51 428 läst ·
510 svar
51k läst
510 svar
Vilken tid tar elektrikern betalt för?
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Va? Har du problem med blötsnö? Det har inte jag! Du måste ha fel snöslunga.LAINE skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=-Vx369nR9HQ
Skämt åsido, det är en rejäl gammal GILSON ("King of snow throwers") och den bangar inte för lite blötsnö som kinaskräpet som säljs nu gör. Med kättingar och rätt växel så ska det till att frugan gömt hästsläpet i snömassorna för att den ska krokna.
Notera att jag bor i Stockholm, även om jag är norrlänning. Här får vi inte så stora mängder snö.
Redigerat:
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
gadeberg:
Då det är mkt mkt svår att beräkna exakt, å vad gör vi då?
Jo för att vara säker slår man på då kunden vill ha fast pris, bättre ta löpande. För båda partre, ni betlar den tid vi är där å vi slipper uppskatta å slå på å vara dyra.
Sen undrar ni varför det är höga tim pris?
Då det är mkt mkt svår att beräkna exakt, å vad gör vi då?
Jo för att vara säker slår man på då kunden vill ha fast pris, bättre ta löpande. För båda partre, ni betlar den tid vi är där å vi slipper uppskatta å slå på å vara dyra.
Och varifrån kommer företagarens pengar? Jo, från kunderna. Så då är vi tillbaka på samma punkt igen: Alla en firmas utgifter måste täckas av kunderna på något sätt. Och hur firman löser det varierar.gadeberg skrev:
Därför måste man som kund alltid titta på totalpriset.
Säg att man som hantverkare beräknar jobbet till 2-3 timmar.
Den ena hantverkaren säger "Det tar 2 timmar och kostar 600 spänn timmen" och den andra säger "Det tar 3 timmar och kostar 300 spänn timmen". Sen tar jobbet 2,5 timme (vilket ligger inom marginalen för vad de har räknat med).
Då kommer alltså de som anlitat den första hantverkaren (och betalat 1200 spänn) känna att de gjort en bra affär (de har fått en halvtimme mer än de betalat för) medans de som anlitat den andra hantverkaren (och betalat 900 spänn) känner sig lurade eftersom de betalat för en halvtimme för mycket.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Där kom det igen - MÅSTE.Nerre skrev:Och varifrån kommer företagarens pengar? Jo, från kunderna. Så då är vi tillbaka på samma punkt igen: Alla en firmas utgifter måste täckas av kunderna på något sätt. Och hur firman löser det varierar.
Därför måste man som kund alltid titta på totalpriset.
Säg att man som hantverkare beräknar jobbet till 2-3 timmar.
Den ena hantverkaren säger "Det tar 2 timmar och kostar 600 spänn timmen" och den andra säger "Det tar 3 timmar och kostar 300 spänn timmen". Sen tar jobbet 2,5 timme (vilket ligger inom marginalen för vad de har räknat med).
Då kommer alltså de som anlitat den första hantverkaren (och betalat 1200 spänn) känna att de gjort en bra affär (de har fått en halvtimme mer än de betalat för) medans de som anlitat den andra hantverkaren (och betalat 900 spänn) känner sig lurade eftersom de betalat för en halvtimme för mycket.
Det är bara för att ni verkar på en marknad med extremt svag konkurrens och där ni i tillägg gör vad ni kan för att ytterligare försvåra konkurrrens och prisjämförelse som ni fått den vaneföreställning.
Hade ni verkar på en marknad med väl utvecklad konkurrens hade ni INTE KUNNAT höja priset. Då hade vinsten minskat i stället och ni hade själva fått ta konsekvenserna av era tillkortakommanden.
Bara det faktum att ni resonerar på det sättet är en bekräftelse på att de problem jag pekar på existerar.
Dina exempel förutsätter TOTALT OKUNNIGA KUNDER som inte har en aning om prisläget på marknaden vilket troligenmånga gånger är fallet och som också utnyttjas av samvetslösa hantverkare.
Givet dessa förutsättningar skulle du troligen kunna ta vilka siffror som helst i exemplet och vad bevisar det. Att hantverkare är dåliga på att räkna? Att kunderna inte har en aning om vare sig tidsåtgång eller pris?
Eftersom jag sett detta exempel flera gånger så börjar jag misstänka att det är så det går till?
På oslo flygplats kostar en stor stark 92 NOK. I baren bredvid flygplatsen kostar en öl 64 NOK.
Vem gör fel i fallet på flygplatsen? Kunderna som köper ölen eller baren som tar det extremt höga priset för att de kan.
Tillgång och efterfrågan...
Vem gör fel i fallet på flygplatsen? Kunderna som köper ölen eller baren som tar det extremt höga priset för att de kan.
Tillgång och efterfrågan...
Flygplatser är också bra exempel på ej fungerande marknader.
Jag skulle otroligt gärna köpa en bit mark nära arlanda, hyra ut en liten grusad markplätt med ett gunnebostängsel runt om på 15 kvm för 3300:- /månad.
Eller säg 1500:-/månad, så går Arlandas egen långtidsparkering snart i konkurs.
Jag skulle otroligt gärna köpa en bit mark nära arlanda, hyra ut en liten grusad markplätt med ett gunnebostängsel runt om på 15 kvm för 3300:- /månad.
