29 647 läst ·
30 svar
30k läst
30 svar
Vilket grus rekommenderar ni till min väg?
Ser nu att jag skrev fel, menade 0-32 eller grövre. . Får skylla på dålig sömnTomture61 skrev:
Mina tankar....
I början av filmen ser det ut som att vatten runnit på vägen och spolat bort grus
Fixa med diken så att vatten inte rinner på vägen.
Är det problem med bärighet på vägen?
Fixa med bra diken som dränerar vägen, få bort gräset i mitten på vägen, se till att skrapa vägen vår och höst så att gräset inte får fäste igen.
Och kanske grunda med rejält grovt grus typ 0 - 80 och toppa med 0 - 30
Markduk ser jag som överflödigt...
På vår "byaväg" har vi 0 - 22 och det funkar bra.
På min gårdsplan har jag 0 -30 jag tror att vi brukar lägga på 0-30 på skogsvägarna med, och det tror jag skulle passa fint på er väg
Vill ni göra minsta möjliga, spårgrusa med 0 - 30 (gruset läggs bara i hjulspåren)
I början av filmen ser det ut som att vatten runnit på vägen och spolat bort grus
Fixa med diken så att vatten inte rinner på vägen.
Är det problem med bärighet på vägen?
Fixa med bra diken som dränerar vägen, få bort gräset i mitten på vägen, se till att skrapa vägen vår och höst så att gräset inte får fäste igen.
Och kanske grunda med rejält grovt grus typ 0 - 80 och toppa med 0 - 30
Markduk ser jag som överflödigt...
På vår "byaväg" har vi 0 - 22 och det funkar bra.
På min gårdsplan har jag 0 -30 jag tror att vi brukar lägga på 0-30 på skogsvägarna med, och det tror jag skulle passa fint på er väg
Vill ni göra minsta möjliga, spårgrusa med 0 - 30 (gruset läggs bara i hjulspåren)
Tänkte höra med er vad ni anser om att lägga på gamla takpannor på vägen?
Vi har hittills lagt på 22 ton grus/makadam/sten på och på många ställen är den riktigt fin men det finns även ställen där den inte är så fin..... och det är där jag tänkte lägga på gamla takpannor under vintern. Till våren ska vi lägga mer grus. I botten av denna väg är det rent berg. Tack på förhand.
Vi har hittills lagt på 22 ton grus/makadam/sten på och på många ställen är den riktigt fin men det finns även ställen där den inte är så fin..... och det är där jag tänkte lägga på gamla takpannor under vintern. Till våren ska vi lägga mer grus. I botten av denna väg är det rent berg. Tack på förhand.
Hej igen. Jag funderar på om det kan var en idé att hälla på cement på vägen för att öka på stabiliteten där det är sankt? Den har blivit rätt kass på de ställen där det är surhål men håller sig fin där vi lagt på "proffsgrus" och kört med "utplattare".
Cementen kommer bara bli som stora stenar och troligen skapa bekymmer i framtiden.....
Tumregel är ju tjockare lager ju grövre material
Skulle råda dig att använda bergkros i storlek
0-30/0-32/0-35...... vilken närmsta stenkross nu sållar fram
Tumregel är ju tjockare lager ju grövre material
Skulle råda dig att använda bergkros i storlek
0-30/0-32/0-35...... vilken närmsta stenkross nu sållar fram
Mjae... När jag byggde kollade jag att diabasen har högre densitet och tryckhållfasthet då jag inte ville kratta gruset ideligen (som behövdes i min förra fastighet). Den är visserligen snyggare när det regnar (!) vilket TS antagligen inte bryr sig om - heller inte om ogräs trivs - men jag kan tänka mig (ovetenskapligt) att det blir mindre hjulspår.GoC skrev:
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Nej. Diabas lär tryckas ner precis lika mycket i underliggande mark hos TS som vilket annat krossmaterial som helst. Det lär inte bli någon som helst skillnad på bärighet. Bärigheten i ett krossmaterial är beroende av att det har rätt fraktionssammansättning snarare än hårdheten på den krossade stenen.
Redigerat:
Knappt 10% tyngre än granit men har inte någon som helst betygelse på en grusgång, snarare beroende på om det är en krossad produkt eller ett naturgrus. Vill du ha det starkaste grus materialet man utvinner så skall du satsa på porfyr. Som är ännu tyngre och starkare.yonna skrev:
Mjae... När jag byggde kollade jag att diabasen har högre densitet och tryckhållfasthet då jag inte ville kratta gruset ideligen (som behövdes i min förra fastighet). Den är visserligen snyggare när det regnar (!) vilket TS antagligen inte bryr sig om - heller inte om ogräs trivs - men jag kan tänka mig (ovetenskapligt) att det blir mindre hjulspår.
Granit ca 2800kg/M3 Diabas ca 3000kg/M3 och porfyr ca 3200kg/M3. Allt i fast form.
Krossat till gårdsgrus så väger alla ca 1,6 ton/M3 krossat och sorterat som gårdsgrus 8-12.
Så jag vill påstå att skillnaden är att det gamla du behövde kratta var ett siktat natiurmaterial 8-12 med runda mjuka stenar sommar runt och den nya diabasen ett krossat material 8-12 som på grund av sin form binder ihop bättre. Sen kan du ta vilket material som helst så binder det ihop bättre då det är en krossad bergprodukt.
Det har inget att göra med att det råkar vara en några procent tyngre bergart.
Men säljaren sålde i alla fall in det dyrare materialet till dig och du är nöjd, det är ändå det viktigaste