380 992 läst ·
93 svar
381k läst
93 svar
Vilken såpa och hur många delar? Till trädäck/altan.
För hållbarheten av trallen tror jag inte vare sig såpa eller olja har så stor betydelse. Däremot uppfattar jag att oljan är mer vattenavstötande än vad såpan är.
Det är lite som att vaxa bilen, när det regnar så rinner smutsen bort istf att sugas in i trät. Detta är speciellt viktigt för mig då vi har pool och jag vill varken att man ska dra ner smuts i poolen eller att poolvattnet sugs in i trallen och kan riskera att bleka trät fläckvis. Förutom detta så håller sig trallen ljus o fin hela säsongen.
Ja, jag använder Cuprinol V.
Skulle jag däremot välja mella lacknaftabaserad träolja o såpa hade jag tagit såpa men fortfarande kört med trallmunstycket. Skulle mycket väl kunna testa det på delar av altanen som inte ligger i anslutning till poolen då det inte är ett livstidsbeslut man tar.
Det är lite som att vaxa bilen, när det regnar så rinner smutsen bort istf att sugas in i trät. Detta är speciellt viktigt för mig då vi har pool och jag vill varken att man ska dra ner smuts i poolen eller att poolvattnet sugs in i trallen och kan riskera att bleka trät fläckvis. Förutom detta så håller sig trallen ljus o fin hela säsongen.
Ja, jag använder Cuprinol V.
Skulle jag däremot välja mella lacknaftabaserad träolja o såpa hade jag tagit såpa men fortfarande kört med trallmunstycket. Skulle mycket väl kunna testa det på delar av altanen som inte ligger i anslutning till poolen då det inte är ett livstidsbeslut man tar.
La trall förra sommaren och har i våras såpat mina 40 kvm för första gången. 1 del såpa 3 delar vatten.
Svabba på diagonalen med rikligt med såpvatten. Låt verka en stund. Spola av med trädgårdsslangen. Toppen. Miljövänligt. Ser ut att hålla sig ljust. Enkelt. Billigt.
Svabba på diagonalen med rikligt med såpvatten. Låt verka en stund. Spola av med trädgårdsslangen. Toppen. Miljövänligt. Ser ut att hålla sig ljust. Enkelt. Billigt.
Varmt vatten? Någon särskild anledning? De som håller på med såpskurning inomhus förespråkar kallt vatten för att träet ska hålla sig ljust. Men det kanske inte spelar någon roll utomhus?AndersS skrev:
Jag kör med rotojet 20 cm från trallen.
All skit försvinner...
Inga ringar lr skiftningar som nån skriver.
Har ca 80m2 å slipar av trallen .
2 svep fram å tbx på varje bräda.
Går skitfort.
Sen på med vaxet.
Mvh
estwing
All skit försvinner...
Inga ringar lr skiftningar som nån skriver.
Har ca 80m2 å slipar av trallen .
2 svep fram å tbx på varje bräda.
Går skitfort.
Sen på med vaxet.
Mvh
estwing
Hur är det med vax då kan man lägga det även på trall som inte är vaxad från början? Rotojet är det ett sånt munstycke som rotorerar eller vad man ska säga? Fick med något sånt munstycke till min högtryck nämligen. Aldrig använt det dock då jag endast har tvättat bilen med högtrycken än så länge...
Japp den roterar. hårdare tryck.
Bästa resultatet va juh när.man får trallen tryckt med vaxet.
Men bygger man en ny altan så låt den torka i sol i 1 v sen lägger man på vaxet.
Inte exakt samma men funkar skitbra.
Kolla min tråd så ser.du sista bilden med vaxet på.
Mvh
estwing
Bästa resultatet va juh när.man får trallen tryckt med vaxet.
Men bygger man en ny altan så låt den torka i sol i 1 v sen lägger man på vaxet.
Inte exakt samma men funkar skitbra.
Kolla min tråd så ser.du sista bilden med vaxet på.
Mvh
estwing
Som den här sommaren är så undrar man ju om man får en hel vecka med sol... Tycker att man får vara glad för varje timme... Hur gör man då?estwing skrev:
Vill varna lite för rotojet (min är till kärcher), det flisar upp trallen å det grövsta om den är gammal och obehandlad.
Körde först med det vanliga munstycket på smutsig trall, det blir flammigt, sedan bytte jag till rotojet och det blev rent, men var beredd på att slipa stickor ca 1-2 cm långa efteråt.
Såg denna tråd lite för sent och körde rotojeten ca 2-3 cm ifrån
.
Till vanligt virke (typ det som man får om man inte ber om annat) till trall funkar inte rorojet om man inte är försiktig, men visst motiverar de inköp till bandslip.
Körde först med det vanliga munstycket på smutsig trall, det blir flammigt, sedan bytte jag till rotojet och det blev rent, men var beredd på att slipa stickor ca 1-2 cm långa efteråt.
Såg denna tråd lite för sent och körde rotojeten ca 2-3 cm ifrån
Till vanligt virke (typ det som man får om man inte ber om annat) till trall funkar inte rorojet om man inte är försiktig, men visst motiverar de inköp till bandslip.
Rotojet är det som skiljer agnarna från vetet....
Ärligt talat...pbengtsson skrev:Vill varna lite för rotojet (min är till kärcher), det flisar upp trallen å det grövsta om den är gammal och obehandlad.
Såg denna tråd lite för sent och körde rotojeten ca 2-3 cm
Måste du märkt direkt.
Ha me kärcher me rotoyet.
Körde 20 cm ifrån ungefäe.
Testade att köra riktigt nära. hände egentligen inget drastigt.
Nu har jag hårdare trall än byggmax, beijer virket....
Mvh
estwing
Jo jag förstod att det var en sådan du menade... Ville bara veta om en rotojet var det som jag trodde... Blir det tvätt med högtryck så skaffar jag en tralltvätt.Nimajneb skrev: