Efter att ha läst den intressanta tråden som Matss skrivit om lambdastyrning, är jag nästan inne på att fixa till något sådant för att kunna se hur optimal förbränningen är.
För att kunna reglera en process måste man känna till de flesta viktiga parametrar som kan påverka den. Jag håller nu på med "nyförälskensens" process och ändrar de parametrar som står till buds. Igår t ex hade jag en mycket stabil förbränning med blålåga och 200 gr RGT. Jag kollade tuberna idag och tyckte inte att de behövde sotas, men jag drog dem ändå när ändå locket var öppet. Ikväll är RGT 25 gr lägre.
En annan sak som jag provar är att ändra fläktens varvtal. Den fläkt som sitter på Gaselle 70 är på 0.25 kW och drar 1.9 A. Det är en kraftig fläkt som får håret att resa sig på ända när man öppnar luckan och direktspringan blottas. När luckan är stängd är det dock ett enormt drag genom bottenspringan. Nu har jag provat att sänka varvtalet så att spänningen till fläkten bara är 90 V och det märkliga är att jag kan inte se någon skillnad på blålågan eller RGT mot vid fullfart. Detta är också en parameter att räkna med. Om det går att använda lambdagivaren att styra varvtalet med vet jag inte, för RGT verkar ju inte heller vara en säker parameter för denna pannan. Ja givetvis har jag provat att minska luftgenomströmningen med de 4 ställskruvar som fördelar primär- och sekundärluft, men det inte samma goda resultat som att sänka fläkten.

Som ett kuriosa vill jag bara nämna att när jag köpte pannan frågade jag varför de inte använde lamdasond och fick då till svar: Kan man inte bygga en panna som brinner bra med god verkningsgrad får man tillgripa lamdasond.
//Bosse

johanpelle skrev:
Vore det så enkelt så skulle det ju dyka upp billiga GDS kit som var och en kunde koppla på pannan.
Jag tror absolut inte det är enkelt, och det handlar säkerligen inte bara om sonden. En stor del av kostnaden i ett lambdasystem ligger ju i mekaniken som kontrollerar spjällen samt att utvecka elektroniken som ska styra det hela. Krävs ju säkerligen månader av experimenterande för att få fram hur regleringen ska skötas på bästa sätt vid varierande förhållanden.

Men nu pratade vi om vad en reservdelssond till ett fungerande system skulle kosta, 600kr för en smalband och 700kr för en bredband på Biltema.

Nu när nya och bättre tekniker är på ingång så är det inte heller någon mening att lägga ned pengar på utveckling av lambdatekniken längre.
Jag håller med dig, men som du kan se i denna tråd finns det ju folk som trots att lambda är en välbeprövad effektiv metod som haft lagkrav på sig i 20år på bilar så tvivlar de på att det vare sig fungerar eller är hållbart. Vad tror du de kommer säga om helt ny oprövad teknik som är mer avancerad? :(

GK100 skrev:
Däremot är bredbandslambdasonder med lämplig utvärderingselektronik lämpliga och användbara vid denna applikation tex Bosch LSU x.x serie. Dessa har jag varit med att använda vid relativt stora fastbränsleanläggningar, inget skiljer dessa mot de av samma typ som används i bilar och komplett med efterföljande förstärkare och linjärisering ligger de inte över 2000:-. Långtidsegenskaperna och livslängd ligger säkert kring +5 år.
Intressant.
Är det samma sond som biltema säljer?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=156735

Bosse_A skrev:
Som ett kuriosa vill jag bara nämna att när jag köpte pannan frågade jag varför de inte använde lamdasond och fick då till svar: Kan man inte bygga en panna som brinner bra med god verkningsgrad får man tillgripa lamdasond.
//Bosse
:) kaxigt!
Men det ligger lite i det.

Någon sa tidigare att: (fritt ur minnet) "en produkt är inte färdigutvecklad förrens man har plockat bort allt som inte behövs"

rog_ohl skrev:
En panna som inte klarar miljökraven med helt torr ved måste väl anses som totalt konstruktionsfiasko och en skam i teknikernas CV , den borde väl aldrig ha nått marknaden? :)
/R
Var hittar du helt torr ved då? Ska man torka den i en vakuumtank? Efter en sommars torkning ligger vedens fukthalt runt 20%. En panna som är konstruerad för helt torr ved skulle förmodligen inte brinna särskilt bra med fuktig ved, 10-30% fukthalt eller vad nu (torkad) ved brukar ligga runt...

roke skrev:
Intressant.
Är det samma sond som biltema säljer?
[länk]
Den är säkert inte identisk men eftersom den går under beteckningen "bredband" går den säkert att använda med lämplig signalbehandling.
Även den typ som Matss använt är ju mycket lätt att anpassa till olika span på analogsignal eller använda seriesnittet direkt. Den ligger väl även den bra till prismässigt.

Bosse_A skrev:
Nu har jag provat att sänka varvtalet så att spänningen till fläkten bara är 90 V och det märkliga är att jag kan inte se någon skillnad på blålågan eller RGT mot vid fullfart.
Du har kanske bra drag i skorstenen och fläkten från fabrik anpassad till att funka även vid dåligt drag från skorsten?

//Bosse
Undrar dock vad svaret blir om vi om några år får miljöprovning som innefattar uppstart & avslutingsfasen i eldningen. Vräker man bara på tillräckligt med keramik får man ju en stabil huvudfas och fina VG värden i nuvarande provning. Den faktiska miljönedsmutsningen sker ju dock framförallt i startfasen, och hög VG i dagens provning innebär ju inte automatiskt miljövänlig. Tror nog en lambdapanna har en del att komma med sett över hela eldningscykeln.

