E
Det att hålla tider är svårt för att inte säga omöjligt.
Det är inte ofta jobben tar den tid man beräknat, det kan bero på vad som helst. Saker som dyker upp som ger mer/mindre tid.
Sen skalle man lägga på tid för å va säker -ex:
Jag beräknar tre timmars job lägger på en för att få marginal så den andre kunden kan vara hemma vid kl12. Det föregående jobbet tar 2,5 tin sen är han klar , ska han då sätta sig å vänta i 1,5 timme på att nästa kund kommer hem?
Ven ska då betala den tiden -den timmen? kund1 2 eller företagaren?

Thomas59
Elinstallatören skrev:
Det är inte ofta jobben tar den tid man beräknat, det kan bero på vad som helst. Saker som dyker upp som ger mer/mindre tid.
Jag beräknar tre timmars job lägger på en för att få marginal så den andre kunden kan vara hemma vid kl12. Det föregående jobbet tar 2,5 tin sen är han klar , ska han då sätta sig å vänta i 1,5 timme på att nästa kund kommer hem?
Ja indirekt så kan det ju bli kunden som får betala, lite beroende på vilken väg du väljer, se nedan.

Du får räkna lite och se om ett högre timpris kan göra att du ändå får täckning för din spilltid. Det funkar så länge ditt timpris fortfarande är konkurrenskraftigt.

Måste du höja priset så att du blir betydligt dyrare än konkurrenterna och av den anleningen sen tappar uppdrag har du några val givet att det är löpande räkning:

1. Förklara för kunden att du gjort en felbedömning men att du inte har lust att stå för den utan kunden får betala för tre timmar trots att arbetet bara tog 2,5 timmar. Det kommer kunden garanterat inte att tycka är rimligt.

2. Se över hur du planerar din tid och hur du kan förbättre tidsplaneringen så att den ej debiterbara tiden minskar så långt möjligt. Sedan får du, se ovan, göra en uppföljning av din spilltid och räkna på om du kan ta ut den spilltid som du trots åtgärderna inte kan undvika i form av högre timdebitering. Det kan funka om du inte hamnar på ett pris som inte är konkurrenskraftigt.

3. Inte göra någonting, bara konstatera att du förlorade en halvtimmes debiterbar tid. Det kommer DU garnaterat inte att gilla.

Du kan kanske även fundera på om du ska tillämpa fastpris på vissa mindre jobb eller minimidebitering. Dessa åtgärder kan te sig dyrare för kunden så du riskerar att tappa kunder om du missbedömer prissättningen och betalningsviljan.

Det finns säkert andra alternativ eller varianter på dessa alternativ men i grunden är det ju det faktum att du gör felbedömningar som orsakar problemet och det måste du så långt möjligt göra något åt.

Det kan ju bero på att du tar på dig fel typ av uppdrag, är för optimistisk, för pessimistisk eller helt enkelt dålig på att planera eller bedöma tid för uppdragen.

Kanske ska du förbereda uppdragen bättre, skaffa bättre underlag för vad som ska göras eller se till att du har med dig jobb (tex uppdragsplanering, göra/studera ritningar, fakturera, göra fakturaunderlag, körjournal mm mm som du kan utföra på spilltiden istället för på kvällar och helger eller använda spilltiden till att följa upp tidigare jobb, beställa prylar till kommande jobb eller jaga nya jobb.

Med en PC med 3G uppkoppling behöver du ju inte åka till ditt kontor utan kan göra det mesta mobilt.

Oavsett vilken lösning du väljer är spilltid alltid ett problem och bör minimeras och för den spilltid som är kvar bör du således planera in vettiga arbetsuppgifter som du annars måste utföra på annan tid. Då blir du effektivare och det leder till ökad lönsamhet i din verksamhet.

OBS! Det jag skrivit ovan gör inte anspråk på att vara en faktiskt lösning på dina problem, jag bara spånar. Är ju inte så insatt i hur du arbetar och inte i elinstallatörsbranschen heller för den delen. För att kunna ge specifika råd bör man ju sätta sig in i hur du jobbar idag och vad du har för mål med din verksamhet.

E
thomas:

OBS! Det jag skrivit ovan gör inte anspråk på att vara en faktiskt lösning på dina problem, jag bara spånar. Är ju inte så insatt i hur du arbetar och inte i elinstallatörsbranschen heller för den delen. För att kunna ge specifika råd bör man ju sätta sig in i hur du jobbar idag och vad du har för mål med din verksamhet.
Det har jag misstänkt å förtsått att du inte jobbar in branschen.
Det vore kanske bra om Du gjorde en prao dag iaf så får Du se litegrann hur det är å vilka problem som finns.
Det du skriver om är teorier, teori å praktik är två helt skillda saker.
Jag skulle vilja se den installatör som kan beräkna alla jobb exakt.
Istäderna går det bättre, men där utanför då husen är från oilka tidsåldrar samt byggtekniker, delvis gamla installationer är det fullständigt omöjligt att räkna tiden så exakt som önskas.
Vid nyproduktion är det lättare.

