Har du inga luktproblem idag tror jag inte att du får det heller, särskilt inte om du sätter in avfuktning. Lukt i huset kan man ju känna om ventilationen suger luft från krypgrunden via springor i huskroppen, och det verkar du ju då inte ha. En viss "källarlukt" i krypgrunden är nog ofrånkomligt men blir den stark är det nog bäst att hitta orsaken. Men det problemet verkar du ju heller inte ha, lyckligtvis.

Vad gäller ev. radon tror jag du ska mäta först och fundera på åtgärder sedan. Om du inte röker, är det ändå knappast någon panik.

Med extra fläkt(ar) får du samma undertryck i krypgrunden som med en sorptionsavfuktare, ja. Men akta dig så du inte ventilerar mer än vad som behövs. För varje kubik luft du suger ut ur grunden suger du ju in lika mycket uteluft, och på sommaren är den varm och fuktig, och kondenserar i grunden. Därmed ökar du på fuktproblemet.

Tittar man på Acetecs sorptionsavfuktare ventilerar de ut runt 20 kbm/timme. Det är nog i det området du ska röra dig, men som sagt ovan, om du varken har lukt eller radon som ska vädras ut, så kanske du ska ligga ännu lägre än så. Mäter du sedan upp radon i huset kan du öka ventilationen och se om det hjälper. Det är ju inte säkert att eventuellt radon kommer från eller via krypgrunden.

Kommunen har ofta (eller alltid?) kartor som visar var det är risk för radon.

Woodsarna har rejäla fläktar. Den DS15 jag har blåser runt i alla tre rummen i grunden. Ytan är 120 kvm och jag har spärrat av några av hålen mellan rummen med byggplastdraperier för att få bättre cirkulation. Faktum är att de nog har lite överdimensionerade fläktar. De väsnas ju en del också.

Andra avfuktare verkar ha mer stillsamma fläktar. Beroende på hur det ser ut i krypgrunden kan man ju då komplettera med en kanalfläkt och flexrör eller rentav avloppsrör i plast för att flytta luften mellan rummen. Fläktar man inte alls är det nog ingen katastrof i sig, fukten jämnar nog ut sig, men jag tänker mig att om man har köldbryggor eller blötare delar av marken så är det bättre att vispa runt luften hyfsat.

Jag antar att du redan har sett sidan http://www.lfs-web.se ? De har mycket information, fast numera en hel del skräckpropaganda också.. "Mögel-hus orsakar depression och skilsmässa", "Vanligt mögelgift har använts som biologisk krigsföring", osv.

Tack för ett väl utfört svar.
Blir mer och mer övertygad att kanske prova en avfuktare i första hand.
Tittat och fastnat för woods DS15.
Prismässigt bra men dock bara upp till 100kvm.

Så jag vet inte om den klarar av större volym.
En tanke kan ju vara att köpa en och testa. Om det inte räcker får man köpa en till??

Annat alternativ TDR36s som är för större volymer. Dock vet jag inte om den är lite väl kraftig? Priset är ju nästan det dubbla.
Ca 6000 kr.

Jag hade ingen aning om att det kunde vara negativt att blåsa ut för mycket luft.
Man kanske ska strunta i fläkt helt och hållet?
Ska man ändå täta alla ventiler eller ska man lämna någon eller några öppna?
Är lite rädd för noll ventilation.

Läste nu också att det tydligen är bättre med 2st woods ds15 än en större modell. Just för att ds15 har bra luftgenomströmning.

Så man kanske ska testa en sådan och se resultaten. Behövs det så köper man en till. Prismässigt blir det samma i slutändan.

Men då dyker det upp lite nya frågor.

1: vart ska den placeras? I norränden eller i mitten? Har helt öppen grund, som ett stort rum.

2: ska alla ventiler tätas igen eller kan/bör man lämna 2st öppna? Har säkerligen 14 st.

