samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Varför vill man att trallen ska vara så ljus som möjligt?
Är en smaksak, vill man så kan man välja en olja med piggment i den nyans man önskar.
Men tidigare och kanske fortfarande var det så att oljorna gjorde att skiten fastnade i trallen och de blev mörka av det, vilket inte gick att tvätta bort utan att man riskerade att trallen blev skadad.

A AndersS skrev:
Är en smaksak, vill man så kan man välja en olja med piggment i den nyans man önskar.
Men tidigare och kanske fortfarande var det så att oljorna gjorde att skiten fastnade i trallen och de blev mörka av det, vilket inte gick att tvätta bort utan att man riskerade att trallen blev skadad.
Jo, jag förstår att det är en smaksak, var lite yrvaken och har funderat ett tag på att så många diskuterar hur man får trallen ljus :D När jag var barn oljade vi alltid trallen. Kan inte minnas att vi hade problem med smuts som fastnade. Nu har jag en ljus och tvättad trall men det tycker jag ser fruktansvärt tråkigt ut så i år åker det på någon gammal olja som ligger och skräpar ;)

• Gilla
Kawaist och 1 till
  • Laddar…
Problemet med vissa oljor om du lägger på för mycket så torkar de inte in trallen utan mycket blir kvar som ett ytskikt, t.o.m. med strävt ytskikt och i det fäster skiten alldeles utmärkt.
Tar vi den hederliga linoljan som man använde till t.ex. som grund till fönster, mycket tunt, så blev alldeles sträv och var perfekt fäste för färgen.

samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Varför vill man att trallen ska vara så ljus som möjligt?
Fick jag välja skulle den alltid vara sådär gyllengul som den är några veckor efter man lagt den och det gröna försvunnit.

Nu kan man ju inte få det och då har jag den hellre ljusgrå.
En smaksak helt enkelt, vissa vill ju ha svart eller mörkbrun trall.

S
Tvättade först den 7 år gamla verandan med högtryckstvätten (detta är andra gången på 7 år och den har aldrig tidigare varit behandlad) och lät den sedan torka till nästa morgon. Därefter "sprutade" jag på "grönsåpa" från Biltema i 50/50 blandning med varmt vatten på morgonen därefter och ytterligare en duschning på kvällen... Inget borstande eller skurande. Skall bli intressant och följa detta fullskale-experiment för ca 100 kr. Altanen är på ca 50 kvadrat.
Högtryckstvättad och obehandlad veranda på ca 50 kvadratmeter med trädgårdsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obehandlad träveranda tvättad med högtryckstvätt, med blomlådor och krukor runtomkring.
Skapa konto

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Lakshmi och 3 till
  • Laddar…
S
Nybyggd träterrass med utemöbler och grill, planteringar och en kruka på en pall under ett grönt markistak.
Skapa konto
Nybyggd trätrall med blomkrukor, visar hantverksarbete efter två veckor.
Skapa konto
Så här ser det ut efter två veckor... nöjd"

• Gilla
gardengirla och 6 till
  • Laddar…
Den blir jättefin (är det redan nu) när solen får lysa lite på den och får då en jämnare ljusgrå ton..

Träsåpa, linoljesåpa, grönsåpa, trallsåpa, golvsåpa..osv.....

Ska ge min altan första behandlingen och undrar vad skillnaden är mellan dessa?

Rengör man med såpan direkt eller ska den förtvättas med annat? Eller kan man förtvätta med såpa och sedan gå på med eftertvätt och låta den ligga kvar på trät så den absorberas?

• Gilla
Lakshmi
  • Laddar…
Hej alla såpare.
Läs "alacs" svar - det är det som gäller. Låt högtryckstvättaren vila. Olja aldrig in ditt golv, det ger bara en massa arbete senare. Och fult blir det.

• Gilla
alacs
  • Laddar…
S
Köpte två 4 liters dunkar på Biltema och blandade 50/50 med ljummet vatten och sprayade ut i två omgångar - mycket nöjd och oerhört billigt. Givet vis så rengjorde jag först (har ju aldrig varit behandlat på sju år...)
å blev toppenfint

• Gilla
Jörgen Alw och 2 till
  • Laddar…
estwing estwing skrev:
exakt!
glöm inte att slipa av lätt med ett 100 papper efter tvättningen!!!

mvh
estwing
Efter högtryckspolningen, då träet reser sig. Inte helt lyckat att trycka ner fukt i virket dock. Vatten/såpa,70/30..Min blandning.

Hej jag testade Kärcher skurmaskin i helgen. Körde med såpa direkt på borsten funkar bra. Man kan köra torrt en stund innan man slår på vattnet så hinner såpan jobba lite. Fördel med borstar är att trallen inte flisar. Det blir en grön/svart sörja som är skönt att bli av med

• Gilla
Bertil Erik Ohlsson och 2 till
  • Laddar…
G gearbox skrev:
Hej jag testade Kärcher skurmaskin i helgen. Körde med såpa direkt på borsten funkar bra. Man kan köra torrt en stund innan man slår på vattnet så hinner såpan jobba lite. Fördel med borstar är att trallen inte flisar. Det blir en grön/svart sörja som är skönt att bli av med
Hur är bostarna på den? Mjuka?

Jag körde med Grumme såpa bara både blandad och oblandad. Borstarna är som en klassisk skurborste, så ganska hårda. Man kan köpa hårdare som är för stenplattor.

• Gilla
Lakshmi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.