Hej

Kan nån förklara vad Stibor 1m +0,5 betyder,,jag ni förstår nog att jag vill ha lite kunskap om detta.

/
Midsjö

Stibor, bankernas interna upplåningsränta, finns i olika löptider där Stibor 1m avser 1 mån löptid. I nuläget är den 4,953. Stibor 1m + 0,5 innebär således 5,453.

Jag har Länsförsäkringar 3 mån och ligger just nu på 5.39 % bunden t o m: 2008-10-01.
Men endast räntan är inte allt! När jag akut behövde köpa ut min föredetta så ställde inte SEB upp, trots 20 prickfria år med både min privatekonomi och mitt företags ekonomi där så jag säger bara - aldrig mer SEB för mig!
Länsförsäkringar var i det läget mycket tillmötesgående och det är faktiskt värt en hel del för mig.

tackar...

Har själv 5,32% på helt rörligt på Nordea. Har förhandlat till mig en "fast" rabatt på 0,6% på deras rörliga ränta. Lån på 1 miljon.

Seb höjde som väntat vår ränta idag till 5.60% röligt 2.9milj.

Tjena

Har så smått insett att SEB blåser även mig, så nu har jag bokat lite möten med andra banker. En undring är dock vilken SEBs rörliga ränta är idag?

Jag hade avtalat en kundbonus på 1,70% jämfört med deras rörliga den 31:a jan 2007
Detta var då Stibor1W+0,30, repro + 0,20 eller 3,45% i klartext

Eftersom jag just nu ligger på 5,80% betyder det alltså att deras rörliga just nu är 7,50%
men jag har sett på annat håll att så knappast är fallet. Någon som vet med säkerhet?

Lånet är på ca 2,5M för övrigt.

Tacksam för svar

För att kunna få exakt besked på om det är bra eller dåligt måste du på något sätt luska reda på vad bankens interna upplåningsränta är. Sedan kan du försöka pruta ner påslaget på den så mycket som möjligt.

Pratade precis med SEB, hade fått för mig att de inte vill berätta detta för mig, men de meddelade att deras rörliga idag är 7,00%

Detta betyder att min rabatt försvunnit (eller i alla fall en halv procent av den)

De säger att de inte längre vill prata om rabatter utan de vill prata individuell ränta. De tycker dessutom att jag har en VÄLDIGT bra individuell ränta på 5,80%

Tacka tusan för att de inte vill berätta det för dig och därigenom avslöja sina förtjänster. Nej, du får nog vara slugare än så.

De olika bankerna har olika interna räntor beroende på hur bra (eller mindre bra) man lyckats låna upp pengarna som sedan du vill låna. Luska på du, förr eller senare klurar du nog ut det.

Jo, fast det var ju precis vad de berättade. Dvs, att den rörliga är 7,00% eftersom min bonus baserade sig på den och det är det avtalet som jag hade med banken.

De mumlade faktiskt om vilken upplåningskostnad de hade, (5,55%) men det tycker jag först och främst låter som en lögn, och sedan är jag faktiskt inte intresserad.
Om de har dåliga förhandlare så får de väl skaffa sig bättre. För min egen del väljer jag den banken som har bäst ränta (och övriga omständigheter) oavsett deras upplåningskostnad.

Det låter som 'mumlet' är sådant du ska klura på. Kostar det dem 5,5 att låna upp så har du inget annat att välja på än att byta bank.

Lycka till

Nåja, nu tror jag inte ett ögonblick på att deras upplåningsränta är 5,55%. Varför skulle de betala mer än Repo-utlåningsräntan?

Det är väl det äldsta tricket i boken, att hävda att man själv köper en vara till ett högt pris för att motivera ett ännu högre till slutkund.

Oavsett vilket lönar det ju sig uppenbarligen att prata med andra banker. Det har det alltid gjort tidigare.

Men även om det kanske är att gråta över spilld mjölk har jag svårt att se att det inte är ett avtalsbrott från SEBs sida. Jag har tittat på avtalet samt den kommunikation jag haft med bankmannen och det står klart och tydligt att jag skall ha1,7% bonus på rörlig ränta. Alltså 5,3%. Det står också klart och tydligt att banken kan säga upp det avtalet men måste då informera en månad i förväg, Den personen på SEB som jag pratade med idag sade att man nu hade enskild ränta punkt slut, (men att jag fortfarande hade kvar min bonus på 1,7%). När jag ifrågasatte hur jag både kunde ha bonus på 1,7% på den rörliga OCH individuell ränta blev jag vidarekopplad till en annan person som förklarade som för ett litet barn att nog förstod jag väl att om banken har en kostnad på 5,55% kan de inte låna ut pengar till 5,3%. Jag påpekade att det var ju just vad de lovat i och med att de ingått avtal om detta. Då sade hon att hon skulle se över mitt fall och efter 20 sekunders tystnad sade hon att hon tyvärr inte kunde göra något och tack för påringningen

Nåväl jag får väl knalla upp till min bankman och prata igenom det hela. Har för övrigt bokat in möten med tre andra banker, så någon tiondels procent borde man väl kunna pressa ned eländet :)

Jag har tittat på avtalet samt den kommunikation jag haft med bankmannen och det står klart och tydligt att jag skall ha1,7% bonus på rörlig ränta. Alltså 5,3%. Det står också klart och tydligt att banken kan säga upp det avtalet men måste då informera en månad i förväg
Seb:s rörliga ränta är 7.0% vi har samma bunusavtal som du har
men vi har 1.40% i kundbonus och betalar 5.60%, således gäller vårat
avtal fortfarande.
Seb har i mitt tycke solklart brutit mot erat avtal och borde därmed vara återbetalningsskyldiga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.