21 351 läst ·
116 svar
21k läst
116 svar
Vilket av dessa sätt är bäst för att fixa altan med felvända plankor
Det finns många vedertagna förkortningar som inte alla kan förstå/tolka, AFAIK är det bättre att skriva hela ordet.S SueCia skrev:
Ja just det, hur många fattade vad jag menar med "AFAIK" ovan?
Det är säkert minst 20% av er här som inte har koll på det, så därför ska man skriva "as far as I know" för att undvika onödiga missförstånd, även om AFAIK är högst vedertaget inom gaming-forumen 😉
Men det är skillnad nu tar du upp spel förkortningar i ett bygga hus forum😉Mats-S skrev:
Det finns många vedertagna förkortningar som inte alla kan förstå/tolka, AFAIK är det bättre att skriva hela ordet.
Ja just det, hur många fattade vad jag menar med "AFAIK" ovan?
Det är säkert minst 20% av er här som inte har koll på det, så därför ska man skriva "as far as I know" för att undvika onödiga missförstånd, även om AFAIK är högst vedertaget inom gaming-forumen 😉
Min altan är troligtvis byggd någon gång under 80-talet med reglar i sandbädd och 22x95 trall. Bytte större delen av trallen i somras pga virket började tappa hållfasthet. Troligtvis förkortades livslängden några år pga högtryckstvätt under några år.Workingclasshero skrev:
Alla reglar förutom den som låg mot en rabatt var helt okej vilket förvånade mig.
Trallen längs ut har fått skugga av ett staket och var helt okej. Detta har fått mig att inse hur pass mycket solljuset bryter ner oskyddat virke. Alla varmgalvade spikar var utan rost.
Har byggt en trappa som stått i ca 15 år, men trallen på stegen har redan bytts en gång. Ett steg med lärkträ och de andra vanligt tryckimpregnerat. Lärktrallen tycks hålla sämre och flisar mer.
Jag är villig att instämma i att tryckimpregnerade virket var bättre förr.
Trallvirke är den sämsta delen virke över huvud taget och är av snabbväxande typ, på lite varmare breddgrader. I norr så växer det sakta och blir mycket tätare i sin materia. Det som inte duger till byggproduktion, blir trall som ska impregneras och det är en vacumproces. Undrar om dom har dragit ner på tiden och då sugs inte det gröna in så mycket i trallen. Mycket av trallen som säljs i Sverige, kommer från andra sidan pölen, Öststaterna.
Nej det anser inte jag då jag aldrig är på spelsajter så blev förkortningen rena grekiskan..Alfredo skrev:
Frågade ungdomen här hemma som aldrig hör ett heller..Mats-S skrev:
Jag är hellre aldrig på spelsajter men tyckte förkortningen var glasklar. Det väsentliga var dock "Poängen är att det är olämpligt att använda förkortningar om det inte är självklart att alla läsare förstår dem." Håller du inte med?J Jansson69 skrev:
Nej den förkortningen du nu tar upp som glasklar är löjligt att ta upp på ett forum som handlar om bygga hus, lika löjligt är att ta upp förkortningen ”press” i ett spelforum då det inte används där ser du inte skillnaden?Alfredo skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 534 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 534 inlägg
pga. funkar?Alfredo skrev:
mvh?
dvs?
Eller ingen av dom? Det är ju inte 100% självklart att alla kan dessa...
Om man använder ett ord som inte alla förstår, har man misslyckats då med? :O
Det är aldrig läsarens "fel" att den inte förstår?
Redigerat:
Dina tillskrivanden håller jag ABSOLUT inte med om..Alfredo skrev:
I alla olika sammanhang så används förkortningar inom den specifika kretsen, och så lär det förbli vare sig du gillar det eller inte😉
Fast på ett forum som detta finns ingen "specifik krets" som motiverar det. Här finns bara en väldig massa människor med högst varierande bakgrund, kunskap och erfarenhet. Det faktum att flera inte förstod vad "press" betydde är ett bevis på att det var en dålig förkortning. Det är rätt uppenbart.J Jansson69 skrev:
Jag ser inte att någon av dem är motiverade i löpande text av den typ som förekommer på ett forum som detta. Den enda som sparar några sekunder är skribenten. För läsaren tar det samma tid att läsa, då förkortningen läses ut i sin "fulla längd" vid läsning, om den förstås.S SueCia skrev:
Jag har svårt att se att några sparade sekunder för skribenten motiverar ett budskap med sämre kvalitet som kan riskera att missförstås.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 534 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 534 inlägg
I en aktuell tråd just nu skriver du "p-bolaget" om ett företag som utfärdat parkeringsbot, hur många sekunder sparade du själv på det? Har du misslyckats?Alfredo skrev:
Jag ser inte att någon av dem är motiverade i löpande text av den typ som förekommer på ett forum som detta. Den enda som sparar några sekunder är skribenten. För läsaren tar det samma tid att läsa, då förkortningen läses ut i sin "fulla längd" vid läsning, om den förstås.
Jag har svårt att se att några sparade sekunder för skribenten motiverar ett budskap med sämre kvalitet som kan riskera att missförstås.