Hade samma problem med sjöar från november till mars på två ställen på en 130 kvm altan.

Problemet var att plinten och stolpskon låg lägre på dessa två ställen, vilket var enkelt att konstatera med ett långt vattenpass.

Sänkan gjorde att springorna mellan trallen trycktes ihop på dessa två ställe.

Tog väl en dag att skruva upp ett 10-tal trallbrädor, höja regelverket med domkraft och skruva tillbaka brädorna.

Det är fortfarande tight, då jag inte glesat ur men sjöarna försvinner på någon halvtimme efter regn nu i december.
Det är alltså inte helt tätt utan vattnet tillåts sjunka igenom långsamt, tack vare höjningen av regelverket så att allt nu är i våg.

Jag har 28x145 trall

Farstatjej90
J jonaserik skrev:
Kolla in texten lite """ under en press och vattnas varannan dag, ingen sol som torkar ut den """"
Är "press" ett försök att skriva "presenning "?

• Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
  • Älska
Jockebanan och 6 till
  • Laddar…
Alt. håll ut till nästa sommar så kommer springorna vara perfekta. Tipps för nu kanske kan vara att fälla in några enstaka klyvda brädor för att slippa sjön.

R ronnyo skrev:
Alt. håll ut till nästa sommar så kommer springorna vara perfekta. Tipps för nu kanske kan vara att fälla in några enstaka klyvda brädor för att slippa sjön.
Altanen har legat två somrar redan.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Lutning hade hjälpt men glipor hade också hjälpt. En mindre pöl per planka torkar mycket fortare än en enda stor pöl. Som det är nu så står den väl blöt så ofta att livslängden sjunker också.

• Gilla
Jorel03
  • Laddar…
S
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Är "press" ett försök att skriva "presenning "?
Inte ett försök, en vedertagen förkortning 🫣

• Gilla
  • Haha
erikjakan och 4 till
  • Laddar…
Jag läste också "en press" som press i form av kraft t ex att man inte öppnar lyften eller kör med spännband/ståltråd. Att bara stapla utan att fixera gör att att fler brädor slår sig.
Annars är det lättare att hämta lyftet när det ska läggas, då från brädgården där de står oövertäckta för annars möglar de..

Vad gäller huvudfrågan för tråden så lägger man väl vettigaste enligt att mäta kant till kant och gillar man löv och annat gojs i springorna tar man ett mindre mått och gillar man en lättskött träyta så följer man svenskt träs mått.

• Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
S SueCia skrev:
Inte ett försök, en vedertagen förkortning 🫣
Så vedertagen att folk inte vet vad det är.

• Gilla
  • Haha
Kakelugnen566 och 4 till
  • Laddar…
”folk” är nog allt en överdriven generalisering. Du visste inte vad det var 😉

• Gilla
  • Haha
erikjakan och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Så vedertagen att folk inte vet vad det är.
Många vet. Och i sitt sammanhang med "under en press" till skillnad från "i press" borde det vara förståeligt.
J jonaserik skrev:
ska den vara under en press och vattnas varannan dag

• Gilla
  • Wow
Hasse Sandin och 3 till
  • Laddar…
Mats Österholm Mats Österholm skrev:
Entreprenören är bra, de kommer hit och ska fixa. Essves HDS-verktyg har inbyggda distanser, tror vi lade med 5 mm, vilket jag räknade med skulle äga när virket torkade. Inget specat om vilken sida som skulle ligga uppåt.
Vi la med distanserna på verktyget och det var inte tillräckligt. På Höst-Vinter-Vår är träet så svällt att man inte får ner ett hårstrå mellan. Projekt för nästa år blir att lägga om och glesa ut tyyvärr.

S
K Kane skrev:
Många vet. Och i sitt sammanhang med "under en press" till skillnad från "i press" borde det vara förståeligt.
Det är förvisso ett uttryck som är relativt vanligt i talspråk i vissa kretsar. Men jag skulle inte sträcka mig så långt som att säga att det är ett vedertaget uttryck. Det är fortfarande fler som inte använder uttrycket eller som inte vet vad det är än det är som använder uttrycket.
Och det är definitivt inte ett vedertaget uttryck i skriftspråk vilket vi nu märkt eftersom det tydligt orsakade förvirring om vad som avsågs.

• Gilla
Fario
  • Laddar…
S steffo_b skrev:
Det är förvisso ett uttryck som är relativt vanligt i talspråk i vissa kretsar. Men jag skulle inte sträcka mig så långt som att säga att det är ett vedertaget uttryck. Det är fortfarande fler som inte använder uttrycket eller som inte vet vad det är än det är som använder uttrycket.
Och det är definitivt inte ett vedertaget uttryck i skriftspråk vilket vi nu märkt eftersom det tydligt orsakade förvirring om vad som avsågs.
Till och med jag vet vad en press är, i betydelsen presenning. Och jag umgås inte i några speciella presenningskretsar.

• Gilla
  • Wow
erikjakan och 2 till
  • Laddar…
J
K Kirre2 skrev:
Till och med jag vet vad en press är, i betydelsen presenning. Och jag umgås inte i några speciella presenningskretsar.
Är du säker på att du inte är ”under press” när du utrycker dig så😉

• Haha
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
S
K Kirre2 skrev:
Att du vet vad det är betyder inte att det är ett allmänt vedertaget uttryck.
Det är inte ett uttryck som används i samhället i stort även om det används i vissa kretsar.
I det här fallet var det fler som inte visste vad som avsågs än som förstod vad som avsågs vlket talar rätt starkt för att det inte är ett allmänt vedertaget uttryck.
Det hade med facit på hand varit bättre att helt enkelt skriva den vedertagna benämningen presenning så hade man sluppit diskussionen om vad som är vedertagna förkortningar eller hittepåord för presenning och istället kunnat fokusera på vad tråden avser. Nämligen TS frågeställning om hur denne skall fixa sin trall på bästa sätt.

• Gilla
Bolle och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.