_ap_
Matss skrev:
Vad heter sonden i ETA??
Vi är i Norge nu och ska starta en ikväll, ska kolla på den.
Återkommer.

Heja Norge!

Hoppas det går bra med uppstarten. (skulle vara kul att få vara med er)

Drömjobb att åka runt och starta upp nya värstingpannor.

Redigerat:
Nej att det det bara skulle behövas underhåll 1 gång/år är jag med på därav " " runt årligt. Skulle kanske varit tydligare och skrivit det "icke dagliga underhållet". Mao det underhåll som de i familjen som inte är pyromaner ska behöva bry sig i.

stedevil skrev:
Sen ingår "skruva loss lambda sensorn och borsta bort sot" i det årliga underhållet på en Effecta.
Eftersom jag nu först läser bruksanvisningen d^_^b , till min nya Lambdagivare, så har jag kommit till kalibreringen. Två typer skall utföras: Värmekalibrering och "fri luft"-kalibrering. Värmekalibreingen utförs när sensorn tas i bruk första gången, medan "fri luft" bör utföras regelbundet står det. Hur ofta kalibrerar ni som har pannor med lambdasond?
//Bosse

_ap_
Bosse_A skrev:
Eftersom jag nu först läser bruksanvisningen d^_^b , till min nya Lambdagivare, så har jag kommit till kalibreringen. Två typer skall utföras: Värmekalibrering och "fri luft"-kalibrering. Värmekalibreingen utförs när sensorn tas i bruk första gången, medan "fri luft" bör utföras regelbundet står det. Hur ofta kalibrerar ni som har pannor med lambdasond?
//Bosse
Var 4000 timme.

Tigger skrev:
Nej att det det bara skulle behövas underhåll 1 gång/år är jag med på därav " " runt årligt. Skulle kanske varit tydligare och skrivit det "icke dagliga underhållet". Mao det underhåll som de i familjen som inte är pyromaner ska behöva bry sig i.
Okej :)

_ap_
roke skrev:
Heja Norge!

Hoppas det går bra med uppstarten. (skulle vara kul att få vara med er)

Drömjobb att åka runt och starta upp nya värstingpannor.
Skoja inte att just DETTA jobb är ett dröm jobb, pannan står på ett konferanshotell i södra norge, vi bor här och äter här gratis d^_^b
Efterrätt till lunchen!

Nu är det bubbelpool och 3 rätters middag.

_ap_ skrev:
Nu är vi igång! 130kWaren går som tåget,
Ska inte de första eldningarna, i en keramikpanna, vara lite lugnare så att keramiken ges möjlighet att torka utan sprickbildning?
//Bosse

_ap_
Möjligen, vi har aldrig gjort det och har aldrig heller haft några sprickor.
Nu är ju detta en flispanna så "brännkammaren" ser ju lite annorlunda ut.
Men faktum är ju att keramiken är färdig från fabrik så den ska ju vara "genom torr"
om den möjligen har dragit till sig lite väta på "utsidan" har det nog inte så stor betydelse.

_ap_ skrev:
Men faktum är ju att keramiken är färdig från fabrik så den ska ju vara "genom torr".
d^_^b

_ap_ skrev:
Skoja inte att just DETTA jobb är ett dröm jobb, pannan står på ett konferanshotell i södra norge, vi bor här och äter här gratis d^_^b
Efterrätt till lunchen!

Nu är det bubbelpool och 3 rätters middag.
Ah men, Fy tusan vad bra du verkar ha det! :)
Starta panna, käka trerätters, bada bubbel... Och samtidigt få betalt..

Alltså, själv har jag käkat saltat stekt danskt fläsk med löksås. Men jag kollar på blå hallen i tv, så lite glamour är det :)

Majgårdarna
För intresserade så kan jag rekommendera programmet värmebas. Där kan man se mycket info om olika ved pannor. Lite glest med ny pannor dock.
Skall tydligen komma en ny version snart

• varmebas.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Atmos vedpanna köpte jag för några år sedan efter att tittat och jmfr. med alternativ. Jag är nöjd med den, prisvärd panna från tjeckien med bra godstjocklek och underförbränning. 40 kWh

jply skrev:
bra godstjocklek och underförbränning.
Har Atmos underförbränning fortfarande? Jag trodde de gått över till omvänd förbränning.
//Bosse

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.