20 545 läst ·
111 svar
21k läst
111 svar
Vilken ved är vad?
OT: Vet du rentav var TS ved är huggen eller har du Nalleman kanske nån gissning på träslag på TS vedträn?N Nalleman64 skrev:
Var random vedträn växt är ju svårt att säga, det behöver ju absolut inte vara där TS bor då ved kan transporteras långt om köparen är beredd att betala..
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 590 inlägg
Det här tar jag som en utmaning!
Sjuan tycker jag ser ut som rönn. Den kan ha så där silveraktig bark, och när man ser sprickan i barken tycker jag inte det ser ut som björknäver. Rönn är trots allt ett vanligt ogräs i många skogar.
Åttan var svårast. Vresig gammal gran? Tall som haft ett tufft liv?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sjuan tycker jag ser ut som rönn. Den kan ha så där silveraktig bark, och när man ser sprickan i barken tycker jag inte det ser ut som björknäver. Rönn är trots allt ett vanligt ogräs i många skogar.
Åttan var svårast. Vresig gammal gran? Tall som haft ett tufft liv?
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 014 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 014 inlägg
Ja eftersom det i #13 skrevs att om man "inte bor i Skåne, Blekinge, Halland eller södra Småland är det inte bok".F fribygg skrev:
Eftersom jag bor i Östergötland och vi har mycket bok här kan det visst vara bok även om man bor i andra landskap än de uppräknade.
Störde det dig eller??
Du eldar fel då du tar in ved som blir uppvärmt innan du stoppar in det för förbränning, detta har flera medlemmar intygat som sanning att det bästa är att ta in veden kall och full av frost direkt in i förbränningen för då blir förbränningen optimerad och mest miljövänlig😉A AndersS skrev:
Obs: inlägget kan innehålla en måtta av ironi..
Själv tror jag inte att det är nån nackdel med uppvärmd ved, men nödvändigt är det ju inte...J Jansson69 skrev:Du eldar fel då du tar in ved som blir uppvärmt innan du stoppar in det för förbränning, detta har flera medlemmar intygat som sanning att det bästa är att ta in veden kall och full av frost direkt in i förbränningen för då blir förbränningen optimerad och mest miljövänlig😉
Obs: inlägget kan innehålla en måtta av ironi..