yonna yonna skrev:
Övervåning i 24mm tjocka såpskurade granplank inte fullt lika lyckade för tung jycke med klor. Trots att jycken endast tog sig upp till mitt sovrum och sänghalmen till natten har golven där fått rejält slitage vilket innebär att golven måste slipas - om/när huset säljs.
När du yonna slutar ha jycke eller nästa ägare tycker att gran golvet är för slitet kan man ju istället betrakta det som ett underlagsgolv och lägga ett vanligt parkettgolv

Mitt hus är byggt 1932 och 1990 la jag in vattenburen vatteburen golvvärme i hela huset, värmer med bergvärme, två storlekar större än rekommenderat för jag vill inte ha en elpanna och det funkar kanon Golven på öv rev jag ut och ersatte med 22mm spontat furu efter att slang till värmen lagts ut.
NB hade i vardagsrummet "fiskbensmönstrad" parkett som jag rev ut och fräste ner slangarna i underliggande grangolv, returen från V-rum drog jag ut i hallen där jag gjöt och la klinker för att ha kamin där också. Köket blev golvspånskiva ovanpå slangarna och överst en plastmatta.
Alla slangar börjar med ett varv längst ut mot väggarna och jag har lagt så mycket det fick rum.
Elstyrda termostater håller rätt temperatur.
Bad o toa har sedan tidigare fått golvvärme med järnrör under spånskivorna
Kostnad? Enbart material med tips av min leverantör, jobbet gjorde jag själv, utom borrhålet till bergvärmepumpen 😀

D Diamant skrev:
Men betydligt sämre än ett stengolv.
Nu var det ju ett trägolv frågan handlade om […]

My Blixt My Blixt skrev:
Vi ska lägga massivt trägolv i vårt hus med golvvärme och betongplatta. Vilket färdigbehandlat golv rekommenderas? Är Dala-Floda bra? Så svårt att veta vad som är bra! Tacksam för hjälp!!
Jag byggde till huset för många år sedan och valde betonggolv med vattenburen golvvärme. På betongen limmade jag en 18 mm plyfa och på den lades stavparkett av ek som en förlängning av befintligt golv.

Blev toppenbra och oljad parkett är busenkel att underhålla.

Nej, hundarna repar inte parketten och den behöver inte slipas om.

Lycka till med valet!

S Stabo66 skrev:
Nu var det ju ett trägolv frågan handlade om […]
Men du är så dum att du inte fattar att svaret var att frågeställaren skulle fundera på vad som var väsentlig funktion på golvet och att det inte var självklart att välja trägolv.

IQ fiskmås är en förolämpning mot fågeln jämfört med att ge den till dig dig.

F fribygg skrev:
När du yonna slutar ha jycke eller nästa ägare tycker att gran golvet är för slitet kan man ju istället betrakta det som ett underlagsgolv och lägga ett vanligt parkettgolv
Det går utmärkt att slipa dessa rejäla plank och leva med mindre tung jycke.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Det går utmärkt att slipa dessa rejäla plank och leva med mindre tung jycke.
Givetvis, men det kan ju likafullt vara enklare att lägga parkett.

D Diamant skrev:
Men du är så dum att du inte fattar att svaret var att frågeställaren skulle fundera på vad som var väsentlig funktion på golvet och att det inte var självklart att välja trägolv.

IQ fiskmås är en förolämpning mot fågeln jämfört med att ge den till dig dig.
Du kanske kan slappna av lite med förolämpningarna. Du har gett rådet att det bästa trägolvet (som ju frågan uttryckligen var) är ett stengolv. Kanske inte det svaret som efterfrågades, men du gav ett alternativ och det är väl rätt ok. Fast när du fortsätter propagera för att sten är bästa trä får du kanske finna dig i att få mothugg. Varken jag eller någon annan som ifrågasatt ditt råd har skrivit något som tyder på begränsad begåvning. Ingen av oss har heller kommit med någon förolämpning. Det har bara du. Känns det rimligt tycker du?

• Gilla
bjonndrogg och 4 till
  • Laddar…
Ja

F fribygg skrev:
Givetvis, men det kan ju likafullt vara enklare att lägga parkett.
Att lägga fuskparkett ovanpå riktiga golvplank är för mig något fullständigt främmande. Dessutom inte enklare.

yonna yonna skrev:
Att lägga fuskparkett ovanpå riktiga golvplank är för mig något fullständigt främmande. Dessutom inte enklare.
Vill man göra det bättre, snyggare, svårare (och dyrare) lägger man ju riktigt stavparkett på ett underlagsgolv.

Vi har massivt gran/furugolv i några rum varav två rum har golvvärme som vi överlag är nöjda med men om vi själva skulle lagt in golven hade vi valt ett hårdare träslag, som någon nämnde tidigare så har vi faktiskt kollat lite på bambu som verkar vara ett bra alternativ.
Däremot har vi ett original trägolv från 30 talet i ett rum som egentligen har varit ett underlagsgolv som är väldigt tåligt. Kvittar vad barnen gör så blir där inga märken

Välj golv efter vad rummet ska användas till. Fukt, förslitning, djur, golvvärme måste man ta hänsyn till.
T.ex. Vansinnigt med ett fuktkänsligt golv i ett kök eller hall.

P
För att verkligen svara på TS fråga utan att säga något om nåt klinker eller dyligt..

Vi in Dala-Floda HardPine Onyx 21mm på övervåningen, som har golvvärme, förra året.
Underbart att gå på!

Nu är det ju spånskiva under viket gör att man kan skruva fast plankorna. Jag vet inte hur man gör på en betongplatta. Plankorna har ju ingen låsning mellan varandra utan bara en liten not och fjäder. Så hur man gör med ett flytande golv i sådant fall vet jag inte.

Rum med mörkt trägolv installerat, ljus blommig tapet och stora fönster. Golvet är Dala-Floda HardPine Onyx 21mm med golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
My Blixt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.