Ericc
mycke_nu skrev:
Det krävs dock att spelplanen är jämn. Har bidrar konsumenterna själva genom att anlita skuttfirmor som kör svart och dumpar timtaxorna, vilket i sin tur gör att de seriösa företagen måste ta ut ett högre materielpålägg. Förhoppningsvis kommer ROT-bidragen att motverka detta.
Jag personligen har märkt att det finns betydligt mindre utlandsregistrerade bussar efter rotavdraget infördes.

Fick betala 8000 för en rörmokare som var hos mig i 2 dar, men han var nog bara och jobbade totalt 6 timmar, en del hantverkare suger rejält...

Guzzi skrev:
Tror ni blandar ihop raster och pauser i det här fallet,

"Med rast menas ett uppehåll i arbetet då arbetstagaren inte behöver kvarstanna på arbetsstället.

Raster ingår ej i arbetstiden. Raster skall anordnas så att arbetstagaren inte utför arbete mer än fem timmar i sträck. Rasternas antal, längd och förläggning skall i övrigt vara tillfredsställande med hänsyn till arbetsförhållandena. Rastens längd preciseras inte i lagen. Uppehållets längd och förläggning skall anges på förhand i arbetstidsschema eller liknande, så noga som möjligt."

"Med paus menas ett uppehåll i arbetet då arbetstagaren skall kvarstanna på arbetsstället.

Pauser skall räknas som arbetad tid. Arbetet skall anordnas så att arbetstagare kan ta behövliga arbetspauser utöver raster. Längden på pausen och antalet pauser anges inte i lagen."

Det är väl pauserna man brukar klumpa ihop till fikarast på fm och em.

På de 25 år jag jobbat som anställd så har jag aldrig behövt dricka kaffe på obetald arbetstid och inte tusan lär jag agera annorlunda som frilans.
Kanske du inte har gjort, men du har ingen rätt att ta paus utan arbetsgivarens medgivande. Allt som inte bestäms i lag vad gäller arbetstider mm bestäms av arbetsgivaren i samråd med den anställde. 5 min rast per arbetad timme används som minimum inom flera olika kollektivavtal, däribland handels. Ett kollektivavtal kan faktiskt gå över lagen. I övrigt tycker jag att texten du skrev låter som jag skrev i mitt förr inlägg. Jag har då aldrig räknat pauser som fikaraster, I mitt yrke jobbar jag vidare med en kaffekopp i handen, i mitt förra yrke hade vi inga kaffepauser alls, Vi försökte jobba ca 3 timmar, sen rast, totalt 1h rast, och 8 timmars effektivt arbete. Men: flera pauser kan aldrig bli en rast. Pauser regleras av arbetsgivaren!

Jag har väl slutat skriva i den här tråden då jag mest tycker det är en massa gnäll här men jag får väl göra ett undantag här.

Självklart har jag haft arbetsgivarens medgivande. Om det sedan reglerats i kollektivavtalet eller ej kan jag inte svara på, men jag antar att det varit lite olika från arbetsplats till arbetsplats. De gånger det har funnits en stämpelklocka (på två ställen) så har vi aldrig stämplat ut för fika i a f.

Men det blir ganska ointressant om du och jag ska gaffla om huruvida vi har betalda kafferaster eller ej. Hur har/gör ni andra?

Angående restid så är det resan från firma till kund som avses inte hem till firma, varför har vissa missuppfattat detta? Det är inget som "bjuds på" men det kan säkert stå på olika sätt på fakturan t.ex. genom att vara inbakat i timpriset.
Rast är ju inget som kunden ska betala för men det händer ändå att den kvarten på morgonen följer med i avrundningen, ibland kanske det avrundas till kundens fördel, troligen mycket mer sällan dock.

Att jämföra städning med eljobb ger nog ingen rättvis jämförelse, det är olika verktyg och kunskap och om du städar är det kanske skitigt dagen efter medan ett eljobb ska hålla i flera decennier.

Mikael_L
Är det någon som vill köpa nyckelfärdigt hus för mellan 700.000:- 1,6 mille? :)

Mikael_L skrev:
Men googlar man på "Skärpning gubbar" och "Sega gubbar" så får man ju en hel del fler intressanta träffar, träffar på remissvar och slutsatser som dras från rapporterna osv osv

t.ex.
[länk]
[länk]
[länk]
www.arkitekt.se/s6803/f932/byggkom.pdf
På tal om dessa rapporter har vi denna från Boverket som påstår att ca 40% lägre pris på byggande vore möjligt med rätt effektiviseringar,
http://www.boverket.se/Global/Webbokhandel/Dokument/2009/Skarpning_pa_gang_i_byggsektorn.pdf
Jag har bara hunnit skumma den lite än, men det ser spännande ut. :)

