gadeberg skrev:
Jag kan fortfarande inte förstå att det skulle vara dyrare att driva en hantverkarfirma än en skogshuggarfirma/maskinfirma. Jag tror inte man kan ha den tanken när man driver ett hantverkar företag att man ska ha 8-9fakturerbara timma varje dag.
En skotare för 2,5miljoner kan få 600kr/h. Där är det gubbe och diesel som kostar är reserdelarna är dyrare än ett batteri till skruvdragaren.
Går det inte att vara elektriker för säg 310kr/h+ moms?
Går och går.. Klart att de "går". Men varför skulle man?

Om du har en pryl du ska sälja på blocket, du vet att du kan få 400kr för den. Skulle du då istället lägga ut den för 300kr bara för att "de går" och att "du överlever ändå".

dooh :S

Thomas59
Rrrrr skrev:
Går och går.. Klart att de "går". Men varför skulle man?

Om du har en pryl du ska sälja på blocket, du vet att du kan få 400kr för den. Skulle du då istället lägga ut den för 300kr bara för att "de går" och att "du överlever ändå".

dooh :S
Nej Rrrr har givetvis rätt. Finns ingen anledning att ta ett lägre pris än marknadspris. Det är också där som diskussionen går snett då man försöker diskutera. Det handlar inte om att tvinga företag att ta ett lägre pris än marknadspris. Det handlar om att låta marknadskrafterna (läs konkurrens tex) påverka på ett bättre sätt än idag. Då kommer eventuellt priserna att sjunka givet att utbudet är större än efterfrågan.

Att ett företag är ineffektivt och har för höga påslag funkar inte på en effektiv marknad. Vad gäller fler hantverkarbranscher har marknadskrafterna svårt att slå igenom beroende på att branschen som sådan på olika sätt motverkar jämförelse mellan företag genom att trixa med timpriset och påslagen. Det är detta jag vänder mig emot men det verkar ingen förstå, eller så vill man inte.

Jag är helt övertygad om att påslagen på material behöver sänkas för tex elektriker. Timpriset har jag ingen åsikt om. Vägen dit är ju inte underprissättning utan bättre förutsättningar för konkurrens.

klart som korvspad att man är motvillig till "förändringar" och "omstruktureringar" då detta enligt dina inlägg Thomas verkar leda enbart till försämringar för elektrikerna.
det allra bästa är ju att bara fortsätta som man alltid gjort och inte ändra för mycket på övergripande saker, då har man en viss trygghet, men blir man utsatt för yttre krafter som hela tiden vill "hugga en bit av kakan" och "förändra" (ungefär samma sak) så är det väl självklart att man gör alllt man kan för att motvera det!

Säg att jag gör ett jobb löpande hos kund, det tar tre timmar från att kunden öppnat dörren tills färdigt skick. Bör jag fakturera tiden jag lägger ner på fakturan, städa bilen efter det uppdraget etc med en halvtimme?
Bil och resekostnader är inräknade i timpriset.

Thomas59
electrocuted skrev:
klart som korvspad att man är motvillig till "förändringar" och "omstruktureringar" då detta enligt dina inlägg Thomas verkar leda enbart till försämringar för elektrikerna.
det allra bästa är ju att bara fortsätta som man alltid gjort och inte ändra för mycket på övergripande saker, då har man en viss trygghet, men blir man utsatt för yttre krafter som hela tiden vill "hugga en bit av kakan" och "förändra" (ungefär samma sak) så är det väl självklart att man gör alllt man kan för att motvera det!
Man bara häpnar när man läser inlägg från personer som jag gissar är hantverkare.

CITAT: "det allra bästa är ju att bara fortsätta som man alltid gjort och inte ändra för mycket på övergripande saker, då har man en viss trygghet"

Ni är ju redan så starka motståndare till förändring som ni kan bli (gäller givetvis inte alla men DEFINITIVT det flesta hantverkare som skriver i tråden) så att jag påpekar vad som redan är ett faktum (och det är verkligen inte bara undertecknad som har den åsikten)kan knappas gör er MER förändringsovilliga.

I snart sagt alla andra branscher och företag skulle en utveckling av det egna företaget (branschen) ses som något NÖDVÄNDIGT och POSITIVT. För er är det bara ett hot mot er mysiga tillvaro som mest går ut på att inte göra någonting och hoppas på det bästa. Klok inställning? Troligen inte!

Ni ser bara försämringar och verkar inte kunna förstå vad företags- och affärsutveckling går ut på.

Att INTE förändra något innebär inte någon trygghet - tvärt om.

CITAT: "blir man utsatt för yttre krafter som hela tiden vill "hugga en bit av kakan" och "förändra" (ungefär samma sak) så är det väl självklart att man gör alllt man kan för att motvera det!"

Ni ÄR utsatta för yttre krafter även om ni tänker och agerar som om ni inte var det. Att det är självklart att stoppa huvudet i sanden betyder inte att det är rätt.

