Hej!
Tänkte sätta upp Moelvens renoveringstak "Regina". I monteringsanvisningen står det att skivorna skruvas och limmas.
Jag kommer montera mot ett befintligt innertak av obehandlat trä.
Vilket lim är att rekommendera?
Tänkte själv på PL400. Men vad säger forumet?
Tänkte sätta upp Moelvens renoveringstak "Regina". I monteringsanvisningen står det att skivorna skruvas och limmas.
Jag kommer montera mot ett befintligt innertak av obehandlat trä.
Vilket lim är att rekommendera?
Tänkte själv på PL400. Men vad säger forumet?
Direkt mot befintligt trätak, är det så jämt/plant att det går, det får inte vara ojämt, då kommer skivorna att kanske bukta och det kommer att synas bra. lika så med att i skarvarna inte är helt plana under. Skivan kan gå sönder när skruven sätts i sponten. En bärläkt som riktas in för att få det jämt/plant är att föredra.
Har skivor i taket, men inget limmat, liksom lite överkurs med lim och kladdigt. Bara sätta lite tätare med skruv.
Hur stort är rummet.
Har skivor i taket, men inget limmat, liksom lite överkurs med lim och kladdigt. Bara sätta lite tätare med skruv.
Hur stort är rummet.
Rummet är 15 m2. Tyvärr är det svårt med att läkta. Finns en kakelugn som gör det i princip omöjligt att sänka taket.J jonaserik skrev:Direkt mot befintligt trätak, är det så jämt/plant att det går, det får inte vara ojämt, då kommer skivorna att kanske bukta och det kommer att synas bra. lika så med att i skarvarna inte är helt plana under. Skivan kan gå sönder när skruven sätts i sponten. En bärläkt som riktas in för att få det jämt/plant är att föredra.
Hur stort är rummet.
Svarar mig själva här för alla som undrar samma sak. PL400 funkade bra. Ta inte 4.0 skruvar som de rekommenderar utan 3.0x30.
Hade ändå OSB under för att jämna ut. Var nog ett bra beslut.
Skarvarna blir inte helt osynliga, men helt ok tycker jag.
Hade ändå OSB under för att jämna ut. Var nog ett bra beslut.
Skarvarna blir inte helt osynliga, men helt ok tycker jag.
Klicka här för att svara