21 351 läst ·
116 svar
21k läst
116 svar
Vilket av dessa sätt är bäst för att fixa altan med felvända plankor
Hade samma problem med sjöar från november till mars på två ställen på en 130 kvm altan.
Problemet var att plinten och stolpskon låg lägre på dessa två ställen, vilket var enkelt att konstatera med ett långt vattenpass.
Sänkan gjorde att springorna mellan trallen trycktes ihop på dessa två ställe.
Tog väl en dag att skruva upp ett 10-tal trallbrädor, höja regelverket med domkraft och skruva tillbaka brädorna.
Det är fortfarande tight, då jag inte glesat ur men sjöarna försvinner på någon halvtimme efter regn nu i december.
Det är alltså inte helt tätt utan vattnet tillåts sjunka igenom långsamt, tack vare höjningen av regelverket så att allt nu är i våg.
Jag har 28x145 trall
Problemet var att plinten och stolpskon låg lägre på dessa två ställen, vilket var enkelt att konstatera med ett långt vattenpass.
Sänkan gjorde att springorna mellan trallen trycktes ihop på dessa två ställe.
Tog väl en dag att skruva upp ett 10-tal trallbrädor, höja regelverket med domkraft och skruva tillbaka brädorna.
Det är fortfarande tight, då jag inte glesat ur men sjöarna försvinner på någon halvtimme efter regn nu i december.
Det är alltså inte helt tätt utan vattnet tillåts sjunka igenom långsamt, tack vare höjningen av regelverket så att allt nu är i våg.
Jag har 28x145 trall
Jag läste också "en press" som press i form av kraft t ex att man inte öppnar lyften eller kör med spännband/ståltråd. Att bara stapla utan att fixera gör att att fler brädor slår sig.
Annars är det lättare att hämta lyftet när det ska läggas, då från brädgården där de står oövertäckta för annars möglar de..
Vad gäller huvudfrågan för tråden så lägger man väl vettigaste enligt att mäta kant till kant och gillar man löv och annat gojs i springorna tar man ett mindre mått och gillar man en lättskött träyta så följer man svenskt träs mått.
Annars är det lättare att hämta lyftet när det ska läggas, då från brädgården där de står oövertäckta för annars möglar de..
Vad gäller huvudfrågan för tråden så lägger man väl vettigaste enligt att mäta kant till kant och gillar man löv och annat gojs i springorna tar man ett mindre mått och gillar man en lättskött träyta så följer man svenskt träs mått.
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Vi la med distanserna på verktyget och det var inte tillräckligt. På Höst-Vinter-Vår är träet så svällt att man inte får ner ett hårstrå mellan. Projekt för nästa år blir att lägga om och glesa ut tyyvärr.Mats Österholm skrev:
Det är förvisso ett uttryck som är relativt vanligt i talspråk i vissa kretsar. Men jag skulle inte sträcka mig så långt som att säga att det är ett vedertaget uttryck. Det är fortfarande fler som inte använder uttrycket eller som inte vet vad det är än det är som använder uttrycket.K Kane skrev:
Och det är definitivt inte ett vedertaget uttryck i skriftspråk vilket vi nu märkt eftersom det tydligt orsakade förvirring om vad som avsågs.
Till och med jag vet vad en press är, i betydelsen presenning. Och jag umgås inte i några speciella presenningskretsar.S steffo_b skrev:Det är förvisso ett uttryck som är relativt vanligt i talspråk i vissa kretsar. Men jag skulle inte sträcka mig så långt som att säga att det är ett vedertaget uttryck. Det är fortfarande fler som inte använder uttrycket eller som inte vet vad det är än det är som använder uttrycket.
Och det är definitivt inte ett vedertaget uttryck i skriftspråk vilket vi nu märkt eftersom det tydligt orsakade förvirring om vad som avsågs.
Att du vet vad det är betyder inte att det är ett allmänt vedertaget uttryck.K Kirre2 skrev:
Det är inte ett uttryck som används i samhället i stort även om det används i vissa kretsar.
I det här fallet var det fler som inte visste vad som avsågs än som förstod vad som avsågs vlket talar rätt starkt för att det inte är ett allmänt vedertaget uttryck.
Det hade med facit på hand varit bättre att helt enkelt skriva den vedertagna benämningen presenning så hade man sluppit diskussionen om vad som är vedertagna förkortningar eller hittepåord för presenning och istället kunnat fokusera på vad tråden avser. Nämligen TS frågeställning om hur denne skall fixa sin trall på bästa sätt.