45 610 läst ·
239 svar
46k läst
239 svar
Vilken vedpanna är prisvärdast?
4-5år, du har väl förmodligen en lambdapanna själv som kan svara så exakt?johanpelle skrev:För att styra förbränning i vedpanna krävs em bredbandslambda. Helt andra och dyrare saker än vad som sitter i bilar. Livslängs 4-5 år är en skaplig uppskattning. Det är mycket mer aggressiva kemikalier i ved än i bränsle. Inom några år är ny teknik framme för att mäta rökgasinnehåll och då blir de dyra lambdasonderna omoderna.
Hur många som idag köper lambdastyrning kommer att kontrollera lambdasonden om några år så att den ger rätt värden?
Grundtips: Avvakta tills ny och billigare teknik finns.
Flera flispannor jag känner till har gått mellan 19000-25000timmar utan byte av sond, hur länge räcker 25000timmar i vedpanna?
14-18år gissar jag och då funkar den fortfarande.
En "original" sond kostar ca 1600: -
Kalibrering görs efter 4000timmar, detta tar 5min och man gör det själv.
Det kommer upp en påminnelse på displayen när det är dags.
För er andra som kanske är intresserade av hur det ligger till, tex om man kan mäta ett underskott av syre så rekommenderar jag tex http://www.innovatemotorsports.com/support/manual/LC-1_Manual.pdf
Det är manual till den sond jag länkar till längre upp.
Det är manual till den sond jag länkar till längre upp.
Varför finns då inte dessa underverk att köpa för 1600-2000 och bara hänga på pannan?_ap_ skrev:4-5år, du har väl förmodligen en lambdapanna själv som kan svara så exakt?
Flera flispannor jag känner till har gått mellan 19000-25000timmar utan byte av sond, hur länge räcker 25000timmar i vedpanna?
14-18år gissar jag och då funkar den fortfarande.
En "original" sond kostar ca 1600: -
Kalibrering görs efter 4000timmar, detta tar 5min och man gör det själv.
Det kommer upp en påminnelse på displayen när det är dags.
Dåliga och slöa företagare alltså som inte får fram produkterna mellan golfrundorna?
Men i Kina borde man absolut kunna plocka fram en så enkel sak.
Biocomfort skroderar inte fullt så mycket över sina fungerande lambdastyrningar som faktiskt finns att köpa.
Vad svamlar du om?johanpelle skrev:Varför finns då inte dessa underverk att köpa för 1600-2000 och bara hänga på pannan?
Dåliga och slöa företagare alltså som inte får fram produkterna mellan golfrundorna?
Men i Kina borde man absolut kunna plocka fram en så enkel sak.
Biocomfort skroderar inte fullt så mycket över sina fungerande lambdastyrningar som faktiskt finns att köpa.
Va då dåliga företagare?
Vad ska du hänga på för 1600-2000: -?
Pratar vi om en "grej" du mäter syrehalten med eller en panna som reglerar sig själv?
En företagare som har tid med golf hela sommaren måste åt det minstone gjort tillräckligt med rätt
Om vi skulle försöka förenkla det hela och inte bara leta fel genom att märka ord?
Kan vi enas om följande grundläggande begrepp?
• En vanlig billambdasond (smalbandslambdasond) passar inte bra till en vedpanna eftersom en vedpanna som brinner bra har mer syre i avgaserna än vad denna typ av sond klarar av att mäta på ett bra sätt. Okej? Har jag fattat rätt?
• En vanlig billambdasond (bredbandslambdasond) kan passa till vedpanna eftersom den sonden kan mäta syrehalten i rökgaserna från en panna som brinner bra. Okej? Har jag fattat rätt?
Därmed inte sagt att biltemas billiga bredbandslambdasond passar som bytesreservdel rakt av på vilken lambdapanna som helst. Eftersom det är panntilverkaren som har valt styrning och elektronik till just den sonden som panntillverkaren valt att välja. Okej? Har jag fattat rätt?
Om man köper en panna med lambdasond så gör man klokast i att ta kontakt med panntillverkaren och den vägen köpa en ny sond, om det skulle behövas. En ”originalsond” kostar inte mer än typ 1600-2000:- och detta kan kanske jämföras med ett keramikbyte. Både när det gäller pris och bytesintervall? Eller?
Kan vi, i stora drag, enas om att det ser ut ungefär så här när det gäller lambdastyrning till vedpannor idag?
Kan vi enas om följande grundläggande begrepp?
