fast det finns rätt många som inte håller med dig. Jag är en av dem. I höstas bytte jag från betonggolv till furu i snickeriet och det märks en tydlig skillnad i kroppen efter några timmars arbete där.
Visst håller stengolv bättre än trä och har ett gäng fördelar, men det är hårdare än trä. Det är ingen myt, utan fullt mätbara fakta.
Ett varmt klinkergolv känns rätt ”mjukt” gå på barfota. Sen håller det ju betydligt längre i skick tycker jag. Har både golvvärme med trä och klinker, jag hade nog valt klinker i hela huset om jag valt igen.
Det är väl jättebra att det finns de som vill ha sten i hela huset. Jag har sten där jag vill ha det, men jag hade inte tänkt skriva om det i en tråd om trägolv. Skit, nu gjorde jag det visst ändå. Jag får väl kompensera det med att skriva att furuplankorna vi har på de flesta golven hemma kämpar på rätt bra, efter drygt 200 år, och är ännu inte redo att bytas.
Massiva trägolv i kombination med golvvärme är en dålig idé. Träet krymper och sväller under året och med värme underifrån blir det lätt stora springor när träet är i sin torraste period. Dessutom "stjäl" golvet väldigt mycket av värmen.My Blixt skrev:
Jag flyttade in i en gammal sommarstuga 2012. Det hade då 2-glasförnster och laminatgolv. Vi började med att byta fönstren och gick från 16 grader inne till 19 grader under en vecka i november, bara genom att byta fönster. Samma utetemp, samma vindstyrka. Det som dock gjorde den stora skillnaden i känsla var när vi bytte golvet från laminat till 26 mm furugolv året efter. Vi hade då direktverkande elvärme från gamla radiatorer på väggen. Från att ha behövt gå med fårskinnstofflor för att inte förfrysa fötterna går jag nu barfota inne, året runt, utan att det känns kallt (jag fryser i övrigt från september till maj). Träet i sig ger en varm känsla.
Om du ändå kör golvvärme för att värma huset är det klokare att kika på alternativ till massiva trägolv.
Parkett är inte samma sak som massiva trägolv. Ett massivt golv är en hel planka. Ett parkettgolv är tunnare träskivor ihop limmade åt olika håll för att klara skiftande temperaturer och fukthalt bättre. Det rör sig inte i närheten lika mycket som ett massivt trägolv. Parkett funkar ofta bra ihop med golvvärme. Massivt trä funkar betydligt sämre.M Mortsken skrev:
Fiskbensparkett är väl oftast massiva stavar?T Therese Winblad skrev:Parkett är inte samma sak som massiva trägolv. Ett massivt golv är en hel planka. Ett parkettgolv är tunnare träskivor ihop limmade åt olika håll för att klara skiftande temperaturer och fukthalt bättre. Det rör sig inte i närheten lika mycket som ett massivt trägolv. Parkett funkar ofta bra ihop med golvvärme. Massivt trä funkar betydligt sämre.
Det är det jag pratar om i alla fall.
https://www.byggahus.se/forum/threa...-att-lagga-tragolv-pa-den.439683/post-5315606
Jo, stavparkett (och förstås även lagt i fiskbensmönster) är ett massivt trägolv, förvisso sågat i mindre bitar.G G.L. skrev:
Jag tipsade också om stavparkett tidigare i tråden. Fungerar alldeles utmärkt i den kombination som frågan handlar om.
Sedan har infantil skribent, med begränsad förmåga att uttrycka sig i skrift, torgfört annat/andra förslag. Dessa kan man bortse från.
Not: Det kan möjligtvis finnas någon form av klickgolv som liknar stavparkett. Jag skriver om äkta stavparkett.
Med all respekt, googla ”massiv stavparkett”. Stavarna är inte tillverkade av ihoplimmade skivor.T Therese Winblad skrev:Parkett är inte samma sak som massiva trägolv. Ett massivt golv är en hel planka. Ett parkettgolv är tunnare träskivor ihop limmade åt olika håll för att klara skiftande temperaturer och fukthalt bättre. Det rör sig inte i närheten lika mycket som ett massivt trägolv. Parkett funkar ofta bra ihop med golvvärme. Massivt trä funkar betydligt sämre.
Att ett massivt trägolv måste bestå av en hel planka är nog din egen tolkning.
Trådskaparen skriver "massivt trägolv". Det tolkar jag som ett brädgolv, inte en fiskbensparkett. Jag har jobbat som säljare av trägolv, så jag vet vad som är vad. När ni började skriva om fiskbensparkett såg jag framför mig ett parkettgolv typ klickmodell, som ändå är det vanligaste idag, och inte en fiskpensparkett i stavar.
Ett golv som läggs i stavar limmas på underlaget och är betydligt tunnare än ett "massivt trägolv med nåt och spont" som skruvas i underlaget. Iom att det är tunnare och limmas är det inte lika benäget att krympa och svälla som ett golv som är lagt i hela plankor.
Jag har själv, på knä, skruvat ett massivt trägolv i "plankmodell" mitt eget hus på 210 kvm och vet mycket väl vad som händer med golvet under året. Det krymper och sväller med luftfuktigheten. Det visste jag redan när jag valde golv men valde det golvet ändå.
Att lägga värmeslingor under ett massivt trägolv av plankmodell, som jag tolkar trådskaparens idé som, är ingen bra idé. Träet torkar ut och "äter upp" mycket av värmen innan den strålar ut och värmer rummet. Iaf om man har ett rejälare golv som 26 mm (som jag har i gamla delen av huset) eller 32 mm (som jag har i den nya delen av huset som jag färdigställde i juli förra året).
Ett golv som läggs i stavar limmas på underlaget och är betydligt tunnare än ett "massivt trägolv med nåt och spont" som skruvas i underlaget. Iom att det är tunnare och limmas är det inte lika benäget att krympa och svälla som ett golv som är lagt i hela plankor.
Jag har själv, på knä, skruvat ett massivt trägolv i "plankmodell" mitt eget hus på 210 kvm och vet mycket väl vad som händer med golvet under året. Det krymper och sväller med luftfuktigheten. Det visste jag redan när jag valde golv men valde det golvet ändå.
Att lägga värmeslingor under ett massivt trägolv av plankmodell, som jag tolkar trådskaparens idé som, är ingen bra idé. Träet torkar ut och "äter upp" mycket av värmen innan den strålar ut och värmer rummet. Iaf om man har ett rejälare golv som 26 mm (som jag har i gamla delen av huset) eller 32 mm (som jag har i den nya delen av huset som jag färdigställde i juli förra året).
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Fiskbensparkett som klickgolv, har du verkligen sålt sådant? Visst, om det nu finns så kan det inte vara vackert och det var en speciell tolkning av en golvförsäljare.
Egen erfarenhet säger att stavparkett fungerar utmärkt med golvvärme.
Egen erfarenhet säger att det du benämner som ”massivt trägolv” (ek, 32 mm) inte sväller eller torkar det minsta om det är hanterat rätt innan läggning.
Egen erfarenhet säger att stavparkett fungerar utmärkt med golvvärme.
Egen erfarenhet säger att det du benämner som ”massivt trägolv” (ek, 32 mm) inte sväller eller torkar det minsta om det är hanterat rätt innan läggning.
Hej,My Blixt skrev:
Valet är enkelt (i alla fall runt Linköping). Skicka ett DM så ska du få kontaktuppgifter och referensbilder till den som jag törs säga är i särklass bäst.
/stabo