21 270 läst ·
116 svar
21k läst
116 svar
Vilket av dessa sätt är bäst för att fixa altan med felvända plankor
Hej,
När vi lät bygga vår altan lade entreprenören nästan alla plankor (34x145 tryckimpregnerad trall) med konkava sidan upp. Som resultat har nu plankorna svällt så det inte är några springor kvar melan plankorna, så nu rinner inte vattnet av vilket gjort att plankorna skålat sig ännu mer.
Plankorna är lagda med dold skruvdragning (Essve HDS), vilket innebär att om man vänder plankorna så kommer det att vara två skruvhål mitt på plankan.
Problemet är således både avsaknad av springor och att plankorna skålat sig.
Vilken av följande åtgärder har ni erfarenhet av och/eller rekommenderar ni?
A. Glesa ut plankorna. Enklast, men då kommer sannolikt skålningen av plankorna att kvarstå?
B. Vänd plankorna och glesa ut dem. Fyll i skruvhålen på den gamla baksidan/nya uppsida med lim eller liknande.
C. Såga upp springor mellan plankorna och slipa trallen så att skålningen försvinner. Kan man slipa så pass långt ner att skåningen försvinner?
D. Byta ut trallen mot ny. Dyrt, undviker helst detta om möjligt.
E. Något annat?
När vi lät bygga vår altan lade entreprenören nästan alla plankor (34x145 tryckimpregnerad trall) med konkava sidan upp. Som resultat har nu plankorna svällt så det inte är några springor kvar melan plankorna, så nu rinner inte vattnet av vilket gjort att plankorna skålat sig ännu mer.
Plankorna är lagda med dold skruvdragning (Essve HDS), vilket innebär att om man vänder plankorna så kommer det att vara två skruvhål mitt på plankan.
A. Glesa ut plankorna. Enklast, men då kommer sannolikt skålningen av plankorna att kvarstå?
B. Vänd plankorna och glesa ut dem. Fyll i skruvhålen på den gamla baksidan/nya uppsida med lim eller liknande.
C. Såga upp springor mellan plankorna och slipa trallen så att skålningen försvinner. Kan man slipa så pass långt ner att skåningen försvinner?
E. Något annat?
Med dagens virke så lägger man godsidan uppåt så det brukar bli lite blandat..
Det enda rätta är att glesa ut det alltså göra om..
Lägger med läggningsanvisning ifrån SvensktTrä:
https://www.svenskttra.se/siteassets/5-publikationer/pdfer/montering-av-trall-2021-publikation.pdf
Det enda rätta är att glesa ut det alltså göra om..
Lägger med läggningsanvisning ifrån SvensktTrä:
https://www.svenskttra.se/siteassets/5-publikationer/pdfer/montering-av-trall-2021-publikation.pdf
Vad säger entreprenören om sitt arbete? Specade ni något om springor eller vilken sida som skulle ligga uppåt?Mats Österholm skrev:
Hej,
E. Något annat?
Entreprenören är bra, de kommer hit och ska fixa. Essves HDS-verktyg har inbyggda distanser, tror vi lade med 5 mm, vilket jag räknade med skulle äga när virket torkade. Inget specat om vilken sida som skulle ligga uppåt.K Kane skrev:
5 mm borde varit tillräckligt. Hoppas det löser sig nu då.Mats Österholm skrev:
De kommer till sommaren och fixar problemet?Mats Österholm skrev:
Nu när trallen är svälld kommer de knappast åt skruvarna?
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 276 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 276 inlägg
Jag håller med ovanstående om att den uteblivna lutningen antagligen är största problemet och möjligen även underlaget under altanen. Vi har ca 60 kvm trall av 28x145 där den äldsta delen är 12 år gammal och den nyaste las i somras. Den är lagd med snyggaste sidan upp och en bit av en glasfibermeterstock är använd som distans så det är mindre än distansen du har. Vi har inga problem med skålade plankor eller stående vatten trots att det vintertid inte finns springor mellan. Om man detaljstuderar går det att hitta lätt skålade plankor men det är så pass lite att man inte märker det utan att leta. Vi har 40-100 cm luft under som kanske hjälper till att få trallen att torka underifrån och sommartid torkar trallen isär till ordentliga glipor. Vår trall är dock skruvad ovanifrån vilket kanske hjälper till att hålla plankorna på plats bättre eftersom kanterna trycks nedåt.
Så ska ni ändå göra en åtgärd så passa på att kolla lutningen och fundera på om det kan hjälpa att skruva ovanifrån
Så ska ni ändå göra en åtgärd så passa på att kolla lutningen och fundera på om det kan hjälpa att skruva ovanifrån
Det största problemet är definitivt inte avsaknaden av lutning, ingen vill ha det irl.
Problemet är med största sannolikhet att trallen varit rätt torr när den las och 5mm räckte inte för svällmånen.
Jag har gjort alternativ A, sen om man stör sig på skålningen hade jag hyrt en golvslip och sladdat runt en dag, sen västerbottensåpa på allt.
Problemet är med största sannolikhet att trallen varit rätt torr när den las och 5mm räckte inte för svällmånen.
Jag har gjort alternativ A, sen om man stör sig på skålningen hade jag hyrt en golvslip och sladdat runt en dag, sen västerbottensåpa på allt.