Varför har du frångått trygghetsvakten?

det jag funderar lite på. vårt hus är från 85, och jag misstänkte att det var fuktigt på sommaren när vi flyttade in. När jag satte in en fuktmätare så fick jag bekräftat att det är fuktigt under sommaren - över 90%.

frågan jag ställer mig är om det klarat sig utan problem sedan 85, kommer det verkligen bli problem då ? Logiskt sett så har det sett likadant ut varje år, de senaste 27 åren, utan några problem. Varför skulle det helt plötsligt bli problem nu?

Kan det inte bara vara så att nu när jag VET att det är fuktigt, så känner jag en större oro, dock ogrundad än vad jag gjorde när jag bara trodde att det var för fuktigt?

Jag kan tyvärr inte tro på trygghetsvakten till 100%.
tanken är att den ska skapa en värmebubbla under blindbotten. Mina kattgluggar sitter precis under blindbotten runt om så all kyla kommer in där.
Då kostar nog det en hel del med värmeslingorna.

Som du säger så har huset klarat sig i alla år och borde fortsättningsvis klara sig. Men man bedömmer det som en riskkonstruktion och mögel växer snabbt. Med andra ord är man aldrig säker.
Egentligen borde man mäta under 1 år för att se hur fuktigheten ligger till innan man beslutar sig för åtgärd.

Jag tänkte som dig men blev orolig när jag mätte. Dessutom hittade jag lite "vitt mjöl" på blindbotten som kommit nu under sommaren.
Ville och vill kämna mig trygg och därav tog jag tag i det.

Valde den billigaste lösningen för att se resultat. Bättre börja billigt än dyrt :).

Om nu lösningen fungerar spar jag ca 12.000 kr.
Kondensvattnet kommer jag nog leda ut i ett senare skede. Får borra hål i muren :)

Man får avgöra själv om man vill låta krypgrunden vara och riskera sanering och renovering, el försöka lösa fuktigheten.

Jag har ju lite tur genom att min grund är lika stor som en källare samt har en dörr. Enkelt och smidigt att gå in och arbeta.
Det är ju värre när man ska krypa ner i en lucka och höjden bara är 40 cm :(

Mitt tips.
Avvakta och mät fuktigheten i ett år om du känner dig lugn så.

Eller gör som mig, få lite ro i kroppen och pröva en billig lösning :)

Jag har lagt ut 2300 kr.
2000 för woods ds15 köpt av en bekant.
300 för material, dvs fligolit, byggskum och fläkt, allt köpt på byggmax.

Jag hade redan el draget i grunden, annars tillkommer även detta.

Ditt tänk låter ju helt klart vettigt ;) Och gillar den billigare lösningen med.
Frågan är om vi skulle få in det i vår grund, det är ju en krypgrund i ordets rätta bemärkelse :P fast går kanske att gräva ut i så fall. Samt att man måste dra el.

Time will tell, just nu väljer jag att blunda för ev problem som kan uppstå ;)

Drift sen i fredags, dvs 5 dygn och fuktigheten står still på 74-75% och 15 grader.

Har inte kunnat läsa mig till om hur lång tid man ska ge det innan man kommer fram till resultat.

Om man inte kommer under 70% måste ju en till avfuktare inhandlas :(

Vänta i alla fall två veckor till. Det finns som sagt fukt i bjälklaget som behöver torka.

Ok kör på det, väntar.
Hoppas då på bra resultat.

Noterade igår att när fuktigheten var skyhög ute ökade fuktigheten 1% i grunden.
Jämförelse innan var att fuktigheten gick upp ca 10%.

Har också noterat att fuktigheten inte har förändrats när man haft utsugsfläkten avstängd resp på vilket borde vara bra.
Den ska dra ut ca 100 kubik i timmen.

Noterar också fuktigheten inne som pendlar mellan 55-65% just nu.
Bra, dåligt?
Har läst att man ska ligga runt 60% i bostaden?

Inne blir det vad det blir eftersom man inte värmer huset på sommaren. 55% är vad jag själv har just nu.

Uppdatering.

Söndag kväll, drift exakt 9 dygn.
Mätare 1 (norrsidan) 70%.
mätare 2 (mitten) 73%
mätare 3 (söder) 73%
Temp 15-16 grader.

utsugsfläkten har jag minskat till 4 timmar per dygn vilket motsvarar 400 kubik.

Eftersom grunden är delvis 1.70cm hög ska jag i morgon testa att höja upp avfuktaren och se om det gör ngn skillnad.

Avfuktaren är placerad nästan i mitten av grunden.
Vet ej vart bästa platsen är?

Börjar se lovande ut :)

Sedärja :)
Det blir intressant att se vad som händer vid nästa ösregn eller regnperiod.

Om det är helt öppet i krypgrunden utan mellanväggar tror jag att bästa placeringen är den får blåsa utmed en av väggarna, så att fläkten skapar någon slags virvel därnere.

härligt!

Torde det inte vara bäst att ställa den i....norr? Är det inte där det vanligtvis är fuktigast...har jag hört...
Fast åt andra sidan är det ju minst fukt där enl dina mätningar... :)

Oavsett så är jag avis både på dina resultat samt din 1.70 höjd i krypgrunden ;)

Har du någon koll på elkostnaden för att köra avfuktaren ?

I morse var det nere på 69 resp 72 % :)

Jag verkar ha fuktigast i söder. Säker pga att denna del är under mark medans norr är ovan mark.

Ska också bli spännande att se vid nästa regnväder och hög fuktighet ute.
Dock så hade vi jätte fuktigt 2 dagar förra veckan. Steg från 52% inne till 65%.
grunden påverkades med en höjning av 1%. Men återstår att se.

Ang driften vet jag inte alls. Har försökt hitta någon mätare som kan kopplas mellan sladdkontakten och elkontakten. Finns sådan?
I manualen står det ca 500w/h på full effekt. Så borde bli några hundralappar i månaden tyvärr.

Ja höjden jag har i krypgrunden är underbart. Lätt att dra ny el, avlopp etc. Enkelt att ta sig in via dörr på utsidan :)

Oj vad bra :)
Då ska en sådan inhandlas :)

Status.

Fuktighet 68,70,70%
senaste 3 dagarna.

splendid! bra resultat :)

känns som du har sparat x antal tusen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.