Hmm lite ljus i tunneln, jag pratade med en kollega till min bankman (som är på semester) och enligt henne var det helt uppenbart fel. Hon lovade att bankmannens chef skall titta på frågan och återkomma på måndag. Det kanske löser sig utan strul :rolleyes:

Hej,

Jag har försökt få mina lån till SEB, eftersom jag har alla (nästan) mina andra konton där. Men varje gång mina lån förfaller så kan de inte konkurrera med andra aktörer. Däremot kan de konkurrera när jag väl bundit mina lån hos en annan lånegivare.

De pratar om deras höga upplåningskostnader, precis som man är ett barn som inte förstår. Jag tror de flesta av oss som lånar pengar vet vad de lånar upp pengar med för ränta.

De skickade ett mail till mig den 13/6 och erbjöd mig 5,48% för ett årsränta. Jag ringde och sa att jag var intresserad, nej den räntan kunde dem inte ge. De erbjöd 6,10%. Jag undrade varför de skickar ut ett mail där de inte kan hålla det som står i brevet. De sa att de inte visste (ingen räntehöjning från det att brevet skrevs tills jag ringde), sen sa dem att det var skrivit i maj, jag undrade då hur de kunde hänvisa till en ränta 2008-06-13????

Jag har varit kund hos SEB 23 år, men de verkar bara försöka tjäna pengar på sina kunder, inte vara tillmötesgående. Nu ska jag ut och leta ny bank, jag pratade med dem i förra veckan, nu ska man behöva betala för att ta ut pengar ... där går min gräns. Jag har både fonder och pensionssparande hos dem.

Att skicka ut ett mail med en påstådd ränta som de sedan vägrar att ge känns ju på gränsen till falsk marknadsföring ... kanske något för ARN eller Konsumentverket att titta på.

/Janne

Hejs...

Huset mitt är klart om två veckor (inflyttning) Så då ska väl kreditivet förhandlas till ett riktigt lån. Pratade med SEB idag och de kunde inte gå ner mer än till 5,85% på ett lån på 3 miljoner.
Då var motkravet flytt av alla andra bankaffärer dit och även fond eller pensionssparande på minst 1000:- i månaden. Tycker inte alls det lät så bra...

De hävdade att bankerna inte längre kunde låna till reporänta av staten utan till reporänta plus nån riskpremie som tydligen riksbanken har infört nu på 0,75%. Så banker kan tydligen bara låna nu till minst 5,5%.. Skumt då att STIBOR ligger lägre...
Den här riskpremien fanns inte för nått år sen sade dem utan kom nu tack vare kredit krisen.

De hävdade att bankerna inte längre kunde låna till reporänta av staten utan till reporänta plus nån riskpremie som tydligen riksbanken har infört nu på 0,75%. Så banker kan tydligen bara låna nu till minst 5,5%.. Skumt då att STIBOR ligger lägre...
Den här riskpremien fanns inte för nått år sen sade dem utan kom nu tack vare kredit krisen.
Ganska givet för de som lånar ut pengar vill självklart ha betalt för den ökade risken det innebär att låna ut nu när det är så skakigt på finansmarknaderna. Tycker 5,85% under rådande omständigheter är att betrakta som rena fyndet.

jens12 skrev:
Hmm lite ljus i tunneln, jag pratade med en kollega till min bankman (som är på semester) och enligt henne var det helt uppenbart fel. Hon lovade att bankmannens chef skall titta på frågan och återkomma på måndag. Det kanske löser sig utan strul :rolleyes:
Nå vad kom ni fram till?! Jag har fått precis samma besked från SEB, dvs att man har sin kundbonus på en "individuell ränta". Den räntan visas inte officiellt i någon statistik utan fås enbart vid kontakt med din bank.

Jag har för mig att det kom hem separat information om detta. Om inte annat står det på avierna sedan dec -07 att "Information om Kundbonus upphör. Din räntesats påverkas inte av detta". Det gör den nog inte heller men de är inte lika transparenta längre och därmed knepigare att jämföra med andra banker och det är väl målet, att man inte ska orka jämföra dem med andra och låta saken bero... typ

5,33 rörligt på Föreningssparbanken

Reporäntan är styrande på marknaden med 4.75%, om banker vill låna
av riksbanken får dom helt enkelt betala utlåningsräntan som är
reporäntan plus 0.75%, inlåningsräntan är omvänt reporäntan minus 0.75%.
Bankerna lånar istället pengarna av varandra Stibor men riksbankens
in och utlåningsräntor blir ändå styrande för hur hög eller låg räntan är.