Ericc
Mikael_L skrev:
Är det någon som vill köpa nyckelfärdigt hus för mellan 700.000:- 1,6 mille? :)

På tal om dessa rapporter har vi denna från Boverket som påstår att ca 40% lägre pris på byggande vore möjligt med rätt effektiviseringar,
[länk]
Jag har bara hunnit skumma den lite än, men det ser spännande ut. :)
Nu handlar det där om flerbostadshus. Att få så lika bostäder som möjligt med så låg standard som möjligt bl.a.
Sen är det kul det där med Toyota way:) ska man då åka tillbaka och fixa lite som vart fel i ett par hundratusen lägenheter efter två-årsbesiktningen?:D

Azkel skrev:
Hej.
Kastar mig in här. Jag hade en elektriker hos mig för en tid sedan, gjorde ett kanonjobb, första gången jag köper en tjänst så fakturan som kom låg ett par tusen högre än vad jag hade väntat mig, ser det mer som min bristande vana att estimera vad ett hantverkare kostar vitt. Det jag reagerade på var kostnad för restid... Efter att ha läst en hel del på detta forum har jag förstått att det är kutym, "alla gör så".

Men jag fattar ändå inte. Jag har också restid varje dag, drygt 2 timmar sammanlagt, men min arbetsgivare skulle tro att jag är full om jag försöker skriva timmar för min restid...

Argumentet verkar vara att all tid ska faktureras på "någon". Varför?? Varför ska jag betala för den tid elektrikern tar på sig att komma hit? Den kommer ju inte mig till godo. Lika lite som någon annan grupp i samhället kan ta betalt för sin restid till och från arbetet. Varför gäller andra regler för hantverkare? Tiden det tar för mig att ta mig till jobbet får jag helt enkelt acceptera att jag inte kan få betalt för, den blir min "kostnad" för att överhuvudtaget kunna ha ett arbete.

Jag pekar inte ut någon speciell, vet att "alla gör så här", men i min bok betyder inte det att det är OK.

Jag tar tacksamt emot sansade och konstruktiva argument för/emot.
Av den enkla anledningen att elektrikern inte heller får betalt när han åker till sitt jobb (firman han utgår ifrån)

sen elfirman ska ju ha betalt för den tid de lägger ner på dig endera i form av timdeb utan reskostnad eller lägre timdeb,men deb resa milersättning
vissa deb milersättning inkl timtid vissa inte men ändå i slutändan så om man
beställt ett jobb så får man väl betala för tiden de jobbar åt dig inkl resa T/R till dig

Azkel skrev:
Hej.
Argumentet verkar vara att all tid ska faktureras på "någon". Varför?? Varför ska jag betala för den tid elektrikern tar på sig att komma hit? Den kommer ju inte mig till godo. Lika lite som någon annan grupp i samhället kan ta betalt för sin restid till och från arbetet. Varför gäller andra regler för hantverkare? Tiden det tar för mig att ta mig till jobbet får jag helt enkelt acceptera att jag inte kan få betalt för, den blir min "kostnad" för att överhuvudtaget kunna ha ett arbete.
Om man ringer och behver hjälp av ett företag, så debiteras man all den tid det tar för företaget att hjälpa dig. Tiden det tar och bilkostnaden för den du anlitar kostar ju honom pengar.
Varför ska han betala för att komma och hjälpa dig? Jag kan inte förstå varför detta är orimligt?

Lika klart är det i mitt tycke för din arbetsgivare. Det är ju inte hans problem var du väljer att bosätta dig. Går du till jobbet så kostar det ju ingenting och transporten till jobbet sker ju sällan under arbetstid. Man ju rimligtvis inte begära ersättnig för transporter på fritiden.

Även om nu hantverkaren skulle ta kostnaden för resan till kunden ur egen ficka så kommer ju pengarna i hantverkarens ficka från kunden... Hantverkaren har ju liksom inget extrajobb för att dra in pengar för att ha råd att åka till kunderna. Fast det kanske vore nåt? Att hantverkarna jobbar extra på ICA för att kunna bjuda kunderna på reskostnaderna?

Det är inte något vanligt att man har 100% beläggning på arbetstiden, för att inte personalen skall vara anställd på timbasis utan kunna vara garanterad månadslön(ungefär som elarns fru har på domus..) så kommer fakturorna att vara lite snevridna, fakturerringstid, lönepersonal,lokaler och bilresor ingår ju som grund i den debiterade timtiden, kanske beräknad lite låg för att det ska se fint ut på pappret.
500 kr tim + moms verkar vara bra mycket mera i timmen än 350 kr + moms.
Att 350 kr killen tar en hel dag för ett jobb var väl inte så farligt med 3 mil bil mm? F_N ta bofinken däremot om 500 kroners killen tar mera än 5,6 timmar för detta jobbet även om det var den faktiska tiden från IN kunds dörr till UT kunds dörr!

