hej svampbob
jag får en hint om att du inte har så många betalande kunder läs "små företagare" utan passar på att sitta här o ondgöra dig
Jag tror att det är många företagare som resonerar som så varför ska jag ändra mig jag har ett bra jobb o försörjer mig
ändringar för ändringarskull luktar konsultsnack lo alla vet väll vad en konsult står för ? eller ?
Mvh tille

Thomas59
tille1 skrev:
hej svampbob
jag får en hint om att du inte har så många betalande kunder läs "små företagare" utan passar på att sitta här o ondgöra dig
Jag tror att det är många företagare som resonerar som så varför ska jag ändra mig jag har ett bra jobb o försörjer mig
ändringar för ändringarskull luktar konsultsnack lo alla vet väll vad en konsult står för ? eller ?
Mvh tille
Nej jag har inga betalande småföretag som kunder. Jag raggar inter heller jobb bland småföretagare. Däremot har jag ca 20 000 privatpersoner som kunder i ett av mina företag. Jag hjälper dock några småföretag men det gör jag av andra skäl än rent ekonomiska.

Du har helt rätt i din gissning. De flesta hantverksföretagare sitter med armarna i kors, vilket ju är precis det jag påstår och vad alla undersökningar visar. Huruvida det är bra eller inte får väl framtiden utvisa. Det beteendet har inte varit någon framgångsfaktor i NÅGON ANNAN bransch men vem vet, du kanske har rätt.

Är man nöjd med att slita hela dagarna med kunder som bara klagar för att försörja sig så är det väl ok. Det är ju ditt eget val.

Ändring för ändringen skull är väl så långt från sanningen som man kan komma men det är klart, resonerar man som så att allt är kundernas fel så är det ju ingen idé att ändra något!

Ett förtydligande
Det jag tänkte på var i allmänhet när det gällde att förändra företagena
har man icke nöjda kunder måste man ta det på allvar
Mvh tille

Thomas59 skrev:
Du har helt rätt i din gissning. De flesta hantverksföretagare sitter med armarna i kors, vilket ju är precis det jag påstår och vad alla undersökningar visar.
Länkar till "alla" undersökningar?

Thomas59
tille1 skrev:
Ett förtydligande
Det jag tänkte på var i allmänhet när det gällde att förändra företagena
har man icke nöjda kunder måste man ta det på allvar
Mvh tille
Så är det ju. Har man nöjda kunder och är nöjd med sin situation finns det ingen större anledning att börja peta i verksamheten. Många av dina kollegor är dock inte i den situationen.

Thomas59 skrev:
Nej jag har inga betalande småföretag som kunder. Jag raggar inter heller jobb bland småföretagare. Däremot har jag ca 20 000 privatpersoner som kunder i ett av mina företag. Jag hjälper dock några småföretag men det gör jag av andra skäl än rent ekonomiska.

Du har helt rätt i din gissning. De flesta hantverksföretagare sitter med armarna i kors, vilket ju är precis det jag påstår och vad alla undersökningar visar. Huruvida det är bra eller inte får väl framtiden utvisa. Det beteendet har inte varit någon framgångsfaktor i NÅGON ANNAN bransch men vem vet, du kanske har rätt.

Är man nöjd med att slita hela dagarna med kunder som bara klagar för att försörja sig så är det väl ok. Det är ju ditt eget val.

Ändring för ändringen skull är väl så långt från sanningen som man kan komma men det är klart, resonerar man som så att allt är kundernas fel så är det ju ingen idé att ändra något!
Länka till undersökningarna tack.

Som sakt s jobbar jag visserligen i storstaden men jag hör sällan att det är konsumenter som klagar på arbetet och fakturan utan många väljer oss i framtiden. han visserligen så var det ett fall nyligen av en som klagade. han skulle ta han om inköp av materialet, men det fattades mycket matrial även sådant som var fel. så efter några timmar så var det slut. då åkte ha iväg för att köpa materialet som saknades som tog 30min-1timma beroende på var han skulle Dvs det var flera gånger. Han blev rasande på att vi debiterade han även den tiden som vi inte jobbade dvs när vi inte hade något material

Som du säger så är det ett så stort problem nästan alla som köper tjänsten tycker att priset är oskäligt dyrt osv varför har det inte trappats upp mer? om det är fler som klagar och väntar med att köpa tjänsten ju mer talan ar du men som sagt så har jag inte märkt det än.

