4 561 läst ·
61 svar
5k läst
61 svar
Vilket massivt behandlat trägolv är bäst
Sen att det är extremt fult att ha klinkers som golv, förutom i badrum, är ju en annan femmaD Diamant skrev:Bästa golv är inte ett trägolv om man har en betongplatta och golvvärme.
Det är klinker eller ett stengolv.
Sten, klinker har en helt överlägsen hållbarhet jämfört med trä speciellt om man har barn eller hundar. Dessutom fungerar golvvärmen bättre.
Att det skulle vara hårt och är en myt har två hus med klinker, stengolv och har inte märkt några problem detta.
Min rekommendation är satsat på klinker, stengolv istället.
Varför måste det vara färdigbehandlat?
När vi lagt in fiskbensparkett i ek, så har slutpriset inte varit så våldsamt mycket dyrare än andra färdiga golv. Då har det varit med läggning, slipning och behandling.
Så, det hade varit min rekommendation att titta på först. Om man nu gillar den stilen såklart.
Stengolv utanför hallen och badrum samt möjligen kök går totalt bort för mig.
När vi lagt in fiskbensparkett i ek, så har slutpriset inte varit så våldsamt mycket dyrare än andra färdiga golv. Då har det varit med läggning, slipning och behandling.
Så, det hade varit min rekommendation att titta på först. Om man nu gillar den stilen såklart.
Är mitt förstahandsval också, och har fått det inlagt i ett rum, men att inte påstå det var så farligt mycket dyrare tror jag inte jag kan hålla med om. Skulle tippa snarare 2-3x priset, men personligen tycker jag det var värt det.M Mortsken skrev:Varför måste det vara färdigbehandlat?
Att lägga ett klickgolv i ett normat stort sovrum tar väl inte mer än en halv dag för en bra golvläggare, fiskbensparket kräver minst tre besök, och nog totalt 8-16h timmars arbete.
2023 fick jag en offert på 1840 / kvadrat i ett 18m2 rum.
Detta var i ett källarrum, och vi beslutade oss sen att inte göra det.
2022 la vi 35 kvadrat där en del var i en trappa där varje steg behövde anpassas special. Då betalade vi totalt 69 915. så nästan 2000 / kvadrat.
Detta var i ett källarrum, och vi beslutade oss sen att inte göra det.
2022 la vi 35 kvadrat där en del var i en trappa där varje steg behövde anpassas special. Då betalade vi totalt 69 915. så nästan 2000 / kvadrat.
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Så kan man inte säga, man säger annorlunda eller beskriver dess olika egenskaper tydligt.D Diamant skrev:
Sen är det inte trägolv som trägolv!
Det finns många olika kvaliteter på trägolv som är massiva, där man kanske inte behöver ta ett ekgolv, men väl ett tätvuxet furugolv som är kilsågat, men det är mitt val.
Läs på lite om olika trägolv och dess egenskaper och utseende innan du väljer trägolv eller annat.
/Workingclasshero
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 602 inlägg
För att faktiskt svara på TS fråga 🙄 så kan jag nämna att jag har flera grannar som har golv från Föllinge Golv som är ruskigt fina. Har ingen egen erfarenhet men folk verkar nöjda och dom är som sagt riktigt fina.
Trägolv kan vara rätt värmetrögt så det är inte optimalt om du har slingor i plattan. Tänk på att golvet behöver ligga inne och aklimatisera sig innan du kan lägga golvet. Det kan ta så lång tid som sex månader beroende på fukthalt och hur huset beter sig.My Blixt skrev:
Jag vill påstå att ett vinylgolv är bättre då det är precis lika snyggt, det sväller eller krymper inte som ett trägolv och är behagligare att gå på.
Vi renoverade för några år sen och la ett vitpigmenterat furugolv. Det är jättefint och skönt att gå på.
Nackdelarna som jag ser det:
- Känsligt för repor och hack. Många synliga spår efter lek i barnens rum t ex.
- Bygger mer på höjden än parkettgolv. Vi har ett par nivåskillnader som inte hade blivit lika stora om vi valt ett annat golv.
Nackdelarna som jag ser det:
- Känsligt för repor och hack. Många synliga spår efter lek i barnens rum t ex.
- Bygger mer på höjden än parkettgolv. Vi har ett par nivåskillnader som inte hade blivit lika stora om vi valt ett annat golv.
Jag byggde nytt för mig och min 42kilo tunga prickiga jycke (det blev periodvis 2 stycken under åren). Min erfarenhet efter 20 år:
Glättade betonggolv med golvvärme i bottenvåningen var en hit. Lättskötta golv och jycken kunde med öppna dörrar springa ut och in hela sommarhalvåret utan golvproblem.
Övervåning i 24mm tjocka såpskurade granplank inte fullt lika lyckade för tung jycke med klor. Trots att jycken endast tog sig upp till mitt sovrum och sänghalmen till natten har golven där fått rejält slitage vilket innebär att golven måste slipas - om/när huset säljs.
Glättade betonggolv med golvvärme i bottenvåningen var en hit. Lättskötta golv och jycken kunde med öppna dörrar springa ut och in hela sommarhalvåret utan golvproblem.
Övervåning i 24mm tjocka såpskurade granplank inte fullt lika lyckade för tung jycke med klor. Trots att jycken endast tog sig upp till mitt sovrum och sänghalmen till natten har golven där fått rejält slitage vilket innebär att golven måste slipas - om/när huset säljs.
När man gör materialval skall man alltid väga in hur valt material kommer att se ut efter ett antal års användning.
Exempelvis är marmor eller träköksskivor jättefina när de är nya men ser ofta bedrövliga ut efter några år. Därför bör man välja granit eller rostfritt som ser bra ut under lång tid.
Vist ett nytt oljat trägolv är jättefint när det är nytt men efter ganska kort tid är det inte lika fint längre. Skall man ha trägolv bör man åtminstone välja ett lackat.
Har man hund, barn är trägolv inte det bästa valet och även om man inte har hund eller barn så kommer det fina trägolvet inte vara lika fint efter några år. Därför rekommenderar jag TS att överväga något tåligare då undergolvet gör det möjligt att välja något annat än trä.
Exempelvis är marmor eller träköksskivor jättefina när de är nya men ser ofta bedrövliga ut efter några år. Därför bör man välja granit eller rostfritt som ser bra ut under lång tid.
Vist ett nytt oljat trägolv är jättefint när det är nytt men efter ganska kort tid är det inte lika fint längre. Skall man ha trägolv bör man åtminstone välja ett lackat.
Har man hund, barn är trägolv inte det bästa valet och även om man inte har hund eller barn så kommer det fina trägolvet inte vara lika fint efter några år. Därför rekommenderar jag TS att överväga något tåligare då undergolvet gör det möjligt att välja något annat än trä.