380 991 läst ·
93 svar
381k läst
93 svar
Vilken såpa och hur många delar? Till trädäck/altan.
Fungerar säkert med munstycke av typen "rotoyet". Men se upp med vilken htt ni har. Med vår gamla Alto, var då steget innan proffsmodell, och denna typ av munstycke "blästrar" ur asfalt om man håller det 10-15cm ifrån, där det vanliga munstycket inte tar något av ytan. Har provat på trä, en äldre ekplanka, och den rensade så kraftigt att det blev till att hyvla den (en sittbräda till ljugarbänken).
Så var försiktiga och pröva er fram.
Så var försiktiga och pröva er fram.
Vet faktiskt inte, jag kör alltid med varmvatten, inte hett, utan lagom ljummet för jag tycker det löser skiten bättre. Men som sagt inte vetenskapligt utan mera vad jag fått för mig fungerar bäst.Sommartorparn skrev:
stureholms träimpregnering i uddevalla har.Zero skrev:
kungälvs trä är återförsäljare också.
heter wolwax.
det man lägger på är som lättmjölk i färgen.
angående det jag sa att det måste va sol i en vecka är kanske inte exakt så men inget regn utan uppehåll.
blåsa e juh bra för då torkar det bra med.
men helst sol...
kollar ut över min altan nu....
ljus å fin i solen.
börjar det regnar pärlar det sig men regnar det en hel dag så mättas det lite med pärlor.
burken wolwax kostar 260.- för 2,5l å räcker till 7-10 m2/liter.
mvh
estwing
Nu har jag testat skura altanen med såpa. Blev inte jätteimponerad. Trallen skimrade fortfarande grönt efter hård skurning och avspolning. Inte nog med det, den var såphal!. (Innan var den hal av alger, men nu hade såpan gjort den ännu halare. )
Har flera frågor:
1) skulle jag haft en starkare såpalösning för att få bort allt det gröna (jag hade ett ca ett par matskedar i ca 5 liter vatten).
2) ska jag skura igen eller ska jag direkt lägga på ett sista skikt som efterbehandling?
3) kommer såpan på sikt att ta död på det gröna som finns inne i sprickorna,
4) kommer trallen att bli mindre hal vartefter regnet spolar bort såpan?
5) funkar den här metoden kanske bara på ny trall, ej på trall som är 50 år gammal?
Tackar på förhand för svar!
Har flera frågor:
1) skulle jag haft en starkare såpalösning för att få bort allt det gröna (jag hade ett ca ett par matskedar i ca 5 liter vatten).
2) ska jag skura igen eller ska jag direkt lägga på ett sista skikt som efterbehandling?
3) kommer såpan på sikt att ta död på det gröna som finns inne i sprickorna,
4) kommer trallen att bli mindre hal vartefter regnet spolar bort såpan?
5) funkar den här metoden kanske bara på ny trall, ej på trall som är 50 år gammal?
Tackar på förhand för svar!
1. Ja, mycket starkare. Skura minst två gånger.
2. Ja, du avslutar med ett lager.
3. Tveksamt men kanske.
4. Ja.
5. Vem har 50 år gammal trall? Det fungerar på 6 år gammal trall i alla fall för mig.
2. Ja, du avslutar med ett lager.
3. Tveksamt men kanske.
4. Ja.
5. Vem har 50 år gammal trall? Det fungerar på 6 år gammal trall i alla fall för mig.
Tack för svar!
Jag skurade igen och tog då 1 dl linoljesåpa per liter vatten (fortfarande för lite?). Gjorde såhär: blötte trallen med vattenslangen, förde ut såpvattnet med levangen, lät verka några minuter, skurade hårt med borsten, väntade några minuter, skurade en gång till medan jag sköljde med vattenslangen. Slutligen gjorde jag i ordning nytt såpvatten med samma dosering och föste ut över trallen.Lät torka.
Jag behandlade bara halva altanen för att kunna jämföra. Ärligt talat så syntes inte någon jätteskillnad mellan det som var skurat och det som inte var skurat. Jag hade fått bort det mesta av de ytliga algerna, men trallen skimrade ändå grön i det våta. Inte hade träet blivit nämnvärt ljusare heller.
Nu funderar jag på att skura andra halvan med ett anti-algmedel för att se hur det blir.
Jag misstänker att såpan egentligen inte tar död på algerna. Såpan är basisk, och då borde det vara effektivt mot mögel men ej mot alger. Eller hur är det nu igen med detta....?
Vem har 50 år gammal trall? Tydligen vi. Är ju tryckimpregnerat, så hållfastheten är det än så länge inte någon fara med. Vi brukar olja sisådär vart femte år, ett j:kla jobb och så blir man missmodig för att det inte håller sig snyggt speciellt länge. Sist använde vi Cuprinol tralltvätt och olja som ju ska vara så bra, men inte heller det höll i längden.... Hade någonstans hoppats att linoljesåpa skulle vara ett mirakelmedel.... Enda fördelen är väl att det inte är någon katastrof om man det bara blir halvrent eftersom det ändå inte ska på någon olja. Och återfettar träet gör ju såpan i någon mån.....
