46 132 läst ·
239 svar
46k läst
239 svar
Vilken vedpanna är prisvärdast?
Min gröna panna (miljövänlig?) ska inte ha för torr eller för fint klyven ved, fukthalten skulle visst ligg på 20% för optimal förbränning. Jämför med en motor som ger mer effekt på hösten när det är fuktigt....
En panna som inte klarar miljökraven med helt torr ved måste väl anses som totalt konstruktionsfiasko och en skam i teknikernas CV , den borde väl aldrig ha nått marknaden? 
Det där med fuktig luft har att göra med att vatten innehåller 2 syreatomer och i samband med kompressionen i en motor så kan man få till ett en "kraftigare" smäll till en mindre komprimerad volym då bensinen innehåller extremt mycket kolväten, förövrigt miljoner ggr mer per liter än ved
Så när vedpannorna kör med kompressionsförbränning kan kan vi börja snacka om en helt annan skola för förbränning, då kör vi med direktinsprutning av veden och turbomatning i skorsten, nu har lamdan verkligen kommit till sitt rätta element och funktion d^_^b
Så det där dravlet om att veden ska vara fuktig är bara säljarhumbug och undanflykter då deras panna har problem med att tunnplåten i väggarna bågnar av värmen och keramiken vittrar sönder på 1-2 år :blushing:
Vatten i veden kyler en vanlig konstruerad modern panna idag = energislöseri och miljöovänligt q(;^
p
/R
Det där med fuktig luft har att göra med att vatten innehåller 2 syreatomer och i samband med kompressionen i en motor så kan man få till ett en "kraftigare" smäll till en mindre komprimerad volym då bensinen innehåller extremt mycket kolväten, förövrigt miljoner ggr mer per liter än ved
Så när vedpannorna kör med kompressionsförbränning kan kan vi börja snacka om en helt annan skola för förbränning, då kör vi med direktinsprutning av veden och turbomatning i skorsten, nu har lamdan verkligen kommit till sitt rätta element och funktion d^_^b
Så det där dravlet om att veden ska vara fuktig är bara säljarhumbug och undanflykter då deras panna har problem med att tunnplåten i väggarna bågnar av värmen och keramiken vittrar sönder på 1-2 år :blushing:
Vatten i veden kyler en vanlig konstruerad modern panna idag = energislöseri och miljöovänligt q(;^
/R
_ap_ skrev:
roke skrev:
Bra sammanfattning skulle jag vilja sägapr95 skrev:
I varje fall 30år på en bil, om den inte utsätts för fysiskt våld (de är känsliga för slag/stötar). En ny kostar 600kr på Biltema.
Större orosmoment är nog i så fall spjäll motorerna (rörliga delar). Om de är feldimensionerade eller undermålig kvalité så kanske de ger upp efter 5-10år.
Tekniken är på väg mot bättre lösningar samtidigt blir de också med största sannolikhet dyrare -jämför med bilar hur många sköter om sin service själv,
-lambda är ett steg på vägen mot mera avanserade styrningar.
http://www.energimyndigheten.se/sv/...ering/Vill-du-gora-en-bra-investering/Sensic/
-lambda är ett steg på vägen mot mera avanserade styrningar.
http://www.energimyndigheten.se/sv/...ering/Vill-du-gora-en-bra-investering/Sensic/
Redigerat:
För att styra förbränning i vedpanna krävs em bredbandslambda. Helt andra och dyrare saker än vad som sitter i bilar. Livslängs 4-5 år är en skaplig uppskattning. Det är mycket mer aggressiva kemikalier i ved än i bränsle. Inom några år är ny teknik framme för att mäta rökgasinnehåll och då blir de dyra lambdasonderna omoderna.stedevil skrev:
Hur många som idag köper lambdastyrning kommer att kontrollera lambdasonden om några år så att den ger rätt värden?
Grundtips: Avvakta tills ny och billigare teknik finns.