• En vanlig billambdasond (smalbandslambdasond) passar inte bra till en vedpanna eftersom en vedpanna som brinner bra har mer syre i avgaserna än vad denna typ av sond klarar av att mäta på ett bra sätt. Okej? Har jag fattat rätt?
• En vanlig billambdasond (bredbandslambdasond) kan passa till vedpanna eftersom den sonden kan mäta syrehalten i rökgaserna från en panna som brinner bra. Okej? Har jag fattat rätt?
Därmed inte sagt att biltemas billiga bredbandslambdasond passar som bytesreservdel rakt av på vilken lambdapanna som helst. Eftersom det är panntilverkaren som har valt styrning och elektronik till just den sonden som panntillverkaren valt att välja. Okej? Har jag fattat rätt?
Om man köper en panna med lambdasond så gör man klokast i att ta kontakt med panntillverkaren och den vägen köpa en ny sond, om det skulle behövas. En ”originalsond” kostar inte mer än typ 1600-2000:- och detta kan kanske jämföras med ett keramikbyte. Både när det gäller pris och bytesintervall? Eller?
Kan vi, i stora drag, enas om att det ser ut ungefär så här när det gäller lambdastyrning till vedpannor idag?
Redigerat:
Det verkar vara vad vi kommit fram till ja.roke skrev: En vanlig billambdasond (smalbandslambdasond) passar inte bra till en vedpanna eftersom en vedpanna som brinner bra har mer syre i avgaserna än vad denna typ av sond klarar av att mäta på ett bra sätt. Okej? Har jag fattat rätt?
En vanlig billambdasond (bredbandslambdasond) kan passa till vedpanna eftersom den sonden kan mäta syrehalten i rökgaserna från en panna som brinner bra. Okej? Har jag fattat rätt?
Delvis. Lambdastyrningen i pannor kommer som sagts med självkalibreringsfunktion. Det första man gör innan pannan tas i drift är kaliberar systemet/sonden. Så att det är exakt den sond som systemet designats för är inte livsavgörande. Den ska bara vara någorlunda bra i relevant mätområde, inte desto mindre eftersom styrningen är (relativt insprutningsmotorer) ganska inexakt.
Absolut inte. En billambda håller 20-30år, med kanske 3 starter i snitt per dag år ut och år in. En vedpanna drar man kanske igång 3 gånger i veckan, halva året. Så risken att man "sliter ut" en labdasond är inte direkt överhängande. Däremot är lambdasonder mycket känsliga för slag/stötar, men man kanske kan låta bli att drämma till den med ett vedträ? Då lär den hålla.
Håller med i rokes sammanfattning.
Såg förresten att en lös sensor till Innovate LC-1 (Bosch LSU 4.2) bara kostar 745:- hos Hqtec, -Bra pris för den sensorn tycker jag.
Såg förresten att en lös sensor till Innovate LC-1 (Bosch LSU 4.2) bara kostar 745:- hos Hqtec, -Bra pris för den sensorn tycker jag.
Skit samma. Jag tror jag läste det här i tråden någonstans. Men jag är ingen expert och jag tänker inte argumentera om det, allra minst med dig.stedevil skrev:
Vi säger att en sond håller så länge du anser att den håller.
Kan vi gå vidare nu?
Vilken panna tycker du är prisvärdast och varför?
Vi kanske ska starta stor lambdatvisttråden innan denna tråd stängs??stedevil skrev:Delvis. Lambdastyrningen i pannor kommer som sagts med självkalibreringsfunktion. Det första man gör innan pannan tas i drift är kaliberar systemet/sonden. Så att det är exakt den sond som systemet designats för är inte livsavgörande. Den ska bara vara någorlunda bra i relevant mätområde, inte desto mindre eftersom styrningen är (relativt insprutningsmotorer) ganska inexakt.
Kul att du i alla fall ger Roke delvis rätt, jag brukar ju inte få nåt rätt...
Sen skulle jag säga att för att det ska funka MÅSTE det vara exakt rätt TYP av sond. Den sond jag sett på de flesta pannor är av typen Bosch LSU X.Y den är inte kompatibel med Biltemas sond.
Intressant att du nämner mätområdet eftersom det måste sträcka sig ända till ren luft för att kunna göra en kalibrering (free air calibration)
Jodå, men inte alltid allt du själv tror är rätt.Matss skrev:
Men för att gå frammåt, hur länge tror du att en lambdasond håller? Hittils är det bara en som kastat ur sig 4-5år medan vi är 3 andra som sagt högre (med motivation). Roke verkar dock ignorera alla resonemang som inte kommer från dig. Hur länge en labdasond håller är ju tom relevant för tråden då det faller inom prisvärdhet.