Thomas59 skrev:
Skillnaden på 28 NOK kallas mervärde. Det är för de flesta troligen värt 28 NOK för att slippa promenaden till den anda baren och frågan är om man hinner. Skulle barerna ligga vägg i vägg och ha en likartad prodil skulle priset troligen vara detsamma i båda barerna.

Baren som tar 92 NOK har troligen inga problem att visa på detta mervärde (snabbhet & tillgänglig och image). En elektriker som lägger på 100-200-300% på materialkostnaden har dock betydliga svårigheter att visa på vilket mervärde som erbjuds förutom garantin då.

Ingen gör FEL. Skulle prisskillnaden bli tillräckligt stor kanske kunderna skulle ta sig omaket att gå till den billigare baren eller helt enkelt avstå från att köpa öl eller köpa öl i en butik och dricka den på toaletten. Till skillnad från elinstallationsbranchen FINNS det ju uppenbarligen billigare alternativ.

Om du däremot går på en restaurang där du betalar timpris för själva matlagningen och servitrisen säger att du får köpa råvarorna för vårt grossistpris plus 30%, vilket är ett bra pris enligt servitrisen, och det sedan visar sig att grossistpriserna är mer än dubbelt (kanske tre gånger) så höga som i butiken blir du troligen missnöjd. Det är helt enkelt vilseledande.

Det finns alternativ i elbranschen med. Alla firmor debiterar inte lika mycket.
Men de firmorna kanske är fullbokade 6 månader framåt i tiden...
Kan man inte då säga att mervärdet för att välja den dyrare firman är att jobbet blir klart imorgon? Är du inte nöjd med det är det bara att ringa vidare och höra med nästa firma.
Det är inte så lätt att som turist jämföra priser på en stor stark på en flygplats. Företag som säljer ölen på flygplatsen upplyser ingen om att det är billigare precis utanför flygplatsen. Det är kundens ansvar att ta reda på det.

Thomas59 skrev:
Haha! (ärligt!) Du ska i alla fall ha cred för att du är ärligd^_^b Dagens bästa inlägg i ämnet.
Bör väl påpeka att jag inte är egenföretagare eller ens sitter i nån företagsledning. Men det är ju så idag, det är väl ingen j-vel som köper aktier i ett företag och sen vill att företaget är snälla mot kunderna? Det är väl utdelning/ökat värde på aktierna som ägarna är intresserade av?

Det är samma sak med t.ex. tidningar, det är inte deras uppgift att rapportera nyheter, deras uppgift är också att dra in pengar till sina ägare.

Sen är det klart att man kan inte behandla kunderna hur som helst eftersom då går de istället till en konkurrent. Men kunder är tyvärr dåliga på det (annars skulle inte många köra Windows idag:-). Man klagar hellre med ord än "med fötterna" (d.v.s. man klagar på höga priser istället för att handla där det är billigare).

MEN, jag menar inte att det är bra. Visst skulle jag hellre se företag som ser mer till kundernas bästa eller som sätter ett värde i att vara "bra" på det de gör. Men så som marknaden ser ut med aktieägande och vinstjakt så funkar det inte så.

Men det skulle ju kunna vara värre...
http://maxbarry.com/jennifergovernment/preview.html

Thomas59
Nerre skrev:
Bör väl påpeka att jag inte är egenföretagare eller ens sitter i nån företagsledning. Men det är ju så idag, det är väl ingen j-vel som köper aktier i ett företag och sen vill att företaget är snälla mot kunderna? Det är väl utdelning/ökat värde på aktierna som ägarna är intresserade av?

Det är samma sak med t.ex. tidningar, det är inte deras uppgift att rapportera nyheter, deras uppgift är också att dra in pengar till sina ägare.

Sen är det klart att man kan inte behandla kunderna hur som helst eftersom då går de istället till en konkurrent. Men kunder är tyvärr dåliga på det (annars skulle inte många köra Windows idag:-). Man klagar hellre med ord än "med fötterna" (d.v.s. man klagar på höga priser istället för att handla där det är billigare).

MEN, jag menar inte att det är bra. Visst skulle jag hellre se företag som ser mer till kundernas bästa eller som sätter ett värde i att vara "bra" på det de gör. Men så som marknaden ser ut med aktieägande och vinstjakt så funkar det inte så.

Men det skulle ju kunna vara värre...
[länk]
Det finns inget motsatsförhållande mellan att vara kundorienterad och att sträva efter bra avkastning. Det är snarare så att dessa mål förstärker varandra.

Att bete sig som man gör i elbranschen funkar bara om man hindrar kunden från att göra medvetana val och motverkar öppen konkurrens.

Elbranschen är änglar jämfört med t.ex. mobiloperatörer, hemelektronikkedjor eller märkesbilverkstäder.

Jag tror inte särskilt många elektriker t.ex. tjänar mer pengar på att sälja onödiga tilläggsförsäkringar än själva jobbet.

Thomas59
Läste förresten i somras en underökning från svenska revisions och konsultföretaget Grant Thornton att svenska företagre är världens mest okunniga vad gäller vad som skapar lönsamhet i ett företag.

Nära en fjärdedel av de tillfrågade svarade "vet inte" på fråga vilka åtgärder som var mest effektiva för att skapa lönsamhet i företaget.

Det står om den undersökningen i DI idag.

Där redovisas också resultatet av den senaste underökningen där man kommit fram till att svenska företag, i en internationell jämförelse, är bäst på att göra just "ingenting"

Någon hantverkare som känner igen sig:wow: ?