Art nr 52-980 kanske?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=156735
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=156735
Jag vill nu inte lägga mig er trevliga pajkastning, eller man kanske ska kalla det för skyttevärnskrig, men jag kastar mig in i korselden och pressar mig in under taggtråden skoningslöst självuppoffrande 
Jag är mycket tveksam att man kan använda en lambda avsedd för bensinmotorer om man verkligen vill ha korrekta mätvärden som går att lita på
Nu kommer det säkert någon som visst använder en billambda på en vedpanna, men jag hävdar att dom värden som kommer är inte korrekta och tillförlitliga , jag tror att den ger utslag visst, men det är nog så att avgasernas sammansättning skiljer sig så markant att man inte kan jämföra,
Det räcker att du ändrar någon detalj i vedens sammansättning och vipps har du ett nytt värde fast syrebehovet är detsamma
Jag tror generellt inte på lambdastyrning alls på vedpannor om man ska prata om optimal förbränning under alla förhållanden likt som på en bensinmotor, förutsättningarna är för olika, jag tror man måste mäta fler saker för att veta "digitalt" om en förbränningen av ved under alla förhållanden är optimal
Ni får ursäkta alla "jag tror" i mina meningar, anledningen är att jag plockar kunskap från mitt CV och lägger ihop 1+1, det är gissningar sprungen ur utbildning och erfarenhet på närliggande områden
Jag kryper och ålar mig över till Matss skyttegrav för jag tror att det blir här man "sitter säkert" om man ska använda idolterminologi
/R
Jag är mycket tveksam att man kan använda en lambda avsedd för bensinmotorer om man verkligen vill ha korrekta mätvärden som går att lita på
Nu kommer det säkert någon som visst använder en billambda på en vedpanna, men jag hävdar att dom värden som kommer är inte korrekta och tillförlitliga , jag tror att den ger utslag visst, men det är nog så att avgasernas sammansättning skiljer sig så markant att man inte kan jämföra,
Det räcker att du ändrar någon detalj i vedens sammansättning och vipps har du ett nytt värde fast syrebehovet är detsamma
Jag tror generellt inte på lambdastyrning alls på vedpannor om man ska prata om optimal förbränning under alla förhållanden likt som på en bensinmotor, förutsättningarna är för olika, jag tror man måste mäta fler saker för att veta "digitalt" om en förbränningen av ved under alla förhållanden är optimal
Ni får ursäkta alla "jag tror" i mina meningar, anledningen är att jag plockar kunskap från mitt CV och lägger ihop 1+1, det är gissningar sprungen ur utbildning och erfarenhet på närliggande områden
Jag kryper och ålar mig över till Matss skyttegrav för jag tror att det blir här man "sitter säkert" om man ska använda idolterminologi
/R
Det enda en lambdasond gör är mäter mängden syre i en punk (tex avgas) i jämförelse med en annan punkt (ren luft). Det är elektroniken som tolkar den signal som sonden skickar och bestämmer vad som ska göras beroende på resultatet. Naturligtvis skiljer sig styrelektroniken och optimeringsvärdena/kurvorna från en bil till en vedpanna.rog_ohl skrev:
"Optimal" är i detta fall en glidande skala. 1 mätvärde (det mest relevanta) är bättre än 0 mätvärden. 10 mätvärden skulle vara bättre än 1 (dock med "diminishing returns") men det är som sagt inte ens standard på bilar idag, trots att de står för en betydligt större del av utsläppen än vedpannor och har betydligt högre volymer + pris (dvs mindre priskänsliga för ny dyr teknik).
Det har gjorts hundratals försök bara i sverige bland hoppfulla amatörer att konvertera en billig smalbandslambda för bilar till biobränsleeldning. Man hör aldrig talas om någon som lyckas.
Vore det så enkelt så skulle det ju dyka upp billiga GDS kit som var och en kunde koppla på pannan.