Men vem vet, det kan ju visa sig att Gasell glänser i helcykels miljövärden utan lambda. Den som lever får se. :)

GK100 skrev:
Den är säkert inte identisk men eftersom den går under beteckningen "bredband" går den säkert att använda med lämplig signalbehandling.
Även den typ som Matss använt är ju mycket lätt att anpassa till olika span på analogsignal eller använda seriesnittet direkt. Den ligger väl även den bra till prismässigt.
Okej. Om jag förstått rätt så finns det ganska många olika typer av sonder?
Om man nu tillexempel har en färdig lambdapanna (typ effekta, eller nåt), kan man då förutsätta att tex en biltemasond passar rätt av, eller verkar det alltför optimistiskt?

pellefant skrev:
Var hittar du helt torr ved då? Ska man torka den i en vakuumtank? Efter en sommars torkning ligger vedens fukthalt runt 20%. En panna som är konstruerad för helt torr ved skulle förmodligen inte brinna särskilt bra med fuktig ved, 10-30% fukthalt eller vad nu (torkad) ved brukar ligga runt...
Rätt förvarad ved kryper ner på någonstans 10-15% efter några år. Lägre än så går inte med normala luftfuktighetsnivåer, men ju lägre man kommer desto bättre är det ju energimässigt. Sen kan iofs saker vara konstruerade för brinna bäst vid specifika fuktmängder som kan vara högre (pellets, flis etc får ofta inte vara för torrt).

Tja vad ska man säga.
Jag kan inget om lamba osv. Men jag minns också att det fanns dom som inte ville lamba på bilen häller. I princip behövs den säkert inte.Pannan blir ju varm ändå. MEN om inte ved eldning ska belastas med straff avgifter osv så tycker jag att det är bra att det pågår en utveckling av ny teknknik. Hellre köper jag en dyrare panna än att betala staten straff skatt eller dyligt.
Och faktum är att många pannor med omvänd förbränning har problem med övertändning så jag har lite svårt att förstå oviljan att ta till sig ny gammal teknik. Och det gäller igentligen inte bara pannor utan även spisar och kaminer. Dessa börjar bli standard i många hus och det kan sluta illa för ved eldning som upp värmning. Det är bara att gå ut en promenad en kall vinter kväll och suga i sig den ljuva doften av sur ved med lagom strypt förbränning. Det här kan bara sluta med tjafs om förbud osv.
Jag tror dessutom att det kommer att drabba oss hårdast som har ved som primär uppvärmning.

aprilia-tobbe skrev:
Tja vad ska man säga.
Jag kan inget om lamba osv. Men jag minns också att det fanns dom som inte ville lamba på bilen häller. I princip behövs den säkert inte.Pannan blir ju varm ändå. MEN om inte ved eldning ska belastas med straff avgifter osv så tycker jag att det är bra att det pågår en utveckling av ny teknknik. Hellre köper jag en dyrare panna än att betala staten straff skatt eller dyligt.
Och faktum är att många pannor med omvänd förbränning har problem med övertändning så jag har lite svårt att förstå oviljan att ta till sig ny gammal teknik. Och det gäller igentligen inte bara pannor utan även spisar och kaminer. Dessa börjar bli standard i många hus och det kan sluta illa för ved eldning som upp värmning. Det är bara att gå ut en promenad en kall vinter kväll och suga i sig den ljuva doften av sur ved med lagom strypt förbränning. Det här kan bara sluta med tjafs om förbud osv.
Jag tror dessutom att det kommer att drabba oss hårdast som har ved som primär uppvärmning.
Jag har heller inget emot ny teknik. Snarare tvärtom. Men det gör väl inget om en panna brinner bra och miljögodkänt utan tex elektricitet och lambdasond? Eller?

GK100 skrev:
Den är inte identisk men funkar troligen. Den jag använt bygger på en helt annan princip än vanliga sonder. Den kräver ett avancerat styrsystem där sonden är med i en reglerloop. En vanlig sond ger en utspänning som man bara behöver förstärka och sonden själv behöver inte styras.

Men ska man bygga nåt själv så rekommenderar jag att man köper hela kitet eftersom det spar enormt med krångel.

http://www.hqtec.se/pc-45-3-lc-1-db.aspx får man allting som behövs (förutom 12 V matning) för att montera häftigaste mätaren nånsin på pannan för endast 2 195.00 SEK!

Redigerat:
Jag har heller inget emot ny teknik. Snarare tvärtom. Men det gör väl inget om en panna brinner bra och miljögodkänt utan tex elektricitet och lambdasond? Eller?
Nej det gör det inte men när det finns dom so inte orkar torka ved eller bry sig alls om hur det brinner utan bara blir varmt så ser jag stor nytta med styrda förbrännings pannor. Det bästa hade varit att pannan eller kaminen inte gick att tända med sur ved.

Tigger skrev:
Och inne på sidan 7 i tråden undrar jag var moderatorn är eller vilken panna som är mest prisvärd....:p
Ta det lugnt. Förstör inte diskussionen nu.
Låt de tala färdigt, sedan kan vi återkomma om lambda är prisvärt eller inte.
Men nu, mera:

• images.jpg
aprilia-tobbe skrev:
Nej det gör det inte men när det finns dom so inte orkar torka ved eller bry sig alls om hur det brinner utan bara blir varmt så ser jag stor nytta med styrda förbrännings pannor. Det bästa hade varit att pannan eller kaminen inte gick att tända med sur ved.
Håller med om att det handlar om hur eldaren hanterar sin sin ved och sin anläggning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.