Trägolv är trägolv. Skillnaderna är knappast så stora att det finns någon anledning att försöka hitta ett "bästa golv". Vem som tillverkat det är inte så noga. Atta som gör golv vet hur man gör och det är inga hemligheter eller high-tech.My Blixt skrev:
Istället tror jag man blir mycket mer nöjd med sitt golvval om man väljer något man tycker om. Något man tycker ser fint ut. Och smaken är väldigt olika så redan där inser man att det inte finns något bästa golv. Kanske är priset viktigt. Det skiljer mycket mellan billigaste och dyraste. I pris, men knappast i kundnöjdhet.
Så gå på det som ser snyggast ut och leta upp det till ett bra pris skulle jag säga.
Tack för dit svar!!O skrev:
Trägolv är trägolv. Skillnaderna är knappast så stora att det finns någon anledning att försöka hitta ett "bästa golv". Vem som tillverkat det är inte så noga. Atta som gör golv vet hur man gör och det är inga hemligheter eller high-tech.
Istället tror jag man blir mycket mer nöjd med sitt golvval om man väljer något man tycker om. Något man tycker ser fint ut. Och smaken är väldigt olika så redan där inser man att det inte finns något bästa golv. Kanske är priset viktigt. Det skiljer mycket mellan billigaste och dyraste. I pris, men knappast i kundnöjdhet.
Så gå på det som ser snyggast ut och leta upp det till ett bra pris skulle jag säga.
Bästa golv är inte ett trägolv om man har en betongplatta och golvvärme.My Blixt skrev:
Det är klinker eller ett stengolv.
Sten, klinker har en helt överlägsen hållbarhet jämfört med trä speciellt om man har barn eller hundar. Dessutom fungerar golvvärmen bättre.
Att det skulle vara hårt och är en myt har två hus med klinker, stengolv och har inte märkt några problem detta.
Min rekommendation är satsat på klinker, stengolv istället.
Med ditt nick är såklart stengolv inte hårt.D Diamant skrev:Bästa golv är inte ett trägolv om man har en betongplatta och golvvärme.
Det är klinker eller ett stengolv.
Sten, klinker har en helt överlägsen hållbarhet jämfört med trä speciellt om man har barn eller hundar. Dessutom fungerar golvvärmen bättre.
Att det skulle vara hårt och är en myt har två hus med klinker, stengolv och har inte märkt några problem detta.
Min rekommendation är satsat på klinker, stengolv istället.
Fast det finns rätt många som inte håller med dig. Jag är en av dem. I höstas bytte jag från betonggolv till furu i snickeriet och det märks en tydlig skillnad i kroppen efter några timmars arbete där.
Visst håller stengolv bättre än trä och har ett gäng fördelar, men det är hårdare än trä. Det är ingen myt, utan fullt mätbara fakta.
Klart att stengolv är hårdare än trägolv men det är ju fördelen med dem.Hep skrev:
Med ditt nick är såklart stengolv inte hårt.
Fast det finns rätt många som inte håller med dig. Jag är en av dem. I höstas bytte jag från betonggolv till furu i snickeriet och det märks en tydlig skillnad i kroppen efter några timmars arbete där.
Visst håller stengolv bättre än trä och har ett gäng fördelar, men det är hårdare än trä. Det är ingen myt, utan fullt mätbara fakta.
Går alltid barfota på mina stenhårda golv utan några som helst problem.
Därmed inte sagt att det gäller alla. Däremot tycker jag att man inte skall döma ut stengolv bara för att en del individer inte klarar av dem och min rekommendation är fortsatt stengolv som första alternativ.
Det beror på vilken egenskap du är ute efter, alla olika golv har "sin plats"D Diamant skrev:
Jag har betongplatta & 120 kvm limmad 21 mm massiv ek som golv, i 15 cm breda "plank" med lätt fasning längs både långsida & kortsida.
Kommer lätt att hålla 1000 år även om det är helt ointressant just för min egen del, och tål typ vad som helst såsom spillda vätskor & slag. Känner när jag är hemma mer, att det hårda golvet skapar "problem" i kroppen & är inte bra för varken fötter, knän eller höfter/rygg.
& vad gör du med fogarna efter någon tappat en flaska rödvin på golvet?
Kratsar rent & fogar om eller 😉
Med en större hund får du slipa om ock lacka om minst var tionde år om det skall se fint ut. Med ett stengolv behöver du inte det.
Vi tappar inte rödvin på golvet vi dricker det. Men om en olycka skulle ske är det inte svårt att torka upp det och till skillnad från ett trägolv blir det inte ett jack i golvet där flaskan träffade.
Vi tappar inte rödvin på golvet vi dricker det. Men om en olycka skulle ske är det inte svårt att torka upp det och till skillnad från ett trägolv blir det inte ett jack i golvet där flaskan träffade.
Det golv man själv sågat, hyvlat och lagt. Gärna av träd från egen mark.
Har man inte den tiden och möjligheterna har jag själv goda erfarenheter av 1tums massivt furugolv direkt från byggvaruhandeln.
Har man inte den tiden och möjligheterna har jag själv goda erfarenheter av 1tums massivt furugolv direkt från byggvaruhandeln.
Mitt ekgolv får inga märken från hunden & med ett förflutet med 2 rottisar så vet jag (hannen va 60+ kg)D Diamant skrev:Med en större hund får du slipa om ock lacka om minst var tionde år om det skall se fint ut. Med ett stengolv behöver du inte det.
& en vinare gör inga märken i golvet jag har, en gång välte en 150 kg tung högtalare här hemma, då "hjulkärran" välte & inte ens detta märktes förrens jag med släpljus hittade ett litet jack.
Fogar drar rödvin in i på sekunder, sen är fogen röd eller rosa punkt!
My Blixt skrev:
Jo, det är tveklöst det bästa alternativet när man bestämt sig för att ha trägolv.D Diamant skrev:
Både klinker och sten är utomordentligt dåliga alternativ när man skall välja ett trägolv. Kanske till och med de absolut sämsta alternativen.D Diamant skrev:
Men man skall inte låsa sig till en lösning ”trägolv” i detta fallet utan att överväga andra alternativ. Väldigt ofta gör man det.
Då missar man ofta det bästa alternativet och i detta fallet beroende på brukandet och slitaget på golvet är kanske inte ett ”trägolv” är det optimala valet.
Är man pensionär utan barnbarn och utan hund så kan nog ett ”trägolv” vara försvarbart (tills man åker på hemtjänst som snabbt fördärvar det mesta i huset) men kan man förvänta sig ett ganska hårt slitage så bör man välja något annat än ett ”trägolv”.
Då missar man ofta det bästa alternativet och i detta fallet beroende på brukandet och slitaget på golvet är kanske inte ett ”trägolv” är det optimala valet.
Är man pensionär utan barnbarn och utan hund så kan nog ett ”trägolv” vara försvarbart (tills man åker på hemtjänst som snabbt fördärvar det mesta i huset) men kan man förvänta sig ett ganska hårt slitage så bör man välja något annat än ett ”trägolv”.