STIBOR står för Stockholm Interbank Offered Rate, den ränta som bankerna betalar när de lånar pengar mellan varandra

Om banken använder argumentet att de beräknar räntan baserat på sin upplåningskostnad i Riksbanken så har du dock ett gyllene läge att kräva att din ränta ska beräknas som ett påslag relativt reporäntan, inte relativt STIBOR. Om finanskrisen förvärras kan STIBOR göra otrevliga hopp, men reporäntan är betydligt stabilare.

SEB 5.25% rörligt på 550 tusen... Rätt bra. Förhandling kallas det.;)

bumpaberra skrev:
5,33 rörligt på Föreningssparbanken
Får man fråga hur mycket du lånade och vart i landet ?

Vi fyller på frågorna med när. Det som också styr är förhållandet mellan total utlåning och inlåning. Alltså hur mycket du har sparat i banken ställt mot hur mycket du lånar av.

Janne44 skrev:
Hej,

Jag har försökt få mina lån till SEB, eftersom jag har alla (nästan) mina andra konton där. Men varje gång mina lån förfaller så kan de inte konkurrera med andra aktörer. Däremot kan de konkurrera när jag väl bundit mina lån hos en annan lånegivare.

De pratar om deras höga upplåningskostnader, precis som man är ett barn som inte förstår. Jag tror de flesta av oss som lånar pengar vet vad de lånar upp pengar med för ränta.

De skickade ett mail till mig den 13/6 och erbjöd mig 5,48% för ett årsränta. Jag ringde och sa att jag var intresserad, nej den räntan kunde dem inte ge. De erbjöd 6,10%. Jag undrade varför de skickar ut ett mail där de inte kan hålla det som står i brevet. De sa att de inte visste (ingen räntehöjning från det att brevet skrevs tills jag ringde), sen sa dem att det var skrivit i maj, jag undrade då hur de kunde hänvisa till en ränta 2008-06-13????

Jag har varit kund hos SEB 23 år, men de verkar bara försöka tjäna pengar på sina kunder, inte vara tillmötesgående. Nu ska jag ut och leta ny bank, jag pratade med dem i förra veckan, nu ska man behöva betala för att ta ut pengar ... där går min gräns. Jag har både fonder och pensionssparande hos dem.

Att skicka ut ett mail med en påstådd ränta som de sedan vägrar att ge känns ju på gränsen till falsk marknadsföring ... kanske något för ARN eller Konsumentverket att titta på.

/Janne
Jag kontaktade Konsumenternas Bank- och finansbyrå angående mailet. De tyckte det var väldigt konstigt att de inte kunna erbjuda ränta till de villkor som stod i mailet, det är de skyldiga att göra när de skickar dylika mail. De tyckte jag skulle kontakta SEBs reklamationsavdelning. De fick en kopia av mailet, och vips kunde de erbjuda mig dessa villkor, men jag hade ju tyvärr flyttat lånen till SBAB, till en betydligt högre ränta. De kunde ju så klart inte ersätta mig med ränteskillnaden, så nu blir det väl till att byta bank. Nu är jag så trött på SEB. Jag har tyvärr både privat pensionssparande där och via företaget sparar jag även i SEB, sedan har jag fonder. Det är ju inte lätt att byta bank, men på sikt kommer jag fasa ut från dem. Det fungerar inte att ha sina tillgångar hos en bank som bara drar avgifter ju mer man gör själv, och som inte erbjuder bra villkor för lån.

Det finns ingen realistrisk i mina lån då jag har under 40% i lån av belåningsvärdet och pensionssparandet är stort. Bara en totalt girighet från banken, eftersom de verkar tro att folk är dumma.

/Janne

Kolla in: www.timefinans.se...

Vilken sparränta...6,75%

Ligger under Halens koncernen!

Ett tips bara om ni har några pengar att sätta in...;)

funkisalex skrev:
Vilken sparränta...6,75%
...och de lånar ut till 24%. Vilket klipp!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.