Eller säg 1500:-/månad, så går Arlandas egen långtidsparkering snart i konkurs.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Skillnaden på 28 NOK kallas mervärde. Det är för de flesta troligen värt 28 NOK för att slippa promenaden till den anda baren och frågan är om man hinner. Skulle barerna ligga vägg i vägg och ha en likartad prodil skulle priset troligen vara detsamma i båda barerna.Akzid skrev:
Baren som tar 92 NOK har troligen inga problem att visa på detta mervärde (snabbhet & tillgänglig och image). En elektriker som lägger på 100-200-300% på materialkostnaden har dock betydliga svårigheter att visa på vilket mervärde som erbjuds förutom garantin då.
Ingen gör FEL. Skulle prisskillnaden bli tillräckligt stor kanske kunderna skulle ta sig omaket att gå till den billigare baren eller helt enkelt avstå från att köpa öl eller köpa öl i en butik och dricka den på toaletten. Till skillnad från elinstallationsbranchen FINNS det ju uppenbarligen billigare alternativ.
Om du däremot går på en restaurang där du betalar timpris för själva matlagningen och servitrisen säger att du får köpa råvarorna för vårt grossistpris plus 30%, vilket är ett bra pris enligt servitrisen, och det sedan visar sig att grossistpriserna är mer än dubbelt (kanske tre gånger) så höga som i butiken blir du troligen missnöjd. Det är helt enkelt vilseledande.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Jag vet inte det jag. Troligen är marken prissatt utifrån möjlig avkastning så du skulle få betala dyrt för den plätten du önskar köpa. Mervärdet mot en plätt mark i skogen uppe vid Tierp är den betydligt högre avkastningen som du kan få i Arlandas närhet.Mikael_L skrev:
Tar du bara säg 1 500 kr så får du troligen inte tillräcklig avkastning på satsade pengar så det är nog ditt lilla parkeringsföretag som går i KK istället.
Mervärdet för bilisterna som parkerar på Arlandas långtidsparkering är ju lägre pris än i Arlandasterminalens egna garage och bekvämligheten att slippa åka taxi/tåg/buss. Många är ju uppenbarligen beredda att betala för det och alternativ finns för den som inte är det. Så är det inte i elinstallationsbranchen.
Även markförsäljningen i Arlandas närhet är väl också en ej fungerande marknad.Thomas59 skrev:
Om det vore bonden i Tierp som ägde marken runt Arlanda skulle man säkert kunna köpa den till ett pris båda var nöjda med. Det är ändå mark det inte annars går att göra något med.
Jag förstår inte vilka "ni" du pratar om, du citerar mitt inlägg men jag jobbar INTE som hantverkare. Jag har jobbat som larm- och teleinstallatör för 20 år sen, men det var då det.Thomas59 skrev:
Däremot har jag full förståelse för hur man driver ett företag. Ett företag drivs för att dra in pengar till sina ägare, inget annat. Att företaget samtidigt ger sin anställda jobb och lön är en bieffekt, och att företaget samtidigt har kunder som förhoppningsvis är nöjda med företaget är bara en del av affärsstrategin. Just för att DET ENDA SÄTTET FÖR ETT FÖRETAG ATT FÅ IN PENGAR ÄR FRÅN SINA KUNDER.
Det finns inget annat sätt för ett företag att få in pengar.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Jag skulle gissa att den fungerar alldeles utmärkt. Tillgång och efterfrågan styr priset.Mikael_L skrev:
Om en bonde i Tiep ägde mark i närheten av Arlanda och sålde den till dig för Tierpspriser skulle han nog vara betydligt mindre nöjd när jag talade om för honom vad marken egentligen var värd.
Om du istället köpte mark i Tierp till Arlandapriser skulle nog bonden le en smula. Du skulle samtidigt ha gjort ditt livs kanske sämsta affär.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Jag ber om överseende med det slarviga användandt av utrycket NI.Nerre skrev:Jag förstår inte vilka "ni" du pratar om, du citerar mitt inlägg men jag jobbar INTE som hantverkare. Jag har jobbat som larm- och teleinstallatör för 20 år sen, men det var då det.
Däremot har jag full förståelse för hur man driver ett företag. Ett företag drivs för att dra in pengar till sina ägare, inget annat. Att företaget samtidigt ger sin anställda jobb och lön är en bieffekt, och att företaget samtidigt har kunder som förhoppningsvis är nöjda med företaget är bara en del av affärsstrategin. Just för att DET ENDA SÄTTET FÖR ETT FÖRETAG ATT FÅ IN PENGAR ÄR FRÅN SINA KUNDER.
Det finns inget annat sätt för ett företag att få in pengar.
Pengar till ägarna JA. Håller dock inte med om att lönen ären bieffekt. Det är no en förutsättning för att någon ska vilja jobb åt dig
Jo visst är det så att företaget "får" alla sina penagar från kunderna. DET har ingen ifrågasatt.
Det är SÄTTET som man använder för att få in pengarna som är ifrågasatt. Orkar inte dra alla trix och märkliga föreställningar om hur man tar betalt som frakommit i denna och flera andra trådar. Känner du inte till det så får du läsa trådarna eller de rapporter jag hänvisat till.
Sättet spelar ingen som helst roll så länge det är lagligt. Möjligen spelar det roll för kunderna, men så länge företaget får in de pengar man vill så kan man strunta i vad kunderna tycker.Thomas59 skrev:
Enda sättet att motivera företaget att ändra sättet att ta betalt är om det skulle ge dem mer pengar.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg