Ericc skrev:
Att jobba mot privatpersoner inne i stan tex (sthlm) är lite mer kostsamt än att fara omkring med en skotare i en skog i småland.
På vilket sätt då? Min Caddy drar ju mer i stadskörning en långkörning till skogen.
Jag jobbar enbart mot privat personer. Är jag och röjer på förmiddagen och sedan ska in till staden och fälla ett träd i en trädgård måste jag hem och byta utrustning

Ericc
gadeberg skrev:
På vilket sätt då? Min Caddy drar ju mer i stadskörning en långkörning till skogen.
Jag jobbar enbart mot privat personer. Är jag och röjer på förmiddagen och sedan ska in till staden och fälla ett träd i en trädgård måste jag hem och byta utrustning
Men det var ju det jag skrev!! Att det är dyrare i stan

Uppfattade att du åkte skotare för 2,5 mille!! Men har du tydligen inte?

Redigerat:
Ericc
Thomas59 skrev:
Men det är ju fantastiskt kul för dig då. Vem fakturerar du förresten för tiden du lägger på att skriva inlägg på Byggahus.se?

Kom faktiskt på en sak. Jag föreläser ibland för företags som, till skillnad från dig, tror att det går att effektivisera. Det skulle vara kul om du kunde hänga med någon gång och berätta om DITT företag som mirakulöst nog just uppnått 100% effektivitet.

Jag tror det är många som skulle vilja veta hur du gjort.

Det skulle nog bli ganska kul:D
Har du något exempel på ett enmans/fåmansföretag som anlit dig och din föreläsning?

Thomas59
Ericc skrev:
Har du något exempel på ett enmans/fåmansföretag som anlit dig och din föreläsning?
Visst har jag det men jag finner ingen anledning att gå ut med det här. Om du vill ha idéer för utveckling av ditt företag kan du i stort sett anmäla dig på vilken föreläsning om affärsutveckling som helst. Alla säger i princip samma sak.

Sen var väl mitt svar till Elinstallatören skrivet med en viss ironi som du säker förstod. Hans påstående att inget i hans företag går att effektivisera är ju helt uppenbart inte sant. Förresten så kan man av hans svara sluta sig till att han blandat ihop begreppen kostnadsbesparing, produktivitet, kundvärde och effektivisering.

Observera att detta att branschen saknar förmåga att utvecklas och tycker att allt är bra som det är INTE är något som bara jag påstår. Tror du inte på mig kan du läsa bla de rapporter som finns länkar till i denna tråd. Det finns massor av liknande rapporter om du inte tycker att dessa räcker.

Ericc skrev:
Men det var ju det jag skrev!! Att det är dyrare i stan

Uppfattade att du åkte skotare för 2,5 mille!! Men har du tydligen inte?
Jo, fast man tar ju inte hem skotaren till huset varje dag.
Men men, varför skulle det bli dyrare att åka omkring i en bil mellan kunderna med fullt betalt än att åka mellan kunderna med skotaren utan betalning?

Man räknar på följande sätt...
Hur mycket kan jag få ut som mest hos de lönsammaste kunderna? Exakt det måste vara vägledande för ens egen prissättning.
T ex så är det förlust för mig att fälla träd, även om det hade varit roligt ibland för att inte helt tappa greppet där, men det blir mer förtjänst för mig att jobba med inredningsjobb.

Exakt samma tänkande torde gälla för elfirmor.

/Kent

Ericc
Thomas59 skrev:
Visst har jag det men jag finner ingen anledning att gå ut med det här. Om du vill ha idéer för utveckling av ditt företag kan du i stort sett anmäla dig på vilken föreläsning om affärsutveckling som helst. Alla säger i princip samma sak.
OK, om jag skulle vilja ha en sådan konsultering eller föreläsning för mitt företag, låt oss säga att jag har en anställd. Jag jobbar som plattsättare och monterar även kök ibland.
Vad tror du en konsultfirma tar för det?

Thomas59 skrev:
Nej jag har inga betalande småföretag som kunder. Jag raggar inter heller jobb bland småföretagare. Däremot har jag ca 20 000 privatpersoner som kunder i ett av mina företag. Jag hjälper dock några småföretag men det gör jag av andra skäl än rent ekonomiska.

Du har helt rätt i din gissning. De flesta hantverksföretagare sitter med armarna i kors, vilket ju är precis det jag påstår och vad alla undersökningar visar. Huruvida det är bra eller inte får väl framtiden utvisa. Det beteendet har inte varit någon framgångsfaktor i NÅGON ANNAN bransch men vem vet, du kanske har rätt.