Lägger ner diskussionen nu.

Fortsätt ni i samma spår. Det blir säker bra.

Redigerat:
Hej.
Kastar mig in här. Jag hade en elektriker hos mig för en tid sedan, gjorde ett kanonjobb, första gången jag köper en tjänst så fakturan som kom låg ett par tusen högre än vad jag hade väntat mig, ser det mer som min bristande vana att estimera vad ett hantverkare kostar vitt. Det jag reagerade på var kostnad för restid... Efter att ha läst en hel del på detta forum har jag förstått att det är kutym, "alla gör så".

Men jag fattar ändå inte. Jag har också restid varje dag, drygt 2 timmar sammanlagt, men min arbetsgivare skulle tro att jag är full om jag försöker skriva timmar för min restid...

Argumentet verkar vara att all tid ska faktureras på "någon". Varför?? Varför ska jag betala för den tid elektrikern tar på sig att komma hit? Den kommer ju inte mig till godo. Lika lite som någon annan grupp i samhället kan ta betalt för sin restid till och från arbetet. Varför gäller andra regler för hantverkare? Tiden det tar för mig att ta mig till jobbet får jag helt enkelt acceptera att jag inte kan få betalt för, den blir min "kostnad" för att överhuvudtaget kunna ha ett arbete.

Jag pekar inte ut någon speciell, vet att "alla gör så här", men i min bok betyder inte det att det är OK.

Jag tar tacksamt emot sansade och konstruktiva argument för/emot.

Azkel skrev:
Varför ska jag betala för den tid elektrikern tar på sig att komma hit?
Jag förstår inte detta heller att man ska betala timdebitering för restid samtidigt som milersättning. Jag säljer ochså vissa tjänster till privatpersoner i en medelstor stad, och rör mig kanske 12 mil från firmans huvudort. Ändå debiterar inte jag restiden eller milersättning, det är inbakat i timpriset, som ändå ligger på en rimlig marknadsnivå. Kulor gör jag ändå!

Azkel skrev:
Varför ska jag betala för den tid elektrikern tar på sig att komma hit? .

Tja nån ska ju betala det, liksom andra utgifter som "inte kommer dig till godo".
Det kan vara kickoffen i åre, specialverktyget eller reklamkostnader......
Allt ska ju i slutändan betalas av kunderna.

Dock håller jag med LAINE att man helst bakar in alla externa kostnader i timpriset, kruxet är att vissa entreprenörer anser sig ha svårt att konkurrera med ett högre timpris och därför blir det så här.

Jag jobbar som hantverkare och vi kör i stort sett enbart med fastpris, särskilt mot privatkonsument.
På det sättet slipper man allt vad gnäll och tjafs heter och har man bara gjort ett bra jobb så är både kunder och vi nöjda.
Visst ibland så klagas det över att det är dyrt, men då är det ju bara att tacka nej.

Azkel skrev:
Varför ska jag betala för den tid elektrikern tar på sig att komma hit?
Vem du än anlitar för att komma hem till dig kommer att ta betalt för sin restid. Elektriker, snickare, sotare, datakonsult, städfirma, barnpassning.. vad-som-helst!

Sen kan ju vissa ha detta inbakat i sitt fasta pris.. inbakat i en högre timpenning.. eller tar in dom pengarna på materialpåslag.

Jag personligen känner inte att de spelar så stor roll HUR man tar betalt.. är ju slut-summan på fakturan som har betydelse.

Rrrrr skrev:
Vem du än anlitar för att komma hem till dig kommer att ta betalt för sin restid. Elektriker,städfirma, Sen kan ju vissa ha detta inbakat i sitt fasta pris.. inbakat i en högre timpenning.. eller tar in dom pengarna på materialpåslag.
Om vi jämför städfirma vs elektriker, en städfirma som har många kunder debiterar kanske max 400:- inklusive moms och resekostnader. Varför funkar inte detta för hantverkare? Städfirman har till och med större transportkostnader och tex vid flyttstädning så ingår materialet i timpriset etc.

Jag tycker absolut att man ska ta betalt det man kan, men många hantverkare här klagar som om att de inte skulle ha mat på bordet om timpriset skulle ligga på 400:- inklusive moms.
Kolla på städbranschen, där är det stenhård konkurrens och ändå finns det en rimlig vinstmarginal, trots att de inte heller tjänar pengar på material.

Elektrikern: Menar du på allvar att din elfirmor har större omkostnader än en skogshuggarfirma?!