Nu när nya och bättre tekniker är på ingång så är det inte heller någon mening att lägga ned pengar på utveckling av lambdatekniken längre.
Biocomfort säljer väl en fungerande lambdastyrning för den som är intresserad.
Vore det så enkelt så skulle det ju dyka upp billiga GDS kit som var och en kunde koppla på pannan.
Nu när nya och bättre tekniker är på ingång så är det inte heller någon mening att lägga ned pengar på utveckling av lambdatekniken längre.
Biocomfort säljer väl en fungerande lambdastyrning för den som är intresserad.
Jag skrev "Biltema har inga sonder lämpade för fastbränsle..." Och det tror jag fortfarande att dom inte har. Du kan läsa på Boschs hemsida om fastbränsle-sonder om du är intresserad att lära dig nåt och inte bara klanka ner på andra.stedevil skrev:
Sen kan jag erkänna att det var en nyhet att dom säljer sk bredbandslambda. Den är dock inte av den typ som kan kallas riktig bredbandslambda och sitter på dom lambdapannor jag granskat. En sån arbetar efter en annan princip och ger inte bara en spänning ut.
Det är väl inte riktigt samma sak som att köra med ett definierat syreöverskott??stedevil skrev:
Som nämnts ovan kan man inte använda smalbandslambda i detta sammanhang, de fungerar i princip digitalt on/off när de används i bilar, och där strävar man ju dessutom mot λ = 1.rog_ohl skrev:Jag är mycket tveksam att man kan använda en lambda avsedd för bensinmotorer om man verkligen vill ha korrekta mätvärden som går att lita på
Nu kommer det säkert någon som visst använder en billambda på en vedpanna, men jag hävdar att dom värden som kommer är inte korrekta och tillförlitliga , jag tror att den ger utslag visst, men det är nog så att avgasernas sammansättning skiljer sig så markant att man inte kan jämföra
Däremot är bredbandslambdasonder med lämplig utvärderingselektronik lämpliga och användbara vid denna applikation tex Bosch LSU x.x serie. Dessa har jag varit med att använda vid relativt stora fastbränsleanläggningar, inget skiljer dessa mot de av samma typ som används i bilar och komplett med efterföljande förstärkare och linjärisering ligger de inte över 2000:-. Långtidsegenskaperna och livslängd ligger säkert kring +5 år.
Det är nog inte helt fel trots allt, men jag håller med om att även andra parametrar skulle mätas och vägas in om det skulle bli helt idealt. I en villapanna kan man nog ända klara sig bra med endast detta värde eventuellt parat med RGT för en relativt god funktion.rog_ohl skrev:Jag tror generellt inte på lambdastyrning alls på vedpannor om man ska prata om optimal förbränning under alla förhållanden likt som på en bensinmotor, förutsättningarna är för olika, jag tror man måste mäta fler saker för att veta "digitalt" om en förbränningen av ved under alla förhållanden är optimal
För att ansluta till frågan om spjällställdonen tycker jag att Effecta valt en bra lösning med stegmotorer. Dessa är ju mycket robusta, lättstyrda och även billiga, tyvärr ligger deras pålägg för lambdastyrningen i mina ögon lite högt i förhållande till vad den kostar dem, men men....
I detta som många andra fall är vi nog trygga där.rog_ohl skrev:
Skillnaden är att jag mycket väl förstår att det är svårt (för att inte skriva omöjligt) att mäta något utanför en givares mätområde.stedevil skrev:
En till liknelse: Väga bilen med en hushållsvåg.
Det du borde försöka förstå är att en vanlig lambdasond har ett mätområde som mycket väl passar till en bilmotor där syrehalten skall vara = 0 i avgaserna men passar dåligt vid vedeldning där man ska ha ett syreöverskott som är helt otänkbart i en bilmotor. Det syreöverskottet skulle resultera i höga halter av NOx och brända ventiler.
För övrigt har jag byggt en lambdastyrd panna så jag vet vad jag pratar om...