3: under vintertid stängs avfuktaren av? Ska då alla ventiler öppnas igen?

Hur stor avfuktare som behövs beror mest på hur mycket vatten som kommer in via marken, grundmuren och luftburet via springor. Man kan prova sig fram som du skriver. Att lägga upp 6 kkr för en avfuktare är inte så roligt. Har du nu en helt öppen krypgrund tror jag inte att du behöver ha någon jättefläkt för att vispa runt luften. DS15 för en del oväsen. DS28 har lite högre kapacitet och lite lägre fläkthastighet. En sådan placerad så den blåser utmed en av grundmurarna borde ge tillräcklig snurr på luften.

Men det måste ju inte vara Woods. Energimyndigheten testade avfuktare för ett par år sedan: http://energimyndigheten.se/sv/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Luftavfuktare/?tab=2 och en avfuktare med klen fläkt kan man komplettera med en kanalfläkt plus lite rör eller slang.

Jag har själv tätat alla ventiler ganska permanent med cellplast och fogskum, och satt fogskum i ytterligare springor där mössen tar sig in annars. Men jag har å andra sidan ett avstick till husets vanliga frånluftventilation. Det får fortsätta att vara lite öppet.

Det går säkert bra att lämna 1-2 ventiler öppna. De läcker ju inte så mycket var och en för sig. Men det finns inte så mycket som lever nere i krypgrunden så någon anledning att ventilera finns egentligen inte, om man hållet fukten under kontroll med en avfuktare.

Tack igen.

Har faktiskt kommit över en woods ds15 till en billigare peng än nypris via bekant.

Kommer hämta den på måndag och tanken är att göra i ordning och köra den på tisdag.
Därefter får man se hur det fortlöper.

Ljudet kommer nog höras upp. Testa med en dammsugare och den hördes lite.

Har nu 3 mätare i grunden och de visar ungefär desamma. Skiljer 1-3% i fuktighet. Nuvarande 85%.

kommer meddela förändringar under veckan efter uppstart av avfuktaren.

Har ännu inte hämtat min woods.
Återkommer med resultat när den är i drift.

Nu är allt på plats.
Tätat alla kattgluggar runt om.
Placerade avfuktaren på södersidan (lite fuktigare). I norrsidan har jag installerat en badrumsfläkt i en kattglugg. Den kommer att köras 12h per dygn till att börja med. Detta pga att den spred ljud upp i väggen till vardagsrummet, så den får köras dagtid.

Valde att sätta in utsug pga markradon. Inget jag vet säkert men fått karta av kommunen och bor i hög risk område. Korrekt mätning kommer att göras i höst/vinter. Kostar ca 400 kr.

Nu är allt klart och hoppas på bra resultat trots att jag bara kör woods ds15 på 140 kvm.

Mätningen idag (3 mätare) visar på 82% fuktighet vilket det gjort senaste dagarna. Får nu se om det sjunker :)
Temp i grund 15 grader.

Kör på avfuktarens behållare i ett par dagar för att se om det samlas en del vatten. Därefter kopplar jag på slang.
Är tveksam om jag ska köra den under markplasten eller ut genom muren (risk för frysning vintertid).
Får klura på detta efter märkbara resultat.

En sak som var positivt var ljudnivån på ds15. Var beredd på det värsta, men tyckte den lät rätt så lite.
Inget ljud hörs upp :)

Ja, nu blir det spännande, sa han som läste söndagsbilagan...

För mig tog det i alla fall 1-2 veckor innan fukthalten gick ner till acceptabla värden. Det brukar påstås att grundmurarna och golvet har lagrat upp en hyfsad mängd fukt som behöver torkas ut. Jag vet inte om det är vetenskapligt fastställt men det låter inte orimligt.