Kul att denna tråd håller på än...

Vanligtvis beräknar en företagare sin timdebitering utifrån en lön han gärna vill ha,
plus arbetsgivaravgifter (utgår från en egenföretagare), skatt, lite semester, hyra för en verkstad eller ett förråd för verktygen ;) och så förstås bilkostnaderna för att ta sig till de tänkta kunderna.
En seriös elektriker, eller whatever, berättar att jag debiterar x kr per påbörjad timme (vanligtvis hos kunden) plus framkörning (eller så kallar han det servicebil).
Ofta finns reservationen - inom 5 mil från...- bara på öar med broförbindelse etc...

I kalkylen ingår normalt en beläggningsgrad på 85% också, vilket är rimligt. Elektriker är ju dock en bristvara så deras beläggning (?) borde utan fusk lätt bli 110%?

Tjommen som kopplade in mitt nyrenoverade kök kom en timme efter snickaren och gick en timme före - ändå debiterade han 3 timmar mer än snickaren - plus servicebil gånger 2... (han kom, utan att vara ombedd, med lille sonen, för att titta på jobbet först. Han hade fått skriftlig spec per mail...)

När jag frågade vad han menade med det, fick jag svaret: Ja men har man råd med ett så tjusigt kök har man råd att betala hantverkare.... :wow:

Och han skulle med färjan till Åland för att jobba svart åt nån och supa, så stickkontakten till ugnen gav han mig och sa att den kan du ju montera på sladden själv, jag hinner inte... jordad 380Vsanslutning... M.fl. små gulliga läskigheter i bristfälligt jobb.

Visst mitt kök är urläckert - men men... tack för komplingen?

Servicebilen servicebilen Kom! :cool:

Härlig elektriker Nickan09! Jag håller på å skratta på mig,(men inget hånfullt!) Med en sån förklaring av timdebiteringen så behöver man ju sällan jobba alls, bara hitta en nog rik eller stilfull kund å sen fakturera friskt!

Men detta var intressant! Vi hade nämligen en sådan här effektiviseringskonsult här en gång och det enda konkreta den utredningen gav var att "expanderar ni så ökar vinsten" Jo jag är medveten om att NCC omsätter och tjänar mer pengar men det kallar jag inte effektivisering eftersom inte alla företag kan vara NCC.
Med effektivisering menar jag att han skulle tala om för oss hur vi kunde bygga snabbare utan att bryta mot lagar eller slita ut personalen men det gick tydligen inte utan att helt enkelt bli större.
Ska man tolka det som att vi redan är 100% effektiviserade eller som att vi i ledningen är totalt inkopetenta som inte har för avsikt att konkurera ut NCC?

Thomas59 skrev:
Visst har jag det men jag finner ingen anledning att gå ut med det här. Om du vill ha idéer för utveckling av ditt företag kan du i stort sett anmäla dig på vilken föreläsning om affärsutveckling som helst. Alla säger i princip samma sak.

Sen var väl mitt svar till Elinstallatören skrivet med en viss ironi som du säker förstod. Hans påstående att inget i hans företag går att effektivisera är ju helt uppenbart inte sant. Förresten så kan man av hans svara sluta sig till att han blandat ihop begreppen kostnadsbesparing, produktivitet, kundvärde och effektivisering.

Observera att detta att branschen saknar förmåga att utvecklas och tycker att allt är bra som det är INTE är något som bara jag påstår. Tror du inte på mig kan du läsa bla de rapporter som finns länkar till i denna tråd. Det finns massor av liknande rapporter om du inte tycker att dessa räcker.

Joo städfirmor ger väl garanti/ansvar på att deras nystädade golv är rent i minst 10år framöver och köper in golvmoppar och utrustning mm för närmare i milj för att kunna starta sin verksamhet, dessutom har dom väl givetvis ett antal år i skola innan dom får börja sopa hos kund?

Kan inte alls se ngn orsak att olika firmor har olika timdebitering :rolleyes:

LAINE skrev:
Om vi jämför städfirma vs elektriker, en städfirma som har många kunder debiterar kanske max 400:- inklusive moms och resekostnader. Varför funkar inte detta för hantverkare? Städfirman har till och med större transportkostnader och tex vid flyttstädning så ingår materialet i timpriset etc.

Jag tycker absolut att man ska ta betalt det man kan, men många hantverkare här klagar som om att de inte skulle ha mat på bordet om timpriset skulle ligga på 400:- inklusive moms.
Kolla på städbranschen, där är det stenhård konkurrens och ändå finns det en rimlig vinstmarginal, trots att de inte heller tjänar pengar på material.

Elektrikern: Menar du på allvar att din elfirmor har större omkostnader än en skogshuggarfirma?!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.