roke skrev:
:) Jag tycker du är bra. Förklarar så att till och med jag ibland kan begripa.
Instämmer! Matss förmedlar mycket gedigen info om värme o system.Oftast raka konkreta svar.:) roke? Har du utsett den mest prisvärda pannan än?

knekten skrev:
Instämmer! Matss förmedlar mycket gedigen info om värme o system.Oftast raka konkreta svar.:) roke? Har du utsett den mest prisvärda pannan än?
lutar fortfarande åt gaselle, men jag vet inte. Viadrus nya verkar inte gå av för hackor. Svårt de här :)

stedevil skrev:
Roke verkar dock ignorera alla resonemang som inte kommer från dig.
Skitprat. Men du har ju din syn på saken klar och för att slippa en massa tjafs så är det ingen idé att säga emot. Eller hur?
Enligt dig så kommer ju en sond i en vedpanna aldrig att behöva bytas ut. Eller hur?
stedevil skrev:
Absolut inte. En billambda håller 20-30år, med kanske 3 starter i snitt per dag år ut och år in. En vedpanna drar man kanske igång 3 gånger i veckan, halva året. Så risken att man "sliter ut" en labdasond är inte direkt överhängande. Däremot är lambdasonder mycket känsliga för slag/stötar, men man kanske kan låta bli att drämma till den med ett vedträ? Då lär den hålla. .
och skulle sonden mot förmodan behöva bytas så är det bara att knalla in på närmaste biltema och tjöpa. Eller hur?
stedevil skrev:
Men nu pratade vi om vad en reservdelssond till ett fungerande system skulle kosta, 600kr för en smalband och 700kr för en bredband på Biltema.
klart som korvspad och inget att disskutera. Eller hur?

Redigerat:
stedevil skrev:
Men för att gå frammåt, hur länge tror du att en lambdasond håller? Hittils är det bara en som kastat ur sig 4-5år medan vi är 3 andra som sagt högre (med motivation). Roke verkar dock ignorera alla resonemang som inte kommer från dig. Hur länge en labdasond håller är ju tom relevant för tråden då det faller inom prisvärdhet. :)
"Wideband oxygen sensors are designed for an operational life of 100,000 miles (160,000 kms) under normal operating conditions" Saxat ur http://www.megamanual.com/PWC/

Men med blyad bensin ner mot 2000 mil.

160000km/50km/h => 3200h ; med 5 h per eldning är vi nere i 600 eldningstillfällen, låter lite lite kanske?

Min sond har setat i pannan i kanske 3 år nu och funkar klockrent hittils.

_ap_
som jag tidigare sagt, vet jag att en sond håller minst 20000timmar,
då är det i en flispanna men kan det verkligen så stor skillnad?

I vilket fall som helst kommer kostnaden för byte av en lambda vara billigare än exempelvis keramik.
Kvalité samt uppbyggnad av keramiken är nog viktigare att diskutera än (eventuelt) byte av lambdasonden.

Matss skrev:
160000km/50km/h => 3200h ; med 5 h per eldning är vi nere i 600 eldningstillfällen, låter lite lite kanske?
Låter rimligt tycker jag. Vid någorlunda vettig dimensionering så behöver man elda 5h 3ggr/vecka under halva året = ca 80gånger/år
600 gånger är då lika med minst 7-8år.

Man kan också lägga till att ofta är varm/kall cykler på material en stor del av det som sliter, så 1x5h är inte nödvändigtvis lika påfrestande som 10x30min.

Sen är det inte så att sonden tvärt slutar fungera utan över tiden (redan dag 1) så blir mätnogranheten mindre och mindre exakt. Angivna km värden från tillverkaren är när sonden faller utanför +/- noggranheter på någon %, vilket är relevant för forskning/experiment, men inte speciellt för den relativt inexakta regleringen på en vedpanna eller ens en bilmotor.

Bytte själv förra månaden ena lambdasonden i bilen som gått 240.000km på 8 år, och den var trasig pga att fysiskt våld knäckt den (förra ägaren...). Den andra sonden är original och funkar UA.

roke skrev:
Enligt dig så kommer ju en sond i en vedpanna aldrig att behöva bytas ut. Eller hur?
Ja, det finns ju folk som anser att är det inte gjutjärn så rostar det upp på 5år, så då är det rätt säkert att den håller hela livslängden på pannan. :D
Men vad tror vi är en rimlig livslängd på en plåtpanna, 25år? Så länge tror jag nog en sond kan hänga med också och fortfarande reglera förtjänstfullt. Som jag sagt tidigare, jag är mer orolig för om spjällregleringsmekaniken håller så länge.

Edit:
och skulle sonden mot förmodan behöva bytas så är det bara att knalla in på närmaste biltema och tjöpa. Eller hur?
Ja, eller tex beställa en Bosch LSU 4.2 från Hqtec för 745:- som Grund Anders sa.

Redigerat:
En liten undran om livslängden på lambdasonden..
Den beränkade livslängden i en bil kan väl ändå inte direktöversättas till en vedpanna?
Avgaserna från en panna och en bil är väl ändå väldigt olika, hur påverkas sondens livslängd av den tjära, sot och aska som finns i pannans rökgaser?