Ett tips så du slipper vara hemma att låt de hämta nyckeln/lämna den på deras kontor/eller göm den baokm knuten ;)
Om Du anser att Du skall ha betalt den tid då du är hemma..........

Elinstallatören skrev:
Hur löser du problemet själv? Vem får betala, kund 1, kund 2 eller sätter du det som odebiterad tid (spilltid)?

Thomas59
Elinstallatören skrev:
thomas:

Det har jag misstänkt å förtsått att du inte jobbar in branschen.
Det vore kanske bra om Du gjorde en prao dag iaf så får Du se litegrann hur det är å vilka problem som finns.
Det du skriver om är teorier, teori å praktik är två helt skillda saker.
Jag skulle vilja se den installatör som kan beräkna alla jobb exakt.
Istäderna går det bättre, men där utanför då husen är från oilka tidsåldrar samt byggtekniker, delvis gamla installationer är det fullständigt omöjligt att räkna tiden så exakt som önskas.
Vid nyproduktion är det lättare.

Ett tips så du slipper vara hemma att låt de hämta nyckeln/lämna den på deras kontor/eller göm den baokm knuten ;)
Om Du anser att Du skall ha betalt den tid då du är hemma..........
Men snälla nån, jag har väl aldrig påstått att jag jobbar i branschen.

Jag behöver nog knappas PRAO för att se vilka problem som finns, i första hand utifrån kundens synvinkel. Då jag sen läser dina (era!) svar är det ganska lätt att också se vilka interna problem ni har. Att ni inte håller med är väl ganska väntat men problem har ni lika fullt.

Enligt rapperterna har ni ju också en låg förändringsbenägenhet så man ska väl inte bli förvånad!

Sen har jag till leda hört alla typer av företag och branscher som anser att just DERAS företag/bransch är så himla speciell. Det stämmer inte. Angrepppsättet man har för att utveckla olika företag/branscher skiljer sig inte särskilt mycket.

Jag har inte påstått att man kan beräkna alla jobb exakt, var får du det ifrån?

Nej jag skriver inte om teorier. Det jag skriver om är erfarenhet av arbete med företags och branschutveckling såväl i Sverige som inteernationellt under 20 års tid i såväl små entreprenörsföretag som stora internationella koncerner.

Är det något jag känner igen från nästan alla företag och branscher så är det just din inställning. Snacket om att det måste vara någon från "branschen" för att man ska kunna tro på vad personen säger är också en ryggmärgsreflex som jag känner igen och den kan inte vara mer felaktig.

Vad er bransch behöver är inte ännu en branschindoktrinerad företagsutvecklare som kan elinstallationsbranchen utan och innan utan någon som kan komma med lite input utifrån. Det är helt uppenbart att ni behöver det.

Jag säger det en gång till. Problemet (i ditt exempel) är inte att det är svårt att beräkna tiden exakt (jag tvivlar på att det går) utan hur ni hanterar problemet med att ni får tid över eller drar över tiden.

Vidare, att lägga debiteringen där värdet skapas (i detta fall ert installationsarbete) är en grundregel som ni frångått för att till synes (det stämmer ju inte då) kunna hålla lägre priser. Det är varken bra för er eller för era kunder och är på sikt väldigt skadligt för branschen.

Det där med nycklarna var jag inte med på?

Redigerat:
E
mrBygg:
Jag hamnar ju aldrig där då jag klår mina kunder -hela tiden.

Närå, jag får stå för den miss jag gjort å det har hänt nångång det blivit sådär. Men det finna alltid saker å göra på bilen eller lagret, städa tvätta rensa rengöra m.m.m

E
thomas:
Du har ju sagt flera ggr att de är bara planera bra så blir det ingen spilltid.

Har du nångång tänkt på att tex skotta infarten fri från snö tar olika lång tid varje gång fast det är exakt samma yta. Det är lite så jag menar. Det ät mer/mindre kallare/varmare tung/lätt snö osv osv.
Det finns under inga omständigheter en möjlighet att räkna ut tiden i förskott.
Man kan med erfarenhet uppskatta på ett ungefär...

Behöver vi input utifrån måste det vara nån som förstår problemen å ser möjligheterna.

