S SueCia skrev:
hur många sekunder sparade du själv på det? Har du misslyckats?
Ja kanske. Men världen är inte svartvit. Det är en glidande skala även när det gäller förkortningar. Jag tror dock en bra grundprincip är att undvika dem.

Har följt alla inlägg som kommit.
Nu har det tjafsats i tråden om ordet """ press """ från mig i mååånga inlägg och speciellt från en del ( ingen glömd eller gömd ) Fattar inte hur det kan bli en sådan långbänk om dettta.
Att en del inte förstår eller vill förstå, är upp till var och en. Utan vrida till det in absurdum.
Kanska jag är yrkesskadad i ordval. men det är den sortens ord/förkortningar som används av yrkesfolk i verkliga livet, som arbetar eller har arbetat med täckning av materiel.
SÅ NU FÖR ATT FÅ ETT SLUT PÅ DET MED """ PRESS """" SÅ GÖR JAG EN STOR PUDEL.
NATURLIGTVIS SKULLE JAG HA SKRIVIT """" PRESSENING """
Hoppas alla nöjda ( misstroende ) är med på det och återgår till trådens andemening, det med läggning av trall.
Adjö för mig i tråden.

• Gilla
Bolle och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
NATURLIGTVIS SKULLE JAG HA SKRIVIT """" PRESSENING """
Det hade inte heller varit bra för då skulle det skrivits 30 inlägg om att det stavas PRESENNING...

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Karrock och 6 till
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
Fast på ett forum som detta finns ingen "specifik krets" som motiverar det. Här finns bara en väldig massa människor med högst varierande bakgrund, kunskap och erfarenhet. Det faktum att flera inte förstod vad "press" betydde är ett bevis på att det var en dålig förkortning. Det är rätt uppenbart.
Fast nu är det så att man har ett intresse i ämnet bygga hus annars vore man inte inne här, men om du anser annorlunda innebär det att jag inte får anse som jag gör?
jag tror att personen i fråga bara av farten förkortade ett långt ord utan tanke..
J jonaserik skrev:
Trall som köpes är för det mesta blöt. Och vid förvaring innan läggning, ska den vara under en press och vattnas varannan dag
Jag tror att personen i fråga inte hade något ont uppsåt som du vill måla ut!
Alfredo Alfredo skrev:
Man har av lathet, dryghet eller möjligen dumhet misslyckats med att förmedla sitt budskap till läsekretsen

Redigerat:
useless useless skrev:
Det hade inte heller varit bra för då skulle det skrivits 30 inlägg om att det stavas PRESENNING...
OK det gäller att vara snabb med kommentarer och framföra något som lite negativt. Men tar det med ro.
PUDLAR IGEN """"" PRESENNING """ Alla nöjda nu då.

• Gilla
  • Haha
Pen och 3 till
  • Laddar…
J
useless useless skrev:
Så tröttsamt att du inte heller kan stava!
Presenning om jag får be 🙏

Alfredo Alfredo skrev:
Jag tänkte faktiskt spontant inte på presenning utan på virke som ligger staplat med strö så att åtminstone det mesta ligger "i press" av ovanstående lager och virket i traven därför förhoppningsvis inte slår sig.

Men oavsett om press är en bra eller dålig förkortning är det bara att konstatera att förkortningar nästan per definition är av ondo i löpande text, då de ökar risken för missförstånd och den enda de förenklar för är skribenten, medan ingen nytta alls tillförs de som borde ha nytta, läsarna.
Det var även min tolkning, även om jag absolut kan förstå hur man kan mena något annat.

J Jansson69 skrev:
Men det är skillnad nu tar du upp spel förkortningar i ett bygga hus forum😉
Spel?

J Jansson69 skrev:
Nej den förkortningen du nu tar upp som glasklar är löjligt att ta upp på ett forum som handlar om bygga hus, lika löjligt är att ta upp förkortningen ”press” i ett spelforum då det inte används där ser du inte skillnaden?
Jag spelar aldrig och det har i min värld ingenting med spel att göra, det är en förkortning jag använder i text när jag kommunicerar, eftersom det är snabbare att skriva. På samma sätt som jag skrev tex istället för till exempel. På vilket sätt får du in "spel" i det sammanhanget? Obegripligt!

J
AndersPS AndersPS skrev:
Jag spelar aldrig och det har i min värld ingenting med spel att göra, det är en förkortning jag använder i text när jag kommunicerar, eftersom det är snabbare att skriva. På samma sätt som jag skrev tex istället för till exempel. På vilket sätt får du in "spel" i det sammanhanget? Obegripligt!
Vad gidrar du om nu?

J Jansson69 skrev:
Vad gidrar du om nu?
J Jansson69 skrev:
Men det är skillnad nu tar du upp spel förkortningar i ett bygga hus forum😉
Jag förstår inte vad du menar med spelförkortningar?

J
AndersPS AndersPS skrev:
Jag förstår inte vad du menar med spelförkortningar?
Läs alltihopa vad vederbörande skrev så ljusnar det säkert..

Det är du som börjar prata om "spel förkortningar". AFAIK har ingenting med spel att göra.

• Wow
Jansson69
  • Laddar…
J
AndersPS AndersPS skrev:
Det är du som börjar prata om "spel förkortningar". AFAIK har ingenting med spel att göra.
Gaming är väl spel på svenska!
Om AFAIK inte har med det att göra ta upp det med personen som påstod det o så fall!

J Jansson69 skrev:
Gaming är väl spel på svenska!
Vad har gaming med det att göra?

• Wow
Jansson69
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.