LAINE skrev:
Om vi jämför städfirma vs elektriker, en städfirma som har många kunder debiterar kanske max 400:- inklusive moms och resekostnader. Varför funkar inte detta för hantverkare? Städfirman har till och med större transportkostnader och tex vid flyttstädning så ingår materialet i timpriset etc.
Jo.. varför i allsindar är en Städfirma billigare än en service-elektriker? Varför är en Audi A6 dyrare än en Volvo 140? Livets stora mysterier är många!

pappskallen skrev:
Tja nån ska ju betala det, liksom andra utgifter som "inte kommer dig till godo".
Det kan vara kickoffen i åre, specialverktyget eller reklamkostnader......
Allt ska ju i slutändan betalas av kunderna.
Fast jag fattar uppriktigt inte varför kunden ska betala detta. Som jag nämnde ovan så får ju inte jag betalt av min arbetsgivare för min restid till och från jobbet. Min arbetsgivare betalar för de timmar jag är på jobbet, varken mer eller mindre, förstår inte varför det egentligen skulle vara annorlunda för en hantverkare.

Jag jobbade tidigare som IT-konsult, kunde då emellanåt åka till olika kunder varje dag. När jag skrev tidrapport skrev jag förstås från att jag anländer till kund till och med att jag går därifrån. Min konsultfirma fakturerade förstås bara kunden för den tid jag de facto jobbade och jag fick förstås bara betalt för den tiden jag jobbat.
Restiden får jag stå för själv/acceptera att jag inte får betalt för = dötid.
Inom Taxibranchen kallas det för att "tomma", det vill säga köra bilen utan kund (inte tjäna pengar) för att ta sig till en plats där pengar kan tjänas (jobba).
Jag som taxikund betalar en 40-50 SEK i framkörningsavgift även om taxichauffören kanske kört 10 mil för att hämta mig. Han får fortfarande bara betalt för den tid han lägger på att jobba för mig.

Det hände att jag tackade nej till uppdrag hos kunder som skulle inneburit så lång resväg att jag inte ansåg mig tjäna tillräckligt mycket på det. Varje uppdrag/jobb som en hantverkare blir erbjuden har han/hon ju möjlighet att tacka nej till om han/hon tycker att det blir för lång resväg.

Om nu en elektriker ska ha betalt för resväg både till och från kund, hur gör han då om han vill svänga förbi ICA på vägen hem, lämna på dagis på väg till kund eller kanske bara tanka? "stänger han av taxametern"? Vilken väg väljer han? Den trevliga natursköna eller den snabbaste? Äh, ni fattar vad jag menar. Känns bättre att ta betalt för den tid som arbetas, varken mer eller mindre. Och ja, då får man väl räkna på det i sin "löneförhandling" med kunden. Jobb är jobb och det ska man ha betalt för. Allt annat är fritid, det vill i alla fall inte jag betala för.

Varje vardagsmorgon sitter det tiotusentals människor på buss/tunnelbana/spårvagn eller i egen bil på väg till arbetet, en del lägger 3-4 timmar varje dag på att ta sig till abetet, tid som de inte får betalt för. Jag fattar inte varför hantverkare ska få betalt för att ta sig till jobbet.

Jag säger ingenting i övrigt om huruvida Svenska hantverkare har dåligt/lagom/bra/för bra betalt, jag är inte på en "crusade" mot Svenska hantverkare, vill bara förmedla min alldeles egna åsikt om betald restid.

Mina anställda får inte heller betalt för att köra "till jobbet". Alltså tiden innan 0700 och efter 1600. Men självklart får de betalt för tiden mellan jobb hos kund. Tvätta bilen, städa bilen, kontorsjobb, köpa material osv osv..

Så är det nog för de allra flesta anställda.. Visst kan man jobba på provision som du verkade göra då du ej fick betalt mellan kunderna.. eller som taxigubbar gör.

Jag tror ärligt talat aldrig att någon kund har klagat på att vi har tagit betalt för restid/handla-material-tid osv.. Inte vad jag kan minnas iaf..

Dom kanske inte vågar, och istället kommer hit å skriver av sig :rolleyes:

Thomas59 skrev:
Nej det är en finansiell informationstjänst och går inte att jämföra med hantverkstjänster och materialförsäljning.
Ah. Med andra ord en sån där tjänst där man inte alls tar betalt i relation till vad man har för kostnader utan vad kunderna är beredda att betala?

Eller får era kunder lägre pris ju fler de är som delar på tjänsten?

Thomas59 skrev:
Att ett företag är ineffektivt och har för höga påslag funkar inte på en effektiv marknad. Vad gäller fler hantverkarbranscher har marknadskrafterna svårt att slå igenom beroende på att branschen som sådan på olika sätt motverkar jämförelse mellan företag genom att trixa med timpriset och påslagen. Det är detta jag vänder mig emot men det verkar ingen förstå, eller så vill man inte.
Det krävs dock att spelplanen är jämn. Har bidrar konsumenterna själva genom att anlita skuttfirmor som kör svart och dumpar timtaxorna, vilket i sin tur gör att de seriösa företagen måste ta ut ett högre materielpålägg. Förhoppningsvis kommer ROT-bidragen att motverka detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.