Är man nöjd med att slita hela dagarna med kunder som bara klagar för att försörja sig så är det väl ok. Det är ju ditt eget val.

Ändring för ändringen skull är väl så långt från sanningen som man kan komma men det är klart, resonerar man som så att allt är kundernas fel så är det ju ingen idé att ändra något!
skulle vara kul att veta vilken bransch det är som du har ca 20 000 privatkunder per år, är det försäljning av material så är det en sak emot ifall det är tjänster.

Vilka andra tjänster kan man köpa billigare?
Tandläkare?
Konsult?
IT-hjälp?

ge lite exempel

Thomas59
Ericc skrev:
OK, om jag skulle vilja ha en sådan konsultering eller föreläsning för mitt företag, låt oss säga att jag har en anställd. Jag jobbar som plattsättare och monterar även kök ibland.
Vad tror du en konsultfirma tar för det?
Om jag ska vara ärlig så tror jag inte det är en föreläsning du behöver.

Om du vill utveckla ditt företag tror jag att det bästa du kan göra är att försöka hitta någon form av mentor. En företagare som visat att han är framgångsrik och som du kan träffa säg en gång i månaden och som du kan sitta ner med och snacka om ditt företag. Gärna någon från en annan bransch. Jo jag vet att DET låter konstigt men just korsbefruktning mellan branscher har visat sig mycket effektivt.

Ett av skälen tillatt småföretag sällan anlitar affärsutvecklingskonsulter är att det är för dyrt. Vi snackar om 15-30KKE per dagoch det kan vara svårt att motivera.

Thomas59
kolvas skrev:
skulle vara kul att veta vilken bransch det är som du har ca 20 000 privatkunder per år, är det försäljning av material så är det en sak emot ifall det är tjänster.

Vilka andra tjänster kan man köpa billigare?
Tandläkare?
Konsult?
IT-hjälp?

ge lite exempel
Nej det är en finansiell informationstjänst och går inte att jämföra med hantverkstjänster och materialförsäljning. Målet är minst 150 000 kunder om ca 2,5 år.For the record: Jag svarade bara på frågan och har aldrig sagt att det är jämförbart. Tjänsten ersätter dock en konsulttjänst men på ett mycket effektiviare sätt.

Ericc
Thomas59 skrev:
Om jag ska vara ärlig så tror jag inte det är en föreläsning du behöver.

Om du vill utveckla ditt företag tror jag att det bästa du kan göra är att försöka hitta någon form av mentor. En företagare som visat att han är framgångsrik och som du kan träffa säg en gång i månaden och som du kan sitta ner med och snacka om ditt företag. Gärna någon från en annan bransch. Jo jag vet att DET låter konstigt men just korsbefruktning mellan branscher har visat sig mycket effektivt.

Ett av skälen tillatt småföretag sällan anlitar affärsutvecklingskonsulter är att det är för dyrt. Vi snackar om 15-30KKE per dagoch det kan vara svårt att motivera.
Har inga direkta behov av att anlita någon konsult för 15-30 KKE vad det nu är??
Men man märker vilken skillnad du värderar företag.
Företag som godkänner att du river av dom 1500-2000 kronoritimmenplusmoms tycker du är OK

Här på forumet kliver du i en annan pyjamas och tycker det är underhållande att jaga småföretagare, en grupp som inte vill vara kund hos dig pga att du är för dyr.

Redigerat:
Thomas59
Ericc skrev:
Har inga direkta behov av att anlita någon konsult för 15-30 KKE vad det nu är??
Företag som godkänner att du river av dom 1500-2000 kronoritimmenplusmoms tycker du är OK

Här på forumet kliver du i en annan pyjamas och tycker det är underhållande att jaga småföretagare, en grupp som inte vill vara kund hos dig pga att du är för dyr.

Lite kinky rollspel minst sagt va?:wow:
År du onykter?

Ericc
Thomas59 skrev:
År du onykter?
Nej inte ikväll, kanske i morrn hurså?
Var mina påståenden fel?

E
thomas:
Men det är ju fantastiskt kul för dig då. Vem fakturerar du förresten för tiden du lägger på att skriva inlägg på Byggahus.se?
Jag är så pass tokig jag fick för att undvika att folk gör saker-monteringar i oförstånd av vad det kan innebära. Så gick jag in här för upplysa om vilken risk de tar. Inte för att vara besserwisser eller peka finger -utan i all välmening.

Sen ger man råd å de fall jag tror de klara av det -fast de inte bör- men det är deras val.

Jag har skrivit mer i tråden jag la upp -om behörighet...

Ericc
Ericc skrev:

Får man fråga hur mycket konsult Thomas59 debiterar i timmen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.