380 992 läst ·
93 svar
381k läst
93 svar
Vilken såpa och hur många delar? Till trädäck/altan.
Hej funderade på att skaffa en Kärschers terrassvärmare, funderar hur du körde med såpa direkt på borstarna? Funkar det att spruta ut såpvatten på torrt altangolv och köra med vatten efter ett tag?G gearbox skrev:
Produkter som diskuteras: "terrassvärmare"
Tipi 147 vedeldad terrassvärmare
Underhållsfri grill och terrassvärmare
5 499 kr inkl moms
Läs mer
Hej man kan blöta trallen sen gå på med maskinen med såpa direkt på borstarna, när såpan jobbat in så kan man sätta på vattnet fram till och skölja, då hinner såpan jobba lite längre.S Stina60 skrev:
Ok, då ska jag fixa terrasstvätten först på Clas Ohlsson, de har bra pris fram till 12/5. Sen blir det skura av. Har sett att en del sprutar 50/50 vatten/såpa och låter det torka som sista grej, har du provat det?G gearbox skrev:
Jag brukar spola av med trädgårdsslangen, skura med borste på skaft med såpvatten 10-30% såpa (beror på hur snål jag är). Låta verka en stund, spola av igen och sen blöta på med såpvatten 50/50 som får torka in. Luktar gott (men blir halt) vid första regnet Trallen grånar vackert och känns len att gå på. Har provat olika såpor men gysinge är bäst men dyrast, grumme funkar bra.
Ma kan hyra skurmaskiner på tex colorama. Så slipper alla äga varsin... ska själv testa i veckan.S Stina60 skrev:
Finns det någon som har lyckats hålla altanen sprickfri med såpmetoden?
Vi har envisats med metoden i ca 5 år och visst vi slapp den bruna färgen som olja hade givit.
Men jäklar vad trallen sprack. Vi pratar centimeter-stora sprickor.
Kanske dålig kvalité på trallen som köptes på Byggmax?
Vi har envisats med metoden i ca 5 år och visst vi slapp den bruna färgen som olja hade givit.
Men jäklar vad trallen sprack. Vi pratar centimeter-stora sprickor.
Kanske dålig kvalité på trallen som köptes på Byggmax?
Medlem
· Västmanland
· 10 inlägg
Vi byggde våra altaner kring 2016 och behandlade dessa med såpa för första gången för ett par år sedan. Vi valde rapssåpa Ocean från Granngården och har fortsatt med fint resultat. (Viktigt med en övermättad såpa) Både utsatta söderaltaner vid poolen och skuggiga fuktiga altaner i norr har funkat fint. Får silvergråa mjuka altaner utan sprickor än.P plan-g skrev:
Kan tillägga att vi bor i skogen vilket gynnar alg-påväxten på de skuggiga altanerna.
Produkter som diskuteras: "Grön Fri"
Grön-Fri Proffs 5 liter Jape
Tvätta bort alger utomhus
1 454 kr inkl moms
Läs mer
Jag har kört med enbart grönsåpa och vatten (1 del såpa 2 delar vatten) i 3 säsonger på ny trall (1 gång per säsong, i samband med våren). Skurat en omgång och sköljt av, gått på en andra omgång och låtit det torka in. Upplevde dock att den allra mest ingrodda smutsen inte försvann, ytan på trallen blev också torr och flisig, utseendet/färgen på trallen var också ojämn.
I år provade jag därför något annorlunda; grönsåpa + vatten applicerades på trallen, verkade 5-10 min, tvättade med altantvättborsten på högtryckstvätten och oljade därefter in med Beckers Träolja: Elit. Resultatet blev mer i min smak, ordentligt rent; trallen fick en brun, varm och naturlig färgton, färgen blev jämn och fin över hela däcket, och det har hållt i sig 3 veckor senare. Luktar dessutom gott och känns mjukare att gå på.
I år provade jag därför något annorlunda; grönsåpa + vatten applicerades på trallen, verkade 5-10 min, tvättade med altantvättborsten på högtryckstvätten och oljade därefter in med Beckers Träolja: Elit. Resultatet blev mer i min smak, ordentligt rent; trallen fick en brun, varm och naturlig färgton, färgen blev jämn och fin över hela däcket, och det har hållt i sig 3 veckor senare. Luktar dessutom gott och känns mjukare att gå på.
Som jag förstått det så är grönsåpa inte helt optimal pga att den är för tunn. Man ska använda en överfettad såpa så torkar man inte ut träet.M Mjolnir skrev:Jag har kört med enbart grönsåpa och vatten (1 del såpa 2 delar vatten) i 3 säsonger på ny trall (1 gång per säsong, i samband med våren). Skurat en omgång och sköljt av, gått på en andra omgång och låtit det torka in. Upplevde dock att den allra mest ingrodda smutsen inte försvann, ytan på trallen blev också torr och flisig, utseendet/färgen på trallen var också ojämn.
Överfettad linoljesåpa är melodin har jag hört, det ska jag köra med för första gången här snart.
Jag kommer givetvis med en liten recension här när jag är klar.
Jag har lagt mitt första trädäck och bestämt mig för att såpa istället för att olja det. Har läst mycket och för att det ska bli riktigt bra ska man använda en överfettad såpa. Inte vanlig grönsåpa då den inte är fet nog. Enligt byggnadsvårdsbutiken jag pratat med ska kristallsåpa och linoljesåpa vara det bästa. Kristallsåpan kallas nog även för brunsåpa och är fast i burk och löses upp i vatten. Ska bli spännande att prova. Brunsåpan är fetast och även billigare än linoljesåpa. Får se vilket det blir.
Hur ska man behandla golvet med denna brunsåpa? Är det samma som med grönsåpa?L Lottski99 skrev:Jag har lagt mitt första trädäck och bestämt mig för att såpa istället för att olja det. Har läst mycket och för att det ska bli riktigt bra ska man använda en överfettad såpa. Inte vanlig grönsåpa då den inte är fet nog. Enligt byggnadsvårdsbutiken jag pratat med ska kristallsåpa och linoljesåpa vara det bästa. Kristallsåpan kallas nog även för brunsåpa och är fast i burk och löses upp i vatten. Ska bli spännande att prova. Brunsåpan är fetast och även billigare än linoljesåpa. Får se vilket det blir.