Jag skurade igen och tog då 1 dl linoljesåpa per liter vatten (fortfarande för lite?). Gjorde såhär: blötte trallen med vattenslangen, förde ut såpvattnet med levangen, lät verka några minuter, skurade hårt med borsten, väntade några minuter, skurade en gång till medan jag sköljde med vattenslangen. Slutligen gjorde jag i ordning nytt såpvatten med samma dosering och föste ut över trallen.Lät torka.
Jag behandlade bara halva altanen för att kunna jämföra. Ärligt talat så syntes inte någon jätteskillnad mellan det som var skurat och det som inte var skurat. Jag hade fått bort det mesta av de ytliga algerna, men trallen skimrade ändå grön i det våta. Inte hade träet blivit nämnvärt ljusare heller.
Nu funderar jag på att skura andra halvan med ett anti-algmedel för att se hur det blir.
Jag misstänker att såpan egentligen inte tar död på algerna. Såpan är basisk, och då borde det vara effektivt mot mögel men ej mot alger. Eller hur är det nu igen med detta....?
Vem har 50 år gammal trall? Tydligen vi. Är ju tryckimpregnerat, så hållfastheten är det än så länge inte någon fara med. Vi brukar olja sisådär vart femte år, ett j:kla jobb och så blir man missmodig för att det inte håller sig snyggt speciellt länge. Sist använde vi Cuprinol tralltvätt och olja som ju ska vara så bra, men inte heller det höll i längden.... Hade någonstans hoppats att linoljesåpa skulle vara ett mirakelmedel.... Enda fördelen är väl att det inte är någon katastrof om man det bara blir halvrent eftersom det ändå inte ska på någon olja. Och återfettar träet gör ju såpan i någon mån.....
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "linoljesåpa"
Linoljesåpa 5 liter Gysinge
Naturligt rengöringsmedel
436 kr inkl moms
Läs mer
Är inte ett av såpaförespråkarnas främsta argument att träet blir ljust? Jo, visst har det här golvet oljats ett par gånger genom åren, men den oljan är för länge sedan bortvittrad. Smutsen trodde jag såpan skulle ta bort (dock visade det sig vara svårare än jag trodde)smiler skrev:
Om in vill slippa olja, men ändå få en vattenavstötande hinna kan jag rekommendera "Thompson Ultra Seal". Det är en kiselemulsion som man penslar på. Ser ungefär ut som lättmjölk. Det ändrar ingen färg på trallen och gör att vattnet "droppar" på sig. Jag la på det för tre år sen, och nu kan jag se att jag behöver bättra på det.
Undvik att skvätta på stenar/plattor bredvid trallen, då det ger samma effekt där.
http://www.thompsonsweatherproofing.co.uk/products/product.jsp?id=2
Undvik att skvätta på stenar/plattor bredvid trallen, då det ger samma effekt där.
http://www.thompsonsweatherproofing.co.uk/products/product.jsp?id=2
Jag har varit förespråkare av att endast köra med såpa efter tidigare år av vanlig svartnande olja som blir skitig.
Men förra året blev jag övertalad att prova Nordsjö Tinova UV Super Terrace (förra året hade den något annat namn) och med ett ljusgrått färgpiggment iblandat.
Efter ett år där jag har såpad trall och en trall med oljan nämnd tidigare så verkar det faktiskt fungera. Har det i fritidshuset där det lätt blev algpåväxt, etc, men den oljade är fortfarande lika fin efter lätt skurning.
Vattnet på den oljade delen tar dock längre tid på sig att torka och flyter ut över hela trallen då träet inte suger på samma sätt som den oljade. Så efter regn kan man få ta en svabb och torka av om man vill få det torrt snabbt.
Får återkomma om 4 år då det ska vara livslängden före nästa oljning.
Men förra året blev jag övertalad att prova Nordsjö Tinova UV Super Terrace (förra året hade den något annat namn) och med ett ljusgrått färgpiggment iblandat.
Efter ett år där jag har såpad trall och en trall med oljan nämnd tidigare så verkar det faktiskt fungera. Har det i fritidshuset där det lätt blev algpåväxt, etc, men den oljade är fortfarande lika fin efter lätt skurning.
Vattnet på den oljade delen tar dock längre tid på sig att torka och flyter ut över hela trallen då träet inte suger på samma sätt som den oljade. Så efter regn kan man få ta en svabb och torka av om man vill få det torrt snabbt.
Får återkomma om 4 år då det ska vara livslängden före nästa oljning.