N
F fribygg skrev:
Vilket av TS vedträn är det du @nalleman tror kan vara bok?
Det var Telefu som gissade lite på bok. Jag kan själv inte bedöma det.

N Nalleman64 skrev:
Bor i västra Östergötland och vi har en hel del bok men det kanske är mera lokalt här där jag bor (samt på Omberg).
OT: Vet du rentav var TS ved är huggen eller har du Nalleman kanske nån gissning på träslag på TS vedträn?

Var random vedträn växt är ju svårt att säga, det behöver ju absolut inte vara där TS bor då ved kan transporteras långt om köparen är beredd att betala..

• Gilla
P skum och 1 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Jag kan själv inte bedöma det.
Likafullt skriver du i tråden..

• Gilla
P skum
  • Laddar…
Det här tar jag som en utmaning!
Olika vedbitar placerade på ett trädäck med etiketter som identifierar varje träslag, inklusive asp, gran, tall, sälg, bok, rönn och gammalt barrträd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sjuan tycker jag ser ut som rönn. Den kan ha så där silveraktig bark, och när man ser sprickan i barken tycker jag inte det ser ut som björknäver. Rönn är trots allt ett vanligt ogräs i många skogar.
Åttan var svårast. Vresig gammal gran? Tall som haft ett tufft liv?

• Gilla
Erik_91 och 6 till
  • Laddar…
M Mrel skrev:
Vet inget om ved så mycket möjligt de är likadana bitar i denna bild
har du betalat för asp? du får ta det som ett misstag dena gång och lära dig av det till nästa gång

M maria01 skrev:
har du betalat för asp? du får ta det som ett misstag dena gång och lära dig av det till nästa gång
Asp brinner också, ger även värme, och köper man blandved, tja då blir det vad som finns.
Just nu eldas här gran, björk, sälg, ek och asp, man tager vad som finns.😀
Trävägg med fyra hyllor fyllda med huggna vedklabbar bredvid en brun läderstol på ett klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dortmunder DAB och 15 till
  • Laddar…
Asp går bra att elda såvida den är torkad i två år och blandas med annan ved. Det är därför den ofta ingår i blandved.

Jag tycker de två nedersta vedträna liknar asp och klibbal.

• Gilla
widheg
  • Laddar…
N
F fribygg skrev:
Likafullt skriver du i tråden..
Ja eftersom det i #13 skrevs att om man "inte bor i Skåne, Blekinge, Halland eller södra Småland är det inte bok".
Eftersom jag bor i Östergötland och vi har mycket bok här kan det visst vara bok även om man bor i andra landskap än de uppräknade.
Störde det dig eller??

• Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
J
A AndersS skrev:
Asp brinner också, ger även värme, och köper man blandved, tja då blir det vad som finns.
Just nu eldas här gran, björk, sälg, ek och asp, man tager vad som finns.😀
[bild]
Du eldar fel då du tar in ved som blir uppvärmt innan du stoppar in det för förbränning, detta har flera medlemmar intygat som sanning att det bästa är att ta in veden kall och full av frost direkt in i förbränningen för då blir förbränningen optimerad och mest miljövänlig😉

Obs: inlägget kan innehålla en måtta av ironi..

• Haha
gaia och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Du eldar fel då du tar in ved som blir uppvärmt innan du stoppar in det för förbränning, detta har flera medlemmar intygat som sanning att det bästa är att ta in veden kall och full av frost direkt in i förbränningen för då blir förbränningen optimerad och mest miljövänlig😉

Obs: inlägget kan innehålla en måtta av ironi..
Själv tror jag inte att det är nån nackdel med uppvärmd ved, men nödvändigt är det ju inte...

• Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
Jag ville ha lite mera ved inne, men inte hålla på att plocka.
Så gjorde fyra stapelbara "vedkorgar". Funderar ju inte så mycket utan eldar bara på.😉

• Gilla
  • Älska
EvertL och 7 till
  • Laddar…
M Mrel skrev:
Har köpt blandved men har noll koll på vad som är vad.
Spelar det någon roll?

• Gilla
Mrs November och 3 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Nej han har betalt för blandved skriver han.

• Gilla
Mrs November och 1 till
  • Laddar…
galento
Kan 6,an uppifrån vara al tro 🤔

Foliehatten3
M maria01 skrev:
Han har köpt blandved

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.