Förhoppningsvis har man ju inte mycket tjära/sot/aska i en lambdastyrd underförbrännings panna, men generellt är det metaller (tex bly) och silikater som avsevärt försämrar livslängden på sonder. Elda målat virke torde därför inte vara en bra ide.

Sen ingår "skruva loss lambda sensorn och borsta bort sot" i det årliga underhållet på en Effecta för naturligtvis blir det inga bra mätvärden om någon beläggning har täppt igen sonden helt efter några år.

Håller sonden 20.000h så kan man ju spara den till nästa panna! Min beräkning är ju bara en gissning egentligen. Tex den låga tempen i en panna kanske gör att jag borde öka med en tiopotens till 32.000h??

Men som sagt man ska nog tänka sig för vad man eldar. Flytande packning av silicon tex är strängt förbjudet att använda på bilmotorer enligt ett servicemeddelande från VAG. Så att sopa garagegolvet och slänga in i pannan ska man nog låta bli...

_ap_ skrev:
som jag tidigare sagt, vet jag att en sond håller minst 20000timmar,
då är det i en flispanna men kan det verkligen så stor skillnad?

I vilket fall som helst kommer kostnaden för byte av en lambda vara billigare än exempelvis keramik.
Kvalité samt uppbyggnad av keramiken är nog viktigare att diskutera än (eventuelt) byte av lambdasonden.
Vad heter sonden i ETA??

stedevil skrev:
Sen ingår "skruva loss lambda sensorn och borsta bort sot" i det årliga underhållet på en Effecta för naturligtvis blir det inga bra mätvärden om någon beläggning har täppt igen sonden helt efter några år.
Vad händer om man inte gör det årliga underhållet?Går det att överhuvetaget elda miljöriktigt då? Krävs det trots lamda lite kunskap av eldaren?:)

För en prisvärd panna tycker inte jag att det årliga underhållet spelar allt för stor roll. alla (nästan) kan köra bil och tanka utan att för den skulle veta hur man byter olja eller luftfilter.

Menar att det samma gäller för en panna. Kan den dagliga driften skötas med att man lägger in och tänder, stänger luckan och därmed har värme fram till nästa eldning så är det bra. Eventuellt annuellt rengörande av lamdasond faller under kategorin "byta olja på bil"

En panna som , förutsatt att det "årliga" underhållet görs, ej kräver mer kunskaper än att få fyr och stänga lucka menar jag därför är klart prisvärd sett över ett längre tidsspann.

knekten skrev:
Vad händer om man inte gör det årliga underhållet?Går det att överhuvetaget elda miljöriktigt då? Krävs det trots lamda lite kunskap av eldaren?:)
Ja, skulle lambdasonden helt slås ut så blir det ju ingen automatisk reglering alls och miljövärdena käpp rätt åt...
Detsamma gäller ju alla sugande fläktar. Ska ju plockas av och grovrengöras 1 gång om året, annars blir det ju försämrad funktion efter ett tag.

Inga svåra saker, men jag vet folk som lämnar in bilen på macken för att byta till vinterdäck och fylla på olja. Så är hela familjen helt 0-ad så kan man ju få problem.

Fast kan man inte läsa manualen eller gita skruva ut lambda & fläkt och borsta/torka av dem 1 gång per år så lär man nog inte orka elda ved ÖHT.

Tigger skrev:
En panna som , förutsatt att det "årliga" underhållet görs, ej kräver mer kunskaper än att få fyr och stänga lucka menar jag därför är klart prisvärd sett över ett längre tidsspann.
Glöm att du bara behöver "ett årligt" underhåll på en vedpanna.

Jag tycker det är av yttersta vikt att pannan är lätt att ekonomisota.
Smarta spaklösningar är inte helt fel tror jag, men jag är ändå av den åsikten att det måste gå lätt att komma åt tuber och konvektionsdel ”på riktigt” också.

Jag är lite skeptisk mot ”mojänger” såsom spakar stag och länkage. Kan man lätt komma åt konvektionsdel på ett smidigt och arbetsvänligt sätt så är det en stor bidragande faktor till om en panna ska anses prisvärd tycker jag.

Har man ett enkelt och snabbt tillträde till tuber och kovektionsdel så är det upp till var och en att fritt kunna välja sotningsredskap och metod. Det är en klar styrka tycker jag.

Har man ett enkelt och snabbt tillträde till tuber och kovektionsdel så är det upp till var och en att fritt kunna välja sotningsredskap och metod. Det är en klar styrka tycker jag
.d^_^b
Helt rätt en panna ska vara lätt att rengöra -spelar s.a.s.ingen roll hur bra den är om det inte är lätt att rengöra tuber/värmeväxlare den s.k. dagliga rutinen ska vara enkelt att utföra.
Verkningsgraden sjunker avsevärt med ökad beläggning i panna -högre rökgastemp

Kanske vi bör lista vilka krav man bör ställa på en panna och utifrån dessa krav -
jämföra vilka pannor som uppfyller krav
beräknad LIVSLÄNGD 5år/mm
verkningsgrad
hanterbarhet skötsel
reservdelskostnad under en b.livslängd
o.s.v.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.