Jo du skrev förut att du avsatte ju tid att vara hemma då elektrikern var där å du undrade vem som skulle betala den tiden

Elinstallatören skrev:
thomas:

Har du nångång tänkt på att tex skotta infarten fri från snö tar olika lång tid varje gång fast det är exakt samma yta. Det är lite så jag menar. Det ät mer/mindre kallare/varmare tung/lätt snö osv osv.
Nä men skärp dig.. Thomas har ju tjänstefolk som skottar snö åt sig! :D

Naturligtvis GÅR det att räkna ut exakt på minuten hur lång tid det tar. Men vem skall betala den tid som går åt till den beräkningen?

Säg att det tar 2 timmar att räkna ut exakt hur lång tid jobbet kommer att ta, och jobbet då blir en timme... Så det går åt totalt tre timmar för en timmes jobb... Är det då inte bättre att man höftar med två timmar och tar betalt för två även om det bara går på en timme? Två timmar blir ju i alla fall mindre än tre.

Elinstallatören skrev:
Du får lov att bli större. Då har du ett par stora heltidsjobb som sträcker sig över veckor. Sedan tar du bara småkunder på mornarna och fortsätter till ditt stora jobb när du är klar.
På så sätt står du inte tom under dagen.

Men det är lättare sagt än gjort!

Thomas59
Elinstallatören skrev:
thomas:

Behöver vi input utifrån måste det vara nån som förstår problemen å ser möjligheterna.

Jo du skrev förut att du avsatte ju tid att vara hemma då elektrikern var där å du undrade vem som skulle betala den tiden
Nejdå det har jag aldrig sagt. Jag har sagt att man kan minska spilltiden med bättre planering.

Jag skulle med nån minuts felmarginal kunna säga hur lång tid det tar att skotta alla trädgårdsgångar och hela garageplanen om jag nu fick för mig att det var viktigt att veta. Snöslungan tuffar nämligen på i samma takt oavsett snötyp/djup/mängd men jag förstår vad du menar:D.

Citerar dig: "Behöver vi input utifrån måste det vara nån som förstår problemen å ser möjligheterna."

Okidoki, du vill ha någon som inte säger emot. Jamen då ska jag inte besvära herrn merd^_^b.

Bokar en hantverkare tid och sen inte dyker upp borde han rätteligen ersätta mig för förlorad arbetsinkomst JA. Nu är jag dels inte småaktig och dels inte heller anställd i mina företag så jag förlorar inget på att sitta hemma och vänta (förutom tålamodet då) så för mig kanske det inte spelar någon roll om jag nu tänker efter.

Thomas59
Rrrrr skrev:
Nä men skärp dig.. Thomas har ju tjänstefolk som skottar snö åt sig! :D
Nej faktiskt inte. Tycker det är kul att var ute i friska luften så jag gör i princip allt trädgårdsarbete själv. Städningen har jag dock lejt bort.

Thomas59
Nerre skrev:
Naturligtvis GÅR det att räkna ut exakt på minuten hur lång tid det tar. Men vem skall betala den tid som går åt till den beräkningen?

Säg att det tar 2 timmar att räkna ut exakt hur lång tid jobbet kommer att ta, och jobbet då blir en timme... Så det går åt totalt tre timmar för en timmes jobb... Är det då inte bättre att man höftar med två timmar och tar betalt för två även om det bara går på en timme? Två timmar blir ju i alla fall mindre än tre.
Går det inte så går det inte. Självklart inser jag att du inte kan sitta hemma och räkna i flera timmar på ett jobb som tar en timme.

Varför ska du ha betalt för två timmar om jobbet tar en timme (löpande räkning). Med din logik skulle du ju lika gärna kunna säga att jobbet tar 10 timmar så får kunden betala för fem trots att det tog en timme. Kunden ser det knappast som att han gjort en bätte affär i mitt exempel.

Lite som min fru som tror att hon TJÄNAR pengar då hon handlar på rea.

Elinstallatören skrev:

Företagaren såklart. vf ska kunden betala för hantverkaren räknar långsamt? Dåli plaering får man stå för själv

Thomas59
magnu skrev:
Du får lov att bli större. Då har du ett par stora heltidsjobb som sträcker sig över veckor. Sedan tar du bara småkunder på mornarna och fortsätter till ditt stora jobb när du är klar.
På så sätt står du inte tom under dagen.

Men det är lättare sagt än gjort!
Du tänker helt rätt. Säg inte att du är elinstallatör också. Då är du ju helt unik:D.

Den aspekten av företagande och effektivisering/produktivitetsökning har vi inte varit inne på och jag orkar då inte ta även den diskussionen.

Det är bäst att det blir som det blir!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.