Låter vettigt att köra med behållaren i början. Jag har typiskt fått ut 5 liter per dygn eller så. Därefter tror jag att det bästa är att få ut vattnet utanför muren, men inte i markhöjd pga frysrisken utan en bra bit ner. Har man inget passande hål fungerar det nog lika bra att låta det rinna ut i närheten av yttermuren; den borde stå på dränerande underlag och därmed borde vattnet hamna i dräneringen.

Lite skojigt att du hör badrumsfläkten men inte avfuktaren :) Måste ju vara en avsevärd skillnad i kapacitet!

Jag vet faktiskt inte varför badrumsfläkten hörs. Men den sitter ju i en kattglugg precis under en trävägg så ljudet leds nog upp. Typiskt.
Dock kom ljudet efter en stund och kan bero på.
1: något har hänt med den.
2: fogskummen runt om fligoliten har stelnat och därav leds ljudet.

Ska inspektera den senare.

Den är köpt på bygg max så kanske inte värdens bästa heller :)

Har förstått att resultat kan ta tid :/

Snart 2 dygns drift.
Tömde behållaren idag, och kopplade in en slang som för närvarande får gå under plasten.

Fuktighet vid uppstart var ca 82-83%.
nuvarande 75%.

Ser ut som något händer men behövs mer drifttid för att dra några slutsatser!

Nu blir det att avvakta och se.
Därefter fundera på hur och vart jag ska leda kondensvattnet.
Borra hål i muren?

Ripper500 skrev:
Därefter fundera på hur och vart jag ska leda kondensvattnet.
Borra hål i muren?
Det är ju en orsak att skaffa en sorptionsavfuktare. Färre rörliga delar, ingen kompressor, och fukten blåser ut ur källaren.

Hade tänkt sorptionsavfuktare först men valde att pröva kondensavfuktare först pga.

Billigare i drift
Billigare i inköp
Kan uppnå nästan samma effekt.

Jag har lagt 2300 kr totalt på lösningen. Har som nämt innan installerat utblås för att få bort ev radon.

Om jag sparar ca 12.000 kr på detta om det nu fungerar som jag vill kan jag nog finna en bra lösning för kondensvattnet :)

Om det inte fungerar blir det en sorptionsavf.

Om det fungerar blir det en åkgräsklippare istället :)
Är trött på att gå med vanlig gräsklippare på 6000kvm gräsmatta :(

Om grundmuren står på något dränerande och dräneringen fungerar i övrigt spelar det nog ingen roll om vattnet rinner ut på murens insida under plasten, eller på murens utsida. Annars går det ju att borra hål i muren, putta igenom ett vp-rör och sedan gräva på utsidan så att vp-röret kommer en meter ut eller så. Markrören för takrännorna borde gå strax utanför muren, det kanske går att träffa det och göra ett litet påstick. Eller om du har avloppsrör synliga i krypgrunden går det väl att göra ett litet påstick där, då helst med slangen med kondensvattnet krökt på lämpligt sätt så det blir ett vattenlås.

intressant exprement, följer tråden med intresse, inte för att jag har några luktproblem eller liknande men fuktighetsnivån ligger jobbigt högt under sommarhalvåret....

Hej Felde.

Har inte heller några luktproblem.
Men misstanke om hög markradon pga berg men även enl kommunens kartor. Känns tryggare att vädra ut en att ha helt tilltäppt.
Men självklart kommer jag göra en korrekt mätning.

Imorse hade det sjunkigt 1% till.
Ligger nu på 74, 75 och 76% enligt mina 3 mätare.
Visar samma skillnad som innan start men just vid uppstart var alla över 82%. Max i sommar har varit 93%.

Nu är det svårt att avgöra hur mycket som påverkas av uteklimatet och därav får man utvärdera efter en lång period.

Hoppas jag kan komma ner och hålla fuktigheten till 65% året om.
Om inte, blir det någon annan lösning i vår.

- sorptionsavfuktare
- större woods
- en till woods

Något utav dessa.

Har frångått trygghetsvakten helt och hållet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.