Thomas59
swebulldog skrev:
Länka till undersökningarna tack.

Som sakt s jobbar jag visserligen i storstaden men jag hör sällan att det är konsumenter som klagar på arbetet och fakturan utan många väljer oss i framtiden. han visserligen så var det ett fall nyligen av en som klagade. han skulle ta han om inköp av materialet, men det fattades mycket matrial även sådant som var fel. så efter några timmar så var det slut. då åkte ha iväg för att köpa materialet som saknades som tog 30min-1timma beroende på var han skulle Dvs det var flera gånger. Han blev rasande på att vi debiterade han även den tiden som vi inte jobbade dvs när vi inte hade något material

Som du säger så är det ett så stort problem nästan alla som köper tjänsten tycker att priset är oskäligt dyrt osv varför har det inte trappats upp mer? om det är fler som klagar och väntar med att köpa tjänsten ju mer talan ar du men som sagt så har jag inte märkt det än.
Det finns länkar till undersökningarna i tråden. Du får leta själv.

Det finns inget som talar för att alla företag "missköter" sig och det har heller ingen påstått. Kul att dina kunder inte klagar men det betyder inte att branchen inte har problem.

Du påpekar ju själv att "nästan alla som köper tjänsten tycker att priset är oskäligt dyrt". Det pekar väl om något på att branschen har problem.

Antingen så ÄR det oskäligt dyrt eller så har branchen ett problem att visa på mervärdet av det material och de tjänster som erbjuds.

Jag låter det vara osagt om det är oskäligt dyrt men en sak är säker. Systemet med att dölja timpriset i oskäliga materialpåslag är inte bra. ANledningen har jag redovisat tidigare.

Att många som väntar med att köpa hantverkartjänster eller helt avstår är ett faktum. Bygg- och hantverkarbrancherna har titt som tätt poppat upp som krisbranscher och ROT-avdraget var just ett sätt att stödja en bransch i kris. Ingen bra lösning enligt mig men ett starket kvitto på att branchen de facto har problem.

E
Thomas:
Vad är problemet?
Vad är det som Du inte förstår?
Jag kan bara tala för mig men harden uppfattningen att det är ytterst få som lurar fast.äg. på pengar.

Det kostar att driva företag.
Då jobbet inte kommer till oss utan vi far till jobbet i´nnebär det utgifter du inte kan ta bort.
Man kan inte gå/åka buss till jobbet hos privat kunder endast till större byggen.
Tiden att åka till/från jobben kan heller inte tas bort.
Lager, kontor, omklädnings lokaler, bilar m.m. är också oumbärliga.

Jag kan inte i min vildaste fantasi tänka ut VAD vi skall kunna sänka...
Mtrl ok -men då måste vi höja timpriset Då mtrl blir ett sorts fastpris (ackord) mot högre timpenning. Sämks mtrl påslaget höjs timpriset.
Vilket är sämst?
Att betala mer för den tid som inte det jobbas på eller högre pris för monterat mtrl?

Ge raka exempel istället för att hänvisa hit å dit på undersökningar .m.m

Branschen har problem......mmmm vad beror det på?
Att vi klår kunder eller att det ÄR dyrt att driva hantverkar firmor?

Elinstallatören skrev:
Thomas:
Vad är problemet?
Jag kan bara tala för mig men harden uppfattningen att det är ytterst få som lurar fast.äg. på pengar.

Då jobbet inte kommer till oss utan vi far till jobbet i´nnebär det utgifter du inte kan ta bort.
Man kan inte gå/åka buss till jobbet hos privat kunder endast till större byggen.

Mtrl ok -men då måste vi höja timpriset Då mtrl blir ett sorts fastpris (ackord) mot högre timpenning. Sämks mtrl påslaget höjs timpriset.
Vilket är sämst?
Att betala mer för den tid som inte det jobbas på eller högre pris för monterat mtrl?

Jag kan fortfarande inte förstå att det skulle vara dyrare att driva en hantverkarfirma än en skogshuggarfirma/maskinfirma. Jag tror inte man kan ha den tanken när man driver ett hantverkar företag att man ska ha 8-9fakturerbara timma varje dag.
En skotare för 2,5miljoner kan få 600kr/h. Där är det gubbe och diesel som kostar är reserdelarna är dyrare än ett batteri till skruvdragaren.
Går det inte att vara elektriker för säg 310kr/h+ moms?

Thomas59
Elinstallatören skrev:
Thomas:
Vad är problemet?

Vilket är sämst?

Du har redan tydligt uttalat att du inte är intresserad av synpunkter "utifrån" så jag avstår att svara på dina frågor.

Om du inte har kunskaper om hur man utvecklar en verksamhet är det ju beklagligt och det gör ju samtidigt ditt ställningstagande lite märkligt.

E
Svaret ger du själv.

Du vet inte eller kan inte finna något som går att påvisa det går å sänka/effektivisera.
Visst kan vi säkna pris på mtrl/tim men då får vi lägga ner.
Det är i en overklig värld det är genomförbart iaf :)
Att utveckla mer än mtrl samt verktyg är svårt då jag beskrivit problemen.
Men att peka finger å säga det är fel UTAN att kunna ge förslag som fungerar -det är lätt.

E
Gadeberg:
Hur många 'spill timmar' har ni?
Är det inte som på en fast arbets plats?
Att det sen ger större inkomster än elmtrl är en annan sak.
Åker ni obetalda från jobb till jobb?
Sen det med skotare -viklen avskrivingtid har ni på den?
Det är ju den kostnaden du måste se på.
Vi har maskiner/verktyg för säg 12 000:- dvs på ett år 1000:-/mån.
Sen får vi köpa nya till nästa år.
En skotare för 2,5 milj, om det byts ut är den värd 0:- efter 5 år?

Thomas59
Elinstallatören skrev:
Svaret ger du själv.

Du vet inte eller kan inte finna något som går att påvisa det går å sänka/effektivisera.
Visst kan vi säkna pris på mtrl/tim men då får vi lägga ner.
Det är i en overklig värld det är genomförbart iaf :)
Att utveckla mer än mtrl samt verktyg är svårt då jag beskrivit problemen.
Men att peka finger å säga det är fel UTAN att kunna ge förslag som fungerar -det är lätt.
Men det är ju fantastiskt kul för dig då. Vem fakturerar du förresten för tiden du lägger på att skriva inlägg på Byggahus.se?

Kom faktiskt på en sak. Jag föreläser ibland för företags som, till skillnad från dig, tror att det går att effektivisera. Det skulle vara kul om du kunde hänga med någon gång och berätta om DITT företag som mirakulöst nog just uppnått 100% effektivitet.

Jag tror det är många som skulle vilja veta hur du gjort.

Det skulle nog bli ganska kul:D

Ericc
gadeberg skrev:
Jag kan fortfarande inte förstå att det skulle vara dyrare att driva en hantverkarfirma än en skogshuggarfirma/maskinfirma. Jag tror inte man kan ha den tanken när man driver ett hantverkar företag att man ska ha 8-9fakturerbara timma varje dag.
En skotare för 2,5miljoner kan få 600kr/h. Där är det gubbe och diesel som kostar är reserdelarna är dyrare än ett batteri till skruvdragaren.
Går det inte att vara elektriker för säg 310kr/h+ moms?
Att jobba mot privatpersoner inne i stan tex (sthlm) är lite mer kostsamt än att fara omkring med en skotare i en skog i småland.

Elinstallatören skrev:
Gadeberg:
Hur många 'spill timmar' har ni?
Är det inte som på en fast arbets plats?
Att det sen ger större inkomster än elmtrl är en annan sak.
Åker ni obetalda från jobb till jobb?
Sen det med skotare -viklen avskrivingtid har ni på den?
Det är ju den kostnaden du måste se på.
Vi har maskiner/verktyg för säg 12 000:- dvs på ett år 1000:-/mån.
Sen får vi köpa nya till nästa år.
En skotare för 2,5 milj, om det byts ut är den värd 0:- efter 5 år?
Helt riktigt det där med avskrivningen. sant. Men man byter inte så myvket slitdelar på en mejsel som på en såg på ett år.
Obetalt till och från jobb. Aldrig betalt för flytt av maskin. Inte ovanligt med 2-3h för en flytt. Man kan vara på 3 ställen på en vecka. Spilltimmar blir det massa av. Repearationer.
Åka och titta på nya ställen, planera en avverkning. Slipa kedjor, röjsågsklingar och sköta sågarna måste göras på kvällarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.