Apropå kritiken att jag är teoretiker (som jag bestrider:@) och att jag inte kan något om branschen (som jag vitsordar:)) står det på annan plats i DI om svenska småföretags oförmåga att ta till sig teorier om företagsutveckling och att utveckling kräver förmåga till nytänkande och nyskapande, som svenska småföretag saknar.

Någon hantverkare som känner igen sig:wow: ?

Nerre skrev:
Elbranschen är änglar jämfört med t.ex. mobiloperatörer, hemelektronikkedjor eller märkesbilverkstäder.

Jag tror inte särskilt många elektriker t.ex. tjänar mer pengar på att sälja onödiga tilläggsförsäkringar än själva jobbet.
Sedär, en ny affärside för elfirmor. Köp till den här försäkringen så kommer vi och fixar ev. fel vi har ställt till med.....

Thomas59
hempularen skrev:
Sedär, en ny affärside för elfirmor. Köp till den här försäkringen så kommer vi och fixar ev. fel vi har ställt till med.....
Haha! Humor Works!

Lägg till en lägstaprisgaranti och säljare i vita skjortor och Tintinlugg också så är du hemma!

E
Är vi inne på tråden angående el nu?

Ska man följa ekomomers råd blir det som på Electrolux -fast de går 800 milj kr positivt/kvartal(?) så ska de lägga ner fabriken i Motala å flytta den till Polen........
Ursäkta jag mår illa -jävlit illa!!!!!!!!

Elinstallatören skrev:
gadeberg:

Sen undrar ni varför det är höga tim pris?
Då det är mkt mkt svår att beräkna exakt, å vad gör vi då?
Jo för att vara säker slår man på då kunden vill ha fast pris, bättre ta löpande. För båda partre, ni betlar den tid vi är där å vi slipper uppskatta å slå på å vara dyra.
Jag överlever på min timpeng som börjat ticka när jag kommer fram till stället tills jag åker.

E
gadeberg:
bra å är vi två iaf.;)
jag tar åxå bara betalt den tid jag är där....oftast är det jävlit långt så blir det annat

gadeberg skrev:
Jag överlever på min timpeng som börjat ticka när jag kommer fram till stället tills jag åker.
Och hur ofta har jobb hos 3-4 olika kunder samma dag?

Det är ju en enorm skillnad på om man kan jobba heldagar hos en och samma kund eller om man har en massa små entimmesjobb hos olika kunder.

E
jo igår var jag har 3 st
men fick inte 8 timmar heller

Jag kom att tänka på en historia (den är ju iofs fiktiv, men ändå) som vår föreläsare i företagsekonomi drog apropå hur man sätter priser.

Det var panik på fabriken, den stora maskinen stod stilla och man tappade massor med produktion på grund av det. Men inga av fabrikens egna tekniker kunde hitta felet. Till slut fick man tips om en snubbe som tydligen hade jobbat på fabriken förut men nu hade egen firma.

Snubben kommer dit, tittar lite på maskinen, och så tar han fram en hammare och BANG sopar till maskinen. Och vips rasslar den igång. VD är överlycklig!

Nästa dag får snubben ett surt samtal från fabrikens VD.

"Jag fick just din faktura här, hur i h-e kan du ta 10 000 bara för att komma hit och slå med en hammare? Jag vägrar betala."

Snubben sa åt VD att slänga fakturan så skulle han skicka en ny. I den nya fakturan som kom nästa dag stod det:

Slå med hammare 10 kr
Veta var man skall slå 9990 kr

Mikael_L
Ja den historien är ju kul och finns i massor av tappningar. :)
Även Tage Danielsson gjorde ju en variant, "Sagan om Elis Bengtssons datamaskin"

http://web.telia.com/~u13106607/sagor.htm
Kolla mitt på sidan nånstans.

Thomas59 skrev:
Skillnaden på 28 NOK kallas mervärde. Det är för de flesta troligen värt 28 NOK för att slippa promenaden till den anda baren och frågan är om man hinner. Skulle barerna ligga vägg i vägg och ha en likartad prodil skulle priset troligen vara detsamma i båda barerna.

Baren som tar 92 NOK har troligen inga problem att visa på detta mervärde (snabbhet & tillgänglig och image). En elektriker som lägger på 100-200-300% på materialkostnaden har dock betydliga svårigheter att visa på vilket mervärde som erbjuds förutom garantin då.

Ingen gör FEL. Skulle prisskillnaden bli tillräckligt stor kanske kunderna skulle ta sig omaket att gå till den billigare baren eller helt enkelt avstå från att köpa öl eller köpa öl i en butik och dricka den på toaletten. Till skillnad från elinstallationsbranchen FINNS det ju uppenbarligen billigare alternativ.

Om du däremot går på en restaurang där du betalar timpris för själva matlagningen och servitrisen säger att du får köpa råvarorna för vårt grossistpris plus 30%, vilket är ett bra pris enligt servitrisen, och det sedan visar sig att grossistpriserna är mer än dubbelt (kanske tre gånger) så höga som i butiken blir du troligen missnöjd. Det är helt enkelt vilseledande.
Helt klart är närheten till puben ett mervärde. Men knappast så pubägaren tänkte då denne satte priset. De tänkte antagligen "Här är vi ju helt själva, och folk är alltid jävligt sugen på öl då de måste vänta på flyg, vi drar till med ett rejält pris! Folk kommer ju att handla ändå!"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.