funkisalex skrev:
Kolla in: www.timefinans.se...

Vilken sparränta...6,75%

Ligger under Halens koncernen!

Ett tips bara om ni har några pengar att sätta in...;)
Menar du blodigt allvar? Läs det finstilta... ' Du har två avgiftsfria uttag per år, därefter kostar uttag 1 % av uttaget belopp.'

På Handelsbankens Allkortskonto får du 4,25 från första kronan, från 100.000 får du 4,40% på hela beloppet på samma banks E-kapitalkonto. Detta med fria uttag...

Robert_Maria skrev:
Menar du blodigt allvar? Läs det finstilta... ' Du har två avgiftsfria uttag per år, därefter kostar uttag 1 % av uttaget belopp.'

På Handelsbankens Allkortskonto får du 4,25 från första kronan, från 100.000 får du 4,40% på hela beloppet på samma banks E-kapitalkonto. Detta med fria uttag...

Sätter man in en överlikvid där så måste väl två uttag räcka?

Ska man däremot bolla pengar fram och tillbaka ja då är det ju kört, men det är viktigt att man läser villkoren
innan man gör något.

Robert_Maria skrev:

Det är väl inget konstigt med det? Man har givetvis inte sitt transaktionskonto på en sådant konto.

Jag har 5,15% på ca 2 MSEK rörligt på Swedbank för en villa. Den låg på 4,9% när jag tecknade den i juni i år. Enligt min handläggare har de tre(!) olika nivåer på rörligt varav jag hamnade (efter många möten och påtryckningar) i den lägsta. I avtalet står det att den följer reporäntan, och min ränta följer den. I mitt fall har jag då repo + 0,63%.
Flyttade alla mina lån dit då SBAB inte kunde gå ner ett smack under den officiella räntan, trots att jag varit kund i 15 år (på fyra olika fastigheter). Detta innefattade även mina löne- och sparkonton från Skandiabanken (som inte heller kunde komma med något trevligt erbjudande på lånebiten). I övrigt så fick jag gratis VISA, ett löntekonto på 3,75% (heter "specialinlåning"och ett sparkonto (benämns e-sparkonto) på 4,10% . Hem- resp. bilförsäkringen kunde de inte matcha (har Aktsam) så dem ligger kvar.

Känns inte så himla tryggt nu när det är så skakigt hos Swedbank, men jag hoppas att det reder ut sig - om inte så byter jag bank igen.

funkisalex skrev:
Kolla in: www.timefinans.se...

Vilken sparränta...6,75%

Ligger under Halens koncernen!

Ett tips bara om ni har några pengar att sätta in...;)
Nu gäller ju den räntan bara till årsskiftet, om man blir ny kund. Sedan är räntan 5,75%. Och man får max låna ut en miljon till dem. Man kan ju fundera över vad det är som driver företag att betala så hög ränta till privatpersoner, när de borde kunna låna upp pengar billigare på finansmarknaden. Eller är det så att de inte kan låna pengar? Vill du då låna ut pengar till dem?

Ang. timefinans.se

Det är som så att timefinans.se troligtvis vill synas och att detta ger dem bra publicitet. Tips från coachen är att kolla in detta företaget... tror man kan göra klipp om man har lite över...
Sedemera har man en statlig insättningsgaranti på 250 tus som idag ökades på till 500 tus, så har man inte mer än så hos dem, ja då är det ingen fara.
Ang: två avgiftsfria uttag per år... det är standard på så hög ränta.
Till Nyfniken... Låna inte utav dem... spara däremot.

Det är självklart att man skall vara försiktig i dessa tider. Framförallt efter dagens aktiefall på 7,1 %. Men vill man lägga undan lite pengar för en tid framöver så varför inte.

Som tidigare talare redan sagt så skall man givetvis punkt för punkt se över villkoren nogrant innan man flyttar över sina pengar till ett företag som man inte känner igen. Men detta företaget med Halens i bakrunden borgar för kvalité.

Ja ja så här ser jag på det iallafall. Kul att det skapade debatt.

Förresten så kanske detta borde flyttas till en ny tråd... Vad har du i sparränta!

Redigerat:
Mica skrev:
Jag har 5,15% på ca 2 MSEK rörligt på Swedbank för en villa. Den låg på 4,9% när jag tecknade den i juni i år. Enligt min handläggare har de tre(!) olika nivåer på rörligt varav jag hamnade (efter många möten och påtryckningar) i den lägsta. I avtalet står det att den följer reporäntan, och min ränta följer den. I mitt fall har jag då repo + 0,63%.
Flyttade alla mina lån dit då SBAB inte kunde gå ner ett smack under den officiella räntan, trots att jag varit kund i 15 år (på fyra olika fastigheter). Detta innefattade även mina löne- och sparkonton från Skandiabanken (som inte heller kunde komma med något trevligt erbjudande på lånebiten). I övrigt så fick jag gratis VISA, ett löntekonto på 3,75% (heter "specialinlåning"och ett sparkonto (benämns e-sparkonto) på 4,10% . Hem- resp. bilförsäkringen kunde de inte matcha (har Aktsam) så dem ligger kvar.

Känns inte så himla tryggt nu när det är så skakigt hos Swedbank, men jag hoppas att det reder ut sig - om inte så byter jag bank igen.
Repo +0,63 låter HELT ok. Passa dig bara så du inte åker på smyghöjningar på avierna. De försökt att smyghöja på mina lån.

Ang. TimeFinans, det har tydligen hand om Halénskontot också. Stod deras namn på kontoutdraget jag fick från Haléns.

Stadshypotek: Förra avin 5,45%, denna avi 6,41%. Jag har tremånaders men var det inte nyligen de höjde 3-4 ggr på en dryg vecka? Känns som att de har höjt denna för snabbt?

6,19% har jag på mitt rörliga idag, då ligger det inte i stadshypotek utan i lokala kontoret (Handelsbanken). Ska omvandlas till stadshypotek nästa vecka. Ner en bit får man hoppas...

Var kan man se alla höjningar som gjorts senaste månaderna?

5,65 rörligt på Stadshypotek

5,80% rörligt hos Seb

5,70% rörigt (okejrå, rörligt) Swedbank

A
Niteowl skrev:
Var kan man se alla höjningar som gjorts senaste månaderna?
http://www.handelsbanken.se/shb/inet/icentsv.nsf/vlookuppics/stadshypotek_webb_graf_rantehistorik_1994-2008/$file/graf_ranteutveckling_1994-2008.pdf

Visar en graf över räntorna, inte de senaste månaderna men de senaste åren i alla fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.